Gjest Søster søker svar Skrevet 18. november 2011 Skrevet 18. november 2011 Hei, jeg lurer på om du kan gi noen råd om min bror. Min bror er godt voksen og har hele livet vist sosiale avvik. Min mor forteller at han siden førskolealder var sta og litt fjern. Som om han ofte levde i sin egen verden. Dette har blitt forverret med alderen. Flere lærere har reagert på adferden hans. Skolepsykologer har vært inne i bildet mange ganger, men dette var i en tid da fokuset på barne/ungdomspsykiatri var svakt og ingenting kom ut av dette. I ungdomsårene hadde han store problemer med konsentrasjon og slet med skolearbeidet, selv om den teorietiske intelligensen var ok (Det er enkelte ting han er ekstremt god på - som tall og det å huske datoer) Han har alltid hatt dårlig søvnmønster og vært mye oppe nattestid. Han har svært dårlig hygiene og problemer med å forstå vanlige sosiale koder som riktig bekledning, høflighet og toveis dialog. Han kan henge seg veldig opp i ting, bli ekstremt påståelig og være lite åpen for andres perspektiver. Han er svært sta og havner derfor ofte opp i konflikter. Likevel er han svært glad i å være sammen med folk og kommer alltid på sosiale sammenkomster i familie, nabolag o.l. I voksen alder har ting blitt verre. Han klarer sjelden å få jobb og hvis han først kommer gjennom på intervju, mister han arbeidet fort. Han er intelligent og har høy arbeidsmoral, så jeg tror han mister jobbene pga det sosiale. Som dårlig hygiene, uhøflighet og utpregede ticks. Ticksene har blitt stadig hyppigere de siste ti årene. Han snakker med seg selv - også når andre er til stede - som f.eks. ved middagsbordet. Han biter negler, fniser, reiser seg brått, slår seg innimellom til hodet og gliser i sammenhenger det ikke passer seg. I det siste har han også begynt å rope og stønne høyt - dette også i nærheten av andre. Han bor alene og har aldri hatt kjæreste eller nære relasjoner. Han har omgangskrets og hobbyer, men er nok veldig ensom i hverdagen. At han faller utenom i yrkeslivet, gjør både den økonomiske og sosiale delen av livet stadig verre. Jeg har lest en del både om tourettes, asbergers og schizofreni. Mange likhetstrekk med alle de tre. Jeg skjønner at du ikke kan stille en diagnose bare ut fra et brev, men kanskje du kan gi noe råd om hva vi som pårørende kan gjøre? Jeg har aldri turt å si noe om ticksene til ham, i frykt for at det skal gjøre ham enda mer usikker og føle seg observert av sine nærmeste. Men noe må gjøres, da jeg synes tilstanden blir verre år for år. Mine foreldre begynner å bli gamle, og jeg vet at jeg en dag blir hans eneste familie. På forhånd takk for hjelpen (PS! Beklager at teksten blir så komprimert, fikk ikke lagt inn sideskift i spørsmåls-feltet) 0 Siter
Gjest Lykke til! Skrevet 18. november 2011 Skrevet 18. november 2011 Jeg hadde gått for en god kombo - Asperger og tourettes. En stor del Aspergere har tilleggsdiagnose som f.eks ADHD og tourettes. Han minner mye om aspergere jeg kjenner. Han bør utredes siden hjelpetiltak, rettigheter stort sett initieres av en diagnose. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. november 2011 Skrevet 18. november 2011 Som den andre svareren: Asperger med Tourette. Asperger er hoveddiagnosen. 0 Siter
Gjest Søster søker svar Skrevet 18. november 2011 Skrevet 18. november 2011 Som den andre svareren: Asperger med Tourette. Asperger er hoveddiagnosen. Tusen takk for så kjappe og tydelige svar! Bør jeg ta dette opp direkte med min bror eller tipse fastlegen? 0 Siter
frosken Skrevet 18. november 2011 Skrevet 18. november 2011 Tusen takk for så kjappe og tydelige svar! Bør jeg ta dette opp direkte med min bror eller tipse fastlegen? Hvis broren din går med på det, så kan det være svært konstruktivt om du blir med ham til fastlegen og forteller om en del av særtrekkene til broren din. I forkant bør du også ha fortalt broren din hva du tenker om dette. Han vil ha rett fra nav i forhold til sine vansker i arbeidslivet. Det skal ikke være nødvendig at han får store økonomiske vansker som følge av sin sykdom. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.