Gjest nyseparert Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Er det noen som kan dele sine ferieavtaler med meg? :-) Jeg er nyseparert, og skal til mekling for å avtale neste års ferie med fraseparert mann. Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg har i utgangspunktet mulighet for 8 uker med fri i året, han har kun 5. Tviler på at han er så velvillig innstilt til å la barna få flere ferieuker med meg enn det han gjør likevel. Barna er 10 og 13 år gamle. I utgangspunktet tenkte jeg å foreslå å holde sommerferien utenfor i denne omgang, men sette opp en frist for når sommerferien skal være avtalt. Da gjenstår vel vinterferie, påskeferie, høstferie og juleferie. Hvordan deler andre disse feriene? Og avtaler dere år for år, eller har dere avtaler for flere år fremover? Jeg har sterkeste ønsker knyttet til andre halvdel av påsken og i hvert fall halve høstferien... Takknemlig for å høre hvordan andre gjør dette - og gjerne tips om hvordan dere har gått frem for å komme frem til avtaler med lavest mulig konfliktnivå :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sant å si Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Vi har en samværsavtale som gjelder helt til evt. annet blir avtalt. Den er rimelig detaljert, men her er hovedtrekkene (utenom sommerferien): Oddetallsår er barna hos meg i påskeferien og fra juleferien begynner og fram til 3.juledag. Hos far i vinter- og høstferie, samt resten av juleferien. Partallsår hos far i påskeferien og fra juleferien begynner og fram til 3.juledag. Hos meg i vinter- og høstferie, samt resten av juleferien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Har 50/50 deling. To barn, 8 og 11 år. Vi har faktisk holdt på annenhver uke hele året vi. Uansett ferie. Sommerferien: Annenhver uke som vanlig. Så hender det jo at faren eller jeg ønsker å ta med barna på en to-ukers ferie. Da gjør vi det, og legger på noen dager i starten/slutten på den andres uker foran/bak turen etter hva som passer best. Slike unntak planlegges vanligvis i god tid. Påske/Høst/Vinterferie: Den som har barna den uken får den ferien. Vi er enige om at vi tror det går ca. opp-i-opp når vi ser det over flere år, uten at vi har regnet på det... Julen er unntaket: Er definert som lille julaften til 1. juledag. Der har vi annethvert år. Den som ikke har barna julaften, har dem nyttårsaften. Har hatt det slik i 5 år, og det fungerer bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Vi har annethvert år jul og nyttår - da fra lillejuleaften til ca 2. dag. Det kommer litt an på hvordan julen faller. I år, hvor den er en helg - så antar jeg vi behandler den som en helt vanlig helg der hun er hos faren fra torsdag til fredag, og så hos meg fra fredag til torsdag, og så hos ham fra torsdag til mandag - som blir nyttårshelgen. Uten noen ekstra dager og byttinger om det ikke skjer noe spesielt. Påsken deler vi i to, en har frem til onsdag, og en har helligdagene. Det avhenger litt av hvem av oss som har fri - men stort sett har den ene hatt den første helgen som langhelg - og den andre fra tirsdag og over helligdagene. Vi har verken høst- eller vinterferie, så der går helgene som vanlig. Om en av oss vil gjøre noe med henne er det helt uproblematisk - da avtaler vi bare det. Som oftest er det jeg som gjør noe disse ukene fordi jeg har mulighet til å styre arbeidstiden min mer enn han har. Om jeg kan gjøre noe med henne er det ikke noe poeng at hun er på SFO bare fordi han ikke har fri. Sommerferien deler vi slik at vi har 2-3 uker ferie hver, og så fordeler vi de andre ukene ettersom det passer henne og oss. Besteforeldrene vil ofte også ha sine dager her, så der er vi bare enige om at vi må sjekke med hverandre før vi bestiller noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Jula: annethvert år fra 23-28/12 og 28/12-2/2 Vinterferien: de 2-3 dagene som er nærmest det som er mamma- og pappahelg den uka Påske: annethvert år fra fredag-onsdag og onsdag-tirsdag etter påske 17. mai: annethvert år fra ettermiddagen 16. mai til 18. mai, nå feirer sammen da viste det seg etterhvert så det ble ikke noe problem Sommeren: 4 uker hver som fordeles tidlig på året når vi må melde inn ferieønsker til arbeidsgiver. Vi har praktisert både 3 + 1 uke hver og 2 + 2 uker hver. Høstferie: som vinterferie Vi synes dette fungerer veldig godt. ) Men vi er lempelige dersom en av oss skal på tur i ferien og vil ha ungene noen dager lenger eller får dem en dag eller to før f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Jul og påske annethvert år, de første 5 årene var dato og klokkeslett for overlevering også spesifisert i avtalen. Høst- og vinterferie avtales separat. I sommerferien har vi nå 3 + 3 uker, resten av skoleferien går som normalt. De første åra hadde vi 2 + 2 + 2 + 2 uker fordi barna var små. Feriene ble planlagt 4 år framover i tid og laget som et vedlegg til barnefordelingsavtalen. Datoer og klokkeslett for overlevering var altså spesifisert for å unngå unødvendige konflikter. Dersom det er tilløp til høyt konfliktnivå, anbefaler jeg på det sterkeste å ha en avtale (både vedr ferier, men også den generelle avtalen) så detaljert som mulig. Det legger opp til null fleksibilitet, men noen ganger må det være sånn. Så får man heller ta det som en bonus dersom det viser seg at fleksibilitet er noe som fungerer etterhvert... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Jul og påske annethvert år, de første 5 årene var dato og klokkeslett for overlevering også spesifisert i avtalen. Høst- og vinterferie avtales separat. I sommerferien har vi nå 3 + 3 uker, resten av skoleferien går som normalt. De første åra hadde vi 2 + 2 + 2 + 2 uker fordi barna var små. Feriene ble planlagt 4 år framover i tid og laget som et vedlegg til barnefordelingsavtalen. Datoer og klokkeslett for overlevering var altså spesifisert for å unngå unødvendige konflikter. Dersom det er tilløp til høyt konfliktnivå, anbefaler jeg på det sterkeste å ha en avtale (både vedr ferier, men også den generelle avtalen) så detaljert som mulig. Det legger opp til null fleksibilitet, men noen ganger må det være sånn. Så får man heller ta det som en bonus dersom det viser seg at fleksibilitet er noe som fungerer etterhvert... Uff, nå minner du meg om noe jeg bør ordne i god tid før neste sommer.... :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Har 50/50 deling. To barn, 8 og 11 år. Vi har faktisk holdt på annenhver uke hele året vi. Uansett ferie. Sommerferien: Annenhver uke som vanlig. Så hender det jo at faren eller jeg ønsker å ta med barna på en to-ukers ferie. Da gjør vi det, og legger på noen dager i starten/slutten på den andres uker foran/bak turen etter hva som passer best. Slike unntak planlegges vanligvis i god tid. Påske/Høst/Vinterferie: Den som har barna den uken får den ferien. Vi er enige om at vi tror det går ca. opp-i-opp når vi ser det over flere år, uten at vi har regnet på det... Julen er unntaket: Er definert som lille julaften til 1. juledag. Der har vi annethvert år. Den som ikke har barna julaften, har dem nyttårsaften. Har hatt det slik i 5 år, og det fungerer bra. Her i Oslo er vinterferien bestandig uke 8 og høstferien uke 40, så med din avtale ville disse feriene vært ett sted og hos samme hvert år. Men antar dette er annerledes hos dere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Uff, nå minner du meg om noe jeg bør ordne i god tid før neste sommer.... :-( Hehehe Ja, for ellers sitter du med nisseskjegget fullt av postkasser. Igjen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hehehe Ja, for ellers sitter du med nisseskjegget fullt av postkasser. Igjen! Uff, jeg treffer henne jo aldri... Vi har vært sammen 2 ganger i høst, i bursdager til hennes barn. Og så har de minste jentene sovet hos hverandre ei natt hver - men det ble ikke noe prat om sommeren nei. Regner ikke med at jeg treffer henne før i romjula. Uff, nei, vi må vel få til å treffes en søndag før jul.... Har ikke lyst til å ta det opp, men jeg vet jo av bitter erfaring at det ikke hjelper å skyve på det.... :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Uff, jeg treffer henne jo aldri... Vi har vært sammen 2 ganger i høst, i bursdager til hennes barn. Og så har de minste jentene sovet hos hverandre ei natt hver - men det ble ikke noe prat om sommeren nei. Regner ikke med at jeg treffer henne før i romjula. Uff, nei, vi må vel få til å treffes en søndag før jul.... Har ikke lyst til å ta det opp, men jeg vet jo av bitter erfaring at det ikke hjelper å skyve på det.... :-( Kanskje du kan skrive en mail til henne dersom du synes det er vanskelig å ta det opp? Forsøk å være ærlig på at du synes dette er vanskelig, men at du gjør det fordi du vil unngå konflikt, og at du synes det er leit at det ble det sist gang. Kanskje...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Kanskje du kan skrive en mail til henne dersom du synes det er vanskelig å ta det opp? Forsøk å være ærlig på at du synes dette er vanskelig, men at du gjør det fordi du vil unngå konflikt, og at du synes det er leit at det ble det sist gang. Kanskje...? Neeeiiii..... tror ikke mail vil virke konfliktdempende.... Vi hadde jo forresten en ok prat for et par uker siden angående den Afrikaturen jeg og min mor skal ha. Da var søstera mi faktisk tilsnakkende :-) Satser på å treffe dem en gang før jul, og så kan jeg jo forsiktig nevne sommeren. Vet at de skal til Spania et par uker, så jeg kan jo foreslå at vi kan ha hytta da (hvos det passer inn med våre ferieplaner da) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Her i Oslo er vinterferien bestandig uke 8 og høstferien uke 40, så med din avtale ville disse feriene vært ett sted og hos samme hvert år. Men antar dette er annerledes hos dere. Men det varierer litt hvor mange uker det er i året faktisk, og om man bytter fredag eller mandag. I 2009 var det f.eks 53 uker. Men dersom man alltid har partalls eller oddetallsuker, så blir det alltid den samme som har ferien. Tror det er likt over hele landet, alle har uke 8 og 40 eller uke 9 og 41. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Her i Oslo er vinterferien bestandig uke 8 og høstferien uke 40, så med din avtale ville disse feriene vært ett sted og hos samme hvert år. Men antar dette er annerledes hos dere. Hm, ja det er sant. Det er de samme ukene hos oss også hvert år. Det er jeg som har de ukene. Har faktisk ikke tenkt over det før nå. Og faren har ikke tatt det opp.. Jeg har mulighet til å jobbe hjemmefra og gjør ofte det om vi ikke drar bort. Det har ikke han, og han har aldri ytret ønske om å få ekstra ferie med barna. Så da er det kanskje greit sånn. Vi bor rett i nærheten av hverandre og har et bra samarbeide, så jeg regner med at han ville sagt ifra om han ville ha det annerledes.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.