Gå til innhold

11 åring ønsker seg ingenting

Gjest mamma1981

Anbefalte innlegg

Gjest mamma1981

Sønnen min på elleve år har bare to små ønsker til jul. Det er vanskelig å finne på ting å kjøpe til han når han har så få ønsker. Familien vil jo ha ønskelister også. Hvordan er deres barn? har de mange ønsker? han er ikke bortskjemt,men har det han trenger. Vi bor i en liten leilighet, han og jeg. Synes det er litt trist, når jeg var liten hadde jeg laange ønskelister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 12 åring ønsker kule klær til jul, og da av et dyrere merke enn det vi vanligvis kjøper. ellers sportsklar og sportsutstyr, Spill og bøker står også på ønskelista.

Barn har stort sett det de trenger, og våre blir glad for å få ting de trenger også :-) Så jul blir en perfekt anledning til å kjøpe inn nye ski, sykler, dyre klær ( som de kanskje ikke trenger, men har lyst på likevel.... sønnen min fikk skinnjakke til jul i fjor... det var populært )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe av samme "problemet" med vår åtte- og tiåring. I hvertfall ønsker de seg mest dilldall eller evt. større ting jeg ikke ønsker å anskaffe. Må innrømme at de stort sett får skiutstyr med mer når de trenger (typisk tidlig i sesong).

Stort sett pleier det dog å ordne seg, og de er alltid fornøyd, selv om de ikke får så veldig store ting til jul :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11-åring ønsker seg alltid nye tegnesaker, fuglebøker, spill og merkeklær.

I år sier han at det er viktigere å gi et beløp til Adresseavisens juleinnsamling, som sikrer mat og julegaver til vanskeligstilte, enn å ønske seg ting han ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år sier han at det er viktigere å gi et beløp til Adresseavisens juleinnsamling, som sikrer mat og julegaver til vanskeligstilte, enn å ønske seg ting han ikke trenger.

''I år sier han at det er viktigere å gi et beløp til Adresseavisens juleinnsamling, som sikrer mat og julegaver til vanskeligstilte, enn å ønske seg ting han ikke trenger.''

Wow!!

Varer dette til desember, tro? ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I år sier han at det er viktigere å gi et beløp til Adresseavisens juleinnsamling, som sikrer mat og julegaver til vanskeligstilte, enn å ønske seg ting han ikke trenger.''

Wow!!

Varer dette til desember, tro? ;P

Han og søsknene skal gi 100 kr hver av egen lommebok, sier de. Og vi voksne kan også gi penger, "for vi trenger ikke så store gaver".

Vi har snakka endel med ungene om akkurat dette - at noen barn ikke engang får varm mat, og aldri har mottatt en eneste pakke. Tanta valgte å være frivillig for Frelsesarmeen på julaften for et par år siden, og gjenfortellinger fra møtet med disse menneskene, har gjort inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikddddddd

Det finnes en gyllen middelvei og. Er jo bra han ikke er storforlangen da, jeg har selv en datter som ønsker seg alt hun ser hehe.... det blir jo litt dyrt :-)

Jeg liker å gi utviklende leker, ting hvor de lærer seg ting. F.eks. selger de oppfinnersett beregnet for barn fra 8 år og oppover, der de lærer om luft, om gass osv... kanskje en ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært vant til lange ønskelister fra barna. Selvsagt har det kommet enkelte ønsker nå og da, men stort sett har julegavene vært hyggelige overraskelser og ikke 'bestillingsvarer' :)

Synes det er positivt at en 11-åring ikke har en lang liste over 'må ha'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monicaen

Det er noe herk med familie som krever ønskeliste. Vi har det her også. Svigers forlanger ønskelister, og barna sliter med å produsere dem. Når så julaften kommer, får de som regel noe som ikke var på listen. Det er ikke kravstore ting som står der, men gjerne litt spesielle ting man ikke finner i hvert kjøpesenter. Dette gjentar seg år etter år. Er det sånn for gutten din også, så er det ikke rart han ikke ønsker seg noe, om han likevel ikke får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!!! Go.d holdninger blandt barn gir håp

Har også jobbet som frivillig en jul og det er den mest innholdsrike julefeiringen jeg har vært med på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe herk med familie som krever ønskeliste. Vi har det her også. Svigers forlanger ønskelister, og barna sliter med å produsere dem. Når så julaften kommer, får de som regel noe som ikke var på listen. Det er ikke kravstore ting som står der, men gjerne litt spesielle ting man ikke finner i hvert kjøpesenter. Dette gjentar seg år etter år. Er det sånn for gutten din også, så er det ikke rart han ikke ønsker seg noe, om han likevel ikke får det.

''Det er noe herk med familie som krever ønskeliste.''

Kreve er jo et drøyt ord - men jeg ber om ønskelister. Jeg liker å kjøpe gaver som folk vil ha - jeg orker ikke bare å kjøpe et eller annet som de sannsynligvis ikke trenger/liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monicaen

Kreve er jo et drøyt ord - men jeg ber om ønskelister. Jeg liker å kjøpe gaver som folk vil ha - jeg orker ikke bare å kjøpe et eller annet som de sannsynligvis ikke trenger/liker...

I vårt tilfelle er kreve riktig ordvalg. Svigermor, svigerinne og svoger gir alle klar beskjed om at får de ikke ønskeliste, så vanker det ikke gaver til barna. Mulig det er en tradisjon i den familien ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hakket verre med _voksne_ som kommer uoppfordret med egen ønskeliste - og her snakker vi ikke om partnere, men andre familiemedlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Monicaen

Jeg synes det er hakket verre med _voksne_ som kommer uoppfordret med egen ønskeliste - og her snakker vi ikke om partnere, men andre familiemedlemmer.

Det har jeg heldigvis aldri opplevd til jul. Men det hender det dukker opp ønskelister i forbindelse med bryllup og jubileer. Men da har jeg inntrykk av at det er andre som har bedt om lister og at det da gis til alle gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør om ønskelister fordi jeg gjerne vil gi noe mottaker blir glad for i stedet for noe som slår helt feil og bare må byttes. Men dersom de som ber om lister likevel aldri kjøper noe av det som står der er det selvsagt ikke noe poeng. Jeg synes det er ekstra gøy å få til noe på lista dersom det krever litt ekstra. Har blitt så gammel at det nesten er morsomere å gi enn å få. En av grunnene til at vi i familien kutter ut gaver til tantebarn/fadderbarn etter at de er fylt 16 er at de aldri ønsker seg noe, evt bare steindyre ting eller penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart!

i vår familie elsker ungene å skrive ønskelister, og de voksne synes det er morsomt å lese dem. De legges nå ut på Google documents og kan redigeres etterhvert som man kommer på ting. Ungene leser leikekataloger, surfer på nettbutikker og koser seg med å ønske seg oppnåelige og uoppnåelige saker.

(jentungens høyeste ønske i år er et levende kopplam... - tror ikke de er særlig realistisk midt i byen nei)

Vi søsknene skriver gjerne ønskelister til hverandre og foreldrene våre fremdeles, enda vi er over 25 alle 4.

Jeg synes det er veldig ok å notere ned hva jeg kan ønske meg, for når noen spør blir jeg ofte helt tom i hodet...

*men vi truer ikke andre til å skrive lister altså!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt tilfelle er kreve riktig ordvalg. Svigermor, svigerinne og svoger gir alle klar beskjed om at får de ikke ønskeliste, så vanker det ikke gaver til barna. Mulig det er en tradisjon i den familien ...

Hva er problemet? Er det ikke bedre at ungene dine tenker gjennom hva de ønsker seg, og skriver det ned - istedet for å ende opp med å få gaver det slett IKKE ønsker seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monicaen

Hva er problemet? Er det ikke bedre at ungene dine tenker gjennom hva de ønsker seg, og skriver det ned - istedet for å ende opp med å få gaver det slett IKKE ønsker seg?

Leser du dårlig? Problemet er at barna mine ikke ønsker seg noe spesielt. De syns det er vanskelig og ubehagelig å måtte skive en ønskliste, noe som ødelegger mye av forjulsgleden, spesielt for minstemann. Og etter alt strevet og maset så ender de opp med å få gaver som IKKE stod på listen. Så det var bare bortkastet tid og strev for mine barn.

Forstod du poblemet nå? Eller må jeg skive det enda en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du dårlig? Problemet er at barna mine ikke ønsker seg noe spesielt. De syns det er vanskelig og ubehagelig å måtte skive en ønskliste, noe som ødelegger mye av forjulsgleden, spesielt for minstemann. Og etter alt strevet og maset så ender de opp med å få gaver som IKKE stod på listen. Så det var bare bortkastet tid og strev for mine barn.

Forstod du poblemet nå? Eller må jeg skive det enda en gang?

Har du glemt humørpillen i dag?

Dere kan foreslå å avskaffe jula da. Det må jo være bra, så slipper du og ungene å bli irriterte.

God jul! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Middelthon

Kan ikke du bare snekre sammen en ønskeliste da? Det er greit å ha et utgangspunkt for julehandling, så man ikke er helt på jordet. Den trenger da ikke være detaljert? F.eks.: Klær, gjerne tynn ullgenser STØRRELSE 140/medium/12-år (ikke sånn og sånn-trykk på,). Leker, gjerne lego type slik, ikke bayblades (hvis det er ut for fem år siden). Skihansker. Bøker i fantasy-sjangeren. Spill til PC/konsollen dere har. Ny klokke. Kinobilletter, osv.osv. Du kan jo bare skrive ting DU gjerne ser at han får hvis han virkelig ikke ønsker seg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...