uvitende......! Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Vi har en gutt på 4 år som går i barnehage. Var på samtale med barnehagen her i sist uke, og de beskriver gutten som veldig snill og omtenksom, men "sliter" litt med samspill og det å komme inn i lek med andre... Han leker veldig fint alene. Han går på en avdeling der han er blandt de yngste.... Han har tidligere vært en aktiv gutt, men siden i vår så har han roet seg mye. De lurer på om de skal kontakte PPT for å få tips og råd ang. gutten. Jeg tenkte at det selvfølgelig ikke er så dumt, men jeg har lyst til å avvente dette litt, da gutten allerede har kommet seg mye den siste tiden. Vi ser ikke dette "problemet" hjemme, eller i lek med andre barn på andre arenaer.... Han har en eldre søster som er veldig "moden" for alderen, men da hun var 4 år så likte hun også godt å leke alene, men dette kom seg da hun ble "eldst" på avdelingen. TIPS.... hva tenker dere??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Jeg tenker at en barnehage ikke ville foreslått PPT for foreldre om de ikke følte det var nødvendig. Noen barnehager kan sikkert agere overilt, men PPT gjør jo ingen skade - de veileder bare de voksne, og følger opp barna litt ekstra. Det blir ikke nødvendigvis noen diagnose, masse styr og stempel i pannen av den grunn. Jeg tenker også at det er bedre at PPT kommer inn unødig, enn at de kommer inn for sent fordi man ville "vente og se". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tjah - hva sier magefølelsen? Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Dette minner meg litt om et par ansatte på barnehagen til der mine går, de blander seg og prøver å finne problemer der det kanskje ikke er problemer. Som du sier så kjenner du ikke igjen gutten på andre arenaer og du vet at jenten var på samme måte. Men det kan være godt å få avklart dette før ungen begynner på skole... Hva med de som ikke er så heldige at de går på barnehage og blir "oppdaget".... selv var jeg veldig sjenert og gikk ikke i barnehage, begynte på skole, der var jeg blandt de minste og ble veldig usikker, gikk og gjemte meg i friminuttene så ingen skulle se at jeg var alene. Turte ikke spørre noen om å leke med meg... så det ble til at jeg lekte meg "fint alene".... Skulle nok fått hjelp tidligere ja, hadde vel hatt godt av å begynt i barnehage og fått trening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermum Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Jeg ville latt PPT komme å observere, bedre føre var osv. Trenger ikke å være noe som helst, men er det noe så er det bedre å få klarlagt dette tidlig slik at eventuell hjelp er på plass før skolestart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
astridny Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Bare husk å tegne forsikring på gutten (hvis dere ikke har det) før dere kontakte PPT. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Ut fra det du skriver syns jeg det virker "dramatisk" å kontakte PPT allerede nå. Jeg syns det virker som om gutten din er helt normal. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Jeg tenker at en barnehage ikke ville foreslått PPT for foreldre om de ikke følte det var nødvendig. Noen barnehager kan sikkert agere overilt, men PPT gjør jo ingen skade - de veileder bare de voksne, og følger opp barna litt ekstra. Det blir ikke nødvendigvis noen diagnose, masse styr og stempel i pannen av den grunn. Jeg tenker også at det er bedre at PPT kommer inn unødig, enn at de kommer inn for sent fordi man ville "vente og se". ''Noen barnehager kan sikkert agere overilt, men PPT gjør jo ingen skade - de veileder bare de voksne, og følger opp barna litt ekstra.'' Tja, noen ganger kan PPT komme frem til så absurde konklusjoner at det faktisk kan være til skade om de forfølger barnet i barehage og videre i skolen. Slett ikke alle PPT-kontorer er så opptatt av og veilede, noen nøyer seg med å utrede og komme med en rapport som sier omtrent det samme som man visste fra før, bare med litt vanskeligere ord. Jeg har med årene fått en høyere terskel for å anbefale PPT med mindre jeg vet at barn og foreldre havner hos fungerende og konstruktive fagfolk. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Ting som kan være greie å tenke gjennom: Leker gutten alene fordi han foretrekker det eller fordi han ikke fikser å leke med andre? I noen barnehager ser de ut til å forvente at ungene skal være full fart og supersosiale hele dagen. Dermed kan unger som bare ønsker seg litt ro og fred borte fra flersomheten bli problematisert. Jeg vet om tilfeller der unger har blitt sendt hjem fordi de var 'syke' bare fordi de var litt ekstra rolige en dag. I noen barnehager er det en snever definisjon av hva som er god nok sosial adferd. Før man pusser PPT på barnet bør barnehagen ha gjort hjemmeleksen. For eksempel bør de forsøke å spleise gutten med andre barn ved å låne noen fra en annen avdeling eller låne gutten ut til en annen avdeling. De bør også se på guttens preferanser av ulike typer lek. Leker de andre noen som interesserer ham midt på ryggen, er det ikke merkelig om han velger å gjøre noe annet. Størrelsen på gruppen kan også ha betydning. Noen barnehager kjører veldig mange barn sammen på en gang. Ikke rart om noen trekker seg unna alt kaoset. Tenk også gjennom om de barnehageansatte som har med dette å gjøre er av den problematiserende sorten eller ikke. Når jeg tenker på de forskjellige førskolelærerne jeg har møtt, ville en slik beskjed fra enkelte fått meg til å rive ned dørene på PPT, mens samme beskjed fra enkelte andre bare ville fått meg til å trekke på skuldrene og tenke at det går seg til. Vet du noe om hvor godt det lokale PPT-kontoret fungerer? Vet du noe om ventetider der? Som andre alt har nevnt kan kontakt med PPT gi forsikringstrøbbel. Sørg for at alle forsikringer er i orden før det skrives noen henvisning til PPT. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppsideisi Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Som regel synes jeg at barnehage og skole har en "vente og se" holdning som kan ta vinter og vår så jeg ville faktisk vært glad for at barnehagen tok mitt barn på alvor. Samtidig høres det ut som om du ikke er helt enig i barnehagens vurderinger og hvis jeg var deg ville jeg tatt en grundig prat med dem. Dette for å få klarhet i hvordan barnehagen tenker og hva de legger til grunn for å ville kontakte PPT. Jeg tror ikke du skal være bekymret for PPt, de kan være til stor hjelp og hvis det er "noe" med barnet ditt så kan de jo hjelpe deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litagos Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg har jobbet (og gjør fremdeles) som pedagog i en barnehage i 15 år. Jeg blir litt trist når jeg leser innlegget ditt. Det er fælt for foreldre å få en slik beskjed på en foreldresamtale for deretter å bli sendt hjem med masse tanker og ubesvarte spørsmål. Det første spørsmålet jeg ville stilt barnehagen er hvilke konkrete tiltak de har gjort for barnet ditt. Barnehagen har lov å snakke med PPT anonymt om ditt barn for å få råd og tips fra disse. Du nevner ingenting om dette,så jeg går ut ifra at dette ikke var nevnt i samtalen? I min kommune får ikke barnehagen henvise barn til PPT før barnet er blitt observert i barnehagen av PPT med påfølgenede samtale med pedagog. Dette krever foresattes samtykke. Hvis PPT finner grunn til å henvise,blir dette gjort i etterkant. Kanskje dette kan være veien å gå for din barnehage? Jeg synes det er vanskelig å fortelle hva du skal gjøre,det er du som er ekspert på ditt barn. Lykke til,uansett hva du bestemmer deg for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.