Gjest lei av dette Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg har to gutter i barneskolen. De krangler hver enste dag ved frokosten. Den minste erter den største kanskje mest. De største blir veldig sinna. De eldste erter også en del men tåler minimalt fra den minste. Jeg er så dritt lei av dette. Frokosten blir aldri noe koselig. Har prøvd å skilt de fra hverandre. Det hjalp på frokosten men like etterpå var det krangling igjen. Hvordan få det hyggeligere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Høres kjent ut. Noen barn har krangling som tidsfordriv. Jeg tror faktisk jeg ville satset på å holde dem mest mulig adskildt hele morgenen. Totalforbud mot å gå inn på hverandres rom. Spise forkost hver for seg. Ikke være samtidig på badet. Ikke ta på yttertøy i samme rom. Og for all del ikke gå ut døren eller passere andre trange pasasjer samtidig. Om morgenen er ofte ungene trøtte og foreldrene stresset. Da kan det være bedre å spasere rundt konflikter enn å forsøke og løse dem. Barneoppdragelse kan man ta senere på dagen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Høres kjent ut. Noen barn har krangling som tidsfordriv. Jeg tror faktisk jeg ville satset på å holde dem mest mulig adskildt hele morgenen. Totalforbud mot å gå inn på hverandres rom. Spise forkost hver for seg. Ikke være samtidig på badet. Ikke ta på yttertøy i samme rom. Og for all del ikke gå ut døren eller passere andre trange pasasjer samtidig. Om morgenen er ofte ungene trøtte og foreldrene stresset. Da kan det være bedre å spasere rundt konflikter enn å forsøke og løse dem. Barneoppdragelse kan man ta senere på dagen. mvh Ja, vi haddde jo en tråd om dette for en uke eller to siden. Det fungerer fint for oss og. Vi gjør det slik: 10-åringen står opp 6.15 og dusjer og steller seg helt i fred og ro før noen andre står opp. Når hun er ferdig på badet, kommer søstera. Tiåringen spiser en skål med havregryn før vi andre kommer inn på kjøkkenet. Så svinser hun litt rundt og pakker sekken og diverse, og så kommer hun og settter seg ved bordet sammen med oss og spiser en skive til og lager niste. 7-åringen går først ut døra, deretter 10-åringen, så til slutt 12-åringen. Jeg går ofte før ungene, og pappaen er igjen og rydder kjøkkenet og passer på at alle ungene får med seg rompa ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Legg om rutinene, stå gjerne opp litt tidligere (det er faktisk ikke så vanskelig - og det er verdt det dersom du kan endre på disse vanene). - Gi guttene ansvar for ulike oppgaver om morgenen. La f.eks gutt 1 stå opp 15 min før den andre (men sammen med deg) og la han hjelpe til med å lage frokost, men ikke bare dekke bord, la han få ansvar for å koke egg, riste brød, lage te / kaffe / , varme rundstykker osv og lag noen ulike oppgaver hver dag. Dersom guttene får litt tid alene med deg og FULL oppmerksomhet fra mamma eller pappa, tror jeg det har mye å si. Når nye vaner er på plass kan dere vurdere om dere skal fortsette slik, eller om dere skal sove et kvarter lenger ;-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Legg om rutinene, stå gjerne opp litt tidligere (det er faktisk ikke så vanskelig - og det er verdt det dersom du kan endre på disse vanene). - Gi guttene ansvar for ulike oppgaver om morgenen. La f.eks gutt 1 stå opp 15 min før den andre (men sammen med deg) og la han hjelpe til med å lage frokost, men ikke bare dekke bord, la han få ansvar for å koke egg, riste brød, lage te / kaffe / , varme rundstykker osv og lag noen ulike oppgaver hver dag. Dersom guttene får litt tid alene med deg og FULL oppmerksomhet fra mamma eller pappa, tror jeg det har mye å si. Når nye vaner er på plass kan dere vurdere om dere skal fortsette slik, eller om dere skal sove et kvarter lenger ;-) Lykke til! ''...la han få ansvar for å koke egg, riste brød, lage te / kaffe, varme rundstykker osv.'' Hmm - nå fikk jeg veldig helgefrokost-følelse. * holder klokelig kjeft om egen standard på hverdagsfrokost * Men jeg er ikke uenig med rådet i prinsippet, altså... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Legg om rutinene, stå gjerne opp litt tidligere (det er faktisk ikke så vanskelig - og det er verdt det dersom du kan endre på disse vanene). - Gi guttene ansvar for ulike oppgaver om morgenen. La f.eks gutt 1 stå opp 15 min før den andre (men sammen med deg) og la han hjelpe til med å lage frokost, men ikke bare dekke bord, la han få ansvar for å koke egg, riste brød, lage te / kaffe / , varme rundstykker osv og lag noen ulike oppgaver hver dag. Dersom guttene får litt tid alene med deg og FULL oppmerksomhet fra mamma eller pappa, tror jeg det har mye å si. Når nye vaner er på plass kan dere vurdere om dere skal fortsette slik, eller om dere skal sove et kvarter lenger ;-) Lykke til! ''la han få ansvar for å koke egg, riste brød, lage te / kaffe / , varme rundstykker osv og lag noen ulike oppgaver hver dag.'' Har dere slik frokost til hverdags? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Høres kjent ut. Noen barn har krangling som tidsfordriv. Jeg tror faktisk jeg ville satset på å holde dem mest mulig adskildt hele morgenen. Totalforbud mot å gå inn på hverandres rom. Spise forkost hver for seg. Ikke være samtidig på badet. Ikke ta på yttertøy i samme rom. Og for all del ikke gå ut døren eller passere andre trange pasasjer samtidig. Om morgenen er ofte ungene trøtte og foreldrene stresset. Da kan det være bedre å spasere rundt konflikter enn å forsøke og løse dem. Barneoppdragelse kan man ta senere på dagen. mvh Dette virker! Og det vet jeg, ikke fordi jeg trenger å gjøre det slik med mine barn, men fordi min mor måtte gjøre det slik med oss søsken hjemme i min barndom. *rødme litt* Når vi kom så langt at vi hadde kommet oss ut av døra og skulle gå til bussen gikk det greit, men før det slapp vi å se hverandre. For møtte vi hverandre eksploderte vi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 ''...la han få ansvar for å koke egg, riste brød, lage te / kaffe, varme rundstykker osv.'' Hmm - nå fikk jeg veldig helgefrokost-følelse. * holder klokelig kjeft om egen standard på hverdagsfrokost * Men jeg er ikke uenig med rådet i prinsippet, altså... ''* holder klokelig kjeft om egen standard på hverdagsfrokost *'' *knepper igjen her også* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
margerita1365380476 Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Jeg skulle også gjerne hatt noen råd. Guttene mine er 3 og 6 og krangler nesten hele tiden. Jeg holder på å bli gal! minstemann er etter broren hele tiden, klyper, ødelegger lego osv. Klarer ikke stoppe ham. Broren tar igjen og da er det igang. Gleder meg bare til de skal sove og det er ro i huset. Det er ille det skal være slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Jeg skulle også gjerne hatt noen råd. Guttene mine er 3 og 6 og krangler nesten hele tiden. Jeg holder på å bli gal! minstemann er etter broren hele tiden, klyper, ødelegger lego osv. Klarer ikke stoppe ham. Broren tar igjen og da er det igang. Gleder meg bare til de skal sove og det er ro i huset. Det er ille det skal være slik. '' minstemann er etter broren hele tiden, klyper, ødelegger lego osv. Klarer ikke stoppe ham.'' Ta ham i armen og send ham inn på rommet hver eneste gang han er slem mot broren. Fortell ham at når han oppfører seg sånn så får han ikke være sammen med broren sin. Men gi ham _masse_ ros når han oppfører seg pent. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sant å si Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 '' minstemann er etter broren hele tiden, klyper, ødelegger lego osv. Klarer ikke stoppe ham.'' Ta ham i armen og send ham inn på rommet hver eneste gang han er slem mot broren. Fortell ham at når han oppfører seg sånn så får han ikke være sammen med broren sin. Men gi ham _masse_ ros når han oppfører seg pent. ) Enkelte barn er ikke så enkle å bare sende på rommet - ihvertfall ikke hvis man ikke har tid til å følge det opp (om morgenen, feks..) men tar for gitt at de skal sitte der godvillig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sant å si Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Høres kjent ut. Noen barn har krangling som tidsfordriv. Jeg tror faktisk jeg ville satset på å holde dem mest mulig adskildt hele morgenen. Totalforbud mot å gå inn på hverandres rom. Spise forkost hver for seg. Ikke være samtidig på badet. Ikke ta på yttertøy i samme rom. Og for all del ikke gå ut døren eller passere andre trange pasasjer samtidig. Om morgenen er ofte ungene trøtte og foreldrene stresset. Da kan det være bedre å spasere rundt konflikter enn å forsøke og løse dem. Barneoppdragelse kan man ta senere på dagen. mvh Slik gjorde vi det, og det fungerte faktisk. I tillegg har vi lagd en liten huskeliste på 3-4 punkter, der vi alle har blitt enige om hva som er lov og ikke lov her om morran. Det er for eksempel lov å være trøtt og lei, men ikke lov å kjefte og smelle. Det er fullt lov å holde seg litt for seg selv les: på rommet) hvis man syns det blir for mye stress og styr og folk. Innimellom sklir det ut og vi må stramme litt inn igjen, men det blir lenger og lenger mellom hver gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 ''la han få ansvar for å koke egg, riste brød, lage te / kaffe / , varme rundstykker osv og lag noen ulike oppgaver hver dag.'' Har dere slik frokost til hverdags? Nei, har ikke slik frokost hver dag, men står faktisk opp kl 5:45 for å rekke alt. Hadde noen sagt for noen år siden at jeg skulle begynne å stå opp så tidlig om morgenen så hadde jeg ledd rått... Men alt er mulig, og det er snakk om vaner. Jeg mente heller ikke at man skulle gjøre alt samme dag, men f.eks koke egg en morgen, lage toast en annen dag osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 ''...la han få ansvar for å koke egg, riste brød, lage te / kaffe, varme rundstykker osv.'' Hmm - nå fikk jeg veldig helgefrokost-følelse. * holder klokelig kjeft om egen standard på hverdagsfrokost * Men jeg er ikke uenig med rådet i prinsippet, altså... Nei, vi har ikke slik frokost hver dag, mer i helgene vil jeg tro. Men jeg står faktisk opp kl 5:45 for å rekke alt om morgenen (har 1 times kjøring til jobb også). Hadde noen sagt for noen år siden at jeg skulle begynne å stå opp så tidlig om morgenen så hadde jeg ledd rått... Men vi har tatt et valg, og alt er mulig, -det er snakk om vaner. Jeg mente heller ikke at man skulle gjøre alt samme dag, men f.eks koke egg en morgen, lage toast en annen dag osv. Mest for å endre rutinene. Har også god erfaring med å endre sted hvor man spiser for å endre på dårlige vaner, f.eks på verandaen (ikke i november / desember riktignok), i stua, i senga osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Enkelte barn er ikke så enkle å bare sende på rommet - ihvertfall ikke hvis man ikke har tid til å følge det opp (om morgenen, feks..) men tar for gitt at de skal sitte der godvillig... Da ville det kanskje være en idé å stå opp så tidlig at du har tid til å ta kampen med treåringen om morgenen. Blir stritt i en periode, men i det lange løp vil det betale seg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.