Gjest småhysterisk?? Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Uff. Litt bekymret for eldstemann nå. Han er blitt litt blå rundt øynene og er litt blak, oglitt sliten. Nå skal det sies at han trener ganske hardt 3-4 ganger i uken (lagidrett), oog ville vel helst trent mer om mulig. Han gir ALT på trening og er hlet utslitt når han kommer hjem. Men syntes han ser litt tufs ut, og har gjort det de siste 14 dagene. Han er litt forkjøpet , men bare tett i nesen. Er det litt hysterisk å ringe legen for en sjekk.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Håvard Dahl, lege Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 ''Er det litt hysterisk å ringe legen for en sjekk.'' Ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Selvsagt er det ikke noe galt i å ta en time hos legen og få tatt noen blodprøver - det kan jo hende han bare trenger noen vitaminer/jern. Har erfaring med tenåring som hadde veldig lave verdier av dette og trengte påfyll. Har han skutt i været i det siste - uten kanskje å få den store appetitten likevel? Ellers skal man også være obs på evt. kyssesyke når det gjelder disse treningsglade tenåringene - dem som kan finne på å trene og stå på selv om de _egentlig_ ikke orker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest småhysterisk (uten spørsmålstegn) Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 ''Er det litt hysterisk å ringe legen for en sjekk.'' Ja. Sprø litt dumt kanskje, men hva skyldes blå ringer rundt øynene og blekhet da? Om han er frisk mener jeg? Han får nok søvn og hvile, og spiser både sunt og godt. Litt lite frisk luft kanskje ettersom lagidretten hans forgår innendørs. Han sier selv han er mer sliten enn vanlig, men kan det være mørketid, at han vokser eller noe? Ser at jeg viker noe små hysterisk, men han har alltid vært så "kvikk" og sett så frisk ut. Tenkte om han hadde jernmangel eller noe?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest småhysterisk Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Selvsagt er det ikke noe galt i å ta en time hos legen og få tatt noen blodprøver - det kan jo hende han bare trenger noen vitaminer/jern. Har erfaring med tenåring som hadde veldig lave verdier av dette og trengte påfyll. Har han skutt i været i det siste - uten kanskje å få den store appetitten likevel? Ellers skal man også være obs på evt. kyssesyke når det gjelder disse treningsglade tenåringene - dem som kan finne på å trene og stå på selv om de _egentlig_ ikke orker. Han gikk på penicillin for 1 1/2 mnd. siden for streptokokker, men legen ville vel oppdaget det om det var kyssesyken? Han har ikke vokst mer enn normalt og spiser godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 ''Er det litt hysterisk å ringe legen for en sjekk.'' Ja. Hysterisk? Det er vel ikke så sjelden at man tar en helsesjekk - blodprøver etc. uten å dermed tro at man er veldig syk? Mange har da jevnlige legesjekker - som voksne. Hvorfor skal det være anderledes for tenåringer, som i tillegg ser ut til å hangle litt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Sprø litt dumt kanskje, men hva skyldes blå ringer rundt øynene og blekhet da? Om han er frisk mener jeg? Han får nok søvn og hvile, og spiser både sunt og godt. Litt lite frisk luft kanskje ettersom lagidretten hans forgår innendørs. Han sier selv han er mer sliten enn vanlig, men kan det være mørketid, at han vokser eller noe? Ser at jeg viker noe små hysterisk, men han har alltid vært så "kvikk" og sett så frisk ut. Tenkte om han hadde jernmangel eller noe?? Siden du er bekymret tar du selvsagt en tur til legen. Det er mye bedre å ta en tur for mye enn for lite. Kanskje gutten har vitaminmangel, eller jernmangel. Og da bør du få det sjekket før u begynner å gi tilskudd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Han gikk på penicillin for 1 1/2 mnd. siden for streptokokker, men legen ville vel oppdaget det om det var kyssesyken? Han har ikke vokst mer enn normalt og spiser godt. Legen ville nok ikke oppdaget det hvis ikke han tok en spesifikk prøve for akkurat det... Man skal dessverre ikke stole helt på at legen alltid sjekker det som trengs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Han gikk på penicillin for 1 1/2 mnd. siden for streptokokker, men legen ville vel oppdaget det om det var kyssesyken? Han har ikke vokst mer enn normalt og spiser godt. Nei, dattera mi hadde kyssesyken da hun var 14 år og legen oppdaget det ikke. Hun var dårlig i tre mnd, legen sa det var streptokokker og hun gikk på tre kurer abx, hun fant ut år senere at hun hadde hatt kyssesyke. Og det er den eneste gangen det har vært mulighet at hun kunne hatt det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Håvard Dahl, lege Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Hysterisk? Det er vel ikke så sjelden at man tar en helsesjekk - blodprøver etc. uten å dermed tro at man er veldig syk? Mange har da jevnlige legesjekker - som voksne. Hvorfor skal det være anderledes for tenåringer, som i tillegg ser ut til å hangle litt? Jeg synes det er storhysterisk fordi a) det har kun vart i to uker og han er forkjølet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Klok av skade med et (muligens to) barn med ME hadde jeg tatt det litt roligere mht trening og tatt en kyssesyke-test. trengs bare en blodprøve for å utelukke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Klok av skade med et (muligens to) barn med ME hadde jeg tatt det litt roligere mht trening og tatt en kyssesyke-test. trengs bare en blodprøve for å utelukke. ''Klok av skade med et (muligens to) barn med ME hadde jeg tatt det litt roligere mht trening og tatt en kyssesyke-test. '' Jepp. Samme erfaring her. Det er veldig mye lettere å komme ned i bølgedalen enn å komme opp igjen. Blodprøve med sjekk for kyssesyke, jern & B-vit.mangel - og gjerne en sjekk for mycoplasma i tillegg. Her i huset var det en mycoplasmalungebetennelse som forble uoppdaget og ubehandlet i lange, lange tider. I mellomtiden fikk vi tilbud om psykolog og lykkepiller. Tenåringen var jo deprimert, bestemte legen. Vi måtte bytte fastlege etterhvert for å bli henvist til somatisk ME-kompetanse. Det er nærliggende å tro at den legen stjal over et år av min tenårings tid - både på fritid og i skolesammenheng. (Ja, jeg er fortsatt opprørt over arrogansen og uvitenheten!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annelli Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Nei, dattera mi hadde kyssesyken da hun var 14 år og legen oppdaget det ikke. Hun var dårlig i tre mnd, legen sa det var streptokokker og hun gikk på tre kurer abx, hun fant ut år senere at hun hadde hatt kyssesyke. Og det er den eneste gangen det har vært mulighet at hun kunne hatt det. Jeg har akkurat hørt om to tenåringer (barn av kolleger) som har hatt kyssesyke uten at legen fant det ut. De hanglet i lange tider, hun ene fikk beskjed om at det var psykisk, at hun var deprimert. Det viste seg til slutt at joda, visst hadde de hatt kyssesyke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annelli Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Mine to gutter har i perioder manglet d-vitamin, det kan være en ide med et lite tilskudd av det i vårt solfattige land kanskje? (De fikk det påvist hos lege). Det kan man bli litt slapp av. Men hvis han er forkjølet, og har litt tett treningsprogram, så kan det nok ta litt ekstra tid før han blir bra av forkjølelsen. Kanskje du kan oppfordre ham til å være hjemme og hvile litt et par kvelder? Skulle det vedvare, eller han blir verre, så er det nok greit med et legebesøk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Nei, dattera mi hadde kyssesyken da hun var 14 år og legen oppdaget det ikke. Hun var dårlig i tre mnd, legen sa det var streptokokker og hun gikk på tre kurer abx, hun fant ut år senere at hun hadde hatt kyssesyke. Og det er den eneste gangen det har vært mulighet at hun kunne hatt det. Når datteren min var rundt 17-18 år mistenkte de kyssesyken, hun var dårlig og slapp veldig lenge. men prøvene viste at hun hadde hatt kyssesyken tidligere. Og jeg kan ikke ane når det har vært. Men antakelig var hun liten når hun hadde det, og da mindre sympomer. så de kan ha det uten at det oppdages, og uten at de er veldig syke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis36 Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 ''Er det litt hysterisk å ringe legen for en sjekk.'' Ja. Er ikke hysterisk å ringe legen for en time til sjekk da hvorfor skriver du nei NHD??? skal det ikke sjekkes opp? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Synes det må være helt greit å ta en legetime og sjekke ut evt mangel på jern, D vitamin osv.. Det ville jo vi gjort som voksne, så hvorfor skal det være annerledes med et barn. Du kjenner jo barnet ditt, og ser at han er ute av lage.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.