Gå til innhold

Infantilt hemangiom og labial adhesion

Gjest hjerteberte

Anbefalte innlegg

Gjest hjerteberte

Hei! Jeg ønsker svært gjerne å vite litt om hva infantilt hemangiom og labial adhesion er og hva diagnosen er på norsk? Spørsmål to er om disse to kommer sammen som om det er en sammenheng? Jeg forstår det slik at hemangiom som ikke vokser er uten fare og vil svært ofte forsvinne av seg selv. Jeg vet også at sammenvoksningen kan kureres med hormonkrem. Hva skyldes dette er mitt spørsmål og hvor vanlig er det? Er dette noe som kan få senvirkninger i form av hormonelle forstyrrelser på et senere tidspunkt i livet, f. eksempel i puberteten. I dette reelle tilfellet sitter hemngiomet på v. side av brystet og er på ca. en lillefinger-størrelse, det har sluttet og vokse. Er bare rødt. Hormonkrem påført og kurert. Jeg spør allikevel om et så godt svar på dette som mulig da jeg vet svært lite om dette og som sagt bekymret for om det vil få en betydning senere? Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Nyfødte har ofte åreutvidelser i nakke eller over neserygg, kalles kapillære hemangiomer.De forsvinner i løpet av noen måneder.

Nævus flammus er en mer intenst rød misdannelse av de små årene i huden, forsvinner ikke av seg selv,behandles med fagelaser.

Infantile hemangiomer , kavernøse hemagiomer, er godartede karsvulster,oppdages ved 2-4 uker alder, har en vekstfase som varer i 9-12 mnd.Deretter spontan tilbakegang og ofte fosvunnet før 9 års alder - det er vel det din datter har.

De små kjønnslepper kan i varierende utstrekning være klebet sammen bakfra med en tynn sammensmeltingslinje langs midten.Gir ikke symptomer men kan disponere for infeksjon i skjeden. Sammensmeltingen forsvinner/løsner spontant i løpet av noen år.Kan behandles med østrogenkrem som gnis i sammensmeltingslinjen daglig i 2-3 uker. Når sammensmeltingen er løsnet, brukes litt vaselin krem til epitelet er tilhelet.Behandlingen har ingen betydning eller senfølger.

Det er ingen sammenheng hellom hemagiom og sammensmelting , labial adhesjon-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...