Gå til innhold

hvordan vet skolen hvem som er etnisk norske?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Bjerke videregående skole i Oslo har i høst delt inn klassene etter etnisk bakgrunn. I førsteklasse på studieretning for allmenn studieretning er elevene delt inn i tre klasser. A-klassen har ingen norske elever.

Skolen skal ha valgt å dele inn elevene på denne måten for å hindre at etnisk norske elever slutter og bytter skole.

Slik begrunner avdelingslederen ved linje for studie¬¬spesialisering på Bjerke videregående skole.

''Vi har tenkt og diskutert, og valgte til slutt å ta en litt vanskelig avgjørelse om å plassere 14 etnisk norske elever i hver av de to klassene, og ingen i den tredje. Det har ført til at færre norske elever har sluttet. Hvis dette tiltaket virker, betyr det at vi får den mangfoldsskolen vi vil ha. Jeg synes det er trist hvis vi skal få «brune» og «hvite» skoler. Det er ingen tjent med, understreker Eliassen''

Dette høres jo helt hårreisende ut ! Ved å gjøre dette, så er det jo de som de omtaler som ikke-etnisk norske, som blir segregert, for at skolen skal holde på de «hvite» elevene.

Hvordan definerer skolen etnisitet? hvordan vet de hvem som er etnisk norske ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    62

  • Persille1365381127

    38

  • Dorthe

    13

  • Spenol(1)

    11

Dette er så virkelighetsfjernt at det bikker over og blir (nesten) morsomt.

De er ikke engang inndelt etter om de snakker norsk (noe alle åpenbart gjør, siden de har bestått eksamen og kommert inn), men etter hudfarge!

Det neste blir vel egne klasser for jøder?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm....lurer på hvor de hadde plassert mitt barn, utenlandsadoptert da h*n var 3 mnd....

''Hmmmm....lurer på hvor de hadde plassert mitt barn, utenlandsadoptert da h*n var 3 mnd....

''

En veldig relevant problemstilling. Har barnet ditt et norskklingende navn?

De har vel ikke stort annet å gå på enn navnene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så virkelighetsfjernt at det bikker over og blir (nesten) morsomt.

De er ikke engang inndelt etter om de snakker norsk (noe alle åpenbart gjør, siden de har bestått eksamen og kommert inn), men etter hudfarge!

Det neste blir vel egne klasser for jøder?

Med vennlig hilsen

''De er ikke engang inndelt etter om de snakker norsk (noe alle åpenbart gjør, siden de har bestått eksamen og kommert inn), men etter hudfarge!

''

siden dette ble gjort såpass tidlig, så har de vel ikke sett hudfargen til elevene før de delte dem inn?

De har vel bare navnene å gå etter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurer nå jeg på

''Hmmmm....lurer på hvor de hadde plassert mitt barn, utenlandsadoptert da h*n var 3 mnd....

''

En veldig relevant problemstilling. Har barnet ditt et norskklingende navn?

De har vel ikke stort annet å gå på enn navnene ?

Ja, heldigvis får jeg kanskje si... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det går på hvem som er etnisk norske, jeg tror det går på hvem som har norsk som førstespråk. Mine store unger blir heller ikke regnet som etnisk norske, men de har bare bodd med meg og har norsk som førstespråk. Og da har man et helt annet ordforråd enn de som har norsk som annetspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, heldigvis får jeg kanskje si... ;)

Er det tilfeldig hvem av de "ikke -etnisk norske" som havnet i klassen med 14 etnisk norske, og de som havnet i ren ikke-etnisk norsk klasse tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det går på hvem som er etnisk norske, jeg tror det går på hvem som har norsk som førstespråk. Mine store unger blir heller ikke regnet som etnisk norske, men de har bare bodd med meg og har norsk som førstespråk. Og da har man et helt annet ordforråd enn de som har norsk som annetspråk.

Hei,

Dette er jo videregående, så de har bestått eksamen, og kan språket - selv om det sikkert er i varierende grad. Men mange av de "norske" er sikkert dårlige i språk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det går på hvem som er etnisk norske, jeg tror det går på hvem som har norsk som førstespråk. Mine store unger blir heller ikke regnet som etnisk norske, men de har bare bodd med meg og har norsk som førstespråk. Og da har man et helt annet ordforråd enn de som har norsk som annetspråk.

''Jeg tror ikke det går på hvem som er etnisk norske, jeg tror det går på hvem som har norsk som førstespråk. Mine store unger blir heller ikke regnet som etnisk norske, men de har bare bodd med meg og har norsk som førstespråk. Og da har man et helt annet ordforråd enn de som har norsk som annetspråk.

''

Er dette informasjon som skolen plikter å gi når elevene skal inn på videregående? Det gir jo nødvendigvis ikke det riktige bildet av elevens språkkunnskaper.

Hvorfor skal en ikke-etnisk norsk elev med gode norskkunnskaper havne i en ren ikke -etnisk norsk klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette er jo videregående, så de har bestått eksamen, og kan språket - selv om det sikkert er i varierende grad. Men mange av de "norske" er sikkert dårlige i språk.

Med vennlig hilsen

Eldstemann sier at de aldri får samme ordforråd som de som har norsk som førstespråk og at det ødelegger mye. Han har sjøl gått på skole med 6 som hadde norsk som førstespråk og han stakk også av til en annen skolen på den andre kanten av byen så fort han fikk anledning. Dattera mi har gått her, men da var skolen blitt så populær at de fleste hadde norsk som førstespråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke det går på hvem som er etnisk norske, jeg tror det går på hvem som har norsk som førstespråk. Mine store unger blir heller ikke regnet som etnisk norske, men de har bare bodd med meg og har norsk som førstespråk. Og da har man et helt annet ordforråd enn de som har norsk som annetspråk.

''

Er dette informasjon som skolen plikter å gi når elevene skal inn på videregående? Det gir jo nødvendigvis ikke det riktige bildet av elevens språkkunnskaper.

Hvorfor skal en ikke-etnisk norsk elev med gode norskkunnskaper havne i en ren ikke -etnisk norsk klasse?

Det er jo slik at ungene har norsk 1 og norsk 2 fra barne og ungdomsskolen og de med norsk 2 trenger ikke nynorsk og dermed vet jo skolen hvem som har norsk som førstespråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Jeg tror ikke det går på hvem som er etnisk norske, jeg tror det går på hvem som har norsk som førstespråk. Mine store unger blir heller ikke regnet som etnisk norske, men de har bare bodd med meg og har norsk som førstespråk. Og da har man et helt annet ordforråd enn de som har norsk som annetspråk.

''Jeg tror ikke det går på hvem som er etnisk norske, jeg tror det går på hvem som har norsk som førstespråk. Mine store unger blir heller ikke regnet som etnisk norske, men de har bare bodd med meg og har norsk som førstespråk. Og da har man et helt annet ordforråd enn de som har norsk som annetspråk''

Hvis dette stemmer, så gir inndelingen langt mer mening :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier nok "etnisk norske" der de mener "har norsk som morsmål". Spennende å se hvordan resultatet blir.

Resultatet er selvsagt at det ble stoppet på dagen, og rektor la seg flat. Det er, for øvrig, 15 år siden Sør Afrika avskaffet Apartheid.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette er jo videregående, så de har bestått eksamen, og kan språket - selv om det sikkert er i varierende grad. Men mange av de "norske" er sikkert dårlige i språk.

Med vennlig hilsen

Alle kommer inn, de trenger ikke ha "bestått" i norsk. Og mange kommer inn på vgs selv om de ikke kan noe norsk, fordi de har fullført skole i hjemlandet, på tilsvarende nivå. Det gjelder EU og EØS land bla. Finnes mange 16 åringer fra Polen og Baltikum på vgs som ikke kan et eneste ord norsk.

Mange minoritetsspråklige skal ha opplæring etter egen læreplan som ikke har egen eksamen. I teorien skal de over på vanlig norsk læreplan når de er klare for det, men heldigvis har de fremdeles mulighet til å gå opp til en særskilt norsk eksamen på vg3. Denne muligheten holdt på å forsvinne, men vi er mange som har jobbet mye og hardt for denne gruppen.

Minoritetsspråklige er en svært sammensatt gruppe, noen snakker og skriver godt norsk etter få år ( men mangler en viss kulturell ballast som de må ha for å bestå norsk eksamen), andre kan knapt skrive, noen har fått god opplæring i grunnskolen, andre har ikke fått noe... I større byer har de innføringsklasser, men rundt om kring i landet er det ikke mulig.

Obs... dette er en av mine hjertesaker....

Elever som har rett til særskilt norskopplæring skal opplyse om dette ved innsøkning til vgs. Det er også vanlig at ungdomskolen sender opplysninger dersom eleven har fått slik opplæring. Dette for at det skal kunne planlegges riktig undervisning til denne gruppen. Men det kommer alltid mange man ikke visste om på forhånd. Elever kan holdes igjen på f,eks ungdomsskolen om de ikke kan norsk godt nok... men det skjer ikke.

Minoritetsspråklige har blitt og er dårlig behandlet med tilfeldig opplæring og usikkert regelverk. Mange blir skysset gjennom grunnskolen, og så forventes det litt "tryll, tryll" på vgs.

Jeg synes forresten denne saken høres helt hårreisende ut.... og skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken kan man naturligvis synes er ille - rent intuitivt. Siden jeg bor et sted der det ikke er særlig mange innvandrere og ikke aner noe om de utfordringene lederne av denne skolen har, erkjenner jeg at dette vet jeg ikke nok om til å ha bastante meninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier nok "etnisk norske" der de mener "har norsk som morsmål". Spennende å se hvordan resultatet blir.

''De sier nok "etnisk norske" der de mener "har norsk som morsmål". Spennende å se hvordan resultatet blir.

''

Det er mange flinke ikke-etniske nordmenn som er gode i norsk, til tross for at de ikke har norsk som morsmål. Flere er funksjonelt tospråklige.

Situasjonen blir jo ikke noe særlig bedre for den gruppen som har havnet i en ren ikke-etnisk klasse. Hvis de har dårlige norskkunnskaper, så blir de ikke flinkere ved å være i en klasse hvor ingen har norsk som morsmål.

prosjektet har blitt stanset med umiddelbar virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kommer inn, de trenger ikke ha "bestått" i norsk. Og mange kommer inn på vgs selv om de ikke kan noe norsk, fordi de har fullført skole i hjemlandet, på tilsvarende nivå. Det gjelder EU og EØS land bla. Finnes mange 16 åringer fra Polen og Baltikum på vgs som ikke kan et eneste ord norsk.

Mange minoritetsspråklige skal ha opplæring etter egen læreplan som ikke har egen eksamen. I teorien skal de over på vanlig norsk læreplan når de er klare for det, men heldigvis har de fremdeles mulighet til å gå opp til en særskilt norsk eksamen på vg3. Denne muligheten holdt på å forsvinne, men vi er mange som har jobbet mye og hardt for denne gruppen.

Minoritetsspråklige er en svært sammensatt gruppe, noen snakker og skriver godt norsk etter få år ( men mangler en viss kulturell ballast som de må ha for å bestå norsk eksamen), andre kan knapt skrive, noen har fått god opplæring i grunnskolen, andre har ikke fått noe... I større byer har de innføringsklasser, men rundt om kring i landet er det ikke mulig.

Obs... dette er en av mine hjertesaker....

Elever som har rett til særskilt norskopplæring skal opplyse om dette ved innsøkning til vgs. Det er også vanlig at ungdomskolen sender opplysninger dersom eleven har fått slik opplæring. Dette for at det skal kunne planlegges riktig undervisning til denne gruppen. Men det kommer alltid mange man ikke visste om på forhånd. Elever kan holdes igjen på f,eks ungdomsskolen om de ikke kan norsk godt nok... men det skjer ikke.

Minoritetsspråklige har blitt og er dårlig behandlet med tilfeldig opplæring og usikkert regelverk. Mange blir skysset gjennom grunnskolen, og så forventes det litt "tryll, tryll" på vgs.

Jeg synes forresten denne saken høres helt hårreisende ut.... og skremmende!

Jeg er selvsagt enig i at folk som er dårlig i språk bør tilbys støtte/tiltak, og det er jo ikke slik at god/dårlig i språk går langs etniske skillelinjer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke det går på hvem som er etnisk norske, jeg tror det går på hvem som har norsk som førstespråk. Mine store unger blir heller ikke regnet som etnisk norske, men de har bare bodd med meg og har norsk som førstespråk. Og da har man et helt annet ordforråd enn de som har norsk som annetspråk''

Hvis dette stemmer, så gir inndelingen langt mer mening :-)

Folk er så hårsåre vet du, jeg tror kanskje de ikke har sjekket ut skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...