Gå til innhold

hvordan vet skolen hvem som er etnisk norske?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Resultatet er selvsagt at det ble stoppet på dagen, og rektor la seg flat. Det er, for øvrig, 15 år siden Sør Afrika avskaffet Apartheid.

Med vennlig hilsen

Med i Norge har vi ikke avskaffet det, bare se alle stedene jeg ikke kommer inn eller må gå inn bakveien. Hehe, jeg pleier å bruke det som argument skjønner du hvis jeg må gå inn bakveien. Folk blir lite flate da, men jeg pleier å smile pent samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    62

  • Persille1365381127

    38

  • Dorthe

    13

  • Spenol(1)

    11

Jeg er selvsagt enig i at folk som er dårlig i språk bør tilbys støtte/tiltak, og det er jo ikke slik at god/dårlig i språk går langs etniske skillelinjer.

Med vennlig hilsen

Skulle ønske det fantes nok ressurser til alle som sliter, uansett etnisitet. Noen får det, fordi de har dyskeksi, andre fordi de har et annet morsmål. Og så er det de som har begge deler, men der blir dysleksien ofte ikke oppdaget :-(

Vi har jo også de som får toppkarakter i norsk selv med få år i Norge!

Å sette dem i egen klasse fordi de ikke er etnisk norske, blir helt feil for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt enig i at folk som er dårlig i språk bør tilbys støtte/tiltak, og det er jo ikke slik at god/dårlig i språk går langs etniske skillelinjer.

Med vennlig hilsen

Der har du et godt argument for det ble stoppet da det ble borgelig styre i Oslo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med i Norge har vi ikke avskaffet det, bare se alle stedene jeg ikke kommer inn eller må gå inn bakveien. Hehe, jeg pleier å bruke det som argument skjønner du hvis jeg må gå inn bakveien. Folk blir lite flate da, men jeg pleier å smile pent samtidig.

Hei,

Det er helt klart diskriminering, men det er ikke spesifikt Apartheid, som handler om å dele folk inn i grupper basert på etnisitet (svarte, hvite, fargede og indiske).

Det du blir utsatt for er selvsagt helt uakseptabelt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke det går på hvem som er etnisk norske, jeg tror det går på hvem som har norsk som førstespråk. Mine store unger blir heller ikke regnet som etnisk norske, men de har bare bodd med meg og har norsk som førstespråk. Og da har man et helt annet ordforråd enn de som har norsk som annetspråk''

Hvis dette stemmer, så gir inndelingen langt mer mening :-)

Hvis de likevel skal dele inn etter det prinsippet, så burde de vel ha en jevn fordeling i alle tre klassene ? Her ble det en klasse med bare ikke-etniske klasser. Hvis grunnen er norskkunnskapene, så blir de ikke akkurat flinkere av å gå i en klasse , hvor ingen har norsk som morsmål?

Det står her at de har gode resultater, så problemet ligger kanskje ikke her ?

''Vi er en skole med åpne dører og med gode resultater, Elevene opplever omtrent ikke mobbing eller rassisme ifølge brukerundersøkelsen som blir gjenomført hvert år. De er fornøyde. Vi skal lytte til elevene i ettermiddag, sier Flaten''

http://www.dagbladet.no/2011/11/24/nyheter/hudfarge/bjerke_videregaende_skole/etnisk_bakgrunn/19148085/

Jeg sliter med logikken i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Det er jo slik at ungene har norsk 1 og norsk 2 fra barne og ungdomsskolen og de med norsk 2 trenger ikke nynorsk og dermed vet jo skolen hvem som har norsk som førstespråk.

Dette var for ti år siden. Det er ikke slik nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shilapila

Hvis de likevel skal dele inn etter det prinsippet, så burde de vel ha en jevn fordeling i alle tre klassene ? Her ble det en klasse med bare ikke-etniske klasser. Hvis grunnen er norskkunnskapene, så blir de ikke akkurat flinkere av å gå i en klasse , hvor ingen har norsk som morsmål?

Det står her at de har gode resultater, så problemet ligger kanskje ikke her ?

''Vi er en skole med åpne dører og med gode resultater, Elevene opplever omtrent ikke mobbing eller rassisme ifølge brukerundersøkelsen som blir gjenomført hvert år. De er fornøyde. Vi skal lytte til elevene i ettermiddag, sier Flaten''

http://www.dagbladet.no/2011/11/24/nyheter/hudfarge/bjerke_videregaende_skole/etnisk_bakgrunn/19148085/

Jeg sliter med logikken i denne saken.

Det er ikke logikk i denne saken, og de ble ikke delt inn etter norskkunnskaper. De har lagt seg flat og der bør de ligge en stund. Argumentet er at de ville holde på hvite elever, og hvorfor....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Alle kommer inn, de trenger ikke ha "bestått" i norsk. Og mange kommer inn på vgs selv om de ikke kan noe norsk, fordi de har fullført skole i hjemlandet, på tilsvarende nivå. Det gjelder EU og EØS land bla. Finnes mange 16 åringer fra Polen og Baltikum på vgs som ikke kan et eneste ord norsk.

Mange minoritetsspråklige skal ha opplæring etter egen læreplan som ikke har egen eksamen. I teorien skal de over på vanlig norsk læreplan når de er klare for det, men heldigvis har de fremdeles mulighet til å gå opp til en særskilt norsk eksamen på vg3. Denne muligheten holdt på å forsvinne, men vi er mange som har jobbet mye og hardt for denne gruppen.

Minoritetsspråklige er en svært sammensatt gruppe, noen snakker og skriver godt norsk etter få år ( men mangler en viss kulturell ballast som de må ha for å bestå norsk eksamen), andre kan knapt skrive, noen har fått god opplæring i grunnskolen, andre har ikke fått noe... I større byer har de innføringsklasser, men rundt om kring i landet er det ikke mulig.

Obs... dette er en av mine hjertesaker....

Elever som har rett til særskilt norskopplæring skal opplyse om dette ved innsøkning til vgs. Det er også vanlig at ungdomskolen sender opplysninger dersom eleven har fått slik opplæring. Dette for at det skal kunne planlegges riktig undervisning til denne gruppen. Men det kommer alltid mange man ikke visste om på forhånd. Elever kan holdes igjen på f,eks ungdomsskolen om de ikke kan norsk godt nok... men det skjer ikke.

Minoritetsspråklige har blitt og er dårlig behandlet med tilfeldig opplæring og usikkert regelverk. Mange blir skysset gjennom grunnskolen, og så forventes det litt "tryll, tryll" på vgs.

Jeg synes forresten denne saken høres helt hårreisende ut.... og skremmende!

Elever som ikke kan et ord i norsk går som regel ikke i vanlig klasse på videregående. Kanskje jeg skulle sagt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

''Hmmmm....lurer på hvor de hadde plassert mitt barn, utenlandsadoptert da h*n var 3 mnd....

''

En veldig relevant problemstilling. Har barnet ditt et norskklingende navn?

De har vel ikke stort annet å gå på enn navnene ?

Barnet ditt hadde sannsynligvis blitt plassert i en klasse med 'etnisk norske' og da spørs det hvordan h*n hadde følt seg. Det sier noe om idioteriet i denne tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske det fantes nok ressurser til alle som sliter, uansett etnisitet. Noen får det, fordi de har dyskeksi, andre fordi de har et annet morsmål. Og så er det de som har begge deler, men der blir dysleksien ofte ikke oppdaget :-(

Vi har jo også de som får toppkarakter i norsk selv med få år i Norge!

Å sette dem i egen klasse fordi de ikke er etnisk norske, blir helt feil for meg!

''Å sette dem i egen klasse fordi de ikke er etnisk norske, blir helt feil for meg!

''

Jeg lurer også på om de har gjort en gruppering av de ikke-etniske elevene også. Er det helt tilfeldig hvem av dem som havnet i en 50/50 klasse, og ren ikke-etnisk klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

''De er ikke engang inndelt etter om de snakker norsk (noe alle åpenbart gjør, siden de har bestått eksamen og kommert inn), men etter hudfarge!

''

siden dette ble gjort såpass tidlig, så har de vel ikke sett hudfargen til elevene før de delte dem inn?

De har vel bare navnene å gå etter ?

De har nokså sikkert bare hatt navnene og det sier hvor vanvittig dette er. De som er ansvarlige for slikt idioteri bør tenke seg godt om før de fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke logikk i denne saken, og de ble ikke delt inn etter norskkunnskaper. De har lagt seg flat og der bør de ligge en stund. Argumentet er at de ville holde på hvite elever, og hvorfor....................

Ja det blir spennende å se hvor mange søkere de får neste år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hvis de likevel skal dele inn etter det prinsippet, så burde de vel ha en jevn fordeling i alle tre klassene ? Her ble det en klasse med bare ikke-etniske klasser. Hvis grunnen er norskkunnskapene, så blir de ikke akkurat flinkere av å gå i en klasse , hvor ingen har norsk som morsmål?

Det står her at de har gode resultater, så problemet ligger kanskje ikke her ?

''Vi er en skole med åpne dører og med gode resultater, Elevene opplever omtrent ikke mobbing eller rassisme ifølge brukerundersøkelsen som blir gjenomført hvert år. De er fornøyde. Vi skal lytte til elevene i ettermiddag, sier Flaten''

http://www.dagbladet.no/2011/11/24/nyheter/hudfarge/bjerke_videregaende_skole/etnisk_bakgrunn/19148085/

Jeg sliter med logikken i denne saken.

''Hvis grunnen er norskkunnskapene, så blir de ikke akkurat flinkere av å gå i en klasse , hvor ingen har norsk som morsmål?''

Jeg vet ikke hvordan de har tenkt, men her virker de som de gjør desperate forsøk på å holde på de etnisk norske elevene og sette inn ekstraundervisning til de andre.

Jeg skjønner at det ikke blir lett og gjøre alle til lags, for det er heller ingen fordel at alle de norske etniske flytter. Det vil heller ikke hjelpe på norskskunnskapene til de som blir igjen.

Hvordan man best skal løse dette, har ikke jeg noe svar på dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var for ti år siden. Det er ikke slik nå.

Er det ikke? Min yngste på ungdomsskolen nå har ikke nynorsk og han er til og med etnisk norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Er det ikke? Min yngste på ungdomsskolen nå har ikke nynorsk og han er til og med etnisk norsk.

Det skal han bare være fornøyd med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med i Norge har vi ikke avskaffet det, bare se alle stedene jeg ikke kommer inn eller må gå inn bakveien. Hehe, jeg pleier å bruke det som argument skjønner du hvis jeg må gå inn bakveien. Folk blir lite flate da, men jeg pleier å smile pent samtidig.

Husk at superkjendiser som vil unngå paparazzier også går bakveien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

''Hvis grunnen er norskkunnskapene, så blir de ikke akkurat flinkere av å gå i en klasse , hvor ingen har norsk som morsmål?''

Jeg vet ikke hvordan de har tenkt, men her virker de som de gjør desperate forsøk på å holde på de etnisk norske elevene og sette inn ekstraundervisning til de andre.

Jeg skjønner at det ikke blir lett og gjøre alle til lags, for det er heller ingen fordel at alle de norske etniske flytter. Det vil heller ikke hjelpe på norskskunnskapene til de som blir igjen.

Hvordan man best skal løse dette, har ikke jeg noe svar på dessverre.

Jeg har ikke sett noe om ekstraressurser eller norskkkunnskaper. Hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...