Gå til innhold

hvordan vet skolen hvem som er etnisk norske?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

''Jeg har bodd i Sør Afrika, så å nekte folk å gå i klasser baert på hudfarge er jeg kjent med, og det er da akkurat som å sette homofile i en egen klasse. ''

Nei, det er det ikke. Men basert på dine svar har jeg en mistanke om at du ikke har barn.

Jo, det er akkurat som om man skal sette homofile og bifile i en egen klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    62

  • Persille1365381127

    38

  • Dorthe

    13

  • Spenol(1)

    11

''Hvorfor er "mine egne" de med samme hudfarge som meg?

''

Dette dreier seg som noe langt mer enn hudfarge.

Nei, her handler det om hudfarge, og uansett enten du liker det eller ei så vil det være "ikke-etnisk norske" på din arbeidsplass, som lege, på sykehuset, på skolen, i butikken, som svigersønn eller svigerdatter, osv i det uendelige i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er mange interessante perspektiv her, inkl. mye av det Hans K skrev om svarte elever da er mindre verdt?

Uansett blir dette som å ha homofile i en egen klasse - det er bare ikke akseptabelt uansett hvordan man snur og vender på det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her handler det om hudfarge, og uansett enten du liker det eller ei så vil det være "ikke-etnisk norske" på din arbeidsplass, som lege, på sykehuset, på skolen, i butikken, som svigersønn eller svigerdatter, osv i det uendelige i fremtiden.

''Nei, her handler det om hudfarge, ''

Nei, det gjør det ikke. Det dreier seg om kulturforskjeller. Det dreier seg også om at kvaliteten på undervisningen blir dårligere når majoriteten av elevene i klassen ikke kan norsk skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er mange interessante perspektiv her, inkl. mye av det Hans K skrev om svarte elever da er mindre verdt?

Uansett blir dette som å ha homofile i en egen klasse - det er bare ikke akseptabelt uansett hvordan man snur og vender på det.

Med vennlig hilsen

''Uansett blir dette som å ha homofile i en egen klasse''

Det er du den eneste som mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kaller en spade for en spade. De blir sortert på hudfarge, og det er Apartheid''

Jada, men hva vil du kalle det hvis de mørkhudede bor på den ene siden av byen og de hvite på den andre?

''Jada, men hva vil du kalle det hvis de mørkhudede bor på den ene siden av byen og de hvite på den andre?''

Ja, det er det jeg også tenker på. Det skolen har gjort er vel i et forsøk på å ikke få en skole som er totalt dominert av innvandrere. For å ikke få apartheid-lignende tilstander. Det er noe med teoerier - og noe annet med hva som faktisk fungerer i praksis.

Jeg misliker det å være bastant for eller mot noe - sånn av prinsipp uten å se realitetene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Nei, her handler det om hudfarge, ''

Nei, det gjør det ikke. Det dreier seg om kulturforskjeller. Det dreier seg også om at kvaliteten på undervisningen blir dårligere når majoriteten av elevene i klassen ikke kan norsk skikkelig.

''Det dreier seg også om at kvaliteten på undervisningen blir dårligere når majoriteten av elevene i klassen ikke kan norsk skikkelig.''

Saksopplysning: Dette gjelder en videregående skole som ligger på Linderud i Oslo, og kun linje for studiespesialisering (skolen har andre linjer også).

Det er svært mange ungdommer i vgs-alder som har vokst opp i de bydelene som ligger i rimelig reiseavstand til Bjerke vgs, som ikke er hvite i huden, men som likevel "kan norsk skikkelig".

Hvis dere skal krangle om dette, må dere enten holde dere til saken (som altså gjelder vgs) og huske at det er fullstendig fritt skolevalg i Oslo nå (regionsinntaket er opphevet), eller starte en ny / annen diskusjon om grunnskolen. Det blir bare rot hvis dere blander forholdene ved Bjerke vgs sammen med Tøyen barneskole ettersom det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, her handler det om hudfarge, ''

Nei, det gjør det ikke. Det dreier seg om kulturforskjeller. Det dreier seg også om at kvaliteten på undervisningen blir dårligere når majoriteten av elevene i klassen ikke kan norsk skikkelig.

Det er snakk om videregående, og folk som kan norsk.

Det var også snakk om hudfarge ("etnisk norsk") og ikke kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jada, men hva vil du kalle det hvis de mørkhudede bor på den ene siden av byen og de hvite på den andre?''

Ja, det er det jeg også tenker på. Det skolen har gjort er vel i et forsøk på å ikke få en skole som er totalt dominert av innvandrere. For å ikke få apartheid-lignende tilstander. Det er noe med teoerier - og noe annet med hva som faktisk fungerer i praksis.

Jeg misliker det å være bastant for eller mot noe - sånn av prinsipp uten å se realitetene...

Jeg har bodd i SA, jeg kjenner realitetene bedre enn de fleste. Jeg har også gått på internasjonale skoler (med folk fra overalt i verden), og bodd i integrerte land.

Det er, i hovedsak, ikke vanskeligere enn man gjør det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i SA, jeg kjenner realitetene bedre enn de fleste. Jeg har også gått på internasjonale skoler (med folk fra overalt i verden), og bodd i integrerte land.

Det er, i hovedsak, ikke vanskeligere enn man gjør det.

Med vennlig hilsen

''Jeg har bodd i SA''

Det er vel ingenting - jeg har bodd i Groruddalen. Jeg har til og med gått på den skolen som nå heter Bjerke vgs, mens bygningene ble brukt til en annen skoletype. Kom ikke her med Afrika, du vet ikkeno' ;-)

Det aller beste er at mange av de som vet mest, nesten aldri har satt sine bein i Groruddalen, bortsett fra den gangen de var på jobbseminar på Linne hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har bodd i SA''

Det er vel ingenting - jeg har bodd i Groruddalen. Jeg har til og med gått på den skolen som nå heter Bjerke vgs, mens bygningene ble brukt til en annen skoletype. Kom ikke her med Afrika, du vet ikkeno' ;-)

Det aller beste er at mange av de som vet mest, nesten aldri har satt sine bein i Groruddalen, bortsett fra den gangen de var på jobbseminar på Linne hotell.

Men det er fremdeles flere "utlendinger" (som i "ikke-norske") i Sør Afrika enn i Groruddalen! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har bodd i SA''

Det er vel ingenting - jeg har bodd i Groruddalen. Jeg har til og med gått på den skolen som nå heter Bjerke vgs, mens bygningene ble brukt til en annen skoletype. Kom ikke her med Afrika, du vet ikkeno' ;-)

Det aller beste er at mange av de som vet mest, nesten aldri har satt sine bein i Groruddalen, bortsett fra den gangen de var på jobbseminar på Linne hotell.

*liker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd i SA, jeg kjenner realitetene bedre enn de fleste. Jeg har også gått på internasjonale skoler (med folk fra overalt i verden), og bodd i integrerte land.

Det er, i hovedsak, ikke vanskeligere enn man gjør det.

Med vennlig hilsen

Men hvis realiteten er at skolene tømmes for etnisk norske elever, slik at det faktisk blir apartheid skolene imellom, hva da? Er det bedre?

Jeg mente ikke egentlig med kommentaren om å kjenne forholdene, det å kjenne til apartheid. Jeg mente å kjenne til hvordan det fungerer på den angjeldende skolen, i området. Vite hvordan ungdommene har det på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis realiteten er at skolene tømmes for etnisk norske elever, slik at det faktisk blir apartheid skolene imellom, hva da? Er det bedre?

Jeg mente ikke egentlig med kommentaren om å kjenne forholdene, det å kjenne til apartheid. Jeg mente å kjenne til hvordan det fungerer på den angjeldende skolen, i området. Vite hvordan ungdommene har det på skolen.

Hei,

Nei, Apartheid er når offentligheten dikterer dette, og da strider det mot menneskerettigheter, osv.

Det som skjedde på denne skolen skrives om i aviser i Storbritannia, USA, Ghana, og mange andre land.

Man løser det på akkurat samme måte som man løser fordommer mot kvinner, homofile, osv. Det er en del av samme problemstilling.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, Apartheid er når offentligheten dikterer dette, og da strider det mot menneskerettigheter, osv.

Det som skjedde på denne skolen skrives om i aviser i Storbritannia, USA, Ghana, og mange andre land.

Man løser det på akkurat samme måte som man løser fordommer mot kvinner, homofile, osv. Det er en del av samme problemstilling.

Med vennlig hilsen

Om det er skilt på hvite og svarte skoler pga regler eller i teori har jo ikke så mye å si for resultatet.

Poenget mitt er at jeg tror ikke man skal ha så bastante meninger om dette uten å ha "gått en mil i deres sko" - dem som prøver å ordne til en OK skole for alle dem som går der.

Men, nå vet jeg jo at du har vanskelig for å ikke ha bastante meninger. Du har som regel fasiten uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er skilt på hvite og svarte skoler pga regler eller i teori har jo ikke så mye å si for resultatet.

Poenget mitt er at jeg tror ikke man skal ha så bastante meninger om dette uten å ha "gått en mil i deres sko" - dem som prøver å ordne til en OK skole for alle dem som går der.

Men, nå vet jeg jo at du har vanskelig for å ikke ha bastante meninger. Du har som regel fasiten uansett...

Å følge Menneskerettigheten kan knapt kalles veldig bastante meninger...

Jeg har også bastante meninger om at kvinner ikke er mindre verdt enn menn, a barn ikke skal misbrukes, osv.

Er dette også "galt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De sier nok "etnisk norske" der de mener "har norsk som morsmål". Spennende å se hvordan resultatet blir.

''

Det er mange flinke ikke-etniske nordmenn som er gode i norsk, til tross for at de ikke har norsk som morsmål. Flere er funksjonelt tospråklige.

Situasjonen blir jo ikke noe særlig bedre for den gruppen som har havnet i en ren ikke-etnisk klasse. Hvis de har dårlige norskkunnskaper, så blir de ikke flinkere ved å være i en klasse hvor ingen har norsk som morsmål.

prosjektet har blitt stanset med umiddelbar virkning.

Jeg synes ikke at det burde være flere enn 50% elever i en klasse som ikke har norsk som førstespråk og både pga manglende språkopplæring hos de som ikke har norsk som førstespråk og pga de norske elevene vil få det vanskelig.

Minstemann gikk i barnehage med nesten bare barn som ikke kunne norsk og ingen av de ansatte var norske heller og det hjalp ikke hvor mye vi snakket med ham hjemme, han hadde skikkelig dårlig ordforråd da han begynte på skolen. Jeg tror kanskje av rundt 55 unger så var det 5 stykker som snakket norsk. De fleste ungene var nyankommende somalere og flere av de ansatte var også somalere + et par fra Pakistan, et par asiatere og en europeer. Det blir ikke så lett å lære norsk da verken for etnisk norske og ikke-etnisk norske.

Det tok faktisk et par år på skolen før ordforrådet hans var normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Du vet ingenting om hvordan de har foretatt denne delingen. Du vet ikke om det er gjort pga farge (hvilket jeg antar det ikke er), etnisitet eller religion. Eller noe annet.''

Etter "etnisitet", dvs. hudfarge.

Jeg har bodd i Sør Afrika, så å nekte folk å gå i klasser baert på hudfarge er jeg kjent med, og det er da akkurat som å sette homofile i en egen klasse.

Med vennlig hilsen

Nå er det ingen som har blitt nektet å gå i noen klasse her da. De har tatt under 20 norske elever og fordelt dem på to klasser i stedet for tre. Ingen norske har blitt nektet å gå i den tredje klassen, og ingen av de andre elevene har blitt nektet å gå i klassene med de norske elevene i.

Så vidt vi vet.

Delingen er gjort med motsatt fortegn. Ingen har blitt holdt utenfor, men de har delt minoriteten på to klasser i stedet for tre, slik at det ikke skulle bli urimelig få i hver klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen som har blitt nektet å gå i noen klasse her da. De har tatt under 20 norske elever og fordelt dem på to klasser i stedet for tre. Ingen norske har blitt nektet å gå i den tredje klassen, og ingen av de andre elevene har blitt nektet å gå i klassene med de norske elevene i.

Så vidt vi vet.

Delingen er gjort med motsatt fortegn. Ingen har blitt holdt utenfor, men de har delt minoriteten på to klasser i stedet for tre, slik at det ikke skulle bli urimelig få i hver klasse.

Selv om dette bare varte kort tid, så er det faktisk slik at det rapporteres og diskuteres i USA, Ghana og Storbritannia, blant annet.

På grunn av historien så blir slike saker store.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...