Gå til innhold

hvordan vet skolen hvem som er etnisk norske?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke at det burde være flere enn 50% elever i en klasse som ikke har norsk som førstespråk og både pga manglende språkopplæring hos de som ikke har norsk som førstespråk og pga de norske elevene vil få det vanskelig.

Minstemann gikk i barnehage med nesten bare barn som ikke kunne norsk og ingen av de ansatte var norske heller og det hjalp ikke hvor mye vi snakket med ham hjemme, han hadde skikkelig dårlig ordforråd da han begynte på skolen. Jeg tror kanskje av rundt 55 unger så var det 5 stykker som snakket norsk. De fleste ungene var nyankommende somalere og flere av de ansatte var også somalere + et par fra Pakistan, et par asiatere og en europeer. Det blir ikke så lett å lære norsk da verken for etnisk norske og ikke-etnisk norske.

Det tok faktisk et par år på skolen før ordforrådet hans var normalt.

Dette er videregående.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    62

  • Persille1365381127

    38

  • Dorthe

    13

  • Spenol(1)

    11

Persille1365381127

Jo, det er akkurat som om man skal sette homofile og bifile i en egen klasse.

Du må prøve å skille litt mellom hva som blir gjort med tvang mot noens vilje, og hva som blir gjort for å forsøke å oppnå en endring.

Av 90 elever er 72 heterofile, 9 homofile og 9 bifile. Det skal være 30 elever i hver klasse. Da kan man enten dele helt vilkårlig, eller man kan ha tre homofile og tre bifile i hver klasse, og 34 som er heterofile - eller man kan ha 21 heterofile og 9 homofile i en klasse, 21 heterofile og 9 bifile i en annen - og 30 heterofile i den tredje.

Den siste løsningen er den minoriteten ønsker. De homofile ønsker å være sammen, og de bifile ønsker å være sammen.

Hvorfor skal de tvinges til å være en minoritet på maks 10% i klassen, når de kan være en minoritet på 30%?

Jeg opplever at man med denne løsningen tar hensyn til alle, mens man i de andre løsningene er mer opptatt av hva som er politisk korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Dette er videregående.

Med vennlig hilsen

Men mitt barns utgangspunkt for videregående er bedre dersom hun har hatt en bedre plattform allerede i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å følge Menneskerettigheten kan knapt kalles veldig bastante meninger...

Jeg har også bastante meninger om at kvinner ikke er mindre verdt enn menn, a barn ikke skal misbrukes, osv.

Er dette også "galt"?

Jeg tror nok du skjønner hva jeg mener. Jeg tror ikke menneskerettighetene var i fare på den skolen det var snakk om. Men jeg gidder egentlig ikke kverulere. Jeg ga min støtte til en annen her - jeg tror ikke jeg opprinnelig svarte deg...? Det var i alle fall ikke en slik uendelig diskusjon jeg hadde tenkt meg - som det jo blir, hvis ikke jeg gir meg ;-)

Jeg har ofte sans for svarene dine - og er langt i fra dem som svarer mot deg på ren refleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Selv om dette bare varte kort tid, så er det faktisk slik at det rapporteres og diskuteres i USA, Ghana og Storbritannia, blant annet.

På grunn av historien så blir slike saker store.

Med vennlig hilsen

I så fall håper jeg de har fått med seg fakta, og ikke diskuterer på det samme grunnlaget som du gjør nå.

Det er ingen som har blitt holdt utenfor, og det er ingen som har blitt nektet noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve å skille litt mellom hva som blir gjort med tvang mot noens vilje, og hva som blir gjort for å forsøke å oppnå en endring.

Av 90 elever er 72 heterofile, 9 homofile og 9 bifile. Det skal være 30 elever i hver klasse. Da kan man enten dele helt vilkårlig, eller man kan ha tre homofile og tre bifile i hver klasse, og 34 som er heterofile - eller man kan ha 21 heterofile og 9 homofile i en klasse, 21 heterofile og 9 bifile i en annen - og 30 heterofile i den tredje.

Den siste løsningen er den minoriteten ønsker. De homofile ønsker å være sammen, og de bifile ønsker å være sammen.

Hvorfor skal de tvinges til å være en minoritet på maks 10% i klassen, når de kan være en minoritet på 30%?

Jeg opplever at man med denne løsningen tar hensyn til alle, mens man i de andre løsningene er mer opptatt av hva som er politisk korrekt.

Det handler ikke om "politisk korrekt", men om Menneskerettigheter, og loven mot å diskriminere.

Det du beskriver er jo å lage et system hvor man skal klassifiseres etter seksualitet, etnisitet, hårfarge, høyde, vekt, religion, kjønn, osv. Det kan aldri bli rett.

I stedet må folk faktisk bli vant med å være med andre som ikke er identiske med seg selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Men det er fremdeles flere "utlendinger" (som i "ikke-norske") i Sør Afrika enn i Groruddalen! ;-)

Med vennlig hilsen

Og nettopp derfor er det ikke sammenlignbart :)

Å reise til Afrika og bli sur for at man er den eneste norske i klassen er ikke helt det samme som å bo på et sted i Norge og være den eneste norske i klassen :)

Dersom du har så god kjennskap til disse andre kulturene, så bør du også kunne ha respekt for at noen med vår kultur ønsker å dele hverdagen sin med likesinnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall håper jeg de har fått med seg fakta, og ikke diskuterer på det samme grunnlaget som du gjør nå.

Det er ingen som har blitt holdt utenfor, og det er ingen som har blitt nektet noe som helst.

Folk blir inndelt etter hudfarge. Det er det som er fakta.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det handler ikke om "politisk korrekt", men om Menneskerettigheter, og loven mot å diskriminere.

Det du beskriver er jo å lage et system hvor man skal klassifiseres etter seksualitet, etnisitet, hårfarge, høyde, vekt, religion, kjønn, osv. Det kan aldri bli rett.

I stedet må folk faktisk bli vant med å være med andre som ikke er identiske med seg selv.

Med vennlig hilsen

''I stedet må folk faktisk bli vant med å være med andre som ikke er identiske med seg selv.''

Du kan messe dette til du brekker deg.

Og mens du gjør det, flykter de norske elevene fra denne skolen til andre skoler med større andel av norske elever.

Så hva mener du skolen gjøre mens du tvilholder på argumentasjonen din? Den fungerer nemlig ikke i praksis.

"Sånn er det bare" er et dårlig svar når det er fritt skolevalg og hver elev enkelt kan bytte til den skolen de heller vil være på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Folk blir inndelt etter hudfarge. Det er det som er fakta.

Med vennlig hilsen

Og folket som blir inndelt er ikke de som har protestert. De har bedt om denne løsningen for å bli på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du skjønner hva jeg mener. Jeg tror ikke menneskerettighetene var i fare på den skolen det var snakk om. Men jeg gidder egentlig ikke kverulere. Jeg ga min støtte til en annen her - jeg tror ikke jeg opprinnelig svarte deg...? Det var i alle fall ikke en slik uendelig diskusjon jeg hadde tenkt meg - som det jo blir, hvis ikke jeg gir meg ;-)

Jeg har ofte sans for svarene dine - og er langt i fra dem som svarer mot deg på ren refleks.

Aksepterer man en slik inndeling, så blir det også etter kjønn, legning, religion, og alt annet. Det er vel ikke verre enn hudfarge, i hvert fall?

Er det et slik samfunn vi skal ha? Hvor bare de like kan være sammen?

Og hvor folk av forskjellig hudfarge blir definert som "forskjellige"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folket som blir inndelt er ikke de som har protestert. De har bedt om denne løsningen for å bli på skolen.

Men hvis det sprer seg, så vil det komme. Da får man gutte-klasser, og hetero-klasser, og "ikke helt sikre men tror de er biseksuelle, svarte og hindu" klasser.

Et vesentlig poeng med skolen er faktisk at folk skal lære å fungere i samme samfunn som de som ikke er som dem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I stedet må folk faktisk bli vant med å være med andre som ikke er identiske med seg selv.''

Du kan messe dette til du brekker deg.

Og mens du gjør det, flykter de norske elevene fra denne skolen til andre skoler med større andel av norske elever.

Så hva mener du skolen gjøre mens du tvilholder på argumentasjonen din? Den fungerer nemlig ikke i praksis.

"Sånn er det bare" er et dårlig svar når det er fritt skolevalg og hver elev enkelt kan bytte til den skolen de heller vil være på.

Det skjer jo fordi man lager et stort poeng av hudfarge.

Og om noen år så vil det blir mindre og mindre av det når folk har blitt vant med at andre har en annen hudfarge enn dem, akkurat som folk ble vant med kvinner i politiet, kvinnelige prester osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og nettopp derfor er det ikke sammenlignbart :)

Å reise til Afrika og bli sur for at man er den eneste norske i klassen er ikke helt det samme som å bo på et sted i Norge og være den eneste norske i klassen :)

Dersom du har så god kjennskap til disse andre kulturene, så bør du også kunne ha respekt for at noen med vår kultur ønsker å dele hverdagen sin med likesinnede.

Men "likesinnede" er da ikke = "de med samme hudfarge".

Man definerer ikke folk etter hudfarge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mitt barns utgangspunkt for videregående er bedre dersom hun har hatt en bedre plattform allerede i barnehagen.

Joda, men poenget her er at dette er elever som snakker norsk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer jo fordi man lager et stort poeng av hudfarge.

Og om noen år så vil det blir mindre og mindre av det når folk har blitt vant med at andre har en annen hudfarge enn dem, akkurat som folk ble vant med kvinner i politiet, kvinnelige prester osv.

Med vennlig hilsen

''Og om noen år så vil det blir mindre og mindre av det når folk har blitt vant med at andre har en annen hudfarge enn dem''

Er ikke folk i Oslo vant til det ennå, altså,- særlig i de områdene vi her (antageligvis - jeg er ikke Oslo-boer) snakker om?

Og hvis de "hvite" rømmer til andre skoler, blir det i hvert fall ikke mer tilvenning. Da er det vel bedre å ha flesteparten av "de andre" i parallellklassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og om noen år så vil det blir mindre og mindre av det når folk har blitt vant med at andre har en annen hudfarge enn dem''

Er ikke folk i Oslo vant til det ennå, altså,- særlig i de områdene vi her (antageligvis - jeg er ikke Oslo-boer) snakker om?

Og hvis de "hvite" rømmer til andre skoler, blir det i hvert fall ikke mer tilvenning. Da er det vel bedre å ha flesteparten av "de andre" i parallellklassen?

Dette er bare en ny versjon av å akseptere kvinnelige prester, kvinner som sjefer, og alt det andre.

Eller en moderne versjon av "nordlendinger" som man hadde på 60-tallet i Oslo.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Men hvis det sprer seg, så vil det komme. Da får man gutte-klasser, og hetero-klasser, og "ikke helt sikre men tror de er biseksuelle, svarte og hindu" klasser.

Et vesentlig poeng med skolen er faktisk at folk skal lære å fungere i samme samfunn som de som ikke er som dem.

Med vennlig hilsen

''Et vesentlig poeng med skolen er faktisk at folk skal lære å fungere i samme samfunn som de som ikke er som dem''

Og dette må gjelde begge veier. De vil beholde hijaben. En etnisk norsk jente vil føle seg utenfor hvis alle andre jenter bruker hijab. Resultatet bli at de flytter. De er ikke lovpålagt til å bli værende.Så spørsmålet blir. Vil det være en god ide og et skritt i riktig retning for integreringens skyld med hijabforbud? Jeg mener ja, du mener nei.

Resultatet blir at de flytter, da de vil føle seg mer vel med andre nordmenn. Det er vanskelig å lære seg til å kvitte seg med følelsene sine, så du greier ikke å få til dette idylliske samfunnet du drømmer om. Fraflyttingen taler sitt tydelige språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Men hvis det sprer seg, så vil det komme. Da får man gutte-klasser, og hetero-klasser, og "ikke helt sikre men tror de er biseksuelle, svarte og hindu" klasser.

Et vesentlig poeng med skolen er faktisk at folk skal lære å fungere i samme samfunn som de som ikke er som dem.

Med vennlig hilsen

''Et vesentlig poeng med skolen er faktisk at folk skal lære å fungere i samme samfunn som de som ikke er som dem''

Og dette må gjelde begge veier. De vil beholde hijaben. En etnisk norsk jente vil føle seg utenfor hvis alle andre jenter bruker hijab. Resultatet bli at de flytter. De er ikke lovpålagt til å bli værende.Så spørsmålet blir. Vil det være en god ide og et skritt i riktig retning for integreringens skyld med hijabforbud? Jeg mener ja, du mener nei.

Resultatet blir at de flytter, da de vil føle seg mer vel med andre nordmenn. Det er vanskelig å lære seg til å kvitte seg med følelsene sine, så du greier ikke å få til dette idylliske samfunnet du drømmer om uten noen form for tiltak. Fraflyttingen taler sitt tydelige språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Et vesentlig poeng med skolen er faktisk at folk skal lære å fungere i samme samfunn som de som ikke er som dem''

Og dette må gjelde begge veier. De vil beholde hijaben. En etnisk norsk jente vil føle seg utenfor hvis alle andre jenter bruker hijab. Resultatet bli at de flytter. De er ikke lovpålagt til å bli værende.Så spørsmålet blir. Vil det være en god ide og et skritt i riktig retning for integreringens skyld med hijabforbud? Jeg mener ja, du mener nei.

Resultatet blir at de flytter, da de vil føle seg mer vel med andre nordmenn. Det er vanskelig å lære seg til å kvitte seg med følelsene sine, så du greier ikke å få til dette idylliske samfunnet du drømmer om. Fraflyttingen taler sitt tydelige språk.

Så nå har det blitt muslimske jenter som er "de slemme"? Fordi noen av dem bruker en skaut rundt hodet?

Mener du da at i skoler hvor elevforholdet er motsatt, så skal alle bruke hijab, av samme årsak som du beskriver?

Eller gjelder det bare "én vei"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...