Gå til innhold

hvordan vet skolen hvem som er etnisk norske?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Det synes vel alle. Utfordringen ligger i hva de skal gjøre for å beholde disse elevene da? Det er jo ingen som kommer med bedre forslag heller...

Det går an å blande klasser og elever slik at det blir en fornuftig miks uten å kjøre full segregering. Deretter må selvsagt skole og lærere jobbe med klassemiljøet på fornuftige vis.

Hvis det allikevel finnes elever som vil slutte på skolen fordi det er for mange som ikke likner dem på en prikk der, får de vel gjøre det, da - og søke seg til skoler med en mer homogen oppdeling. Det er fritt skolevalg på videregående.

Men jeg mener helt oppriktig at dette bør skolen klare å jobbe med uten å kjøre apartheid-light. Jeg jobber selv på en videregående skole med såkalt mangfold blant elevene, og det er mulig å finne fordelene og ressursene ved å ha en internasjonalisert elevgruppe. På skolen jeg jobber er elevene stolte av akkurat dette, og trekker selv fram mangfold og muligheten til å være seg selv som en styrke ved skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    62

  • Persille1365381127

    38

  • Dorthe

    13

  • Spenol(1)

    11

Logikken er at de hvite norske barna forlater skolen til fordel for andre skoler, fordi de er i mindretall - og føler seg ennå mer i mindretall når det bare er 5-6 i hver klasse.

Uansett hvor mye vi ønsker integrering og samhandling, så kan jeg forstå hvorfor en 14 år gammel norsk jente ikke føler hun har like mye til felles med en 14 år gammel muslimsk jente. Og omvendt. Jeg kan også forstå hvorfor hun vil søke til områder der det er flere "som henne".

At jeg forstår det betyr ikke at det er greit. Men samtidig - hvorfor er det ikke greit å søke til "sine egne"?

Dette handler ikke bare om språk og etnisitet, men også fellesskap og tilhørighet.

Jeg vet ikke om jeg synes det er greit at prosjektet blir stoppet eller ikke. Jeg har tenkt på dette i noen dager nå, og jeg havner tilbake ved spørsmålet: ville vi reagert om det ble gjort motsatt?

Om skolen samlet alle utenlandske elever i én klasse for å unngå at de forlot skolen, for å kunne beholde mangfoldet på skolen om enn ikke i hver enkelt klasse, og for å få et mer fargerikt miljø (ikke i ordets forstand, men med tanke på kultur, tradisjoner, holdninger, osv) - ville vi reagert negativt på det? Om det fungerte fint for skolen og elevene og gjorde at de klarte å beholde de 10% som er en minoritet på skolen ved å dele på den måten?

Jeg tror svaret er nei.

Jeg tror vi reagerer på dette fordi vi tror/opplever/synes at dette er en forskjellsbehandling av alle de som ikke blir satt i en egen klasse, alle de som ikke blir tatt hensyn til. Uten tanke for at dette kanskje oppleves som svært vanskelig for de få det gjelder, og som skolen nå forsøker å ta hensyn til ved å samle dem i større grad.

Men som sagt, jeg er ikke sikker. Jeg opplever ikke dette som rasisme. Jeg opplever det som et forsøk på å ivareta mangfoldet og de kulturelle forskjellene ved skolen som helhet - ved å dele inn i mindre enheter der det er mer likhet.

Hvem havner i kategorien "hvite" barn? Er det kun barn som ser norske ut, eller tenker de hovedsakelig på somaliere og pakistanere ?

Vil en person med sør-amerikanske foreldre havne i ikke-etnisk norsk- klassen? Eller hva med Dejan fra Krotia, hvor hører han hjemme ?

Jeg synes det er relevante spørsmål. Det er jo heller ikke alltid slik at en ikke-etnisk norsk person trives best med sine "egne". Jeg har selv hatt venner i oppveksten som har hatt en annen kulturell bakgrunn, hjemme men som også føler seg hundre prosent norske. Jeg tror de hadde blitt meget fornærmet og krenket over å bli diskriminert på den måten.

Bjerke videregående er en flerkulturell skole, det mener jeg alle som går der må være inneforstått med. Om bare skoleledelsen hadde fordelt de, de mener er "etnisk" norske på tre klasser, så hadde antakelig ingen reagert noe særlig på det. Her blir en inndelt på bakgrunn av kultur, utseende og språk.

Jeg synes de burde satse på en god mix av elevene, og heller være åpne for at elevene kan få bytte klasse, hvis de av en eller annen grunn ikke finner seg til rette der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...