Gå til innhold

hvordan vet skolen hvem som er etnisk norske?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Enig.

Jeg ser i vennegjengen til min sønn. Der er det da flere farger - de fleste av dem som ikke er "hvite" er halvt norske eller har bodd her i mange år. Fellesnevneren for hele gjengen er at de spiller fotball, de ser på fotball og de går av og til på fester. Og -de er i grunnen minst mulig sammen med familiene sine ;-)

Og da har man jo en fellesnevner som kanskje er nok til at de blir værende på den skolen der de andre vennene dine går. Når man er tenåring handler jo alt om hva vennene gjør, så det spiller ingen rolle hvor gode holdninger foreldre forsøker å formidle, om vennene ikke er på samme skole, samme lag, samme fest osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    62

  • Persille1365381127

    38

  • Dorthe

    13

  • Spenol(1)

    11

Det vet vi ikke :)

Dette gjelder en vgs, linje for studiespesialisering. Skolen, som også har flere andre linjer, ligger på Linderud (linje 5 / Grorudbanen). Det er tusenvis av ikke-hvite ungdommer i kurant reiseavstand til Linderud som kan klare seg helt fint på den linjen - bl.a. fordi de snakker og skriver norsk.

På vgs er det fritt skolevalg, regionsinntaket er avskaffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Dette gjelder en vgs, linje for studiespesialisering. Skolen, som også har flere andre linjer, ligger på Linderud (linje 5 / Grorudbanen). Det er tusenvis av ikke-hvite ungdommer i kurant reiseavstand til Linderud som kan klare seg helt fint på den linjen - bl.a. fordi de snakker og skriver norsk.

På vgs er det fritt skolevalg, regionsinntaket er avskaffet.

Jeg er klar over det. Men vi vet fortsatt ikke om de har norsk som førstespråk, om de snakker/forstår eller om de snakker flytende osv.

Vi vet i grunnen svært lite om dette utover at det har vært foretatt en deling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det. Men vi vet fortsatt ikke om de har norsk som førstespråk, om de snakker/forstår eller om de snakker flytende osv.

Vi vet i grunnen svært lite om dette utover at det har vært foretatt en deling.

Erfaringsvis er ikke linje for studiespesialisering dominert av elever som ikke kan norsk. Nesten alle sammen har jo gått på norsk ungdomsskole.

Men det er sikkert ikke alle som er like gode i norsk skriftlig. Akkurat som blant de hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke spesielt muslimer egentlig. Nå har jeg bare kjennskap til to skoler med så høy innvandrerandel, så jeg skal ikke skryte på meg allmennkunnskap - men jeg ser at de utenlandske tenåringene har andre fritidsaktiviteter.

For det første står familie mye sterkere i sentrum enn hos oss, det er mye familieaktivitet. Og for det andre så er det lite lagidrett som fotball, håndball, hockey og sånt. Det kan virke som om mange av de utenlandske ungdommene driver mer rundt? Jeg vet ikke, jeg ser bare at i svømmehallen og idrettshallen her er det veldig lite utenlandske ungdommer.

Jeg ser ikke forskjell på muslimer og ikke-muslimer tror jeg... Pakistanere er vel stort sett muslimer? Men de fleste fra Sri-Lanka er vel hindu? Og indiere er vel også hindu? Jeg har forbausende dårlig kompetanse på å se hva slags religion folk har, eller hvor de opprinnelig kommer fra. Fordelen er at da blir de ikke forskjellsbehandlet hos meg heller, jeg har jo ingen grunn til det ;)

''Og for det andre så er det lite lagidrett som fotball, håndball, hockey og sånt.''

Det der stemmer i hvert fall ikke for de bydelene som det store flertall av ungdommene på Bjerke vgs kommer fra, når det gjelder fotball og håndball.

Hvis du mener ishockey, vet jeg ikke. Hvis du mener landhockey, er det totalt omvendt. Jeg har sett et tosifret antall landhockeykamper (i innendørsserien) uten å se et eneste helhvitt ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Erfaringsvis er ikke linje for studiespesialisering dominert av elever som ikke kan norsk. Nesten alle sammen har jo gått på norsk ungdomsskole.

Men det er sikkert ikke alle som er like gode i norsk skriftlig. Akkurat som blant de hvite.

Jeg deler hus med en norsklærer i ungdomsskolen. At elevene har fullført ungdomsskolen er dessverre ikke ensbetydende med at de kan (verken snakke eller skrive) norsk.

Poenget mitt var at vi ikke vet hva inndelingen er basert på, så det er vanskelig å uttale seg om hvem som kan hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Og for det andre så er det lite lagidrett som fotball, håndball, hockey og sånt.''

Det der stemmer i hvert fall ikke for de bydelene som det store flertall av ungdommene på Bjerke vgs kommer fra, når det gjelder fotball og håndball.

Hvis du mener ishockey, vet jeg ikke. Hvis du mener landhockey, er det totalt omvendt. Jeg har sett et tosifret antall landhockeykamper (i innendørsserien) uten å se et eneste helhvitt ansikt.

''Jeg har sett et tosifret antall landhockeykamper (i innendørsserien) uten å se et eneste helhvitt ansikt.''

Og det illustrerer jo poenget mitt, interessene er forskjellige.

For en tenåring handler alt om hva vennene gjør og hvor de er. Om de ikke er der tenåringen er, så vil de flytte på seg. Har man ingen felles interesser blir man ikke like lett venner heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler hus med en norsklærer i ungdomsskolen. At elevene har fullført ungdomsskolen er dessverre ikke ensbetydende med at de kan (verken snakke eller skrive) norsk.

Poenget mitt var at vi ikke vet hva inndelingen er basert på, så det er vanskelig å uttale seg om hvem som kan hva.

Selvfølgelig trenger ikke alle som fullfører ungdomsskolen, å være gode i norsk. Men de fleste som har _veldig_ dårlige norskkunnskaper, havner nok på andre vgs-linjer enn studiespesialisering - uansett hvordan de ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er egentlig litt greiere hvis du heller innrømmer at du ville fordømt Krekar for å ha skrevet/sagt det samme, men med en islamsk vri, om det Frp'eren skriver.

Jeg vet ikke hva du vil med dette men nå håper jeg du ihvertfall forstår at du ikke kan legge legge skylda på alle andre for det ABB har gjort. Mannen var psyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du vil med dette men nå håper jeg du ihvertfall forstår at du ikke kan legge legge skylda på alle andre for det ABB har gjort. Mannen var psyk.

Det endrer selvsagt ikke noe som helst på det Kent Andersen skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det endrer selvsagt ikke noe som helst på det Kent Andersen skrev.

Du skrev at ABB var et produkt av det han skrev. ABB er et produkt av sin sykdom. På tide at du slutter å legge skylda på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at ABB var et produkt av det han skrev. ABB er et produkt av sin sykdom. På tide at du slutter å legge skylda på andre.

Jeg vet hva jeg skrev. Det endrer selvsagt ikke noe som helst på det Kent Andersen skrev, og at slike utsagn har innflytelse på andre. SPESIELT på de som er paranoide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet hva jeg skrev. Det endrer selvsagt ikke noe som helst på det Kent Andersen skrev, og at slike utsagn har innflytelse på andre. SPESIELT på de som er paranoide.

Nå syntes jeg du skal roe deg ned, og innrømme at du er langt ute på viddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at ABB var et produkt av det han skrev. ABB er et produkt av sin sykdom. På tide at du slutter å legge skylda på andre.

''Du skrev at ABB var et produkt av det han skrev. ABB er et produkt av sin sykdom.'''

Ikke direkte uenig, men det kan synes lett å konkludere slik etter kjennelsen tidligere i dag. Hva skulle konklusjonen vært om kjennelsen hadde sagt han likevel var tilregnelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg vet hva jeg skrev. Det endrer selvsagt ikke noe som helst på det Kent Andersen skrev, og at slike utsagn har innflytelse på andre. SPESIELT på de som er paranoide.

I går anklaget du meg for å nevne ordet paranoid. Nå bruker du det til din fordel.

Hvis man skal ta hensyn til syke mennesker når man uttrykker sine meninger, kan man selvfølgelig ikke ytre noe som helst, fordi paranoid scizofreni kan gå i forskjellige retninger. ABB hadde en interesse. En annen kan ha en annen interesse. Du må passe deg for hva du skriver. Du aner ikke hvem som leser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du skrev at ABB var et produkt av det han skrev. ABB er et produkt av sin sykdom.'''

Ikke direkte uenig, men det kan synes lett å konkludere slik etter kjennelsen tidligere i dag. Hva skulle konklusjonen vært om kjennelsen hadde sagt han likevel var tilregnelig?

Kommentar på nett om psykiaterne:

''Jeg tror det blir oppnevnt nye. Ikke minst tror jeg det er vanskelig å stole på den ene av de to psykiaterne. For noen måneder siden erklærte hun en fyr hun aldri hadde møtt for sinnssyk, før hun rømte til Afrika og nektet å stille i retten, men ble tvunget hjem av retten.''

Det er ikke helt usannsynlig at mye av dette er skuespill fra ABBs side.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Jeg vet hva jeg skrev. Det endrer selvsagt ikke noe som helst på det Kent Andersen skrev, og at slike utsagn har innflytelse på andre. SPESIELT på de som er paranoide.

Du har altså tenkt å fortsette å dytte denne Schizofrene mannen foran deg i tiden som kommer også?

Eller burde du heller vurdere å krype tilbake til hula di, full av skam over alt du har misbrukt tragedien på Utøya til i månedsvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Du skrev at ABB var et produkt av det han skrev. ABB er et produkt av sin sykdom.'''

Ikke direkte uenig, men det kan synes lett å konkludere slik etter kjennelsen tidligere i dag. Hva skulle konklusjonen vært om kjennelsen hadde sagt han likevel var tilregnelig?

Nå hadde nå jeg satt diagnose på han allerede før dette kom frem jeg da ;-)

Om han ikke hadde fått noen diagnose, han han selvfølgelig vært de eneste som hadde vært ansvarlig for drap uansett, så lenge etterforskningen viser at det ikke var noen andre med i bildet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar på nett om psykiaterne:

''Jeg tror det blir oppnevnt nye. Ikke minst tror jeg det er vanskelig å stole på den ene av de to psykiaterne. For noen måneder siden erklærte hun en fyr hun aldri hadde møtt for sinnssyk, før hun rømte til Afrika og nektet å stille i retten, men ble tvunget hjem av retten.''

Det er ikke helt usannsynlig at mye av dette er skuespill fra ABBs side.

Med vennlig hilsen

Det tviler jeg på.

Sitatet ditt virker noe tendensiøst. Så vidt jeg vet "rømte" ikke nevnte psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...