Gå til innhold

hvordan vet skolen hvem som er etnisk norske?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Det skjer jo fordi man lager et stort poeng av hudfarge.

Og om noen år så vil det blir mindre og mindre av det når folk har blitt vant med at andre har en annen hudfarge enn dem, akkurat som folk ble vant med kvinner i politiet, kvinnelige prester osv.

Med vennlig hilsen

"Man" lager ikke et stort poeng av hudfarge.

I alderen 16-18 år er det ganske mange ting som er store poeng, og som vi som er voksne - eller bare noen år eldre, bagatelliserer. Det kan være krise at man ikke har råd til de samme klærne. Det er krise om man ikke inviteres på de samme festene. Det er krise om det ikke kommer nok folk på din fest. Det er krise å være brunette om alle de andre er blonde.

Du må ta høyde for at en 17 år gammel jente ikke tenker som deg, ikke har de samme forutsetningene for å akseptere de betingelsene som gjelder - og ikke føler fellesskap over de samme punktene som deg.

Vi snakker ikke om høyt utdannede voksne mennesker, vi snakker om tenåringer som forsøker å finne sin identitet, bli voksne og fungere med mennesker de har noe felles med.

Det er skrevet nok av bøker og laget nok filmer om byungdom som flytter på landet f.eks, og hvor vanskelig dette er for dem. Hvordan de ikke finner seg til rette, ikke har de samme klærne og ikke har de samme interessene - de snakker ikke samme språket en gang. Det er mange som har opplevd dette i virkeligheten også, og ungdommens virkelighet er på mange måter hardere enn vår.

Rasjonelle argumenter om at dette vil bli mye mer vanlig om mange år på samme måte som kvinner i politiet virker ikke på en fortvilet 17-åring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    62

  • Persille1365381127

    38

  • Dorthe

    13

  • Spenol(1)

    11

Persille1365381127

''Fordi det ikke er ønskelig med skoler uten en eneste hvit norsk elev med norsk som førstespråk vil jeg tro?''

Hvorfor?

Dette er jo videregående skole, det er fritt skolevalg. Hvis elevene selv mener det er ugunstig for læringen at det ikke er noen elever med norsk som førstespråk der, kan de også bytte skole. Mange (de fleste?) av disse elevene er allerede godt integrert, de har "norske" venner, de behersker norsk (godt nok til at skolen har gode resultater), de er sikkert i stand til å ta gode valg for sin egen skolehverdag.

Vet ikke. Jeg har ikke noe godt svar til deg. Men jeg antar det er begrunnelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ødelegg en viktig debatt med å lese ting mellom linjene. Du er smart nok til å forstå utmerket godt hva som menes, uten å provosere de andre ut av tråden.

''Ikke ødelegg en viktig debatt med å lese ting mellom linjene. Du er smart nok til å forstå utmerket godt hva som menes, uten å provosere de andre ut av tråden.''

Denne meningsløst kverulerende og provoserende debattformen har han bedret i mer enn 10 år på DOL, så ikke forvent deg noen endring nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men "likesinnede" er da ikke = "de med samme hudfarge".

Man definerer ikke folk etter hudfarge.

Med vennlig hilsen

"Man" gjør ikke det. Men 17-åringer kan fort gjøre det i kombinasjon med religion og tradisjon.

Min erfaring er at tenåringer fra 16 og opp ikke bryr seg noe særlig om hudfarge. De bryr seg om felles interesser, felles fritid og felles tradisjoner.

Dersom de ikke finner noen de har noen fellestrekk med, så forsvinner de. Det være seg om de er norske, asiatiske eller afrikanske. Eller svenske.

Hudfarge alene er ikke et argument her. Og du vet ingenting om det er nasjonalitet, førstespråk eller farge de har delt klassene inn etter, så det kan vi ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Man" lager ikke et stort poeng av hudfarge.

I alderen 16-18 år er det ganske mange ting som er store poeng, og som vi som er voksne - eller bare noen år eldre, bagatelliserer. Det kan være krise at man ikke har råd til de samme klærne. Det er krise om man ikke inviteres på de samme festene. Det er krise om det ikke kommer nok folk på din fest. Det er krise å være brunette om alle de andre er blonde.

Du må ta høyde for at en 17 år gammel jente ikke tenker som deg, ikke har de samme forutsetningene for å akseptere de betingelsene som gjelder - og ikke føler fellesskap over de samme punktene som deg.

Vi snakker ikke om høyt utdannede voksne mennesker, vi snakker om tenåringer som forsøker å finne sin identitet, bli voksne og fungere med mennesker de har noe felles med.

Det er skrevet nok av bøker og laget nok filmer om byungdom som flytter på landet f.eks, og hvor vanskelig dette er for dem. Hvordan de ikke finner seg til rette, ikke har de samme klærne og ikke har de samme interessene - de snakker ikke samme språket en gang. Det er mange som har opplevd dette i virkeligheten også, og ungdommens virkelighet er på mange måter hardere enn vår.

Rasjonelle argumenter om at dette vil bli mye mer vanlig om mange år på samme måte som kvinner i politiet virker ikke på en fortvilet 17-åring...

En del av de de må lære er å fungere sammen med jenter, homofile, dumme, smarte, osv.

Vi, som samfunn, har feilet hvis de ikke klarer å være sammen med andre, og hvis hudfarge (som de ble oppdelt etter) er avgjørende. Slik er det på høyskole/universitet, og inresten av verden.

Mennesker av en annen hudfarge er også "en av oss", og vanligvis har ikke barn problemer med det. De som har det får det fra oss.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

En del av de de må lære er å fungere sammen med jenter, homofile, dumme, smarte, osv.

Vi, som samfunn, har feilet hvis de ikke klarer å være sammen med andre, og hvis hudfarge (som de ble oppdelt etter) er avgjørende. Slik er det på høyskole/universitet, og inresten av verden.

Mennesker av en annen hudfarge er også "en av oss", og vanligvis har ikke barn problemer med det. De som har det får det fra oss.

Med vennlig hilsen

''Mennesker av en annen hudfarge er også "en av oss", og vanligvis har ikke barn problemer med det. De som har det får det fra oss.''

Men igjen da, det handler ikke om hudfarge alene.

Det handler om at ingen av de andre jentene spiller håndball eller driver med annen tilsvarende idrett. Det handler om at de ikke blir med på fest. Det handler om at de ikke har kjærester/treffer gutter og dermed ikke snakker om sånne ting. Listen er lang.

Det er for enkelt å trekke dette ned til å handle om farge, hadde det vært den eneste utfordringen ville dette vært enkelt å løse - av grunner du allerede har skissert.

Men når det ikke er farge, når det er tilhørighet, sosiale aktiviteter og felles interesser - så blir det så veldig mye vanskeligere.

Og før du nå svarer at det er farge de er inndelt etter, så er det bare et kjennetegn på de som faktisk har fellestrekk i parameterne nevnt over. Det kunne like gjerne vært inndelt etter førstespråk, som vi igjen ikke vet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Mennesker av en annen hudfarge er også "en av oss", og vanligvis har ikke barn problemer med det. De som har det får det fra oss.''

Men igjen da, det handler ikke om hudfarge alene.

Det handler om at ingen av de andre jentene spiller håndball eller driver med annen tilsvarende idrett. Det handler om at de ikke blir med på fest. Det handler om at de ikke har kjærester/treffer gutter og dermed ikke snakker om sånne ting. Listen er lang.

Det er for enkelt å trekke dette ned til å handle om farge, hadde det vært den eneste utfordringen ville dette vært enkelt å løse - av grunner du allerede har skissert.

Men når det ikke er farge, når det er tilhørighet, sosiale aktiviteter og felles interesser - så blir det så veldig mye vanskeligere.

Og før du nå svarer at det er farge de er inndelt etter, så er det bare et kjennetegn på de som faktisk har fellestrekk i parameterne nevnt over. Det kunne like gjerne vært inndelt etter førstespråk, som vi igjen ikke vet noe om.

Må bare si at du er sabla god til å argumentere :-) Du er så ryddig i det du presenterer, og det er spennende og interessant å lese det du skriver!

Dette er et vanskelig og komplekst tema, også for voksne, men når dette gjelder tenåringer midt i finn-deg-selv-perioden, så er det ekstra utfordrende, nettopp slik du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Må bare si at du er sabla god til å argumentere :-) Du er så ryddig i det du presenterer, og det er spennende og interessant å lese det du skriver!

Dette er et vanskelig og komplekst tema, også for voksne, men når dette gjelder tenåringer midt i finn-deg-selv-perioden, så er det ekstra utfordrende, nettopp slik du sier.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Må bare si at du er sabla god til å argumentere :-) Du er så ryddig i det du presenterer, og det er spennende og interessant å lese det du skriver!

Dette er et vanskelig og komplekst tema, også for voksne, men når dette gjelder tenåringer midt i finn-deg-selv-perioden, så er det ekstra utfordrende, nettopp slik du sier.

Oi, tusen takk!

Det var en veldig hyggelig tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mennesker av en annen hudfarge er også "en av oss", og vanligvis har ikke barn problemer med det. De som har det får det fra oss.''

Men igjen da, det handler ikke om hudfarge alene.

Det handler om at ingen av de andre jentene spiller håndball eller driver med annen tilsvarende idrett. Det handler om at de ikke blir med på fest. Det handler om at de ikke har kjærester/treffer gutter og dermed ikke snakker om sånne ting. Listen er lang.

Det er for enkelt å trekke dette ned til å handle om farge, hadde det vært den eneste utfordringen ville dette vært enkelt å løse - av grunner du allerede har skissert.

Men når det ikke er farge, når det er tilhørighet, sosiale aktiviteter og felles interesser - så blir det så veldig mye vanskeligere.

Og før du nå svarer at det er farge de er inndelt etter, så er det bare et kjennetegn på de som faktisk har fellestrekk i parameterne nevnt over. Det kunne like gjerne vært inndelt etter førstespråk, som vi igjen ikke vet noe om.

Joda, men fra det jeg har lest så delte de etter farge.

Utover det, det kan virke som om du sikter til muslimer i det du beskrev? De er jo kun et lite mindretall av innvandrere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ødelegg en viktig debatt med å lese ting mellom linjene. Du er smart nok til å forstå utmerket godt hva som menes, uten å provosere de andre ut av tråden.

Det var Nickløsheletiden som trakk inn hijab, ikke jeg.

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var det visst kommet til hakk i plata ja. Da er det vel ingen vits i å ta hele runden på nytt? Jeg sier meg ferdig med diskusjonen.

Det er egentlig litt greiere hvis du heller innrømmer at du ville fordømt Krekar for å ha skrevet/sagt det samme, men med en islamsk vri, om det Frp'eren skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Joda, men fra det jeg har lest så delte de etter farge.

Utover det, det kan virke som om du sikter til muslimer i det du beskrev? De er jo kun et lite mindretall av innvandrere.

Med vennlig hilsen

Nei, ikke spesielt muslimer egentlig. Nå har jeg bare kjennskap til to skoler med så høy innvandrerandel, så jeg skal ikke skryte på meg allmennkunnskap - men jeg ser at de utenlandske tenåringene har andre fritidsaktiviteter.

For det første står familie mye sterkere i sentrum enn hos oss, det er mye familieaktivitet. Og for det andre så er det lite lagidrett som fotball, håndball, hockey og sånt. Det kan virke som om mange av de utenlandske ungdommene driver mer rundt? Jeg vet ikke, jeg ser bare at i svømmehallen og idrettshallen her er det veldig lite utenlandske ungdommer.

Jeg ser ikke forskjell på muslimer og ikke-muslimer tror jeg... Pakistanere er vel stort sett muslimer? Men de fleste fra Sri-Lanka er vel hindu? Og indiere er vel også hindu? Jeg har forbausende dårlig kompetanse på å se hva slags religion folk har, eller hvor de opprinnelig kommer fra. Fordelen er at da blir de ikke forskjellsbehandlet hos meg heller, jeg har jo ingen grunn til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig litt greiere hvis du heller innrømmer at du ville fordømt Krekar for å ha skrevet/sagt det samme, men med en islamsk vri, om det Frp'eren skriver.

''Det er egentlig litt greiere hvis du heller innrømmer at du ville fordømt Krekar for å ha skrevet/sagt det samme''

Helvete som du tørr-kverulerer. Det ville sikkert vært *greiere for deg* om hun gjorde det, men nu skriver hun klart at hun ikke ville gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da var det visst kommet til hakk i plata ja.''

Hmmm, vil heller si det kom alt i innlegg nr 2.

''Da var det visst kommet til hakk i plata ja.

Hmmm, vil heller si det kom alt i innlegg nr 2.''

Vil heller si at den plata aldri har vært annet enn ett stort hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mennesker av en annen hudfarge er også "en av oss", og vanligvis har ikke barn problemer med det. De som har det får det fra oss.''

Men igjen da, det handler ikke om hudfarge alene.

Det handler om at ingen av de andre jentene spiller håndball eller driver med annen tilsvarende idrett. Det handler om at de ikke blir med på fest. Det handler om at de ikke har kjærester/treffer gutter og dermed ikke snakker om sånne ting. Listen er lang.

Det er for enkelt å trekke dette ned til å handle om farge, hadde det vært den eneste utfordringen ville dette vært enkelt å løse - av grunner du allerede har skissert.

Men når det ikke er farge, når det er tilhørighet, sosiale aktiviteter og felles interesser - så blir det så veldig mye vanskeligere.

Og før du nå svarer at det er farge de er inndelt etter, så er det bare et kjennetegn på de som faktisk har fellestrekk i parameterne nevnt over. Det kunne like gjerne vært inndelt etter førstespråk, som vi igjen ikke vet noe om.

Enig.

Jeg ser i vennegjengen til min sønn. Der er det da flere farger - de fleste av dem som ikke er "hvite" er halvt norske eller har bodd her i mange år. Fellesnevneren for hele gjengen er at de spiller fotball, de ser på fotball og de går av og til på fester. Og -de er i grunnen minst mulig sammen med familiene sine ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av de de må lære er å fungere sammen med jenter, homofile, dumme, smarte, osv.

Vi, som samfunn, har feilet hvis de ikke klarer å være sammen med andre, og hvis hudfarge (som de ble oppdelt etter) er avgjørende. Slik er det på høyskole/universitet, og inresten av verden.

Mennesker av en annen hudfarge er også "en av oss", og vanligvis har ikke barn problemer med det. De som har det får det fra oss.

Med vennlig hilsen

Nu er det på tide du tar til deg at dette ikke har noe med hudfarge å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...