Gå til innhold

hvordan vet skolen hvem som er etnisk norske?


Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    62

  • Persille1365381127

    38

  • Dorthe

    13

  • Spenol(1)

    11

''De sier nok "etnisk norske" der de mener "har norsk som morsmål". Spennende å se hvordan resultatet blir.

''

Det er mange flinke ikke-etniske nordmenn som er gode i norsk, til tross for at de ikke har norsk som morsmål. Flere er funksjonelt tospråklige.

Situasjonen blir jo ikke noe særlig bedre for den gruppen som har havnet i en ren ikke-etnisk klasse. Hvis de har dårlige norskkunnskaper, så blir de ikke flinkere ved å være i en klasse hvor ingen har norsk som morsmål.

prosjektet har blitt stanset med umiddelbar virkning.

''Det er mange flinke ikke-etniske nordmenn som er gode i norsk, til tross for at de ikke har norsk som morsmål. Flere er funksjonelt tospråklige'' Nettopp derfor antok jeg at det var morsmål, ikke hudfarge eller nasjonalitet som var grunnlag for inndelingen. Ingen link i innlegget og gadd ikke lete opp artikkelen på egen hånd - jeg kunne latt være å svare i grunnen ;-)

''prosjektet har blitt stanset med umiddelbar virkning'' Skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet er selvsagt at det ble stoppet på dagen, og rektor la seg flat. Det er, for øvrig, 15 år siden Sør Afrika avskaffet Apartheid.

Med vennlig hilsen

Ingen link, og gadd ikke lete etter artikkelen før jeg svarte. Ser nå at dette ikke berodde på en misforståelse som jeg først antok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elever som ikke kan et ord i norsk går som regel ikke i vanlig klasse på videregående. Kanskje jeg skulle sagt dessverre.

Å, joda! De finnes. Har hatt både polakker, russere og et par andre som ikke snakker et ord norsk. Ikke alle var like gode i engelsk, heller!.

"All ungdom som har fullført grunnskolen eller tilsvarende opplæring, har etter søknad rett til tre års heltids videregående opplæring, jf. opplæringsloven § 3-1. Retten gjelder uansett hvilke kunnskaper eller ferdigheter søkeren har tilegnet seg i grunnskolen. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det går på hvem som er etnisk norske, jeg tror det går på hvem som har norsk som førstespråk. Mine store unger blir heller ikke regnet som etnisk norske, men de har bare bodd med meg og har norsk som førstespråk. Og da har man et helt annet ordforråd enn de som har norsk som annetspråk.

Høres mer fornuftig ut sånn, og håper det er tilfellet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elever som ikke kan et ord i norsk går som regel ikke i vanlig klasse på videregående. Kanskje jeg skulle sagt dessverre.

Som regel ikke, men det skjer - ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvis de likevel skal dele inn etter det prinsippet, så burde de vel ha en jevn fordeling i alle tre klassene ? Her ble det en klasse med bare ikke-etniske klasser. Hvis grunnen er norskkunnskapene, så blir de ikke akkurat flinkere av å gå i en klasse , hvor ingen har norsk som morsmål?

Det står her at de har gode resultater, så problemet ligger kanskje ikke her ?

''Vi er en skole med åpne dører og med gode resultater, Elevene opplever omtrent ikke mobbing eller rassisme ifølge brukerundersøkelsen som blir gjenomført hvert år. De er fornøyde. Vi skal lytte til elevene i ettermiddag, sier Flaten''

http://www.dagbladet.no/2011/11/24/nyheter/hudfarge/bjerke_videregaende_skole/etnisk_bakgrunn/19148085/

Jeg sliter med logikken i denne saken.

Logikken er at de hvite norske barna forlater skolen til fordel for andre skoler, fordi de er i mindretall - og føler seg ennå mer i mindretall når det bare er 5-6 i hver klasse.

Uansett hvor mye vi ønsker integrering og samhandling, så kan jeg forstå hvorfor en 14 år gammel norsk jente ikke føler hun har like mye til felles med en 14 år gammel muslimsk jente. Og omvendt. Jeg kan også forstå hvorfor hun vil søke til områder der det er flere "som henne".

At jeg forstår det betyr ikke at det er greit. Men samtidig - hvorfor er det ikke greit å søke til "sine egne"?

Dette handler ikke bare om språk og etnisitet, men også fellesskap og tilhørighet.

Jeg vet ikke om jeg synes det er greit at prosjektet blir stoppet eller ikke. Jeg har tenkt på dette i noen dager nå, og jeg havner tilbake ved spørsmålet: ville vi reagert om det ble gjort motsatt?

Om skolen samlet alle utenlandske elever i én klasse for å unngå at de forlot skolen, for å kunne beholde mangfoldet på skolen om enn ikke i hver enkelt klasse, og for å få et mer fargerikt miljø (ikke i ordets forstand, men med tanke på kultur, tradisjoner, holdninger, osv) - ville vi reagert negativt på det? Om det fungerte fint for skolen og elevene og gjorde at de klarte å beholde de 10% som er en minoritet på skolen ved å dele på den måten?

Jeg tror svaret er nei.

Jeg tror vi reagerer på dette fordi vi tror/opplever/synes at dette er en forskjellsbehandling av alle de som ikke blir satt i en egen klasse, alle de som ikke blir tatt hensyn til. Uten tanke for at dette kanskje oppleves som svært vanskelig for de få det gjelder, og som skolen nå forsøker å ta hensyn til ved å samle dem i større grad.

Men som sagt, jeg er ikke sikker. Jeg opplever ikke dette som rasisme. Jeg opplever det som et forsøk på å ivareta mangfoldet og de kulturelle forskjellene ved skolen som helhet - ved å dele inn i mindre enheter der det er mer likhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Skulle ønske det fantes nok ressurser til alle som sliter, uansett etnisitet. Noen får det, fordi de har dyskeksi, andre fordi de har et annet morsmål. Og så er det de som har begge deler, men der blir dysleksien ofte ikke oppdaget :-(

Vi har jo også de som får toppkarakter i norsk selv med få år i Norge!

Å sette dem i egen klasse fordi de ikke er etnisk norske, blir helt feil for meg!

Men det er jo ikke det de har gjort.

De har plukket ut de som er etnisk norske, til sammen omtrent 20 personer - og satt dem i samme klasse, for å unngå at de forlater skolen fordi de er i mindretall.

Delingen er gjort med motsatt fortegn av det du sier, nettopp for å beholde mangfoldet på skolen og unngå at den omtalte gruppen forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikken er at de hvite norske barna forlater skolen til fordel for andre skoler, fordi de er i mindretall - og føler seg ennå mer i mindretall når det bare er 5-6 i hver klasse.

Uansett hvor mye vi ønsker integrering og samhandling, så kan jeg forstå hvorfor en 14 år gammel norsk jente ikke føler hun har like mye til felles med en 14 år gammel muslimsk jente. Og omvendt. Jeg kan også forstå hvorfor hun vil søke til områder der det er flere "som henne".

At jeg forstår det betyr ikke at det er greit. Men samtidig - hvorfor er det ikke greit å søke til "sine egne"?

Dette handler ikke bare om språk og etnisitet, men også fellesskap og tilhørighet.

Jeg vet ikke om jeg synes det er greit at prosjektet blir stoppet eller ikke. Jeg har tenkt på dette i noen dager nå, og jeg havner tilbake ved spørsmålet: ville vi reagert om det ble gjort motsatt?

Om skolen samlet alle utenlandske elever i én klasse for å unngå at de forlot skolen, for å kunne beholde mangfoldet på skolen om enn ikke i hver enkelt klasse, og for å få et mer fargerikt miljø (ikke i ordets forstand, men med tanke på kultur, tradisjoner, holdninger, osv) - ville vi reagert negativt på det? Om det fungerte fint for skolen og elevene og gjorde at de klarte å beholde de 10% som er en minoritet på skolen ved å dele på den måten?

Jeg tror svaret er nei.

Jeg tror vi reagerer på dette fordi vi tror/opplever/synes at dette er en forskjellsbehandling av alle de som ikke blir satt i en egen klasse, alle de som ikke blir tatt hensyn til. Uten tanke for at dette kanskje oppleves som svært vanskelig for de få det gjelder, og som skolen nå forsøker å ta hensyn til ved å samle dem i større grad.

Men som sagt, jeg er ikke sikker. Jeg opplever ikke dette som rasisme. Jeg opplever det som et forsøk på å ivareta mangfoldet og de kulturelle forskjellene ved skolen som helhet - ved å dele inn i mindre enheter der det er mer likhet.

Et grunnleggende spørsmål: Hvorfor er "mine egne" de med samme hudfarge som meg?

Det er jo å lage grøfter mellom grupper.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke det de har gjort.

De har plukket ut de som er etnisk norske, til sammen omtrent 20 personer - og satt dem i samme klasse, for å unngå at de forlater skolen fordi de er i mindretall.

Delingen er gjort med motsatt fortegn av det du sier, nettopp for å beholde mangfoldet på skolen og unngå at den omtalte gruppen forsvinner.

Jeg er nesten sikker på at de hadde tre klasser hvorav to klasser der de "hvite" var fordelt likt (5-10 i hver) og én klasse der det ikke var noen etnisk norske.

Jeg hørte intervju med rektoren den dagen da det var mest snakk om det, og jeg forstod det slik - altså motsatt av det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Et grunnleggende spørsmål: Hvorfor er "mine egne" de med samme hudfarge som meg?

Det er jo å lage grøfter mellom grupper.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg vet det.

Men poenget er like fullt at skolen mister norske elever (uten at du trenger å redegjøre for meg hva som er norske og ikke) fordi de er i mindretall.

Og jeg forstår at det er en utfordring. Jeg forstår også at de forsøker å forhindre det.

Har du bedre forslag til løsning vil de sikkert gjerne ha det :)

Hva skal man gjøre for å forhindre at norske, hvite elever flykter fra skoler med stor andel innvandrere/annen hudfarge/annen etnisitet/annen religion (velg det som passer best)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Jeg er nesten sikker på at de hadde tre klasser hvorav to klasser der de "hvite" var fordelt likt (5-10 i hver) og én klasse der det ikke var noen etnisk norske.

Jeg hørte intervju med rektoren den dagen da det var mest snakk om det, og jeg forstod det slik - altså motsatt av det du sier.

Ja, det tror jeg du har rett i når jeg tenker etter.

Men fortsatt så var poenget å samle de hvite mer slik at det ble litt flere av dem i hver klasse, og de ikke følte seg så alene at de ville bytte skole.

For de elevene som sliter så er det bedre med 8 norske i hver av to klasser og ingen i den tredje, enn fem i hver klasse og kanskje ingen av ditt eget kjønn.

Spørsmålet er vel egentlig hvordan vi mener de kunne løst det bedre? Hvordan løse utfordringen med at hvite norske elever forlater skolen til fordel for andre og "hvitere" skoler?

Jeg har ikke noe godt svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det.

Men poenget er like fullt at skolen mister norske elever (uten at du trenger å redegjøre for meg hva som er norske og ikke) fordi de er i mindretall.

Og jeg forstår at det er en utfordring. Jeg forstår også at de forsøker å forhindre det.

Har du bedre forslag til løsning vil de sikkert gjerne ha det :)

Hva skal man gjøre for å forhindre at norske, hvite elever flykter fra skoler med stor andel innvandrere/annen hudfarge/annen etnisitet/annen religion (velg det som passer best)?

I årevis har innvandrere blitt kritisert for å "samle seg i Oslo", men når hvite gjør det så er det ok?

For det første, er dette et hudfargespørsmål (altså pur rasisme), eller handler det om at de "norske elevene" ikke er flinke nok? (Prosentvis flere innvandrere gjennomfører høyere utdanning.)

Eller er det fordi innvandrerne er fattige?

Jeg husker samme problemstilling fra Sør Afrika.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg du har rett i når jeg tenker etter.

Men fortsatt så var poenget å samle de hvite mer slik at det ble litt flere av dem i hver klasse, og de ikke følte seg så alene at de ville bytte skole.

For de elevene som sliter så er det bedre med 8 norske i hver av to klasser og ingen i den tredje, enn fem i hver klasse og kanskje ingen av ditt eget kjønn.

Spørsmålet er vel egentlig hvordan vi mener de kunne løst det bedre? Hvordan løse utfordringen med at hvite norske elever forlater skolen til fordel for andre og "hvitere" skoler?

Jeg har ikke noe godt svar...

Nei, jeg vet ikke hva de skal gjøre for å holde på de etnisk norske elevene. Jeg forstår godt at det er vanskelig å være minoritet - og jeg forstår veldig godt at de tkan v'ære vanskeligere å være 1 av 4 norske enn 1 av 8 norske i en klasse.

SIkkert feil å si "norsk" men det er for seint på kvelden til å være PK nå ;-)

Her vi bor har det vært så ekstremt få elever av ikke-etnisk-norsk opprinnelse at det faktisk har vært litt kjipt, mener at det faktisk ikke var noen for 4-5 år siden! De siste 3-4 årene har det heldigvis kommet noen få familier tilflyttende, slik at ungene får litt mer nærhet til andre land og språk og religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

I årevis har innvandrere blitt kritisert for å "samle seg i Oslo", men når hvite gjør det så er det ok?

For det første, er dette et hudfargespørsmål (altså pur rasisme), eller handler det om at de "norske elevene" ikke er flinke nok? (Prosentvis flere innvandrere gjennomfører høyere utdanning.)

Eller er det fordi innvandrerne er fattige?

Jeg husker samme problemstilling fra Sør Afrika.

Med vennlig hilsen

Jeg sier ikke at det er ok. Jeg sier at norske familier forlater skoler med høy andel innvandrerelever.

Hva foreslår du at vi (skolene) skal gjøre for å forhindre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg du har rett i når jeg tenker etter.

Men fortsatt så var poenget å samle de hvite mer slik at det ble litt flere av dem i hver klasse, og de ikke følte seg så alene at de ville bytte skole.

For de elevene som sliter så er det bedre med 8 norske i hver av to klasser og ingen i den tredje, enn fem i hver klasse og kanskje ingen av ditt eget kjønn.

Spørsmålet er vel egentlig hvordan vi mener de kunne løst det bedre? Hvordan løse utfordringen med at hvite norske elever forlater skolen til fordel for andre og "hvitere" skoler?

Jeg har ikke noe godt svar...

Men i de fleste klassene i Norge er jo situasjonen omvendt - i en av mine klasser på barneskolen var det 1 svart gutt. Skulle han vært tilbudt en annen klasse for å komme vekk fra de "slemme" hvite?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei, jeg vet ikke hva de skal gjøre for å holde på de etnisk norske elevene. Jeg forstår godt at det er vanskelig å være minoritet - og jeg forstår veldig godt at de tkan v'ære vanskeligere å være 1 av 4 norske enn 1 av 8 norske i en klasse.

SIkkert feil å si "norsk" men det er for seint på kvelden til å være PK nå ;-)

Her vi bor har det vært så ekstremt få elever av ikke-etnisk-norsk opprinnelse at det faktisk har vært litt kjipt, mener at det faktisk ikke var noen for 4-5 år siden! De siste 3-4 årene har det heldigvis kommet noen få familier tilflyttende, slik at ungene får litt mer nærhet til andre land og språk og religion.

Man kan ikke være PK i en situasjon som dette, nettopp fordi problemet i seg selv er lite PK ;)

Jeg bor i Oslo øst, og her er det noen skoler hvor over 90% av elevene har innvandrerbakgrunn. Det skaper noen utfordringer i forhold til det faglige: dårlig språk, dårlig bakgrunnskunnskap osv, i forhold til det sosiale: ikke alle kulturer feirer bursdag som oss, ikke alle jenter i andre kulturer får være sosiale - osv.

Datteren til min beste venninne har seks andre elever i klassen sin som er norske - de er 28 totalt. To av dem er jenter.

Selv om mange er tilpasset vår kultur og dermed får være med hjem, inviterer til bursdag osv - så skaper dette noen utfordringer i det sosiale og det faglige.

Og om vi ikke kan snakke om det, og diskutere mulige løsninger - hvordan skal vi da få ryddet opp i det?

Jeg bor i et dyrt område, et område hvor vi ikke har råd til å kjøpe oss hus og vi må leie billig av en slektning. Men vi velger å bli værende her fordi det gir Billa langt bedre skolemulighet enn om vi hadde bodd der vi har råd til å bo. Så jeg skjønner hvorfor de velger som de gjør.

Tanken om integrering, samhold og fargerikt fellesskap er god - men ikke på bekostning av mitt barns faglige muligheter, utvikling og kunnskap. Beklager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke det de har gjort.

De har plukket ut de som er etnisk norske, til sammen omtrent 20 personer - og satt dem i samme klasse, for å unngå at de forlater skolen fordi de er i mindretall.

Delingen er gjort med motsatt fortegn av det du sier, nettopp for å beholde mangfoldet på skolen og unngå at den omtalte gruppen forsvinner.

''De har plukket ut de som er etnisk norske, til sammen omtrent 20 personer - og satt dem i samme klasse, for å unngå at de forlater skolen fordi de er i mindretall.''

Slik jeg har forstått det, så tok de de norske elevene og fordelte dem på to klasser, slik at disse klassene hadde 50/50 norske og elever med annen etnisk bakgrunn. Problemet var at det dermed oppsto en klasse som kun hadde elever definert som å ha annen etnisk bakgrunn enn norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...