Gå til innhold

passe småsøsken

Gjest Hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva gjør dere?

Jeg har 2 gutter. En på 10 og en på 3. I dag holdt jeg på å pynte huset til advent og spurte da storebror om han kunne ta med lillebror ut å leke i snøen i en halvtime imens jeg hang opp gardiner. Men det ville han ikke. Han kan til nød leke med han inne i 5 minutt men så orker han ikke mere. Er jeg kravstor som spørr han om å passe lillebror litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det synes jeg godt han kunne gjøre. Mine har sett etter de som er yngre fra de var mye yngre enn ti år.

Men de liker ikke å være uten voksne om kvelden (de er snart 8, 10,5 og snart 13) - så da har vi barnevakt. De kan fint være alene om dagen/ettermiddagen, men det blir jo ofte krangling da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Min datter på 8 må passe sin halvsøster (hos faren) mens han gjør andre ting (som f.eks lufter hunden, lager middag osv). Hun synes det er kjedelig, og klager til meg.

Han sier at hun må gjøre det, og om hun ikke gjør det får hun "straff". Type: hvis du ikke hjelper meg med dette nå, så vil ikke jeg ... med deg etterpå. Dermed gjør hun det.

Jeg har forklart at det er helt greit, fordi man må hjelpe hverandre med ting når man er i en familie. F.eks så må jo vi hjelpe henne med ... fordi hun ikke klarer det selv. Og min samboer og farens kone er ikke hennes foreldre, men de hjelper henne jo likevel. Fordi vi er familie, og fordi de bryr seg om henne. Og så må hun tenke på at dette betyr at pappa stoler på henne, og mener hun er stor nok til å ta det ansvaret - og det er ganske bra.

Spesielt den siste der vokste hun litt på ;)

Og så har hun skjønt at det lønner seg å gjøre ting man ikke synes er så stas, for da får man mer goodwill etterpå. Hun forhandler gjerne frem et eller annet på det, at hun passer søsteren hvis hun får lov til å ... etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten samme aldersskille på ungene (gutt 9 år og gutt 3 år + jente 12 år). Gutt 9 år passer lillebror mye, og har (som oftest) stor glede av å leke sammen med han. Vi andre (12-åringen, mamma og pappa) leker ofte på 3-årings premisser og ønsker, men når storebror leker med lillebror er det ingen kjære mor - det er harde forhandlinger om favorittlekene og lillebror må føye seg ellers gidder ikke storebror. Det er sannelig mye barneoppdragelse i disse stundene, og ganske fornøyelig å være observatør.

Kan dere prøve å finne noe de kan ha felles glede av?? Her er det lego (både duplo og smålego) og traktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen skrupler med å be et av mine stebarn (11, 12 og 16) om å se etter snuppa på 6 mens jeg handler eller gjør andre ting. Tror ikke hun var mer enn knappe året (og hadde lagt seg) da eldstemann som da var 11 kunne være hjemme med henne hvis vi f.eks. bare var en voksen hjemme og måtte hente en av de andre på trening eller noe... Da sov hun som en stein stort sett når hun hadde sovna, forgudet storebroren sin og han var en ansvarsfull type.

Vi har også brukt argumentene med at hvis de hjelper oss (selvom det ikke var de som ba om å få en lillesøster), så får vi bedre tid til å gjøre ting med dem etterpå. F.eks. hvis de ikke hadde giddet å passe henne, så måtte jeg ha handlet etter at pappa kommer hjem f.eks, og da blir det kortere kveld og dårligere tid til andre ting. Den skjønte de rimelig fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du er kravstor. Som flere andre har nevnt, kan det være lurt med en "gulrot" som viser sammenhengen: Hvis du får ordne i fred en halvtime, rekker du å gjøre noe hyggelig med den eldste etter leggetid for lillebror. Hvis ikke, må du bruke kvelden til noe annet.

Jeg er også enig i at det ofte er enklere utendørs. Vår egen lillebror var i hvert fall enklere å passe når han lekte ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...