Gå til innhold

Febersyk tiåring

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Tiåringen kom hjem fra helgetur og var ikke helt i form. Jeg målte feberen, og hun hadde mellom 39 og 39,6 i går kveld.

Hun sov godt i natt, og virker egentlig ganske fin, skravler som en foss og er veldig opptatt av hva de andre gjør på skolen i dag. Jeg var sikker på at hun nesten var feberfri - med det var fullstendig feil. Hun har 40 i feber nå! Ligger på sofaen under dyna og skal egentlig sove litt, men hun skravler hele tida.

Merkelig. Lenge siden vi har hatt febersyke unger, men jeg trodde nå at når feberen er såpass høy, at hun burde vært helt utslått og ikke orke noen ting.

Så lenge hun virker ok i form (tross feberen), så gir jeg ikke noe paracet. Gav henne en i går kveld, slik at hun skulle sove greit, og det fungerte jo fint.

Min far har influensa, og har hatt feber i over en uke. Håper ikke det er det samme jenta mi har....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved 40 i feber hadde jeg definitivt gitt paracet selv om formen er ok.

Du hadde det? Nå har hun sovnet på sofaen, så hun er jo kanskje mer utslått enn hun virket i stad. Får kanskje gjøre det når hun våkner igjen.

Stakkars lille vennen, klassen hennes skulle på tur til byen i dag og gå på kino, så hun var veldig lei seg for det. De skulle gå klokka ni, og hun sa da klokka var ti på ni: "Mamma, jeg kan ennå rekke å løpe bort på skolen....."

Jeg har sagt at vi skal gå og se Blåfjell når hun blir frisk, og det var visst greit, selv om selvsagt det er noe helt spesielt å gå sammen med klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fulgt nøye med henne og sjekket henne flere ganger mens hun sover, men som deg hadde jeg neppe gitt paracet så fremt allmenntilstanden er grei og det høres den jo ut til å være. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde det? Nå har hun sovnet på sofaen, så hun er jo kanskje mer utslått enn hun virket i stad. Får kanskje gjøre det når hun våkner igjen.

Stakkars lille vennen, klassen hennes skulle på tur til byen i dag og gå på kino, så hun var veldig lei seg for det. De skulle gå klokka ni, og hun sa da klokka var ti på ni: "Mamma, jeg kan ennå rekke å løpe bort på skolen....."

Jeg har sagt at vi skal gå og se Blåfjell når hun blir frisk, og det var visst greit, selv om selvsagt det er noe helt spesielt å gå sammen med klassen.

Pass på at hun ikke har det for varmt når hun sover. Jeg gir alltid paracet når feberen er over 39. Men eldstemann hadde feberkramper en gang da han var liten, jeg har det friskt i minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 er en del på en tiåring, ja... Men med mindre hun har vondt i hodet eller noe (det får man jo gjerne ved så høy feber), så hadde jeg nok som deg sett an allmenntilstanden... Men følg nøye med, da!

Det jeg er skeptisk til er at den er 40 om morra'n - den stiger jo gjerne utover dagen... Men hvis hun ikke er noe feberkrampebarn, så går det sannsynligvis greit... Kan godt hende at hun blir mer utslått utover dagen enn nå etter en natt med søvn!

God bedring til frøkna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gitt paracet uansett form når feberen er over 39,5. Var innlagt maaaaaange ganger på sykehuset med minstemor da hun var mindre, og mantraet fra legene var "få ned feberen".

Ser at du skriver at influensaen har kommet, men den kommer vel gjerne med leddsmerter og svært redusert almentilstand, så det er kanskje ikke det hun har fått. Det er jo ikke alltid at man skjønner hvorfor man har fått feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege sa engang til meg at man bør gi feberdensettende hvis det stiger over 39 grader. Og da jeg engang oppsøkte legevakten med mitt febersyke barn med 40 i feber kom jeg rett inn. Legen ga en hurigvirkende stikkpille og sa, først må feberen ned, deretter kan vi finne ut hva som feiler han. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 er en del på en tiåring, ja... Men med mindre hun har vondt i hodet eller noe (det får man jo gjerne ved så høy feber), så hadde jeg nok som deg sett an allmenntilstanden... Men følg nøye med, da!

Det jeg er skeptisk til er at den er 40 om morra'n - den stiger jo gjerne utover dagen... Men hvis hun ikke er noe feberkrampebarn, så går det sannsynligvis greit... Kan godt hende at hun blir mer utslått utover dagen enn nå etter en natt med søvn!

God bedring til frøkna!

Jeg målte henne akkurat nå igjen, og da hadde den steget til 40,2. Gav henne febernedsettende nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt paracet uansett form når feberen er over 39,5. Var innlagt maaaaaange ganger på sykehuset med minstemor da hun var mindre, og mantraet fra legene var "få ned feberen".

Ser at du skriver at influensaen har kommet, men den kommer vel gjerne med leddsmerter og svært redusert almentilstand, så det er kanskje ikke det hun har fått. Det er jo ikke alltid at man skjønner hvorfor man har fått feber.

Jeg tror faktisk aldri vi har hatt influense her i huset, så jeg er veldig skeptisk til å kalle det influensa, og mener at en først kan vite det etter noen dager (og da med høy feber og leddsmerter, som du sier). Så jeg har nå mest tro på at det er noe som kom fort og vil forsvinne fort....

Men jeg kan nesten ikek huske at barna har hatt så høy feber før - det måtte i alle fall være da de var bittesmå. Den var 40,2 nå. Gav henne Panodil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk aldri vi har hatt influense her i huset, så jeg er veldig skeptisk til å kalle det influensa, og mener at en først kan vite det etter noen dager (og da med høy feber og leddsmerter, som du sier). Så jeg har nå mest tro på at det er noe som kom fort og vil forsvinne fort....

Men jeg kan nesten ikek huske at barna har hatt så høy feber før - det måtte i alle fall være da de var bittesmå. Den var 40,2 nå. Gav henne Panodil.

Jeg har hatt influensa 2 ganger i mitt liv, og jeg husker begge svært godt. Helt forferdelig. Måtte det bli usannsynlig lenge til neste gang! Så, hvis du ikke er sikker på om dere har hatt influensa i hus, så har dere ikke det. Man er ikke i tvil om man har det eller ei...

Jeg synes godt du kan ringe legen, jeg da, for så høy feber er ikke noe man bare skal kimse av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte henne akkurat nå igjen, og da hadde den steget til 40,2. Gav henne febernedsettende nå.

Oida... Stakkars snuppa... Jeg hadde nok definitivt ikke tatt sjansen på at den skulle stige enda mer jeg heller!!

Håper dette er noe som går fort over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoster hun, forresten? Min 11-årige stedatter har hatt høy feber siden tirsdag (i går var den nesten borte), vært helt elendig i formen og hatt en veldig intens hoste. Ingen prøver hos legen viste noenting, altså konkluderer de med virus.... Hun hoster enda, men som sagt er feberen så å si borte - men det har tatt ei uke, mer eller mindre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...