Gå til innhold

Alene hjemme i 10-15 minutter?

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

6-åringen (1.klassing) har feber, og jeg skulle vært i butikken... Hun har ikke vært "offisielt" alene hjemme før, men hun har jo vært inne alene mange ganger mens vi har drevet ute eller i garasjen eller tilsvarende...

Ok å spørre henne om hun vil være alene mens jeg er en kjapp tur på Rimi? Er under en km til butikken, jeg kjører bil, og skal ikke gjøre ukeshandel, liksom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde det da mine var i den alderen, i hvert fall. Du kan jo gi henne en telefon, så kan hun ringe deg (eller du henne) hvis hun skulle bli utrygg (eller du forsinket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er helt uproblematisk, særlig hvis hun har tilgang på telefon eller det er en nabo i nærheten som veit at hun er aleine hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på ungen. Jentungen her syntes det var pyton å være hjemme alene på den alderen, hun liker det fremdeles ikke og nå er hun 11...

Guttungen derimot var gjerne hjemme alene en liten halvtime på den tiden uten å gjøre seg noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det da mine var i den alderen, i hvert fall. Du kan jo gi henne en telefon, så kan hun ringe deg (eller du henne) hvis hun skulle bli utrygg (eller du forsinket).

Hun kan ringe, men "problemet" er at butikken er i et bygg som er sperret for dekning... Kun dårlig dekning rett ved inngangen, ellers ingenting... Men hun ser på film og egentlig kunne jeg nok dratt uten at hun merket det hvis jeg ikke sa fra... ;)

Hun har sagt før at hun har lyst til å prøve... Så kanskje vi skal gjøre det? 38,8 i temp og ut i regnvær og blåst er kanskje ikke veldig gøy....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er helt uproblematisk, særlig hvis hun har tilgang på telefon eller det er en nabo i nærheten som veit at hun er aleine hjemme.

Nabo er nok hakket verre (vi bor i "villastrøk" og jeg tror jeg ville brukt lenger tid på å løpe rundt og ringe på enn på selve handleturen), og hun har telefon, men butikken er sperret for dekning, så hun får ikke ringt meg mens jeg er inne i den, bare på vei til og fra (som tar 2 minutter hver vei)...

Men jeg TROR det går fint, egentlig.... En eller annen gang må man jo prøve....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på ungen. Jentungen her syntes det var pyton å være hjemme alene på den alderen, hun liker det fremdeles ikke og nå er hun 11...

Guttungen derimot var gjerne hjemme alene en liten halvtime på den tiden uten å gjøre seg noe av det.

Hun har sagt før at hun har lyst til å prøve.... Det har bare ikke passet seg sånn....

Men hun er en fornuftig unge, litt mørkredd, men nå er det lyst, og bikkja er jo hjemme... Hun vet at man skal gå ut om det brenner, f.eks... Må kanskje bare nevne at hun ikke skal åpne døra om det ringer på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sikkert greit - men ikke ha sånn hastverk med å komme deg tilbake at du øker risikoen for at noe skjer på veien, da ;-)

Hehe, neida - jeg er ganske avslappet, jeg! Lurte bare på om jeg burde være mer stressa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sikkert greit - men ikke ha sånn hastverk med å komme deg tilbake at du øker risikoen for at noe skjer på veien, da ;-)

Og faren hennes jobber 10 minutter hjemmefra, så OM det skulle skje noe og folk finner meg i en grøft og kontakter ham, så legger han raskt sammen to og to, håper jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det, i alle fall. Når guttungen på seks år selv vil. Akkurat nå er han i en periode hvor det er toppers å slippe butikkturer om (ste)pappaen er hjemme, men ikke noe greit om han blir helt alene, så det går litt opp og ned.

Sikkerheten hans bekymrer jeg meg ikke for. Vi avtaler hva han skal gjøre mens jeg er borte (spille på DS, se TV, leke med lego). Han er opplært til å ringe nødtelefonen om han eller noen andre skader seg, om noen bryter seg inn eller lignende og har pugget adressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette prøvde vi med vår snusfornuftige (snart) 5åring i går ettermiddag.

Han har mast i flere mnd om ikke han kan få prøve å være alene hjemme. Søstera på 9,5 år har flere ganger vært hjemme sammen med ham mens jeg har vært ute små kjappe turer i nærområdet.

Vi avtalte at han bare skulle fortsette å leke i stuen. Dersom han ble redd, så måtte han fortsatt bare leke og vente til vi kom hjem. Var vel borte i 20 min, og det gikk veldig fint.

De må jo få øve seg, så jeg syns dette var en grei start for vår del. Det går sikkert fint med jenta di også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt uproblematisk hvis ungen selv synes det er ok og du ikke gjør noe stort nummer ut av det liksom

(ser for meg stressa mor som skikkelig hauser opp stemningen med at nå "får du lov til å være ALENE hjemme for FØRSTE gang" og innprenter ungen med alt som kan gå galt...)

Tror nok ikke du gjør det altså, jeg så bare en parodi "for mitt indre øye" som det heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt uproblematisk hvis ungen selv synes det er ok og du ikke gjør noe stort nummer ut av det liksom

(ser for meg stressa mor som skikkelig hauser opp stemningen med at nå "får du lov til å være ALENE hjemme for FØRSTE gang" og innprenter ungen med alt som kan gå galt...)

Tror nok ikke du gjør det altså, jeg så bare en parodi "for mitt indre øye" som det heter...

*flire* du sier noe...

Hun var alene i 17 minutter eller noe, og så like sløv ut da jeg kom tilbake som da jeg dro... Gikk kjempefint!

Og jeg passet meg vel for å gjøre noe særlig nummer ut av det.... Ungen derimot strålte litt opp (i den grad man klarer det med 39 i feber) da jeg spurte om hun ville, og sa "JA, det blir første gang jeg får være alene hjemme"...

Er nok ikke siste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prøvde vi med vår snusfornuftige (snart) 5åring i går ettermiddag.

Han har mast i flere mnd om ikke han kan få prøve å være alene hjemme. Søstera på 9,5 år har flere ganger vært hjemme sammen med ham mens jeg har vært ute små kjappe turer i nærområdet.

Vi avtalte at han bare skulle fortsette å leke i stuen. Dersom han ble redd, så måtte han fortsatt bare leke og vente til vi kom hjem. Var vel borte i 20 min, og det gikk veldig fint.

De må jo få øve seg, så jeg syns dette var en grei start for vår del. Det går sikkert fint med jenta di også!

Det gikk kjempefint! Hun satt pal og så på "Prinsessen og frosken" både da jeg dro og da jeg kom tilbake ;)

De vokser nok på å få prøve seg, ja! Bare greit at det ikke er veldig lenge første gangen, før de vet hva de går til, liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går nok helt fint :-)

Husker ikke akkurat når mine var hjemme litt alene, men det var nok i 5-6 års alderen.

Føler at man har blitt mye mer overforsiktig enn man var før (da jeg vokste opp, født mot midten av 70-tallet)... Før tok man det for gitt at ting gikk fint - nå tar man nesten for gitt at ting IKKE går fint til det motsatte er bevist.... ;)

Snuppelura hadde det helt fint mens hun var alene, så det blir nok ikke siste gang! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det, i alle fall. Når guttungen på seks år selv vil. Akkurat nå er han i en periode hvor det er toppers å slippe butikkturer om (ste)pappaen er hjemme, men ikke noe greit om han blir helt alene, så det går litt opp og ned.

Sikkerheten hans bekymrer jeg meg ikke for. Vi avtaler hva han skal gjøre mens jeg er borte (spille på DS, se TV, leke med lego). Han er opplært til å ringe nødtelefonen om han eller noen andre skader seg, om noen bryter seg inn eller lignende og har pugget adressen.

Ja, snuppa kan nummeret både til brann, politi og ambulanse (ikke min fortjeneste!), og adressen kan hun også.... Klart jeg ikke kommer til å tvinge henne til å være alene hvis jeg mangler melk og brød og bananer liksom, men samtidig er det greit at hun kan hvis hun vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...