Gjest Godt for begge to Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg vurderer å ha gutten på 3 i barnehagen ett par dager i mellomjulen. Jeg har fri men tror han har godt av å være der. Det blir bare vi to og pappaen i hele jula og.det kan bli litt kjedelig. Men er i tvil no og pga ei venninna spurte hvorfor han skal der når jeg var hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Det kan vel være godt for ham å få være hjemme og få full oppmerksomhet fra dere foreldre når dere har fri? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Vi sender ungene i barnehagen to dager i romjulen. Vi har ikke jevnaldrende barn i nærheten de kan leke med, og vet av tidligere erfaring at de fort blir rastløse og kjeder seg av å bare være med oss voksne hele dagen så mange dager i strekk. De setter pris på å komme i barnehagen og leke med andre barn. Det trenger jo ikke være hele dagen heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Snuppa begynte i 1.klasse nå i høst og har ikke vært i bhg en eneste dag noen romjul... Hun har vært med litt på jobb, ellers har vi vært hjemme og gjort ting sammen... Hun er i tillegg enebarn halve tiden (jeg har stebarn, men de er jo ikke alltid her), og det har vært mye bare henne og meg hvis sambo har jobbet, eller bare han og henne hvis jeg har jobbet... Jeg synes det er litt av sjarmen med jula jeg da, å ha fred og ro til å gjøre akkurat det man vil, og ting man ikke pleier å gjøre! Når det er sagt, så jobber jeg i bhg, og det er som regel veldig få barn der i romjula. Mange av barna som er der går litt på tomgang fordi de ikke har noen av de "vanlige" å leke med. Vi voksne klarer ikke alltid å veie opp for det uansett hvor mye vi prøver Du kjenner sønnen din best, så du vet hva han synes om alt dette... Uansett hva du velger å gjøre, så er det helt ok! Jeg tror bare ikke vi skal bli så redde for at ungene kjeder seg ørlite at vi føler at vi MÅ underholde dem enten her eller der... Kanskje har han en liten kamerat dere kan spørre om å få låne hjem et par timer en dag, f.eks.? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Det gjorde vi flere ganger da vi hadde barnehagebarn. Hvis barnet koser seg i barnehagen, så er det jo bare hyggelig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Vi har hatt ungene i barnehage både i jula og etter jul selv om vi har hatt fri fra jobb. Da fikk de leike litt i vante omgivelser mens pappa'n og jeg fikk kjørt på ski og sjauet litt i huset. Min erfaring er at barnehageunger egentlig liker hverdager best ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Vi satser på å holder våre hjemme i romjula, og vi skal nok klare å finne på noe. Men dere gjør selvsagt som dere vil, og dere kjenner deres unge best. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mange års barnehageerfaring Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg har jobbet i barnehage veldig mange år, og min soleklare erfaring er at det er få barn i barnehagen i jul og påskeferier.ol. Spesielt de store barna har fri, noe som gjør at de som er der ikke har noen av de de vanligvis leker med der, og derfor kjeder seg. Da faller mye av poenget bort. Selv om personalet prøver å gjøre dagene så bra som mulig for de som er der, går ting litt på tomgang, mange av personalet avvikler også ferie i disse periodene. På slike høytidsdager er det bedre at barna kjeder seg litt hjemme enn i barnehagen etter min mening. Jeg ville spurt barnehagen om det er mange av de han leker med som skal være der i romjulen før du tar en avgjørelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Vi har flere ganger sendt barna i barnehage en dag eller to i romjulen. Da har vi enten vært på jobb eller nytt en sjelden fridag til skitur eller lignende. Barna syntes gjerne det var stas å komme i barnehagen og treffe venner etter flere dager med famiieselskaper med få barn, så jeg så ingen grunn til dårlig samvittighet for dét. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Vi tenkte hvert år at i romjula måtte nå ungene (vi har to med to års mellomrom) få være hjemme og vi skal kooooose oss. Når romjula nærmet seg slutten angret vi hvert år på at vi ikke hadde dem i bhg en dag eller to... De hang da stort sett oppetter veggene! Unger som er vant til å være barnehagen kjeder seg lett hjemme, i alle fall om vinteren når man ikke flyr ute halve dagen som man kan gjøre om sommeren. Det gjelder selvsagt ikke alle unger, men en del. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Mine har hatt fri i romjula hvis jeg har vært hjemme. Minsten er av typen som vil i barnehagen om morgenen og ikke vil hjem igjen - men de trenger et avbrekk fra hverdagen de også, og hun koser seg på fridager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Mine har alltid hatt fri i romjula. De har kost seg med lange late morgener, tv i pysjen og utelek i snøen. Vi bor ikke slik til at det er bare å hoppe over gjerdet for å finne noen andre barn å leke med, men det har ikke vært et problem her. Innimellom har de kjedet seg litt, men jeg syns ikke det er så farlig. Vi har lekt ute i snøen, gått på ski, kjørt akebrett og gravd snøhuler. Og lekt inne med julegavene. Besøkt slekt vi sjelden ser. Det finnes ikke noe fastisvar på om du skal sende dine barn i barnehagen eller ikke. Det må du finne ut av selv. Men husk at det kan godt hende at de nærmeste vennene deres har fri, så de kjeder seg like mye i barnehagen som de (muligens) ville ha gjort hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Hvis vennen(e) skal dit, og det ikke innebærer vekkeklokke og morgenstress, så kunne jeg nok ha sendt mine i barnehagen i romjula. Det finnes ingen fasitsvar på hvordan man håndterer fridager. Er man familien "ut-på-tur-aldri-sur" er det neppe nødvendig med barnehage, men blir det bare kjipt hjemmemiljø kan barnehage være et godt alternativ. Men jeg tror bestemt at det er viktig at lekekameratene er tilstede, ellers blir barnehagen fort enda kjedeligere enn hjemme. (Og det er ikke farlig å kjede seg litt, da, bare så det er sagt.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Hvis vennen(e) skal dit, og det ikke innebærer vekkeklokke og morgenstress, så kunne jeg nok ha sendt mine i barnehagen i romjula. Det finnes ingen fasitsvar på hvordan man håndterer fridager. Er man familien "ut-på-tur-aldri-sur" er det neppe nødvendig med barnehage, men blir det bare kjipt hjemmemiljø kan barnehage være et godt alternativ. Men jeg tror bestemt at det er viktig at lekekameratene er tilstede, ellers blir barnehagen fort enda kjedeligere enn hjemme. (Og det er ikke farlig å kjede seg litt, da, bare så det er sagt.) ''Er man familien "ut-på-tur-aldri-sur" er det neppe nødvendig med barnehage, men blir det bare kjipt hjemmemiljø kan barnehage være et godt alternativ. '' Hehe, det var da litt av en polarisering. Våre barn syntes det var stas å komme i barnehagen en dag etter noen dager hjemme med familien, og jeg vil ikke direkte si vi har kjipt hjemmemiljø. Vi er til og med mye ute på tur, i mellom :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 ''Er man familien "ut-på-tur-aldri-sur" er det neppe nødvendig med barnehage, men blir det bare kjipt hjemmemiljø kan barnehage være et godt alternativ. '' Hehe, det var da litt av en polarisering. Våre barn syntes det var stas å komme i barnehagen en dag etter noen dager hjemme med familien, og jeg vil ikke direkte si vi har kjipt hjemmemiljø. Vi er til og med mye ute på tur, i mellom :-). Trådstarter er redd for at det blir kjedelig hjemme, underforstått at det ikke skjer så mye og det blir det jo gjerne litt kjipt hjemmemiljø av. Derfor uttrykket - som sto i " - ut-på-tur-osv. som et symbol på aktivitet, ikke nødvendigvis utenfor huset, men noe som skjer. I en familie hvor det skjer noe daglig, enten det er tur eller baking eller perling eller spill eller hva som helst, så kjeder neppe ungene seg særlig og savnet etter barnehagen blir mindre. Dette må jo bli opp til den enkelte familie å vurdere selv, hva de ønsker å få ut av fridagene - og disse ønskene er ikke nødvendigvis helt like for barn og voksne. Personlig kunne jeg tenke meg en hel dag i stabilt sideleie på sofan innimellom, men det ønsket er ikke akkurat helt forenelig med ungenes ønsker. Eller hvordan verden faktisk er. See? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Vi hadde alltid våre i bhg i romjula. Nå er eldste begynt på skolen så i år kommer vi jo til å holde minsta hjemme sammen med han. Vi feirer "alltid" ganske alene bare vi fire, alt av familie er hundrevis av mil unna og hele jul og nyttår kan gå uten at vi har eller er på mer enn ett eller to små besøk, så vi har det stille og rolig. Barnehagedagene i romjula har vært rolige og koselig for ungene, de er jo færre barn på avdelingen og det har vært udelt positivt for dem å leke med vennene noen timer. Vi har selvsagt ikke hatt på vekkerklokke eller stresset verken til eller fra. Med unntak av når vi voksne har vært på jobb, da har det vært vanlig hverdagsprosedyre. Jeg har ikke hatt en tøddel av dårlig samvittighet for at de har vært i barnehagen mens vi har vært hjemme, det har tvert i mot vært til stor glede for både store og små. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nissekjerringa Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Har vi hatt fri i romjulen, så har barna vært hjemme med oss. Jeg og min samvittighet hadde aldri sendt barna i barnehagen om vi hadde kosa oss hjemme. Om det blir kjedelig i lengden ... javel, barna har godt av å lære å kjede seg også. MEEEEN det er meg og min samvittighet og mening, hva andre mener og gjør, blir opp til hver enkelt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Om barna vil det selv er det vel greit? Mine har alltid ønsket å være hjemme i ferier, så vi har ikke sendt de i barnehagen når vi har hatt fri. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Trådstarter er redd for at det blir kjedelig hjemme, underforstått at det ikke skjer så mye og det blir det jo gjerne litt kjipt hjemmemiljø av. Derfor uttrykket - som sto i " - ut-på-tur-osv. som et symbol på aktivitet, ikke nødvendigvis utenfor huset, men noe som skjer. I en familie hvor det skjer noe daglig, enten det er tur eller baking eller perling eller spill eller hva som helst, så kjeder neppe ungene seg særlig og savnet etter barnehagen blir mindre. Dette må jo bli opp til den enkelte familie å vurdere selv, hva de ønsker å få ut av fridagene - og disse ønskene er ikke nødvendigvis helt like for barn og voksne. Personlig kunne jeg tenke meg en hel dag i stabilt sideleie på sofan innimellom, men det ønsket er ikke akkurat helt forenelig med ungenes ønsker. Eller hvordan verden faktisk er. See? ''I en familie hvor det skjer noe daglig, enten det er tur eller baking eller perling eller spill eller hva som helst, så kjeder neppe ungene seg særlig og savnet etter barnehagen blir mindre. '' Det kommer an på hvor sosial barnet/barna er og hvor stort behovet er for å treffe jevnaldrende. Selv i familien Lage-lage-aldri-klage kan ungene gå på veggene etter noen dager. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 ''Er man familien "ut-på-tur-aldri-sur" er det neppe nødvendig med barnehage, men blir det bare kjipt hjemmemiljø kan barnehage være et godt alternativ. '' Hehe, det var da litt av en polarisering. Våre barn syntes det var stas å komme i barnehagen en dag etter noen dager hjemme med familien, og jeg vil ikke direkte si vi har kjipt hjemmemiljø. Vi er til og med mye ute på tur, i mellom :-). ''Våre barn syntes det var stas å komme i barnehagen en dag etter noen dager hjemme '' Nettopp! Tror det er mange som ikke vet/glemmer at veldig mange barn faktisk trives i barnehagen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.