Gjest Elextra Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Har vi hatt fri i romjulen, så har barna vært hjemme med oss. Jeg og min samvittighet hadde aldri sendt barna i barnehagen om vi hadde kosa oss hjemme. Om det blir kjedelig i lengden ... javel, barna har godt av å lære å kjede seg også. MEEEEN det er meg og min samvittighet og mening, hva andre mener og gjør, blir opp til hver enkelt Så om barna har veldig lyst til å treffe venner i barnehagen etter noen dager med familien, kommer samvittigheten din først? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barnehagelærer Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Jeg har jobbet i barnehage veldig mange år, og min soleklare erfaring er at det er få barn i barnehagen i jul og påskeferier.ol. Spesielt de store barna har fri, noe som gjør at de som er der ikke har noen av de de vanligvis leker med der, og derfor kjeder seg. Da faller mye av poenget bort. Selv om personalet prøver å gjøre dagene så bra som mulig for de som er der, går ting litt på tomgang, mange av personalet avvikler også ferie i disse periodene. På slike høytidsdager er det bedre at barna kjeder seg litt hjemme enn i barnehagen etter min mening. Jeg ville spurt barnehagen om det er mange av de han leker med som skal være der i romjulen før du tar en avgjørelse. Jeg opplevde det samme som deg i barnehagen der jeg jobber. Vi hadde som regel flest 1-2 åringer disse dagene og jeg opplevde mang en gang skuffete 4-5 åringer som innså at devar den eneste store som skulle være hos oss denne dagen. Gleden over å komme i barnehagen og fortelle om julegaver,o.l. pluss å treffe venner igjen, ble borte. De siste årene har vi opplevd at foreldrene til de store ungene har avtalt seg imellom om hvilke dager ungene møter i barnehagen,slik at barna har noen å leke med. Dette er en løsning som fungerer godt i vår foreldregruppe. Det er ingenting som er rett og feil i denne situasjonen,enhver må finne ut hva som passer for seg. For enkelte er det utenkelig å ha ungene i barnehagen når de selv ha fri mens for andre er det greit å sende barna et par dager i barnehagen for å treffe andre barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Hvem har godt av det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Så om barna har veldig lyst til å treffe venner i barnehagen etter noen dager med familien, kommer samvittigheten din først? Tss... hvor mange venner treffer de der da? Kan vel heller avtales å møtes hjemme? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Tss... hvor mange venner treffer de der da? Kan vel heller avtales å møtes hjemme? ''hvor mange venner treffer de der da? Kan vel heller avtales å møtes hjemme?'' De traff bestandig noen, de få gangene mine var i barnehagen i romjulen. Og hva er galt ved å treffe to fluer i en smekk - da fikk mor seg en etterlengtet skitur på egenhånd også? Jeg har aldri synes synd på mine for at de går (gikk) i barnehagen. Stort sett var de hjemme i juleferien, men syntes altså det var stas å være i barnehagen en og annen dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 ''hvor mange venner treffer de der da? Kan vel heller avtales å møtes hjemme?'' De traff bestandig noen, de få gangene mine var i barnehagen i romjulen. Og hva er galt ved å treffe to fluer i en smekk - da fikk mor seg en etterlengtet skitur på egenhånd også? Jeg har aldri synes synd på mine for at de går (gikk) i barnehagen. Stort sett var de hjemme i juleferien, men syntes altså det var stas å være i barnehagen en og annen dag. Dessuten har noen juleferier (som den vi nå nærmer oss) noen få fridager, andre ganger blir det nesten to ukers ferie. Så det er massevis av varierende forhold her, ikke bare mors samvittighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Tss... hvor mange venner treffer de der da? Kan vel heller avtales å møtes hjemme? Det er vel ikke så vanlig å lage avtaler mellom barnehagebarn, i ferier? Hvis man egentlig ikke kjenner de voksne annet enn som felles barnehagebrukere - ville du følt det naturlig å avtale hjemmetreff med barnehagebarn (som ikke bor i nærheten og antakelig sees i alle fall), akkurat i juleferiedagene? Jeg ville vært redd for at jeg da invaderte andres intenst familiekosende juleferie. Kan ikke skjønne at det skal være så mye verre at de treffes der de pleier å leke sammen, nemlig i barnehagen - uten å måtte avtale noe som helst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 ''hvor mange venner treffer de der da? Kan vel heller avtales å møtes hjemme?'' De traff bestandig noen, de få gangene mine var i barnehagen i romjulen. Og hva er galt ved å treffe to fluer i en smekk - da fikk mor seg en etterlengtet skitur på egenhånd også? Jeg har aldri synes synd på mine for at de går (gikk) i barnehagen. Stort sett var de hjemme i juleferien, men syntes altså det var stas å være i barnehagen en og annen dag. Men du innrømmer iallefall at litt aleinetid er godt. Det som irriterer meg er at de fleste prøver å vinkle det dithen at ungene har godt av å være i bhg og det er derfor de sender de dit. Dette stemmer vel sjelden... Jeg har som oftest fri på fredager, men har likevel minstemor i bhg. Ikke fordi det er til det beste for henne, men rett og slett fordi jeg syns det er deilig med litt aleinetid ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 ''I en familie hvor det skjer noe daglig, enten det er tur eller baking eller perling eller spill eller hva som helst, så kjeder neppe ungene seg særlig og savnet etter barnehagen blir mindre. '' Det kommer an på hvor sosial barnet/barna er og hvor stort behovet er for å treffe jevnaldrende. Selv i familien Lage-lage-aldri-klage kan ungene gå på veggene etter noen dager. mvh ''Det kommer an på hvor sosial barnet/barna er og hvor stort behovet er for å treffe jevnaldrende. Selv i familien Lage-lage-aldri-klage kan ungene gå på veggene etter noen dager.'' Det kan de sikkert. Mao: Det finnes ikke noen fasit på spørsmålet. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Det er vel ikke så vanlig å lage avtaler mellom barnehagebarn, i ferier? Hvis man egentlig ikke kjenner de voksne annet enn som felles barnehagebrukere - ville du følt det naturlig å avtale hjemmetreff med barnehagebarn (som ikke bor i nærheten og antakelig sees i alle fall), akkurat i juleferiedagene? Jeg ville vært redd for at jeg da invaderte andres intenst familiekosende juleferie. Kan ikke skjønne at det skal være så mye verre at de treffes der de pleier å leke sammen, nemlig i barnehagen - uten å måtte avtale noe som helst. Jeg syns bare det er vittig at foreldre prøver å få det til å virke som om det er s bra for ungene å være i bhg og at det er de som absolutt vil.... Sannheten i de aller fleste tilfeller er vel at det er mor og far som ønsker litt fri. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg syns bare det er vittig at foreldre prøver å få det til å virke som om det er s bra for ungene å være i bhg og at det er de som absolutt vil.... Sannheten i de aller fleste tilfeller er vel at det er mor og far som ønsker litt fri. Nå undertegnet jo trådstarter med "Godt for begge to", så hun prøvde ikke å bortforklare noe. Jeg synes du ser lite nyansert på saken. Det trenger ikke være noen "sannhet" som gjelder for alle familier i det spørsmålet. Alle barnehagebarn er ikke i samme situasjon. Hos trådstarter er situasjonen den at det vil bli bare dette ene barnet og foreldrene hele julen. Jeg synes ikke det er så utenkelig at denne gutten da vil ha glede av en kort barnehagedag eller to, i løpet av uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Godt for begge Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Tss... hvor mange venner treffer de der da? Kan vel heller avtales å møtes hjemme? Gutten min leker med de som er eldre og de som er mindre så noen å leke med blir det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nissekjerringa Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Så om barna har veldig lyst til å treffe venner i barnehagen etter noen dager med familien, kommer samvittigheten din først? ''Så om barna har veldig lyst til å treffe venner i barnehagen etter noen dager med familien, kommer samvittigheten din først?'' Barna våre får ikke gjøre alt de har lyst til bestandig de. Jula for oss, betyr late dager, fri fra "hverdagen", være sammen bare vi, eller med utflytta familie (med barn) som kommer hjem til jul, kose oss massssssssseeeee, og barna er inkludert ) Jeg gjentar en gang til hva jeg skrev i svaret mitt, dette gjelder meg og oss, hva andre gjør er opp til hver og en. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to-barns-mamman Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Synes ikke han burde sendes i barnehagen jeg da, - det er jo mye en kan finne på sammen med barna når en endelig har noen fridager og kan nyte hele dager sammen. Nei, bruk fantasien og gjør noe hyggelig sammen med gutten deres! Synes det høres ut som om du kunne tenke deg noen dager hjemme - uten barn! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Godt for begge Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Synes ikke han burde sendes i barnehagen jeg da, - det er jo mye en kan finne på sammen med barna når en endelig har noen fridager og kan nyte hele dager sammen. Nei, bruk fantasien og gjør noe hyggelig sammen med gutten deres! Synes det høres ut som om du kunne tenke deg noen dager hjemme - uten barn! Ja og hva så? Er det så ille å vil ha tid for meg selv? Så lenge gutten trives og vil i barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Synes ikke han burde sendes i barnehagen jeg da, - det er jo mye en kan finne på sammen med barna når en endelig har noen fridager og kan nyte hele dager sammen. Nei, bruk fantasien og gjør noe hyggelig sammen med gutten deres! Synes det høres ut som om du kunne tenke deg noen dager hjemme - uten barn! ''Synes det høres ut som om du kunne tenke deg noen dager hjemme - uten barn!'' Vi vet jo alle det er en dødssynd, tross alt. Har man først barn skal man ville være sammen med de tjuefire timer i døgnet og gråte sårt ved hver adskillelse inntil de er minst femten! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 ''Synes det høres ut som om du kunne tenke deg noen dager hjemme - uten barn!'' Vi vet jo alle det er en dødssynd, tross alt. Har man først barn skal man ville være sammen med de tjuefire timer i døgnet og gråte sårt ved hver adskillelse inntil de er minst femten! ''Vi vet jo alle det er en dødssynd, tross alt. Har man først barn skal man ville være sammen med de tjuefire timer i døgnet og gråte sårt ved hver adskillelse inntil de er minst femten!'' *hehe* Det er jo omtrent en dødssynd som du sier å ønske seg noen timer uten noen som henger i buksenbeina dine og hyler mamma! ) Jeg innrømmer glatt at jeg koser meg fint når ungene er hos pappan jeg, men det betyr jo ikke at jeg ikke elsker dem! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.