Gå til innhold

Feberjenta mi

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Tiåringen fikk feber søndag, og har vært hjemme fra skolen mandag og i dag. I går var feberen over 40, i dag har den variert mellom 37 og 39. Hun har gjort litt lekser og er ganske opplagt, og har veldig lyst på skolen i morgen.

Jeg målte temperaturen nå, og nå har hun 38,8. Jeg er veldig i tvil om hun skal på skolen i morgen. Hun har sovet godt om natta disse dagene. I dag har hun ikke sovet noe, men lagt seg og hvilt i senga et par ganger, ellers har hun vært i stua. I flere timer var hun feberfri, men nå i kveld har altså temperaturen steget igjen.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

6

• laban

2

• UlrikkeE

2

• Axcia

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg ville målt igjen i morgen tidlig, men jeg vil definitivt si som utgangspunkt at med så å si 39 i feber nå, så skal hun ikke på skolen i morgen!

6-åringen min våknet med 38,5 i dag, har vært oppe i 38,9 og la seg med 38,2 - og hun skal definitivt ikke på skolen i morra under noen omstendigheter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg rett og slett du er fjern!

Hun skal selvfølgelig ikke på skolen i morgen. Immunforsvaret hennes er helt på bånn nå, å sende henne på skolen i morra er oppskriften på en ny runde sykdom.

- I tillegg til at hun kanskje også er smittefarlig fortsatt.

En feberfri dag hjemme før tilbake på skolen. Alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 39 g er høy feber. Hadde ikke vurdert skole en gang i morgen jeg. Men mine barn er også veldig medtatte om feberen blir så høy. Og det er noe helt annet å rusle rundt på stua hjemme enn å følge en krevende skolehverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jadetvardetda

Hun skal selvfølgelig ikke på skolen i morgen. Immunforsvaret hennes er helt på bånn nå, å sende henne på skolen i morra er oppskriften på en ny runde sykdom.

''En feberfri dag hjemme før tilbake på skolen. Alltid.''

Hvorfor det? Jeg er bare genuint nysgjerrig, altså. Praktiserer du det samme når det gjelder deg og evt jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Hvorfor det? Jeg er bare genuint nysgjerrig, altså. Praktiserer du det samme når det gjelder deg og evt jobb?

Feber i seg selv er ikke smittsomt, men det er gjerne et symptom på noe annet. Det er svært sjelden man er i fysisk kontakt med kolleger slik som barn er med hverandre, og at man har det aktivitetsnivået på en arbeidsplass som barn i skole eller barnehage har.

I tillegg er voksnes immunforsvar (vanligvis) tøffere enn barnas, og de fleste voksne har evne til å vurdere om de kan være på jobb eller ikke.

At du tar en vurdering om at du er frisk nok til å jobbe, er ikke helt det samme som når du tar en vurdering for et barn - da kjenner du jo ikke selv om det var rett eller ikke. Dessuten kan du antagelig ta en roligere, kortere eller mindre hektisk dag - det kan ikke barna.

Den feberfrie dagen er for å sikre at barnet faktisk er friskt, og ikke får tilbakefall eller er smittefarlig med noe annet når h*n møter andre barn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det praktiserer jeg, og jeg har alltid gjort det.

Persille svarer for øvrig godt på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er temperaturen 38,4. Allmenntilstanden er som normalt, og som jeg sa, var hun feberfri i flere timer i dag.

Dersom hun er feberfri i morgen, og opplagt til å gå på skolen, kan vel ikke det være så galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målte henne igjen nå - 38,4 grader.

...

Det er fortsatt en grad over normalen, stort sett....

Jeg ville holdt henne hjemme både av hensyn til henne selv (at hun ikke blir syk igjen med en gang etterpå fordi immunforsvaret hennes er "opptatt") og av hensyn til andre som kanskje slipper å bli smittet av det kroppen hennes kjemper mot (for noe kjemper den mot når hun har hatt såpass høy feber, og at den synker når man sover er jo normalt...)

Også er det noe HELT annet å være i fin form hjemme til tross for feber, og å skulle henge med i en barnehage- eller skolehverdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er temperaturen 38,4. Allmenntilstanden er som normalt, og som jeg sa, var hun feberfri i flere timer i dag.

Dersom hun er feberfri i morgen, og opplagt til å gå på skolen, kan vel ikke det være så galt?

''Dersom hun er feberfri i morgen, og opplagt til å gå på skolen, kan vel ikke det være så galt?''

Jeg synes det er helt på jordet.

Legg merke til at det ikke bare er meg i denne tråden som mener at hun definitivt bør være hjemme. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt en grad over normalen, stort sett....

Jeg ville holdt henne hjemme både av hensyn til henne selv (at hun ikke blir syk igjen med en gang etterpå fordi immunforsvaret hennes er "opptatt") og av hensyn til andre som kanskje slipper å bli smittet av det kroppen hennes kjemper mot (for noe kjemper den mot når hun har hatt såpass høy feber, og at den synker når man sover er jo normalt...)

Også er det noe HELT annet å være i fin form hjemme til tross for feber, og å skulle henge med i en barnehage- eller skolehverdag...

De er visst fire eller fem i klassen som har vært syke med feber i går og/eller i dag. Så det er nok noe som smitter.

Jeg vet jo at det er mest fornuftig at hun er hjemme en dag til. Men hun mister mye av skolen, og hun er veldig motivert til å gå i morgen. Hadde hun vært slik hun var søndag kveld og i går, hadde jeg jo selvsagt ikke tvilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom hun er feberfri i morgen, og opplagt til å gå på skolen, kan vel ikke det være så galt?''

Jeg synes det er helt på jordet.

Legg merke til at det ikke bare er meg i denne tråden som mener at hun definitivt bør være hjemme. ;)

Jeg ser det.

Men hun mister mye av skolen med 3 dager borte, og hun er veldig motivert for å gå.

Men hun kan selvsagt sitte hjemme og jobbe med ting i morgen og, slik hun har gjort i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det.

Men hun mister mye av skolen med 3 dager borte, og hun er veldig motivert for å gå.

Men hun kan selvsagt sitte hjemme og jobbe med ting i morgen og, slik hun har gjort i dag.

''Men hun mister mye av skolen med 3 dager borte, og hun er veldig motivert for å gå.

''

Det spiller vel ingen rolle om hun er motivert til å gå når hun fortsatt er syk? Det er da ikke en tiåring som skal vurdere dette. Jeg mener at det er sånn ca idiotisk å sende henne på skolen i morgen ut i fra at hun da har så dårlig immunforsvar at sannsynligheten for at hun pådrar seg mer sykdom eller forlenger nåværende sykdomsperiode er stor.

Det spiller ingen rolle om hun mister noen flere skoledager. Dere foreldre klarer jo å hjelpe henne med å ta igjen det hun har mistet i løpet av noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det.

''Men hun mister mye av skolen med 3 dager borte, og hun er veldig motivert for å gå.''

Når ble motivasjon avgjørende for om formen er bra nok eller ikke? Hvis hun hadde vært veldig motivert til å gå i bursdag, ville du sendt henne da? Hva med f.eks håndballtrening?

Send mail til læreren og be h*n sende bøker hjem med en av søsknene, slik at hun får gjort lekser.

At det er krise å gå glipp av tre skoledager som 10-åring, er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...