Gå til innhold

3. klassinger og rettskrivning

Luska

Anbefalte innlegg

Hvordan er deres 3. klassinger i fht. rettskriving? Jeg syns min skriver en del feil - mest dobbel konsonant og ord som skrives med æ/e og å/o.

Når forventes det at barn som ikke har lese- og skrivevansker klarer å skrive så godt som feilfritt?

Må nevne at jeg selv er rettskrivningsnazi - jeg forventer kanskje litt i overkant her? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går seg nok til, husk at en tredjeklassing er bare 8 år. :o) Jeg har dog vært ganske nazi når det gjelder rettskriving på mine unger. Jeg spurte etterhvert jentungen om hun syntes det var greit at jeg rettet på henne og det var det, så lenge jeg sa det på en fin måte. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 7. klassing som jeg synes er elendig til å stave. Men han skiller seg ikke spesielt negativt ut når de har tester og skriftlige innleveringer på skolen.

Jeg er også født med stavekontroll, og datteren min hadde aldri noen problemer med rettskrivning. Både hun og jeg staver automatisk ord slik de står i tekster, og da er det jo stort sett null problem når man kan lese. (Altså, jeg vet at det er stavefeil i aviser osv., men jeg tenker på vanlige ord og regler, stumme bokstaver o.l. Alle ser jo at hvor er med h, liksom.)

Men jeg vet jo at verden ikke er sånn, det er normalt å måtte _lære_ å stave, selv om jeg ikke skjønner problemet.

Poenget mitt er at jeg tror du kan ta det helt med ro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går seg nok til, husk at en tredjeklassing er bare 8 år. :o) Jeg har dog vært ganske nazi når det gjelder rettskriving på mine unger. Jeg spurte etterhvert jentungen om hun syntes det var greit at jeg rettet på henne og det var det, så lenge jeg sa det på en fin måte. :o)

Ja, jeg retter også på henne på en hyggelig måte. Som regel gjør jeg det slik at hvis jeg ser en feil i teksten hennes, så ber jeg henne lese gjennom og se om hun ser noen feil selv. Stort sett finner hun da feilen selv.

Jeg tenker at noen ganger skyldes skrivefeilene hennes dårlig konsentrasjon, hun kan veldig ofte ha tankene på andre steder mens hun gjør lekser. (håper det også høres kjent ut for de fleste...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 7. klassing som jeg synes er elendig til å stave. Men han skiller seg ikke spesielt negativt ut når de har tester og skriftlige innleveringer på skolen.

Jeg er også født med stavekontroll, og datteren min hadde aldri noen problemer med rettskrivning. Både hun og jeg staver automatisk ord slik de står i tekster, og da er det jo stort sett null problem når man kan lese. (Altså, jeg vet at det er stavefeil i aviser osv., men jeg tenker på vanlige ord og regler, stumme bokstaver o.l. Alle ser jo at hvor er med h, liksom.)

Men jeg vet jo at verden ikke er sånn, det er normalt å måtte _lære_ å stave, selv om jeg ikke skjønner problemet.

Takk for svar. Jeg får bare være tålmodig. Det er tross alt ikke mer enn drøye to år siden hun lærte å lese ordentlig ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min tredje 3.klassing nå ;-). Som sine eldre søsken er også dette barnet glad i å lese, og i følge læreren skriver h*n meget bra. Men jeg ser jo at det er en del småfeil, spesielt dobbeltkonsonant og noen ganger e/æ og o/å. De to eldste hadde det også omtrent slik i 3. klasse, men begge skriver nå så godt som feilfritt. Jeg er ikke bekymret for den yngste.

Jeg syns ikke du skal bekymre deg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke du skal være bekymret. Syns tvertimot hun høres ut som en helt vanlig tredjeklassing. Så lenge problemene består i dobbeltkonsonanter, e/æ og o/å er det feil man gjør mye høyere opp i klassetrinnene. Min eldste sønn er dyslektiker, og har hadde (og til dels har) store problemer med rettskrivingen. Han har byttet plass på bokstaver, utelatt bokstaver, og klarer ikke å skille mellon b,p,d og f,t. Samme form. Husker at han i 3. klasse skrev at han til frokost spiste -brdskiv md lvrpsti- . Som sagt du har nok ikke noe å bekymre deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg retter også på henne på en hyggelig måte. Som regel gjør jeg det slik at hvis jeg ser en feil i teksten hennes, så ber jeg henne lese gjennom og se om hun ser noen feil selv. Stort sett finner hun da feilen selv.

Jeg tenker at noen ganger skyldes skrivefeilene hennes dårlig konsentrasjon, hun kan veldig ofte ha tankene på andre steder mens hun gjør lekser. (håper det også høres kjent ut for de fleste...)

At hun stort sett finner skrivefeilene selv i 3. klasse er veldig bra. Det er mye å tenke på når man skal skrive. Så det er ikke det spor merkelig om det blir noen stavefeil.

Forsett å rette på feilene. Det er jo det hun lærer av. Slutt å bekymre deg og analysere dette i fillebiter. Hun er helt i rute.

Om du selv har lært deg å stave riktig uten behov for rettskrivningsregler, kan de være greit å huske at andre kan ha stor nytte av dem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Læreren til min tredjeklassing sa vi skulle rette på alle feil, ellers ville de ikke lære - og det er endel feil ;)

Jeg gjør som deg. Ber henne lese gjennom, og hun finner noen feil - resten retter vi opp sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født med stavekontroll, flott uttrykk! Det skal jeg bruke flittig. Jeg er nok arvelig belastet, min mor er et vandrende rettskrivingsleksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høst var vi på konferansetime for vår 3. klassing (8 år nå i desember), og vi fikke vite at hun ligger langt framme når det gjelder rettskrivning. Da ble det bl.a. trukket fram dette med dobbelkonsonant, o/å og stumme bokstaver. Og læreren sa da at dette var ting de ikke hadde jobbet noe med enda.....

Har en 5. klassing også, og de har i høst jobbet med o/å, skj/sj/kj-lyder og rettskrivning.

Ut fra dette tenker jeg at din 3. klassing er helt normal :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Det er ingen spesiell grense for når barn skal skrive feilfritt, da de færreste voksne gjør det heller.

Ditt barn høres helt normalt ut og altfor tidlig å bekymre seg. Lese- og skrivevansker handler ikke om dobbelkonsonant, æ-e eller å-o i 3. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal forvente at barna skriver helt feilfritt før de nærmer seg ungdomsskolen. Dessverre ser det ut til at mange lærere (og foreldre) ikke fokuserer særlig på rettskrivning, men jeg gjør det...

Jentene mine (5. og 7. klasse) skriver i hovedsak feilfritt, men med noen feil innimellom. Grunnen til at de har lært dette tror jeg er fordi de leser mye bøker, og at jeg oppmuntrer dem til å skrive rett og har gjort det fra de begynte å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her strides nok de lærde... På det trinnet ville jeg nok hatt høy fokus på stor bokstav etter punktum, spørre-ord med h, at de høyfrekvente ordene som er "pensum" er rett skrevet.

Vår lærer retter ALT, og det føler jeg dreper litt av skrivegleden.

Nå har jeg en 3. klassing som klarer seg litt over snittet, vil jeg tro. Søsteren slet veldig, så mulig jeg blir lett imponert. Men hun strever med de samme tingene som jenta de, og der hun husker dobbelt konsonant skal det egenlig ikke være det ;0)

Men jeg er langt fra bekymra. De har jo ganske nylig begynt å skrive for "egen maskin", og det er nå de har høy fokus på rettskriving. Tror og man må se an barnet, rettes ting med et smil, går det an å pirke litt, men blir det "krig", ville jeg valgt mine kamper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...