Gjest Mattesirkus Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Jeg har et barn på 11 år som totalt har ramlet ut av mattetimene. Det hele gikk fint til i høst, men så plutselig er alt glemt. Hvor mye er 7-9? spør jeg. Får til svar: Ehmmm.... vet ikke? De grunnleggende mattekunskapene er jo der ett eller annet sted. Men det virker som alt er glemt. Barnet liker ikke spille spill, så jeg søker forslag til en lek og lær mattebok som kan engasjere. Er det noen som har noen forslag? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 ''Hvor mye er 7-9? spør jeg. Får til svar: Ehmmm.... vet ikke?'' De har vel ikke hatt uendelig mye om negative tall så tidlig, så jeg ville ikke gått av skaftet om det er glemt. Stoffet repeteres igjen og igjen med litt mer avanserte emner hver gang. Så det er håp for de aller fleste. Det ligger mange matteoppgaver på nett. PCen blir ikke sur selv om man svarer feil flere ganger eller gjetter seg fram - en stor fordel framfor å øve med foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 ''Hvor mye er 7-9? spør jeg. Får til svar: Ehmmm.... vet ikke?'' De har vel ikke hatt uendelig mye om negative tall så tidlig, så jeg ville ikke gått av skaftet om det er glemt. Stoffet repeteres igjen og igjen med litt mer avanserte emner hver gang. Så det er håp for de aller fleste. Det ligger mange matteoppgaver på nett. PCen blir ikke sur selv om man svarer feil flere ganger eller gjetter seg fram - en stor fordel framfor å øve med foreldrene. ''PCen blir ikke sur selv om man svarer feil flere ganger eller gjetter seg fram - en stor fordel framfor å øve med foreldrene.'' Hehe... slik svarer kun en foreldre med mye erfaring. Forøvrig er også tanter et godt alternativ til foreldre når det gjelder lekselesing, i alle fall i min familie. De blir vesentlig mer utholdende når det er noen andre enn foreldrene som terper på brøk-regning. Min teori er at det er en fordel om ikke det er samme personen som maser om rydding av rommet og deling av brøker ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 http://bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5506749 kanskje matteboken til Håvard Tjora (han som var på TV) kan gi noen tips? Har akkurat kjøpt den selv, men har ikke fått kikket så mye. Men virker som den forklarer "alt" fra grunnen. Har selv en i 2. en i 4. og en i 7. klasse. Bare en av dem synes matte er gøy. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Det finnes utrolig mye gode matteressurser på nett. Du kan starte med å se på matematikk.org og matematikk.net. Dersom du vil kjøpe en ekstra mattebok, så har de godt utvalg i annen etasje på Nordli i Universitetsgaten i Oslo. Mulig at bøkene også ligger i nettbokhandelen til norli, det har jeg aldri sjekket ut. Jeg mener at matte nesten alltid handler om å holde på nok med oppgaver. Jeg har sittet mye sammen med unger som har kommet på etterskudd i matte, og det løsner alltid bare vi får regnet nok sammen. Jeg utstyrer alltid ungene og meg selv med samme oppgaveark samt ruteblokk og blyant. Vi regner begge to og sammenligner svarene. På den måten blir det mindre "overvåkning" og større innslag av fellesskap i prosjektet. (Også har jeg blitt utrolig god på matte på grunnskole- og videregåendeskole-nivå. Selv om jeg har hatt en del matte i utdannelsen min, så dukker det opp nye elementer i pensum som jeg aldri har sett før...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 ''PCen blir ikke sur selv om man svarer feil flere ganger eller gjetter seg fram - en stor fordel framfor å øve med foreldrene.'' Hehe... slik svarer kun en foreldre med mye erfaring. Forøvrig er også tanter et godt alternativ til foreldre når det gjelder lekselesing, i alle fall i min familie. De blir vesentlig mer utholdende når det er noen andre enn foreldrene som terper på brøk-regning. Min teori er at det er en fordel om ikke det er samme personen som maser om rydding av rommet og deling av brøker ;-) Det tror jeg du har helt rett i. Det blir som når skiskolelæreren sier det samme som pappa - og barnet plutselig blir interessert i å teste det ut :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
swingstang Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Du hopper 7 meter opp og faller 9 meter ned. Hvor langt ned i bakken kom du? Finn måter å se verden med tall så kansje du plutselig får en ingeniørspire. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Kan det hende at 'jeg vet ikke' er en forkortelse for 'det orker/gidder jeg ikke fundere på'? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 ''PCen blir ikke sur selv om man svarer feil flere ganger eller gjetter seg fram - en stor fordel framfor å øve med foreldrene.'' Hehe... slik svarer kun en foreldre med mye erfaring. Forøvrig er også tanter et godt alternativ til foreldre når det gjelder lekselesing, i alle fall i min familie. De blir vesentlig mer utholdende når det er noen andre enn foreldrene som terper på brøk-regning. Min teori er at det er en fordel om ikke det er samme personen som maser om rydding av rommet og deling av brøker ;-) ''Forøvrig er også tanter et godt alternativ til foreldre når det gjelder lekselesing,'' Skulle gjerne hatt en tante som deg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 ''Forøvrig er også tanter et godt alternativ til foreldre når det gjelder lekselesing,'' Skulle gjerne hatt en tante som deg :-) Hehe... tror det er litt opp og ned hva tanteungene mener om det etter en lekselesingsøkt. Fjortenåringen måtte lese matte i fire timer sammenhengende her om dagen; jeg insisterte på at vi skulle ha samme betingelser som under tentamen. Noe sier meg at det var jeg som nøt samværet mest ...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Hehe... tror det er litt opp og ned hva tanteungene mener om det etter en lekselesingsøkt. Fjortenåringen måtte lese matte i fire timer sammenhengende her om dagen; jeg insisterte på at vi skulle ha samme betingelser som under tentamen. Noe sier meg at det var jeg som nøt samværet mest ...*s* Fjortenåringen kommer til å takke deg (ihvertfall i tankene) når det går bra på tentamen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Fjortenåringen kommer til å takke deg (ihvertfall i tankene) når det går bra på tentamen :-) Hehe...satser på det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Du hopper 7 meter opp og faller 9 meter ned. Hvor langt ned i bakken kom du? Finn måter å se verden med tall så kansje du plutselig får en ingeniørspire. :-) ''Du hopper 7 meter opp og faller 9 meter ned. Hvor langt ned i bakken kom du?'' Au! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Hehe...satser på det:-) Du får be ham ringe meg, så skal jeg fortelle ham en historie om en viss 14-åring som gikk opp to karakterer i matematikk etter et år med intensiv matematikkjobbing på søndager! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SMIRnøff Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Jeg tror ikke det er så enkelt å få småunger til å like matematikk. Andre fag der man bruker matematikk er noe annet. Det kan engasjere veldig med fysikk og kjemi! Det er spennende saker. Det er igrunn nok, for da må man bruke matematikken, og vil lære seg den. Så kan man kanskje oppdage at man har fått en genuin interesse på et senere tidspunkt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SMIRnøff Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Jeg tror ikke det er så enkelt å få småunger til å like matematikk. Andre fag der man bruker matematikk er noe annet. Det kan engasjere veldig med fysikk og kjemi! Det er spennende saker. Det er igrunn nok, for da må man bruke matematikken, og vil lære seg den. Så kan man kanskje oppdage at man har fått en genuin interesse på et senere tidspunkt. Glemte å endre overskrift... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Jeg tror ikke det er så enkelt å få småunger til å like matematikk. Andre fag der man bruker matematikk er noe annet. Det kan engasjere veldig med fysikk og kjemi! Det er spennende saker. Det er igrunn nok, for da må man bruke matematikken, og vil lære seg den. Så kan man kanskje oppdage at man har fått en genuin interesse på et senere tidspunkt. ''Jeg tror ikke det er så enkelt å få småunger til å like matematikk. '' Det er jeg ikke enig i. Unger liker ofte mønstre og systemer, og dersom de får til matte så gir det "instant" mestringsopplevelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 ''Jeg tror ikke det er så enkelt å få småunger til å like matematikk. '' Det er jeg ikke enig i. Unger liker ofte mønstre og systemer, og dersom de får til matte så gir det "instant" mestringsopplevelse. ''...og dersom de får til matte så gir det "instant" mestringsopplevelse.'' Det har gjort underverker her, i alle fall. Guttungen er veldig opptatt av å "trene hjernen sterk" nå som han har fått til matte. Når vi gjør leseleksa i disse dager sier han stolt: "Nå vokser hjernen min!". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SMIRnøff Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 ''Jeg tror ikke det er så enkelt å få småunger til å like matematikk. '' Det er jeg ikke enig i. Unger liker ofte mønstre og systemer, og dersom de får til matte så gir det "instant" mestringsopplevelse. Alle liker vel mønstre og systemer... jeg sier ikke at det er umulig, men det krever at du er god. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 ''...og dersom de får til matte så gir det "instant" mestringsopplevelse.'' Det har gjort underverker her, i alle fall. Guttungen er veldig opptatt av å "trene hjernen sterk" nå som han har fått til matte. Når vi gjør leseleksa i disse dager sier han stolt: "Nå vokser hjernen min!". ''"Nå vokser hjernen min!".'' Så kult! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.