frosken Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Alle liker vel mønstre og systemer... jeg sier ikke at det er umulig, men det krever at du er god. ''Alle liker vel mønstre og systemer... jeg sier ikke at det er umulig, men det krever at du er god.'' Det er jeg ikke så sikker på gjelder de første årene i grunnskolen. Dvs. helt udugelige lærere (hvis det er de du mener må være gode) kan jo ødelegge enhver form for lærelyst hos alle, men for mange blir matte et ganske konkret og morsomt fag de første årene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Du hopper 7 meter opp og faller 9 meter ned. Hvor langt ned i bakken kom du? Finn måter å se verden med tall så kansje du plutselig får en ingeniørspire. :-) ''Du hopper 7 meter opp og faller 9 meter ned. Hvor langt ned i bakken kom du?'' To meter under... Spørsmålet blir vel om du noen gang kommer deg opp av den gropa igjen. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Det fins sikkert bøker og oppgaver der ute, men jeg har mest tro på praktiske oppgaver. - dere har 14 drops og er 4 personer- hvor mange blir dette på hver? -dere skal handle inn til helga, enten gange opp med antall som skal spise eller handle for et maks-beløp. - dere kan doble eller halvere oppskrifter - dere kan regne prosenter i klesbutikken (det er alltid tilbud) La barnet forstå at dere faktisk bruker matte masse i hverdagen, og at matte faktisk ikke er vanskelig. Det fins også mange app'er til mobilen. Med disse kan dere f.eks. øve gangetabell når dere sitter hjemme i sofaen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Snuppa mi har syntes matte var kjeeedeeeelig, men jeg har prøvd å gjøre som Pusi (?) sier - gjøre om mattestykkene til konkrete ting. Som at "du har 12 kakestykker og skal dele dem på deg, X og Y, hvor mange får dere hver?" Da tar hun det med en gang. ) Likeså har vi i perioder gjort det sånn at jeg plutselig har sagt:"Hva er 17+4?" eller "Hva er 3x7?" og så har hun måtte svare - hun synes akkurat det er gøy, særlig når det skjer på uventede steder som i bilen, ved middagsbordet og slikt. Gangetabellen har vi laminert og den har hengt på do i passe øyehøyde i forhold til når man sitter på doskåla! :-D Oppskrifter og priser er suverent å øve seg på! "Har du råd til både den og den sjokoladen når du har så mye penger?" Hun ble 11 i høst og går altså i 6. klasse nå og har modnet mye denne høsten når det gjelder matten ser jeg, nå går leksene mye lettere enn det gjorde i fjor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
swingstang Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 ''Du hopper 7 meter opp og faller 9 meter ned. Hvor langt ned i bakken kom du?'' To meter under... Spørsmålet blir vel om du noen gang kommer deg opp av den gropa igjen. ;-) mvh Kansje ikke det beste eksempelet :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
swingstang Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 ''Du hopper 7 meter opp og faller 9 meter ned. Hvor langt ned i bakken kom du?'' Au! Tenk tegnefilm. :-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.