Gå til innhold

Slutte på fotball..?

cizz

Anbefalte innlegg

Eldstemann på sju har gått på fotballtrening i høst. Det egentlige laget hans har spillefri til etter påske, men han har trent i et annet opplegg hvor de blir hentet på sfo en gang i uken i tre måneder fra midten av oktober. I utgangspunktet var nesten alle guttene på trinnet med, kanskje 15 stk. Men det har vært et mannefall uten like, og nå sist gang var de bare TO! Dette er jo noe vi har betalt ganske dyrt for, over 1500 kr.

Poden vil slutte. "Alle de andre" har sluttet (noe han forsåvidt har rett i..), han syns det er slitsomt, han syns det er vanskelig, og han vil heller være på sfo sier han. Vi mener at han skal fullføre og gå de siste to gangene nå også, men har samtidig stor forståelse for hans ønske! Han spiller egentlig på et lag hvor det er mest fokus på lek og spilleglede, mens dette opplegget her varer i 1,5 time og er mye teknikk og en helt annen form for trening enn han er vant med og har lyst til. Dette visste vi nok for lite om før vi meldte han på. De får spille kamp de siste 20 minuttene, dette er det eneste som er gøy syns han.

Vi lokker og lurer nå for å få han til å gå. Vi sier at han skal slippe å fortsette etter jul, men at han må fullføre nå. Tenk på den andre gutten som da evt blir alene, de må gå sammen og være hvertfall to venner der (det er barn fra mange andre skoler med også, men jeg ser at antallet totalt er drastisk redusert så det er ikke bare fra vår skole det er mannefall!)

Vi er usikre på hvor mye energi vi skal bruke på å presse han til å gå. Det er mye god lærdom i å måtte fullføre det man har begynt på, og det er det vi vil at han skal skjønne av dette. Samtidig så har vi ingen ambisjoner om at han skal bli en stor fotballspiller, det er selve _leken_ fotball han liker og ikke teknikk og taktikk og hva de nå driver med der.

De som driver dette opplegget må selvsagt få en tilbakemelding uansett, lurer på om de har gjort seg noen tanker om hvorfor så mange har sluttet...

Vi er veldig usikre, og alle innspill mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres rimelig ut å holde ut til jul. Det er to ganger, ikke to måneder.

Snakk gjerne med foreldrene til den andre gutten om beslutningen - kanskje har de noe av samme problemstillingen hjemme hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde fortsatt å insistere på at han skal fullføre - siden det kun er to ganger igjen - men hadde samtidig gitt tilbakemelding til trenerne om at dere ikke ønsker at han skal presses på trening disse to gangene siden opplegget han har vært med på er i ferd med å ta bort hele motivasjonen for fotball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg er såpass bløt at jeg hadde latt ham slippe i dette tilfelle. Men jeg hadde nok tatt en prat med foreldrene til den andre gutten, slik at de visste om det og han slapp å være den eneste sånn helt plutselig.

Og så ville jeg definitivt gitt en tilbakemelding til trenerene eller idrettslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville snakket med den andre guttens foreldre og kommet fram til en løsning i fellesskap!

Dersom "alle" slutter på denne måten er opplegget ikke tilpasset målgruppen, mener jeg... *kynisk*

Jeg er veldig for at man fullfører det man har startet på (ihvertfall type "til jul" eller "til sommerferien", men i dette tilfellet ser det jo ut som om det ikke var det han trodde det var, og da blir det litt annerledes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I prinsippet er jeg helt for å fullføre det man har startet på. Men akkurat her, ville jeg vurdert å fire. Når så mange av vennene har sluttet er mye av grunnforutsetningen for hele greiene borte.

Det blir en avveining mellom hvor mye motvilje og frustrasjon man skaper ved å insistere på de to siste gangene kontra hva man tror man kan lære poden av utholdenhet og disiplin.

Ville være synd om man dreper all fotballglede på å insistere på at gutten fullfører et opplegg som virker noe feilslått.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...