Gå til innhold

Skjult depresjon

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er et gammelt begrep. Det kan kort beskrives som depresjonssykdom uten særlig tristhet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kroppslige tegn da eller?

Ja, pluss de psykiske som ikke er tristhet.

Gjest nickenick
Skrevet

Akkurat sånn har jeg det når jeg er deprimert. Tror alltid at jeg minst har kreft når jeg egentlig er deprimert fordi jeg har så voldsomme fysiske symptomer. Føler heller ingen spesiell tristhet, bare veldig sliten og trett.

Er ikke dette typisk for menn egentlig? Har det noe meg bipolar sykdom å gjøre?

Gjest Auroria
Skrevet

Det er et gammelt begrep. Det kan kort beskrives som depresjonssykdom uten særlig tristhet.

Eh..deprimert UTEN å være trist? Hvordan går det an?

Gjest Auroria
Skrevet

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/montgomery-and-aasberg-depression-rating-scale-madrs-3271.html

Om du ser på dette MADRS-skjemaet, vil du se at du godt kan ha en depresjon ved å skåre på de 8 andre delpunktene som ikke omhandler tristhet.

Så da forstår jeg det sånn at skjult depressjon er en slags "skjult tristhet"?

Jeg har gått i årevis og kjent på at jeg er kjedelig, usosial og lat. Kommer meg på jobb, men ikke stort mer enn det heller.

Har egentlig ikke skjønt eller innrømmet for meg selv at dette egentlig handler om en slags depresjon, men etter å ha scoret 28 poeng i denne MADRS testen, så innser jeg jo at det kanskje er på tide å ta en telefon til legen (må bare finne ut hvem han er først).

• 3 uker senere...
Skrevet

forstår at det ikke trenger å ha med tristhet å gjøre.Greit å bli påminnet akkurat det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...