Gå til innhold

Tannregulering - eller ikke?

Gjest takknemlig for å høre andres erfaringer

Anbefalte innlegg

Gjest Trådstarter

Dette er kansjke ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg vil sterkt anbefale dere å overtale ungdommen til tannregulering nå. H'n vil komme til å angre på dette senere, og argumentet ville for meg vært at h'n vil skjønne det når h'n er voksen at det var nødvendig å gjøre dette nå - også av økonomiske årsaker (regulering er dyrt). Dere får evt ta "støyten" av dette nå.

Jo, det var absolutt svar på det jeg spurte om. Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke engang latt h*n mene noe om det. Sånt er det liksom ikke opp til barn å bestemme.

''Jeg hadde ikke engang latt h*n mene noe om det. Sånt er det liksom ikke opp til barn å bestemme.''

Enig.

Samtidig har jeg litt problemer med å forestille meg hvordan jeg skulle trumfet noe slikt gjennom med et eller flere av min oppvoksende stabeist.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vi tvinger ikke.

vår tenåring burde også hatt regulering pga. hjørnetenner som ligger litt utenpå de andre. Men barnet vårt nekter foreløpig og vi ønsker ikke å tvinge. Har selv hatt samme problemet og det rettet seg såpass i oppveksten at det ble ok av seg selv, selvom det sikkert kunne blitt penere med en helt rett rekke av tenner.

Har aldri angret på at jeg selv nektet regis som ung.

Barnet vårt er 13 år og vi tenker at vi har god tid fremover til å ta opp temaet igjen. Fra tannlegens synspunkt så er det helt greit å vente til man er 18-20 år før man bestemmer seg helt. og man kan i tillegg velge hvit regulering som skjuler den mer slik at det ikke blir så ille å være voksen med tannregulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også tilbudt tannregulering da jeg var ungdom av samme årsak, en tann som stod litt feil men det var rent kosmetisk. Jeg nektet og har egentlig ikke angret på det. Det var i underkjeen så synes ikke med mindre jeg viser det til noen. Det er jo ganske plagsomt og forbundet med mye ekstra (kan både være vondt og mye ekstra tannlegebesøk og pusse tennene esktra osv) for de som har det, og tennene kan også gå tilbake ved voksen alder. Det var også et par som fikk ganske misfargede tenner av det og som fortsatt har det...

Så jeg vet ikke om jeg hadde trumfet det gjennom hvis tenåringen satte seg helt på bakbena og det ikke var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke engang latt h*n mene noe om det. Sånt er det liksom ikke opp til barn å bestemme.

Enig. Hos oss er det en rekke temaer som avsluttes med "jeg skjønner hva du mener men akkurat dette bestemmer ikke barn/ ungdom selv", og dette ville vært et slikt tema. Her i huset ble setningen brukt nylig da jr mente å vite bedre enn oss hvodan utetider i ukedagene skulle utvides etter fylte 16... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eks av meg fikk ta valget selv i tenårene. Innen han var tjue angret han som en hund og bar nag til foreldrene som ikke hadde tatt valget for han, i en periode hvor han ikke hadde langtidsperspektivet som krevdes for slike avgjørelser.

Jeg har også en sånn kompis fra barndommen. Nå er han straks 40, og hadde nylig formidlet historien til sin sønn som har blitt akkurat like egenrådig som han selv var hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...