Gå til innhold

Barn kjøpe julegaver?

Gjest Barna kjøpe julegaver?

Anbefalte innlegg

Kjøper deres barn julegaver til andre? Jeg tenker i første omgang på om de kjøper til foreldre, søsken el.l. og fra hvilken alder de begynner med dette. Kjøper de for egne (spare)penger, eller får de penger fra dere?

Mine barn er 12 og snart 9 år, de har ikke begynt å kjøpe julegaver ennå, men det hender de lager noen på skolen el.l., men ikke noe fast. De får ikke ukepenger, men de har sparepenger (de får ofte penger til bursdag/jul som de sparer) som de godt kunne ha brukt litt av på julegaver. Synes det er en fin måte for dem å lære å tenke på andre.

Hvordan gjør dere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De lager noe selv på skolen (i alle fall har det gjort det så langt og selv ungdomsskolegutten holder på med noe til mor!) og gir bort, ellers er det nok vi foreldrene som betaler for gaver til resten av familien fra dem ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn som er like gamle som dine, og ungene bruker ikke egne penger på julegaver. De får være med og plukke ut noe som jeg betaler som er til nær familie, ellers setter vi hele familiens navn på gaver til søskenbarn. (Til Ole fra tante, onkel, Per og Lise)

Ser ikke for meg at de betaler helt selv for gavene før de begynner å tjene noe mer fast selv.

MEN de lager masse gaver, jentungen har hatt verksted her i ukesvis og laget gaver til halve familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn som er like gamle som dine, og ungene bruker ikke egne penger på julegaver. De får være med og plukke ut noe som jeg betaler som er til nær familie, ellers setter vi hele familiens navn på gaver til søskenbarn. (Til Ole fra tante, onkel, Per og Lise)

Ser ikke for meg at de betaler helt selv for gavene før de begynner å tjene noe mer fast selv.

MEN de lager masse gaver, jentungen har hatt verksted her i ukesvis og laget gaver til halve familien.

Barna betaler ikke julegaver selv. De pleier å få lov til å kjøpe én gave hver til en venn, men vi betaler.

I går kjøpte jentene og jeg en gave til storebror, som skal være fra dem. Slik gjør vi med de andre og.

De lager også temmelig mange presanger som de gir bort til besteforeldre og tante/onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene bruker ikke bursdagspenger på å kjøpe julegaver, nei - det har ikke streifet meg engang.... Vi betaler!

Eldstemann er 16, og der begynner nok nå en litt glidende overgang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to-barns-mamman

MIn eldste kom med en liste på 22 navn, fleste venninner som hun måtte kjøpe gaver til..... hun får 500,- så får hun dele det ut så godt hun kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MIn eldste kom med en liste på 22 navn, fleste venninner som hun måtte kjøpe gaver til..... hun får 500,- så får hun dele det ut så godt hun kan.

''hun får 500,- så får hun dele det ut så godt hun kan.''

Smart. En fin økonomileksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at søsken kjøper til hverandre for egne penger (evt. med litt tilskudd) når de er så gamle som dine barn. Når de er litt eldre kjøper barna i vår storfamlie også egne gaver til foreldre (også til en og annen tante...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk mye i hjemmelagde ting da jentungen var mindre, men nå er hun 15 og både i år og i fjor kjøpte hun selv.

Det drypper litt innimellom fra foreldre/besteforeldre, så hun bruker ikke akkurat sine egne bursdagspenger til det. Da hadde jeg betalt selv eller sponset henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler en liten gave fra ungene til pappa, stemor og stefar og til ungene fra hverandre. :o) Og jentungen har et par venninner hun skal gi noe til og det betaler jeg, men det blir ikke dyre sakene altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene her i huset har gitt hverandre gaver fra første anledning. Syns det er viktig at ungene får kjenne på spenningen og gleden av å gi, og ikke bare av å få. Vi betaler, eller de lager noe selv. Eldstemann, som er ni, er en liten krøsus, og ekspert til å spare. Han foreslo selv i fjor at han kunne betale gave til tre kompiser selv, men vi har satt grensa på mlm 50 og 100 kr til hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jr har gjennom årene kjøpt gave til et varierende antall venner, til oss og til besteforeldre. Han har fått en sum, type 30- 50 pr venn 100 til besteforeldre og 100-200 til oss, men tenkt og handlet på egen hånd. Han er svært glad i å glede andre og koser seg med dette. Han er 16 nå, og tror det var i oktober han sa "vet hva du skal få til jul i år mamma". Kos det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å legge til at han for første gang betaler vennegaver selv i år. Han får 800 av oss i månedslønn og tjener nesten 2000 pr mnd selv, og det får holde...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel og lærerik måte å gjøre det på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...