Gå til innhold

En tålmodighetsprøve

Gjest 8 åringen min

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til jente med adhd

Veldig interessant dette du skriver, om jenter og asperger. Jeg kjenner igjen mye hos min tiårige datter, selv om jeg slett ikke aner om dette er årsaken til at hun sliter sosialt.

Bl.a. dette som "mamma til jente med adhd" skriver:

''Men av og til tenker jeg at hun kanskje har det likevel - hun kom hjem fra skolen en dag og var så fornøyd med seg selv: "Mamma - i dag var jeg kjempesnill med "A" på skolen - hun var så lei seg for at hun ikke fikk til formingen og da kom jeg på masse fine ting å si til henne, som Ja, ja det går sikkert fint osv"

Litt rart å i det hele tatt fortelle meg det? Som om det er noe hun har lært seg - ikke at det kommer naturlig liksom..

Hun er veldig utrykssfull og har mye kroppsspråk - det taler vel imot Asperger?''

Dette er også typisk mi jente. Hun forteller meg veldig mye om hva hun sier og hvordan hun sier eller gjør ting, for å få bekreftet om det er riktig å si det.

Må bare si - jeg har lest mange av innleggene dine Prust og det virker som om jentene våre har mange av de samme utfordringene! (Sier ikke at din jente har ADHD altså - men er jo ikke sikker på om min heller har det....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

5

• Bella Dotte

4

• Lillemus

2

• synonym

2

Tusen takk for svar. Må innrømme at tvilen sniker seg inn litt igjen - om det er Asperger altså...

Når jeg skriver "mild" så tenker jeg på at det vel finnes flere grader? Hun kan jo ikke ha en sterk grad tenker jeg. Når man får en diagnose så fyller man jo ut skjema og bikker poengsummen over et visst tall så går man videre i den retningen. Man kan jo da akkurat ha kommet over grensen eller man kan ha full pott.

Og så finnes det jo mennesker med "trekk av" Asperger? Har jeg hørt?

En episode i går - hun fortalte at hun hadde vært med i en lek med mange andre barn. Hun likte egentlig ikke reglene og hadde tenkt å bli sur og gå bort. Men så tenkte hun "da ser de sikker på meg som rar" og så bestemte hun seg for å bli og godta reglene til de andre og være blid.

Jeg syns jo at dette var helt supert jeg - at hun faktisk klarte dette! Men mulig det kan være Asperger for det? Hvis det er ADHD så betyr vel dette at hun klarer å styre impulsene ihvertfall...

Man kan ha noen få trekk, akkurat mange nok til å fylle diagnosekravene, og alle trekkene. Og i større eller mindre grad. Og de kan manifestere seg alt etter situasjonen. Men - Asperger er noe fast, den forsvinner ikke, men man kan lære seg teknikker og regler. Noe din datter tydeligvis har gjort! Det er imponerende! Det viser selvinnsikt og en viss basisk innsikt i mellommenneskelige mekanismer. Høres ut som en flink liten nydiagnostisert Aspergerjente...! (Ja, jeg vet hun ikke har fått diagnosen - ennå... :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til ei jente med ADHD

Man kan ha noen få trekk, akkurat mange nok til å fylle diagnosekravene, og alle trekkene. Og i større eller mindre grad. Og de kan manifestere seg alt etter situasjonen. Men - Asperger er noe fast, den forsvinner ikke, men man kan lære seg teknikker og regler. Noe din datter tydeligvis har gjort! Det er imponerende! Det viser selvinnsikt og en viss basisk innsikt i mellommenneskelige mekanismer. Høres ut som en flink liten nydiagnostisert Aspergerjente...! (Ja, jeg vet hun ikke har fått diagnosen - ennå... :-) )

Setter veldig pris på svar fra deg selv om du sier noe jeg ikke har lyst til å høre...

Hadde liksom håpet at jeg kunne legge vekk bekymringene om Asperger... Men hvis hun allikevel skulle ha det så håper jeg vi gjør ting "riktig". Det at vi har en diagnose gjør det ihvertfall lettere for oss å "komme inn i systemet" igjen hvis vi skulle trenge det. Tenker da på at vi føler vi trenger en ny utredning.

Da er det nok lurt å fortsette med den glutenfrie dietten også.

Vi har forresten aldri hatt noen problemer med øyekontakt med henne - den kontakten var der siden hun var født. Hun var også født med temperamentet sitt...

Syns jo det går ganske bra for tiden men det er det at hun er litt sær og rigid av og til... Og så er det så vanskelig å vite hva som er "normalt" - storesøsknene er jo slett ikke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si - jeg har lest mange av innleggene dine Prust og det virker som om jentene våre har mange av de samme utfordringene! (Sier ikke at din jente har ADHD altså - men er jo ikke sikker på om min heller har det....)

Ja, det ser ut til at vi har noen av de samme utfordringene...

Vi satser nå på å få hjelp fra ABUP, selv om jeg jo ble litt betenkt av det som stod her i denne tråden 8det var kanskje du som skrev det?). Men vi har prøvd selv i så mange år, og ser at jenta vår fremdeles sliter - og nå vil vi bare prøve det som forhåpentligvis vil gi henne og oss og klassekameratene en lettere hverdag. Håper jo på at hun kan gå inn i tenårene med litt mer harmoni inni seg og med de rundt seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...