Gå til innhold

Til dere bipolare 1 og 2

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg hadde nok blitt lettere stum om noen hadde gitt meg en slik bok i gave.

Man gir ikke folk bøker om slikt med mindre en kjenner personen veldig godt og vet at personen ønsker seg veldig en slik bok.

Enig.

• Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

41

• frosken

10

• mariaflyfly

8

• Spenol(1)

6

Skrevet

Nei, ikke min svigerfar. Han leste ikke bøker, bare fuglebøker ;-)

Men for en person som likte å lese, så kunne det jo være nyttig, tenker jeg. Men det kommer helt an på personen.

''

Men for en person som likte å lese, så kunne det jo være nyttig, tenker jeg. Men det kommer helt an på personen.

''

Og det kommer også an på relasjonen. Ved å gi en slik bok så er det lett å komme i en slags terapeutrolle man ikke så lett kommer seg ut av.

Nei slike greier bør en overlate til de profesjonelle. Men alt avhenger av om personen selv innser at h*n har problemer, og selv ønsker hjelp. En kan ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv.

Skrevet

Enig.

En venninne av meg har ymtet om at hun har lagt på seg, og har vanskelig for å avstå fra godbitene.

Jeg tror ikke det hadde falt i god jord å gi henne en bok om slanking og lavkarbodietter ;)

Skrevet

Følelser, emosjoner, psykiske lidelser og selvinnsikt er ikke ditt kompetanseområde, derfor er det smart av deg å la temaet ligge. Deres helse er ikke ditt ansvar. Hvis de selv føler at dette blir et problem for dem, så får de heller oppsøke en behandler.

Jeg har ikke så mye greie på økonomi, derfor er jeg svært forsiktig med å kommentere andres økonomiske innvesteringer (selv om jeg kunne hatt lyst ). Jeg tror heller ikke de hadde likt at jeg ga dem råd, selv om jeg hadde studert økonomi.

Folk flest har ikke lyst på så mange råd, de vil helst bare at folk skal lytte.

Skrevet

''men jeg mente mest at skal man ta sitt liv får man enten gjøre det eller ikke, hvis du skjønner?''

Jeg skjønner hva du mener, men sånt sier man bare ikke - verken til noen eller på et nettsted! Hvis du hadde blitt lege og det hadde kommet en pasient til deg og sagt at han ville ta livet av seg - hadde du da gitt ham en oppskrift på hvordan han ville lykkes med det!?

Hei!

Beklager, kanskje bra jeg gjør noe annet.

Skrevet

Alle bruker penger de ikke har.

Forøvrig synes jeg du skal passe deg litt nå, du kaster stein i glasshus og "kverner" på ting du ikke har verken kompetanse eller innlevelsesevne nok til å forstå.

Veldig "aspergisk"

Følg din mann råd i dette.

Jeg ser at du "masseproduserer" på DOL om dagen, er du også bipolar? Det virker nemlig nærmest manisk.

Hilsen mamma til autist.

Hei!

Mente ikke kaste noe i steinhus, jeg vet ikke hva jeg kaster?

Uansett tror jeg at jeg må holde fast ved det de som kjenner meg sier, feks min psykiater og andre her inne, jeg har bare asperger syndrom, men kanskje er det høytfungerende autisme egentlig, men det spiller vist liten rolle har jeg fått høre om man kaller det det.

Jeg er ferdig med eksamen derfor kan jeg skrive mer, samt ferdig med å være for meg selv med den oppgaven jeg har levert.

Det var ikke meningen å kaste noe på noen.

Skrevet

Jeg forstår hva du sier, men det er allikevel ikke greit å si. De som forsøker å ta selvmord vil ofte ikke dø, de vil bare ikke leve det livet de har akkurat nå.

Som sagt: Dette er litt utenfor din fatteevne, Madelenemie. Psykisk sykdom synes jeg faktisk du skal la ligge.

Hei!

Ja det tror jeg jammen også,

Bra jeg ikke tenker i de baner for jeg tenkte en stind på å bli psykiater. Men det var nok en tåpelig tanke mer et resultat av at jeg ville ligne min psykiater.

Skrevet

"you say it best when you say nothing at all''

er tittelen på en kjent sang

Deres problemer er ikke din sak, og heller ikke noe du trenger å drøfte med dem. Ikke gi dem bøker om psykiske lidelser, siden du ikke aner hvordan de vil reagere på det.

Finn heller på noe annet å snakke om.

Hei!

Greit!

Skrevet

Her er jeg enig med nitty-gritty med flere, jeg tror ikke det kommer noe godt ut av at du tar opp eventuelle psykiske problemer med de det gjelder.

Hei!

Av erfaring kan jeg også si meg enig i det. Ikke at jeg har gjort det før, men jeg har tatt op andre dumme temaer, så jeg skal la det være.

Skrevet

Følelser, emosjoner, psykiske lidelser og selvinnsikt er ikke ditt kompetanseområde, derfor er det smart av deg å la temaet ligge. Deres helse er ikke ditt ansvar. Hvis de selv føler at dette blir et problem for dem, så får de heller oppsøke en behandler.

Jeg har ikke så mye greie på økonomi, derfor er jeg svært forsiktig med å kommentere andres økonomiske innvesteringer (selv om jeg kunne hatt lyst ). Jeg tror heller ikke de hadde likt at jeg ga dem råd, selv om jeg hadde studert økonomi.

Hei!

ja det er greit, jeg tror du og flere andre har rett. Så da lar jeg være å ta dette opp. Takk for hjelp og råd.

Skrevet

Hei!

Mente ikke kaste noe i steinhus, jeg vet ikke hva jeg kaster?

Uansett tror jeg at jeg må holde fast ved det de som kjenner meg sier, feks min psykiater og andre her inne, jeg har bare asperger syndrom, men kanskje er det høytfungerende autisme egentlig, men det spiller vist liten rolle har jeg fått høre om man kaller det det.

Jeg er ferdig med eksamen derfor kan jeg skrive mer, samt ferdig med å være for meg selv med den oppgaven jeg har levert.

Det var ikke meningen å kaste noe på noen.

Det hun mener er at du skal være forsiktig med å diagnostisere andre mennesker, du som ikke er lege, og hun prøver antagelig å få deg til å tenke hva du hadde følt dersom noen sa om deg at du sikkert var manisk fordi du skriver mange innlegg på dol. Det er en kjapp konklusjon å dra når man ikke vet hvorfor du har tid til å skrive mange innlegg. Skjønner du?

Denne tråden er et veldig godt eksempel på at du viser veldig typiske asberger-trekk når du ikke forstår at du ikke kan si til familiemedlemmer at de sliter med psyken sin,eller at du legger ut oppskrift på hvordan de skal lykkes i å ta livet av seg og ikke forstår at dette er galt.

Jeg mener ikke noe vondt med det jeg skriver, jeg trodde bare ikke helt du forsto det vedkommende svarte deg, og ville prøve å forklare. Å kaste stein i glasshus er jo en metafor, det betyr at man ikke skal kritisere andre for noe man kanskje gjør sjøl i blant.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Deres helse er ikke ditt ansvar. Hvis de selv føler at dette blir et problem for dem, så får de heller oppsøke en behandler''

Jeg er enig i at Madelenemie ikke skal ta opp dette og ihvertfall ikke i et familieselskap. Det kan være at Madelenemie ser på de på en annen måte enn en uten diagnose gjør.

Når det er sagt er jeg ikke enig i at det ikke er ditt ansvar og forsøke gjøre noe, hvis man ser at et nært familiemedlem er syk. Ikke kjøpe en bok som prust foreslår, men for meg ville det vært naturlig og varsle fastlegen isteden for å se på at vedkommende blir sykere og sykere.

Skrevet

''Deres helse er ikke ditt ansvar. Hvis de selv føler at dette blir et problem for dem, så får de heller oppsøke en behandler''

Jeg er enig i at Madelenemie ikke skal ta opp dette og ihvertfall ikke i et familieselskap. Det kan være at Madelenemie ser på de på en annen måte enn en uten diagnose gjør.

Når det er sagt er jeg ikke enig i at det ikke er ditt ansvar og forsøke gjøre noe, hvis man ser at et nært familiemedlem er syk. Ikke kjøpe en bok som prust foreslår, men for meg ville det vært naturlig og varsle fastlegen isteden for å se på at vedkommende blir sykere og sykere.

Hei!

Ja kanskje var det noe av det jeg mente med det hele.

Det går jo ikke bra, og når både økonomi, alkohol, ingen innsikt i egen situasjon osv.. er situasjonen så er det først og fremst forferdelig for dem.

Når jeg stadig engasjeres både ved å være den som rykker ut ves elvmordsforsøk og rømninger så angår det meg jo, det er ikke sånn at jeg sier, "Neo nå er det gang nr 100 så jeg kommer ikke", neo for der og da er det jo noen som trenger hjelp og da inntrer andre mekanismer som bare hjelpe, det er vel en form for livredning.

man ville ikke si når noen lå med hjertekramper at "Nei nå har dette skjedd så mange ganger at nå kommer jeg ikke".

Jeg blir også sliten av dette, men jeg er på den andre side både den som er modig til å ta opp sensitive ting, men dårlig på hvordan fremlegge ting på en skånsom måte, jeg er alt for rett på sak, det er uheldig.

Jeg er glad de fleste skjønner at min forespørsel skyldtes:

1) at jeg vet de trenger hjelp

2) at jeg ikke tror noe annet enn medisiner vil kunne hjelpe dem

3) de er mange svært syk, men enda ikke psykotiske så jeg vet at da kan de jo ikke innlegges.

4) noen grenser til psykotiske i perioder da jeg hører historier som at de samarbeider om platekontrakter med kjente stjerner. (jeg syns likevel det er vanskelig å vite, det handler mer om at det er lite sannsynlig, samtidig får jeg vondt i magen for jeg kan jo ikke nå inn med noen fornuft.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Ja kanskje var det noe av det jeg mente med det hele.

Det går jo ikke bra, og når både økonomi, alkohol, ingen innsikt i egen situasjon osv.. er situasjonen så er det først og fremst forferdelig for dem.

Når jeg stadig engasjeres både ved å være den som rykker ut ves elvmordsforsøk og rømninger så angår det meg jo, det er ikke sånn at jeg sier, "Neo nå er det gang nr 100 så jeg kommer ikke", neo for der og da er det jo noen som trenger hjelp og da inntrer andre mekanismer som bare hjelpe, det er vel en form for livredning.

man ville ikke si når noen lå med hjertekramper at "Nei nå har dette skjedd så mange ganger at nå kommer jeg ikke".

Jeg blir også sliten av dette, men jeg er på den andre side både den som er modig til å ta opp sensitive ting, men dårlig på hvordan fremlegge ting på en skånsom måte, jeg er alt for rett på sak, det er uheldig.

Jeg er glad de fleste skjønner at min forespørsel skyldtes:

1) at jeg vet de trenger hjelp

2) at jeg ikke tror noe annet enn medisiner vil kunne hjelpe dem

3) de er mange svært syk, men enda ikke psykotiske så jeg vet at da kan de jo ikke innlegges.

4) noen grenser til psykotiske i perioder da jeg hører historier som at de samarbeider om platekontrakter med kjente stjerner. (jeg syns likevel det er vanskelig å vite, det handler mer om at det er lite sannsynlig, samtidig får jeg vondt i magen for jeg kan jo ikke nå inn med noen fornuft.

Sånn som du forteller det så høres det jo ut som det er del alvorlige syke mennesker i familien din. Har du snakket med mannen din om dette? Har han noe forslag til hva som kan gjøres? Hvorfor ikke kontakte fastlegen?

Skrevet

Det hun mener er at du skal være forsiktig med å diagnostisere andre mennesker, du som ikke er lege, og hun prøver antagelig å få deg til å tenke hva du hadde følt dersom noen sa om deg at du sikkert var manisk fordi du skriver mange innlegg på dol. Det er en kjapp konklusjon å dra når man ikke vet hvorfor du har tid til å skrive mange innlegg. Skjønner du?

Denne tråden er et veldig godt eksempel på at du viser veldig typiske asberger-trekk når du ikke forstår at du ikke kan si til familiemedlemmer at de sliter med psyken sin,eller at du legger ut oppskrift på hvordan de skal lykkes i å ta livet av seg og ikke forstår at dette er galt.

Jeg mener ikke noe vondt med det jeg skriver, jeg trodde bare ikke helt du forsto det vedkommende svarte deg, og ville prøve å forklare. Å kaste stein i glasshus er jo en metafor, det betyr at man ikke skal kritisere andre for noe man kanskje gjør sjøl i blant.

Hei!

Jeg forstår det veldig godt.

Men jeg vet mye mer enn dere, disse menneskene noen av dem er virkelig syke, men jeg kan lite om bipolaritet, bare vet litt av det jeg har lest her sam av de 10 studiepoeng jeg tok, men var jo bare innom det så vidt og jeg forstod på det tidspunktet lite av det, og bare pugget symtomer for å stå på en eksamen jeg skjønte det ikke.

Nå har jeg fått litt bedre forståelse både for at det er en sykdom samt av rekkevidden av dette for enkeltindivider, ser mange trenger medisiner og at dette ikke skyldes mangel på viljestyrke.

Jeg oppfattet ingen ting av det du skrev som sårende, bare oppklarende.

Når det gjaldt damen som nevnte jeg kunne være bipolar, så har vi vært innom så mye annet min psykiater og jeg og tatt i betraktning at hun har jobbet både på Dikemark og mange psykiatriske institusjoner så har hun god kompetanse og er sikker på at jeg kun har asperger syndrom.

Jeg vil ikke nå bringe opp enda en sak for hun er så sikker og jeg tror hun har rett, jeg tror jeg mere må akspterer dette ene enn å lure på så mye annet.

Jeg skriver svært fort, de har bemerket dette på SYA at min formidlingsevne når jeg skriver er litt enorm, jeg kan ikke skrive, hva heter det, den metoden man lærer, jeg har min egen, men jeg skriver flere tegn i minuttet enn vanlig.

Fint egentlig når jeg ellers syoller ordene og har vansker med å forklare ting muntlig. Det er en gave å klare å uttrykke meg skriftlig sier min psykiater.

Takk for hjelpen, men jeg mente VIRKELIG IKKE å kaste noe på noen. Dere vet jo alle om hvor dum jeg både er i sosiale situasjoner, samt min sviktende evne til å forstå, da jeg både oppfatter bokstavelig og misforstår dermed.

Jeg ville mye heller hatt noe som kunne medisineres, jeg skal få oksytocin og over jul leier jeg en maskin som skal fjerne min autisme, har ikke mye tro på det, men prøver det bare, det koster meg 3500 i mnd. så jeg har jo vansker jeg ikke vil ha.

:) ha en god lørdag

Skrevet

''Når det er sagt er jeg ikke enig i at det ikke er ditt ansvar og forsøke gjøre noe, hvis man ser at et nært familiemedlem er syk.''

Dette er jeg helt enig med deg i. Samtidig er det også viktig å innse sine begrensninger, - jeg ville forsøkt å ikke uttale meg på områder jeg har svært liten peiling på.

Og uansett er ikke juleselskaper rette stedet for å ta opp noe som helst av betydning...*s*

Skrevet

Hei!

Jeg forstår det veldig godt.

Men jeg vet mye mer enn dere, disse menneskene noen av dem er virkelig syke, men jeg kan lite om bipolaritet, bare vet litt av det jeg har lest her sam av de 10 studiepoeng jeg tok, men var jo bare innom det så vidt og jeg forstod på det tidspunktet lite av det, og bare pugget symtomer for å stå på en eksamen jeg skjønte det ikke.

Nå har jeg fått litt bedre forståelse både for at det er en sykdom samt av rekkevidden av dette for enkeltindivider, ser mange trenger medisiner og at dette ikke skyldes mangel på viljestyrke.

Jeg oppfattet ingen ting av det du skrev som sårende, bare oppklarende.

Når det gjaldt damen som nevnte jeg kunne være bipolar, så har vi vært innom så mye annet min psykiater og jeg og tatt i betraktning at hun har jobbet både på Dikemark og mange psykiatriske institusjoner så har hun god kompetanse og er sikker på at jeg kun har asperger syndrom.

Jeg vil ikke nå bringe opp enda en sak for hun er så sikker og jeg tror hun har rett, jeg tror jeg mere må akspterer dette ene enn å lure på så mye annet.

Jeg skriver svært fort, de har bemerket dette på SYA at min formidlingsevne når jeg skriver er litt enorm, jeg kan ikke skrive, hva heter det, den metoden man lærer, jeg har min egen, men jeg skriver flere tegn i minuttet enn vanlig.

Fint egentlig når jeg ellers syoller ordene og har vansker med å forklare ting muntlig. Det er en gave å klare å uttrykke meg skriftlig sier min psykiater.

Takk for hjelpen, men jeg mente VIRKELIG IKKE å kaste noe på noen. Dere vet jo alle om hvor dum jeg både er i sosiale situasjoner, samt min sviktende evne til å forstå, da jeg både oppfatter bokstavelig og misforstår dermed.

Jeg ville mye heller hatt noe som kunne medisineres, jeg skal få oksytocin og over jul leier jeg en maskin som skal fjerne min autisme, har ikke mye tro på det, men prøver det bare, det koster meg 3500 i mnd. så jeg har jo vansker jeg ikke vil ha.

:) ha en god lørdag

''Når det gjaldt damen som nevnte jeg kunne være bipolar, så har vi vært innom så mye annet min psykiater og jeg og tatt i betraktning at hun har jobbet både på Dikemark og mange psykiatriske institusjoner så har hun god kompetanse og er sikker på at jeg kun har asperger syndrom.''

Bare en oppklaring jeg ikke fikk med: Hun trodde neppe at du var bipolar, hun forsøkte bare å sette det på spissen slik at du skulle se et eksempel på hvordan man kan dra en veldig lettvint konklusjon som kanskje ikke stemmer i det hele tatt.

Skrevet

Sånn som du forteller det så høres det jo ut som det er del alvorlige syke mennesker i familien din. Har du snakket med mannen din om dette? Har han noe forslag til hva som kan gjøres? Hvorfor ikke kontakte fastlegen?

''Hvorfor ikke kontakte fastlegen?''

Hvorfor tenker du at det vil være konstruktivt å kontakte fastleger? Jeg mener det kun unntaktsvis vil være konstruktivt, og da primært kun i forhold til de vi er nærmeste pårørende for, så fremt vi ikke har inntrykk av at noen er psykotiske og i tillegg utgjør en fare enten for seg selv eller andre.

Skrevet

Hei!

Min mann er enig, men vil ikke ha bråk.

Jeg vil ikke heller ha bråk, men jeg syns synd på dem.

jeg har ved noen anledninger blitt truet på livet da vi har forsøkt å hjelpe dem i kriser, en gang satt en en kniv mot magen min (men vedkommende var i rus) en annen gang ble jeg truet med en sånn sak man spiller biljard med. Det er mye, men de har fine sider også, men i alkoholrus skjer noe uhyggelig med dem.

Vi har sluttet å dra alene til dem, for jeg fikk en avkuttet spritflaske satt mot halsen en gang mens jeg kjørte bil for å ta med meg vedkommende til legen, jeg snudde da bilen og tenkte "dette går jo ikke lenger", jeg befant meg på motorveien.

Fordi jeg må tenke på barna kan jeg ikke risikerer livet slik, men det er ikke lett for andre kanskje å forstå, men altså når noen har det så vanskelig er det umulig å ikke komme når de ringer til min mann.

Det er særlig høytidene at ting blir vanskelige for dem eller det går i perioder, det er vanskelig for meg å forstå. Men nå sa en dame til meg at "dette er voksne mennesker, dere kan ingenting gjøre" , det skjønner jeg, men jeg tror de kunne fått hjelp kanskje ved medisiner.

Noen klarer seg godt, men er mere slemme da mener jeg liker å plage andre, de holder vi avstand til så godt vi kan, de som er mere snille får komme hvis de oppfører seg og det gjør de stort sett hos oss.

Håper du skjønner at det gir en tanker, jeg er likevel en liten katastrofe til å formilde ting skånsomt, så det er ikke lett.

Jeg vet ikke å veie mine ord som min mann sier.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Hvorfor ikke kontakte fastlegen?''

Hvorfor tenker du at det vil være konstruktivt å kontakte fastleger? Jeg mener det kun unntaktsvis vil være konstruktivt, og da primært kun i forhold til de vi er nærmeste pårørende for, så fremt vi ikke har inntrykk av at noen er psykotiske og i tillegg utgjør en fare enten for seg selv eller andre.

Pga dette. Hva annet kan hun gjøre?

''Når jeg stadig engasjeres både ved å være den som rykker ut ves elvmordsforsøk og rømninger så angår det meg jo, det er ikke sånn at jeg sier, "Neo nå er det gang nr 100 så jeg kommer ikke", neo for der og da er det jo noen som trenger hjelp og da inntrer andre mekanismer som bare hjelpe, det er vel en form for livredning.''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...