Gå til innhold

Det viktigste i barneoppdragelsen

Anbefalte innlegg

Hei NHD,

I ranselen til guttene mine lå det en lapp hvor det stod:

Psykolog Magne Raundalen skal snakke om

* Utvikling av empati

* Kontroll og styring av aggresjon

på stedets kino, hvilken dag, kl: ****.

Da er jeg på jobb :-(

Kan ikke du si noe om dette?

Spesielt om hvordan man lærer barna dette.

Nå er det ikke slik at jeg har svært sinte eller lite forståelses fulle barn men... kunne vært interesangt å høre en psykolog si noe om dette.

I barneoppdragelse blir man alltid usikker om man gjør det rette vet du ;O)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37340-det-viktigste-i-barneoppdragelsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er to av de viktige tingene i barneoppdragelsen. Jeg ville også tatt med evnen til å utsette behovstilfredsstillelse. Å ta på seg en byrde i dag for å oppnå en fordel i morgen.

Empati.

Snakke med barnet om "hvordan tror du NN følte da....?"

...da dere var tre mot en og kastet snøball på henne, og hun løp gråtende hjem...

...da han hadde lyst til å leke med dere, men ikke fikk være med....

...da han amerikaneren sto i 60. etage i WTS og hadde valget mellom å hoppe i døden eller brenne ihjel....

...da hans datter eller sønn så det på tv.......

Styring og kontroll av aggresjon.

Når du føler deg urettferdig behandlet, må du slå hardt i ansiktet med en gang?

Kan du snakke først? og deretter rope eller kjefte? og om det ikke hjelper dytte? og deretter slå svakt mot kroppen?

Eller er det alltid nødvendig å slå tilbake? Kan du telle til ti eller gå din vei? (time-out).

Det er viktig å lære barnet at aggresjon er nødvendig å ha dersom en ikke skal bli undertrykt eller utnyttet. Men aggresjon kan være konstruktiv eller destruktiv. Det er viktig å lære seg konstruktiv aggresjon.

Dette er to av de viktige tingene i barneoppdragelsen. Jeg ville også tatt med evnen til å utsette behovstilfredsstillelse. Å ta på seg en byrde i dag for å oppnå en fordel i morgen.

Empati.

Snakke med barnet om "hvordan tror du NN følte da....?"

...da dere var tre mot en og kastet snøball på henne, og hun løp gråtende hjem...

...da han hadde lyst til å leke med dere, men ikke fikk være med....

...da han amerikaneren sto i 60. etage i WTS og hadde valget mellom å hoppe i døden eller brenne ihjel....

...da hans datter eller sønn så det på tv.......

Styring og kontroll av aggresjon.

Når du føler deg urettferdig behandlet, må du slå hardt i ansiktet med en gang?

Kan du snakke først? og deretter rope eller kjefte? og om det ikke hjelper dytte? og deretter slå svakt mot kroppen?

Eller er det alltid nødvendig å slå tilbake? Kan du telle til ti eller gå din vei? (time-out).

Det er viktig å lære barnet at aggresjon er nødvendig å ha dersom en ikke skal bli undertrykt eller utnyttet. Men aggresjon kan være konstruktiv eller destruktiv. Det er viktig å lære seg konstruktiv aggresjon.

Hei Nils Håvard,

Takk for svaret.

Nå har ingen av mine barn hatt det med å slå seg selv, men min ene sønn har hatt behov

for å gå inn på rommet sitt når han trenger å spille høy musikk.

Etterpå når han har satte døren på glipp, har det vært rom for samtale med mor *S*

Men søskenkjærligheten har jo blomstret ofte, og da er det greit å telle til 1000 -> *S*

Både for mor og de tre gutta.

Det var interessant å få svar i fra deg ang. dette, og igjen takk.

Ha en fin uke!

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...