Gjest bekymret for høydevekst Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Jenta vår er snart 11 år og 1.34 m høy. Hun har såvidt begynt å få hår i skrittet (to!) og bittelitt vondt i brystene. De har ikke vokst noe særlig men begynner nok nå. (Hun har liksom hatt "babybryster" hele tiden - er ikke lubben akkurat men ikke tynn som en strek heller). Jeg hadde håpet at puberteten var langt unna jeg da hun er så lav. Hun er to år forsinket i skjelettvekst (påvist på røngten). Det er ikke påvist noen "grunn" for dette annet at hun har cøliaki - men dette burde jo ikke han noen betydning så lenge hun går på glutenfri diett. Jeg (mor) var nok ikke den første som skjøt i været jeg heller. Men har en helt grei høyde nå. Jenta vår ligger an til å bli like høy som meg hvis hun tar igjen de to årene - noe hun jo skal iflg legen. Hvis ikke blir hun ganske lav... Er det noen "regel" for hvor mye man vokser etter at puberteten har begynt? Eller HAR puberteten begynt hos henne med de små tegnene jeg beskriver? Det er ingen hår under armene. Jeg er altså redd for at siden (hvis) puberteten begynner nå - så vil hun ikke ta igjen de to årene med lengdevekst... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Jeg vokste fra 1,42 fra jeg fikk mensen og til 1,72 så jeg tror ikke alt håp er ute. Jeg fikk mensen da jeg var 11 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke bare-bare i den alderen! Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Jeg vokste fra 1,42 fra jeg fikk mensen og til 1,72 så jeg tror ikke alt håp er ute. Jeg fikk mensen da jeg var 11 år. Åååå, nå ble jeg glad-og lettet!! Veslepia fikk mensen 9 1/2 år gammel, og jeg gråt...(ikke som hun så selvsagt).Tenkte dette var ALT for tidlig, og høyden var bare 138. Nå er hun 11 og er ca 147. Håper hun vokser seg over 150 har jeg i mitt stille tenkt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke bare-bare i den alderen! Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Hun er nok begynt i puberteten, noe som ikke er uvanlig i den alderen nå til dags(dessverre)! Men det kan gå veldig sakte. Hos vår veslepia startet det å knoppe seg allerede da hun var rundt 8 år, behåring nedentil kom ikke før vel 1 år senere. Mensen fikk hun 9 1/2 år gammel, da var hun 138cm. Nå er hun 11 år og hun har taklet det helt fantastisk bra. Hvor mye de vokser etter mensen er kommet er veldig individuelt. Hun blir nok ingen skyskraper, men kreker hun seg over 150 skal jeg være glad, selv om 150 er lavt nok. Hun er ca 147 nå. Har ikke registrert noe spurtvekst enda. 9cm på 1 år og 7 måneder tenker jeg er normal vekst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Åååå, nå ble jeg glad-og lettet!! Veslepia fikk mensen 9 1/2 år gammel, og jeg gråt...(ikke som hun så selvsagt).Tenkte dette var ALT for tidlig, og høyden var bare 138. Nå er hun 11 og er ca 147. Håper hun vokser seg over 150 har jeg i mitt stille tenkt. Min yngste kom også i puberteten tidlig, plutselig var han i stemmeskiftet og han var ikke så stor han heller og faren er kort. Nå er han 15 år og 1,85 og har ikke sluttet å vokse enda. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.