Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Jeg har sett meg usigelig lei på den økende tendensen det er i samfunnet at man hegner om seg selv og sin lille, eksklusive familie. Så lenge vi har det bra, er det ikke så farlig med alle andre. Vi som har en grei økonomi, et stabilt hjem og et hue som er nogenlunde på plass, har et kollektivt ansvar for å gjøre en innsats for de som ikke har det like bra. Om det så er å donere en sum til Frelsesarmeen, Redd Barna eller om det er å kjøpt et par varme støvler til en som åpenbart mangler det. Ikke uenig, men ut fra det trådstarter sier, kan ting tyde på at familien ikke ville tatt i mot hvilke støvler som helst fra hvem som helst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 ''Ja, måten du har fremstilt deg sjøl på i denne tråden er en moraliserende og lite raus kjerring.'' Akkurat. Jeg kler opp den ungen hver eneste gang hun er her, hun kommer alltid med for lite klær uansett vær og vind. Jeg tar henne med på utflukter som koster penger, uten så mye som ei krone i bidrag fra foreldrene noen gang. Hvis det er lite raust så får det stå for din regning. ''Om du hadde funnet fram et par arvesko'' Hæ? Jeg har da ikke sko i alle størrelser liggende, denne ungen har større bein enn både meg og ungene mine, så jeg måtte jo ha kjøpt noen til henne. Og de har tidligere avslått å få brukte ting, selv om ungen så absolutt hadde trengt det. De tar ikke imot brukte klær/sko, det strider mot deres overbevisning. ''Jeg kler opp den ungen hver eneste gang hun er her, hun kommer alltid med for lite klær uansett vær og vind.'' Altså - jeg er enig med deg i at det er foreldrenes jobb, og jeg ville ikke selv sendt bort ungen med cherrox hvis jeg visste at hun ville bry seg om kulda (sønnen min ville antakelig ikke gjort det). Men hvis du vet fra før at de er så håpløse, kunne du jo sagt det i klartekst ved invitasjonen. Du er jo klar over at disse foreldrene ikke er like fornuftige (og antakelig ikke like aktive og vinterelskende) som du og dine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Hvem er det som forlanger Timberland - er det mora eller ungen? For en 9-åring spiller merket ingen rolle, hovedsaken er at ungen er tørr og varm! Neste gang sier du i klartekst til mora god tid i forkant at ungen MÅ ha ordentlige vintersko, understrek at cherrox ikke er varmt nok og dersom ungen ikke har det så får h*n ikke bli med for dere andre skal være ute hele dagen. ''Neste gang sier du i klartekst til mora god tid i forkant at ungen MÅ ha ordentlige vintersko, understrek at cherrox ikke er varmt nok og dersom ungen ikke har det så får h*n ikke bli med for dere andre skal være ute hele dagen'' Nå er jeg enig i at barn skal være kledt etter værforhold, men hadde jeg hørt et voksent menneske snakke til et annet på den måten hadde jeg virkelig stusset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Dersom ungen ikke hadde noe annet, så ja- jeg hadde sendt barnet ut for å leke med cherrox. Barnet hadde fått beskjed om å komme hjem om det frøs. Samme her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Da synes jeg trygt du kan si fra at det ble veldig lite utetid i dag for at hun ble kaldt på bena. Men sikkert lurt å si fra på en ordentlig måte da. Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 ''Neste gang sier du i klartekst til mora god tid i forkant at ungen MÅ ha ordentlige vintersko, understrek at cherrox ikke er varmt nok og dersom ungen ikke har det så får h*n ikke bli med for dere andre skal være ute hele dagen'' Nå er jeg enig i at barn skal være kledt etter værforhold, men hadde jeg hørt et voksent menneske snakke til et annet på den måten hadde jeg virkelig stusset. ''Nå er jeg enig i at barn skal være kledt etter værforhold, men hadde jeg hørt et voksent menneske snakke til et annet på den måten hadde jeg virkelig stusset.'' Tja... Man kan jo si det på en pen måte, selv om det sies så det ikke kan misforstås. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Jeg kan ikke kjøpe Timberland vintersko til barn som er på besøk, nei. Ville du ha sendt bort din 9-åring i cherrox når barnet er invitert til utedag i mange kuldegrader? Hvorfor _må_ det være Timberland??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Dersom ungen ikke hadde noe annet, så ja- jeg hadde sendt barnet ut for å leke med cherrox. Barnet hadde fått beskjed om å komme hjem om det frøs. Samme her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Jeg ser ikke helt problemet? Jeg ville sendt barnet avgårde med de skoene det hadde, ja. Jeg ser heller ikke hvorfor det er så galt med cherrox? Mener å huske at vi brukte det _mye_ da jr. var mindre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 ''Syns du det er greit at ett barn skal ødelegge en utedag for de det besøker fordi dette ene barnet ikke har vintersko?'' Nei, absolutt ikke. Jeg ville ringt foreldre og sagt at barnet deres frøs og burde bli hentet, da dere andre er og blir ute. Samme her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 ''Av de som ikke har vintersko er cherrox med mye ull oppi langt å foretrekke foran joggesko!'' Når ungen klarer å være ute i snaue 20 minutter så er uansett dagen ødelagt. For deg? Hvorfor det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Nja, jeg har sendt min yngste på 15 til en kompis i skatesko. Han har varme sko i skapet men han ville ikke bruke dem fordi de er for varme. Han vil helst gå ut i hettejakke også og ikke ha noen tykk jakke på seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Barna våre er gode venner, og jeg syns slett ikke det er noe problem at hun er her, det er bare koselig. Jeg syns bare ikke det er noe greit at de sender henne avgårde uten gode nok sko når hun blir bedt på utedag. Da burde i alle fall ha sagt at "hun har bare cherrox, tror du det går bra", så kunne jeg ha sagt at "nei, det går nok ikke bra i år heller", og så kunne jeg spurt hvilken størrelse hun bruker i år, og svart at vi ikke har sko å låne bort og at vi da heller fikk ta besøket en annen dag når det var andre aktiviteter på planen. ''Da burde i alle fall ha sagt at "hun har bare cherrox, tror du det går bra", så kunne jeg ha sagt at "nei, det går nok ikke bra i år heller", og så kunne jeg spurt hvilken størrelse hun bruker i år, og svart at vi ikke har sko å låne bort og at vi da heller fikk ta besøket en annen dag når det var andre aktiviteter på plane'' Folk liker dårlig å bli satt på plass, og jeg tror du hadde tjent på å formulere deg litt mer diplomatisk. Med "ikke i år heller" leverer du en direkte styrk-karakter av både årets og fjorårets innsats, og med å si "hvilken str (...) etc" formidler du mye mer enn et spørsmål. Du sier at du ikke har tillit til at de kjøper sko til sitt barn selv, at du ikke tror Timberland-dagen kommer, selv om de har sagt at den gjør det. Det er godt mulig du har rett i dette, men dersom du har lyst til at barna skal fortsette å leke sammen og at ungen ikke skal fryse tror jeg du har mer å vinne på å droppe voksenoppplæringen av foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Nja, jeg har sendt min yngste på 15 til en kompis i skatesko. Han har varme sko i skapet men han ville ikke bruke dem fordi de er for varme. Han vil helst gå ut i hettejakke også og ikke ha noen tykk jakke på seg. Haha, den kjenner jeg igjen. Møtte han faktisk borti gata her i fjor vinter med t-skjorte... Argh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Er vennenes foreldre da automatisk barnevakt? Som må passe helt til du kommer hjem? Helt til de kommer hjem? Barnevakt? Er ikke barnet invitert bort? Jeg kan da fint reise på besøk til noen andre hvis min datter er invitert til noen og jeg forstår at dette besøket vil vare en 2-3-4- timer... Er ikke det lov det kanskje? Må jeg sitte hjemme å vente i tilfelle de ringer etter meg? Problemstillingen i hovedinnlegget er ikke med i mine betrakninger over, de var kanskje litt merkelige... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Helt til de kommer hjem? Barnevakt? Er ikke barnet invitert bort? Jeg kan da fint reise på besøk til noen andre hvis min datter er invitert til noen og jeg forstår at dette besøket vil vare en 2-3-4- timer... Er ikke det lov det kanskje? Må jeg sitte hjemme å vente i tilfelle de ringer etter meg? Problemstillingen i hovedinnlegget er ikke med i mine betrakninger over, de var kanskje litt merkelige... Man bør være tilgjengelig på mobil, slik at man kan komme å hente barnet om man blir oppringt. Dersom det er en situasjon hvor man ikke kan ha mobil med, så må man avtale med foreldrene til barnets venninne. Da er man ærlig nok til å si at man er borte en stund og ikke tilgjengelig- og man hører samtidig om det er greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Haha, den kjenner jeg igjen. Møtte han faktisk borti gata her i fjor vinter med t-skjorte... Argh Ja, for alt jeg vet så kan min stå utenfor her og ta på seg jakke når han kommer hjem. Og ikke har han varme på rommet sitt heller. Det er iskalt der inne. Jeg har varmovn altså til å sette inn, men jeg får ikke lov 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Man bør være tilgjengelig på mobil, slik at man kan komme å hente barnet om man blir oppringt. Dersom det er en situasjon hvor man ikke kan ha mobil med, så må man avtale med foreldrene til barnets venninne. Da er man ærlig nok til å si at man er borte en stund og ikke tilgjengelig- og man hører samtidig om det er greit. Barnas alder er temmelig vesentlig i denne situasjonen, tenker jeg... Klart man skal være tilgjengelig på telefon, og jeg henter hvis det er grunn til det, men at man skal bli kritisert for å reise bort en liten tur, synes jeg i vel i overkant... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 ''Nå er jeg enig i at barn skal være kledt etter værforhold, men hadde jeg hørt et voksent menneske snakke til et annet på den måten hadde jeg virkelig stusset.'' Tja... Man kan jo si det på en pen måte, selv om det sies så det ikke kan misforstås. ) Ja det er definitivt mange måter å si ting på 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vintersko til besvær Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Jeg ser ikke helt problemet? Jeg ville sendt barnet avgårde med de skoene det hadde, ja. Jeg ser heller ikke hvorfor det er så galt med cherrox? Mener å huske at vi brukte det _mye_ da jr. var mindre. Når det er nærmere -10, og invitasjonen er å komme til noen for å leke i snøen, så blir cherrox for kaldt for de aller fleste. Og det ble det for dette barnet i år også. Derfor er det et problem. De fleste greier ikke å bruke cherrox i flere kuldegrader, med mindre det er cherrox av den typen som tåler mange kuldegrader. Og det var ikke disse. Problemet er også da at når ett barn fryser beina av seg, så kan man ikke være ute. Det er kjempedumt når det er nydelig vær og perfekt å leke i snøen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.