Gå til innhold

Når barnet ikke har vintersko

Gjest Vintersko til besvær

Anbefalte innlegg

Barnas alder er temmelig vesentlig i denne situasjonen, tenker jeg... Klart man skal være tilgjengelig på telefon, og jeg henter hvis det er grunn til det, men at man skal bli kritisert for å reise bort en liten tur, synes jeg i vel i overkant...

Ja, selvsagt er alder viktig parameter her.

Svaret mitt var dersom barnet er i en alder hvor det alltid trenger voksentilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 198
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

14

• mariaflyfly

10

• tusseline

8

• bustebeisa

7

Dersom ungen ikke hadde noe annet, så ja- jeg hadde sendt barnet ut for å leke med cherrox.

Barnet hadde fått beskjed om å komme hjem om det frøs.

Hvis det kan komme hjem for egen maskin når det fryser, så er det jo greit. Det skrev jeg ikke i hovedinnlegget, da, at vedkommende må kjøres til og fra, så det var ikke noe alternativ å gå hjem.

Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg har sendt min yngste på 15 til en kompis i skatesko. Han har varme sko i skapet men han ville ikke bruke dem fordi de er for varme. Han vil helst gå ut i hettejakke også og ikke ha noen tykk jakke på seg.

Her er det snakk om 9-åringer som skal leke ute i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for alt jeg vet så kan min stå utenfor her og ta på seg jakke når han kommer hjem. Og ikke har han varme på rommet sitt heller. Det er iskalt der inne. Jeg har varmovn altså til å sette inn, men jeg får ikke lov ;)

Helt annerledes kuldeopplvelse her også. Sånn har han vært siden han var liten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her.

Som jeg skrev til sangsol, det var ikke noe alternativ å gå hjem. Det skulle jeg skrevet i hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vennenes foreldre da automatisk barnevakt? Som må passe helt til du kommer hjem?

Jeg ser ikke på det å ha besøk av barnas venner som en barnevaktstjeneste jeg utfører. Ungene leker fint sammen, og det er selskap og bare kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da burde i alle fall ha sagt at "hun har bare cherrox, tror du det går bra", så kunne jeg ha sagt at "nei, det går nok ikke bra i år heller", og så kunne jeg spurt hvilken størrelse hun bruker i år, og svart at vi ikke har sko å låne bort og at vi da heller fikk ta besøket en annen dag når det var andre aktiviteter på plane'' Folk liker dårlig å bli satt på plass, og jeg tror du hadde tjent på å formulere deg litt mer diplomatisk. Med "ikke i år heller" leverer du en direkte styrk-karakter av både årets og fjorårets innsats, og med å si "hvilken str (...) etc" formidler du mye mer enn et spørsmål. Du sier at du ikke har tillit til at de kjøper sko til sitt barn selv, at du ikke tror Timberland-dagen kommer, selv om de har sagt at den gjør det. Det er godt mulig du har rett i dette, men dersom du har lyst til at barna skal fortsette å leke sammen og at ungen ikke skal fryse tror jeg du har mer å vinne på å droppe voksenoppplæringen av foreldrene.

I hele fjor lånte barnet sko av oss, og det vet foreldrene. De vet godt at hun frøs på beina hver eneste dag med cherrox, for i fjor var det beinkaldt her.

Hvordan ville du svart, da, sånn i rene ord? Hva ville du sagt til foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For deg? Hvorfor det?

Utedagen er ødelagt når man må være inne. Det er viktig for meg og ikke minst for ungene å være ute og leke i snøen, de elsker å stå på ski, ake og bygge snøhuler. Det er ikke ubegrenset antall nydelige vinterdager gjennom året, så da blir de jo lei seg når de ikke får bruke en så fantastisk dag som det var i dag.

Jeg syns forsåvidt også det er kjipt å måtte finne på noe helt annet enn planlagt, jeg liker også å være ute. Jeg tror også det er sunt med frisk luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett meg usigelig lei på den økende tendensen det er i samfunnet at man hegner om seg selv og sin lille, eksklusive familie. Så lenge vi har det bra, er det ikke så farlig med alle andre.

Vi som har en grei økonomi, et stabilt hjem og et hue som er nogenlunde på plass, har et kollektivt ansvar for å gjøre en innsats for de som ikke har det like bra. Om det så er å donere en sum til Frelsesarmeen, Redd Barna eller om det er å kjøpt et par varme støvler til en som åpenbart mangler det.

Jeg er utrolig imponert over at du har greid å lese alt dette negative om meg ut fra hovedinnlegget. Helt fantastisk! Snakk om å dømme, du gitt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kler opp den ungen hver eneste gang hun er her, hun kommer alltid med for lite klær uansett vær og vind.''

Altså - jeg er enig med deg i at det er foreldrenes jobb, og jeg ville ikke selv sendt bort ungen med cherrox hvis jeg visste at hun ville bry seg om kulda (sønnen min ville antakelig ikke gjort det).

Men hvis du vet fra før at de er så håpløse, kunne du jo sagt det i klartekst ved invitasjonen. Du er jo klar over at disse foreldrene ikke er like fornuftige (og antakelig ikke like aktive og vinterelskende) som du og dine.

Ja, jeg skulle spurt om hun hadde vintersko. Resten av bekledningen greier vi, men sko har jeg ikke når hun har vokst fra mine. Jeg hadde glemt at de også i fjor brukte cherrox hele vinteren, men da hadde jeg sko hun kunne låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som forlanger Timberland - er det mora eller ungen? For en 9-åring spiller merket ingen rolle, hovedsaken er at ungen er tørr og varm!

Neste gang sier du i klartekst til mora god tid i forkant at ungen MÅ ha ordentlige vintersko, understrek at cherrox ikke er varmt nok og dersom ungen ikke har det så får h*n ikke bli med for dere andre skal være ute hele dagen.

Jeg vet ikke hva ungen forventer, det var mora som sa at de skulle kjøpe Timberland.

Jeg vet at jeg neste gang skal spørre om hun har fått vintersko, ja, og jeg kommer ikke til å si at cherrox er greit i mange kuldegrader. Det burde ikke være nødvendig, da, for de vet jo hvor ille hun frøs i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Neste gang sier du i klartekst til mora god tid i forkant at ungen MÅ ha ordentlige vintersko, understrek at cherrox ikke er varmt nok og dersom ungen ikke har det så får h*n ikke bli med for dere andre skal være ute hele dagen'' Nå er jeg enig i at barn skal være kledt etter værforhold, men hadde jeg hørt et voksent menneske snakke til et annet på den måten hadde jeg virkelig stusset.

Hva syns du at man skal gjøre? Er enig i at det ikke er greit å si slike ting, men på en annen side er det ikke greit å måtte kutte ut å være ute bare fordi de velger cherrox som vintersko når det helt tydelig ikke er varmt nok for deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det snakk om 9-åringer som skal leke ute i snøen.

Han min var ikke så mye enklere da han var yngre heller han. Jeg har virkelig lett etter forede joggesko til han siden han begynte på skolen omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt annerledes kuldeopplvelse her også. Sånn har han vært siden han var liten :-)

Min også. Og jeg er en skikkelig frysepinn. Jeg har til og med vært hos legen for å sjekke stoffskiftet hans, men det var normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde visst om en slik venn av mine barn, så ville jeg rett og slett av tidligere erfaring latt være å invitere til utedager. Det er liksom ingen overraskelse at det blir problemer her. Spar lekedagene med denne vennen til dager dere synes det er greit å være inne og be andre venner på utedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er nærmere -10, og invitasjonen er å komme til noen for å leke i snøen, så blir cherrox for kaldt for de aller fleste. Og det ble det for dette barnet i år også. Derfor er det et problem.

De fleste greier ikke å bruke cherrox i flere kuldegrader, med mindre det er cherrox av den typen som tåler mange kuldegrader. Og det var ikke disse.

Problemet er også da at når ett barn fryser beina av seg, så kan man ikke være ute. Det er kjempedumt når det er nydelig vær og perfekt å leke i snøen.

Da ville jeg ringt hjem til foreldrene og bedt de hente barnet (når det ble for kaldt på beina).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utedagen er ødelagt når man må være inne. Det er viktig for meg og ikke minst for ungene å være ute og leke i snøen, de elsker å stå på ski, ake og bygge snøhuler. Det er ikke ubegrenset antall nydelige vinterdager gjennom året, så da blir de jo lei seg når de ikke får bruke en så fantastisk dag som det var i dag.

Jeg syns forsåvidt også det er kjipt å måtte finne på noe helt annet enn planlagt, jeg liker også å være ute. Jeg tror også det er sunt med frisk luft.

Jeg skjønner litt mer av hva du mener nå når jeg har lest mer i tråden og sett flere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hele fjor lånte barnet sko av oss, og det vet foreldrene. De vet godt at hun frøs på beina hver eneste dag med cherrox, for i fjor var det beinkaldt her.

Hvordan ville du svart, da, sånn i rene ord? Hva ville du sagt til foreldrene?

Jeg hadde sannsynligvis ikke sagt noe, men ville nok gjort som flyfly, kjøpt et par rimelige varme sko og løyet om at jeg kom over dem på salg. Jeg ville sannsynligvis heller ikke invitert til noe jeg antok vedkommende ikke var skodd for, evt tatt børa med å utstyre. Det har jeg gjort mange ganger.

Skulle jeg sagt noe ville jeg vært svært, svært forsiktig med ordvalg, og sagt noe om at "dumt at hun måtte gå tidlig i dag, men det er nok vinterskovær allerede ja". Indirekte altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...