Gjest Kayia Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Hva syns du at man skal gjøre? Er enig i at det ikke er greit å si slike ting, men på en annen side er det ikke greit å måtte kutte ut å være ute bare fordi de velger cherrox som vintersko når det helt tydelig ikke er varmt nok for deres barn. Mulig jeg er litt feig i slike situasjoner, men jeg liker ikke å skulle underkjenne andres innsats dersom den ikke er direkte kritikkverdig. Jeg ville nok prøvd å finne positive ting å si først,ala "hun koser seg så masse ute altså, tydelig at hun er glad i det. Og alltid blid og hyggelig, men i dag ble det for kaldt for henne selv om hun var tapper og kunne klagd mer for hun var skikkelig kald nå hun tilslutt sa fra" - noe sånt. Og så snakker jeg meg ofte inn i situasjonen også, ala "jeg ble skikkelig tatt på senga av kulden i går, mine frøs skikkelig på hendene, så her var det på tide å kjøpe skikkelig varmt tøy gitt. Tror nok nn hadde holdt lenger i vintersko i dag også, så forresten noen rimelige gode på Falkanger her om dagen?". Noe sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Ja, jeg hadde sendt barnet avgårde i Cherrox. I fjor nekta jentungen å ha på seg noe annet, men hun er som regel varm på beina uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Har lest hele tråden. Forstår at du synes det var dumt å måtte være inne i dag. MEN - mange bruke cherrox eller joggesko selv når det er kaldt. Forstår at disse foreldrene burde kjøpe bedre sko når ungen faktisk fryser - men i seg selv hadde jeg ikke reagert om et barn kom på besøk i cherrox om vinteren, for ¨å være ute. Siden dette var et problem også i fjor, ville jeg ha gjort det helt tydelig overfor foreldrene før ungen kom, at hun måtte ha godt nok fottøy på - og jeg ville kanskje også ha alliert meg med en nabo og hørt om noen kunne låne bort noen vintersko noen timer, sånn for sikkerhets skyld - eller da hun begynte å fryse. Dersom du ønsker at hun skal komme på besøk i vinter, så synes jeg jo du kunne ha øynene åpne for et par arvesko som du kunne ha stående. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Det er vel ikke merkelig i det hele tatt? Har man dårlig råd så er man ofte langt mer avhengig av å fremstå som "skikkelig". Er man en engelsk Lord, med et herskapshus med 200 soverom, så går man gjerne kledd slik at man kan forveksles med en uteligger. Det gjør ikke noe, for han er ikke avhengig av noen. :-) Med vennlig hilsen ''Er man en engelsk Lord, med et herskapshus med 200 soverom, så går man gjerne kledd slik at man kan forveksles med en uteligger. Det gjør ikke noe, for han er ikke avhengig av noen.'' Man er trygg på den man er. Trenger ikke overbevise noen om noe som helst. Som du sier, ikke avhengig av noen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Mulig jeg er litt feig i slike situasjoner, men jeg liker ikke å skulle underkjenne andres innsats dersom den ikke er direkte kritikkverdig. Jeg ville nok prøvd å finne positive ting å si først,ala "hun koser seg så masse ute altså, tydelig at hun er glad i det. Og alltid blid og hyggelig, men i dag ble det for kaldt for henne selv om hun var tapper og kunne klagd mer for hun var skikkelig kald nå hun tilslutt sa fra" - noe sånt. Og så snakker jeg meg ofte inn i situasjonen også, ala "jeg ble skikkelig tatt på senga av kulden i går, mine frøs skikkelig på hendene, så her var det på tide å kjøpe skikkelig varmt tøy gitt. Tror nok nn hadde holdt lenger i vintersko i dag også, så forresten noen rimelige gode på Falkanger her om dagen?". Noe sånt. Hadde nok valgt samme fremgangsmåte som deg, her. Kunne ikke falt meg inn å kritisere andre foreldre, tror ikke det er bra for barnas vennskap akkurat!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Hadde nok valgt samme fremgangsmåte som deg, her. Kunne ikke falt meg inn å kritisere andre foreldre, tror ikke det er bra for barnas vennskap akkurat!! Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Jeg kunne nok vært uheldig å kledd barnet mitt feil en dag vi hadde planlagt å være ute, det være seg for tynne votter, feil lue eller som du nevner, feil sko. Det har faktisk hendt med meg selv også, sko jeg TRODDE skulle være varme nok, var det ikke likevel. Så det er nok mulig at barnet mitt kunne ha troppa opp i cherrox i den tro at disse var varme nok for lek :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Hmmm.... Min første tanke var at jeg nok kunne ha sendt ut unger med cherrox i -9. Men av rett type så klart og med ullsokker i. Men.... ut fra hva jeg leser i tråden her, tror jeg at jeg ikke ville invitert dette barnet til utelek. Hvertfall ikke som det var en av de første dagene med skikkelig utevær. For, som foreldrene burde ha utstyrt barnet med klær for å være ute, burde du også ha dratt lærdom av fjorårets vinter. Noen mennesker forandrer seg aldri. Og var barnet dårlig kledd i fjor, vil det nok fortsette å være det i år. Og tok ikke foreldrene hintene i fjor om at du kledde opp ungen når hun lekte hos dere, vil de ikke gjøre det i år heller.... hvertfall ikke før de ser at hun ikke blir invitert like ofte... For tenk hvor greit de hadde det. Kunne sende dattera si til deg i hele fjor og vite at hun ikke trengte fryse, fordi du hadde noe på lager. Tror rett og slett du bare må innfinne deg med situasjonen. Enten fortsette å invitere, og viss du ikke vil at dagene skal bli ødelagt, så får du se om du kan få skaffe noe rimelig å ha på lager om når hun kommer.... Eller så får du være litt egoistisk, ikke be henne når dere har tenkt å leke ute. Det du hvertfall bør gjøre, er å slutte og tenke for mye over saken. Verken for mye tanker eller irritasjon vil gjøre noe godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Hmmm.... Min første tanke var at jeg nok kunne ha sendt ut unger med cherrox i -9. Men av rett type så klart og med ullsokker i. Men.... ut fra hva jeg leser i tråden her, tror jeg at jeg ikke ville invitert dette barnet til utelek. Hvertfall ikke som det var en av de første dagene med skikkelig utevær. For, som foreldrene burde ha utstyrt barnet med klær for å være ute, burde du også ha dratt lærdom av fjorårets vinter. Noen mennesker forandrer seg aldri. Og var barnet dårlig kledd i fjor, vil det nok fortsette å være det i år. Og tok ikke foreldrene hintene i fjor om at du kledde opp ungen når hun lekte hos dere, vil de ikke gjøre det i år heller.... hvertfall ikke før de ser at hun ikke blir invitert like ofte... For tenk hvor greit de hadde det. Kunne sende dattera si til deg i hele fjor og vite at hun ikke trengte fryse, fordi du hadde noe på lager. Tror rett og slett du bare må innfinne deg med situasjonen. Enten fortsette å invitere, og viss du ikke vil at dagene skal bli ødelagt, så får du se om du kan få skaffe noe rimelig å ha på lager om når hun kommer.... Eller så får du være litt egoistisk, ikke be henne når dere har tenkt å leke ute. Det du hvertfall bør gjøre, er å slutte og tenke for mye over saken. Verken for mye tanker eller irritasjon vil gjøre noe godt. ''Det du hvertfall bør gjøre, er å slutte og tenke for mye over saken. Verken for mye tanker eller irritasjon vil gjøre noe godt. '' Helt enig med deg. Jeg ville ikke brydd meg med om andres unger lekte ute i Cherrox i -9 grader. Cherrox er jo ikke akkurat sommersko, selv om de ikke er de varmeste støvlene. Når det står "uten vintersko" i innlegget, tenkte jeg på gummistøvler eller småsko... Eller at det var trolleinnlegg :-) Da jeg vokste opp på 70-tallet var Cherrox de eneste vinterskoene jeg og mange andre hadde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 ''Det du hvertfall bør gjøre, er å slutte og tenke for mye over saken. Verken for mye tanker eller irritasjon vil gjøre noe godt. '' Helt enig med deg. Jeg ville ikke brydd meg med om andres unger lekte ute i Cherrox i -9 grader. Cherrox er jo ikke akkurat sommersko, selv om de ikke er de varmeste støvlene. Når det står "uten vintersko" i innlegget, tenkte jeg på gummistøvler eller småsko... Eller at det var trolleinnlegg :-) Da jeg vokste opp på 70-tallet var Cherrox de eneste vinterskoene jeg og mange andre hadde. Samme her. :-) Cherrox og snowjogs.... Overlevde uten å fryse av noen tær. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Samme her. :-) Cherrox og snowjogs.... Overlevde uten å fryse av noen tær. :-) Jeg husker jeg hatet å ha nye Cherrox. Da gikk jeg og subbet for å få dem glatte... Og smørte med stearinlys :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vintersko til besvær Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Hmmm.... Min første tanke var at jeg nok kunne ha sendt ut unger med cherrox i -9. Men av rett type så klart og med ullsokker i. Men.... ut fra hva jeg leser i tråden her, tror jeg at jeg ikke ville invitert dette barnet til utelek. Hvertfall ikke som det var en av de første dagene med skikkelig utevær. For, som foreldrene burde ha utstyrt barnet med klær for å være ute, burde du også ha dratt lærdom av fjorårets vinter. Noen mennesker forandrer seg aldri. Og var barnet dårlig kledd i fjor, vil det nok fortsette å være det i år. Og tok ikke foreldrene hintene i fjor om at du kledde opp ungen når hun lekte hos dere, vil de ikke gjøre det i år heller.... hvertfall ikke før de ser at hun ikke blir invitert like ofte... For tenk hvor greit de hadde det. Kunne sende dattera si til deg i hele fjor og vite at hun ikke trengte fryse, fordi du hadde noe på lager. Tror rett og slett du bare må innfinne deg med situasjonen. Enten fortsette å invitere, og viss du ikke vil at dagene skal bli ødelagt, så får du se om du kan få skaffe noe rimelig å ha på lager om når hun kommer.... Eller så får du være litt egoistisk, ikke be henne når dere har tenkt å leke ute. Det du hvertfall bør gjøre, er å slutte og tenke for mye over saken. Verken for mye tanker eller irritasjon vil gjøre noe godt. Jeg lurer litt på hva dere voksne bruker på beina utendørs, jeg, når det er mange kuldegrader og snø og man skal være ute lenge... Cherrox av typen til 99,- på Europris holder ikke på varmen, og jeg tillater meg å tvile på om voksne heller ville brukt dette som skotøy. Når det er sagt, så er det selvfølgelig ikke min sak hva folk velger å la sine barn ha på beina. I alle fall ikke før det blir jeg som får klaginga og ulempen med blåfrosne barn, hvilket jo var tilfelle denne gangen. Jeg har ikke tenkt å involvere dette barnet i utelek flere ganger før jeg vet om det har sko som holder, og spørsmålet mitt gikk heller ikke på hva jeg skal gjøre med dette i framtida. Spørsmålet var om det er gjengs oppfatning at man bare sender avgårde barn til utelek hos andre uten å sette på dem gode nok sko, hvilket det er flere her som gjør. Å ikke tenke på dette mer er forholdsvis umulig, da jeg faktisk har veldig vondt av denne jenta som fryser så mye om vinteren. Jeg skulle ønske de ville ta imot ullklær vi har tilbydt dem, men det vil de altså ikke ha med mindre det er kjøpt og nytt. Jeg syns det er trist på jentas vegne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vintersko til besvær Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 ''Det du hvertfall bør gjøre, er å slutte og tenke for mye over saken. Verken for mye tanker eller irritasjon vil gjøre noe godt. '' Helt enig med deg. Jeg ville ikke brydd meg med om andres unger lekte ute i Cherrox i -9 grader. Cherrox er jo ikke akkurat sommersko, selv om de ikke er de varmeste støvlene. Når det står "uten vintersko" i innlegget, tenkte jeg på gummistøvler eller småsko... Eller at det var trolleinnlegg :-) Da jeg vokste opp på 70-tallet var Cherrox de eneste vinterskoene jeg og mange andre hadde. Jeg tror mange voksne har fortrengt hvor mye blåfrosne bein de hadde som barn når de forherliger cherroxene og 70-tallet. Og jeg lurer litt på hva voksne foretrekker å ha på beina når de skal være ute i snøen i -10. Se forøvrig mitt svar til bustebeisa rett over her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vintersko til besvær Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Jeg kunne nok vært uheldig å kledd barnet mitt feil en dag vi hadde planlagt å være ute, det være seg for tynne votter, feil lue eller som du nevner, feil sko. Det har faktisk hendt med meg selv også, sko jeg TRODDE skulle være varme nok, var det ikke likevel. Så det er nok mulig at barnet mitt kunne ha troppa opp i cherrox i den tro at disse var varme nok for lek :0) Her var det ikke snakk om feil sko, men at barnet ikke har vintersko. Det hadde det heller ikke i fjor, men da hadde vi å låne henne siden hun var jevnstor som mine på føttene. Nå har hun vokst fra, og vi har ikke. Å ta feil kan alle gjøre. Det er virkelig ikke tilfelle her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vintersko til besvær Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Har lest hele tråden. Forstår at du synes det var dumt å måtte være inne i dag. MEN - mange bruke cherrox eller joggesko selv når det er kaldt. Forstår at disse foreldrene burde kjøpe bedre sko når ungen faktisk fryser - men i seg selv hadde jeg ikke reagert om et barn kom på besøk i cherrox om vinteren, for ¨å være ute. Siden dette var et problem også i fjor, ville jeg ha gjort det helt tydelig overfor foreldrene før ungen kom, at hun måtte ha godt nok fottøy på - og jeg ville kanskje også ha alliert meg med en nabo og hørt om noen kunne låne bort noen vintersko noen timer, sånn for sikkerhets skyld - eller da hun begynte å fryse. Dersom du ønsker at hun skal komme på besøk i vinter, så synes jeg jo du kunne ha øynene åpne for et par arvesko som du kunne ha stående. ''men i seg selv hadde jeg ikke reagert om et barn kom på besøk i cherrox om vinteren, for ¨å være ute.'' Nei, det er ikke noe problem for meg om unger går barbent for den saks skyld, om de kan gå hjem når de fryser. Det kunne ikke denne jenta, vi måtte i steden gå inn alle sammen. ''Dersom du ønsker at hun skal komme på besøk i vinter, så synes jeg jo du kunne ha øynene åpne for et par arvesko som du kunne ha stående.'' Jeg kommer selvfølgelig til å følge med og håpe at det ramler ned et par sko i riktig størrelse, men jeg går bare ikke ut og kjøper vintersko til andres barn når familien sannsynligvis har minst like god råd som oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vintersko til besvær Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Ja, jeg hadde sendt barnet avgårde i Cherrox. I fjor nekta jentungen å ha på seg noe annet, men hun er som regel varm på beina uansett. Det er jo helt greit når ungen ikke blir kald, men denne jenta var iskald etter 20 minutter. Og i hele fjor frøs hun på beina, så det er ikke noen endring i varmen hennes som gjør at hun frøs i år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vintersko til besvær Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Hvis jeg hadde visst om en slik venn av mine barn, så ville jeg rett og slett av tidligere erfaring latt være å invitere til utedager. Det er liksom ingen overraskelse at det blir problemer her. Spar lekedagene med denne vennen til dager dere synes det er greit å være inne og be andre venner på utedager. Jeg husket som sagt ikke dette med cherroxene fra i fjor, så det var selvfølgelig min egen dumhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Jeg tror mange voksne har fortrengt hvor mye blåfrosne bein de hadde som barn når de forherliger cherroxene og 70-tallet. Og jeg lurer litt på hva voksne foretrekker å ha på beina når de skal være ute i snøen i -10. Se forøvrig mitt svar til bustebeisa rett over her. Ja, jeg har skjønt poenget ditt. Du sier at barnet ikke har vintersko. Mitt poeng var at mange definerer Cherrox som vintersko (det er i hvert fall ikke sommersko...), selv om de ikke er egnet for de kaldeste dagene. Hvis du ikke vil ha ungen på besøk i Cherrox, så er det selvsagt din rett å ikke invitere henne :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Ville du da sendt bort ditt barn til noen som inviterer på utedag når det er nærmere 10 minus? ''Ville du da sendt bort ditt barn til noen som inviterer på utedag når det er nærmere 10 minus?'' Ja det ville jeg. Men vi ville vært klar til å hente henne om hun frøs eller ville hjem. Det er vi alltid når hun er borte på besøk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Ja det kunne jeg nok gjort. Mine barn elsket cherrox og har så og si vokst opp med dem. Ikke har de frosset på bena heller. Minus 9 er greit cherroxvær, så lenge de ikke er utslitte og man har en god sokk inni. Jeg ville ikke leet på et øyenbryn ihvertfall om jeg hadde observert et barn med cherrox i dette været vi har nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.