Gå til innhold

Enslig og barn

Gjest ønsker barn 75

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker barn 75

Jeg er enslig (kvinne) og har lyst på barn. Jeg vil ikke ta sjansen på å vente på den rette som aldri kommer og så er det plutselig for sent. Har god økonomi, er ressurssterk og god kontakt med egne foreldre som er villige til å stille opp, så tenker jeg har mye å tilby et barn.

Så vidt jeg kan se det har jeg 2 alternativer: Adopsjon og Stork-klinik i Danmark. Av disse er det helt klart det første som er mest aktuelt for meg. Men jeg etter som jeg forstår kan det være vanskelig å adoptere som enslig da mange land ikke ønsker dette.

Ønsker gjerne synspunkter fra noen som har vært gjennom de samme tankene og hva dere har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du selv skriver er det mange land som ikke aksepterer enslige adopsjonssøkere. Dette har resultert i en kjempekø på de få landene som tillater noen få søknader årlig, fra enslige.

Slik jeg har forstått det er det lang ventetid bare for å få innpass i en av adopsjonsforeningene, og jeg vet at det har vært praktisert inntaksstopp til ventelistene til adopsjonsforeingene. Dette fordi ventelistene har vært så lange at kapasiteten for enslige søkere er fyllt opp for mange år fram i tid.

I tillegg kommer aspektet om økt ventetid i alle giverlandene også.

Anbefaler at du tar kontakt med foreningene for å høre hvordan situasjonen ligger an (verdensbarn.no, adopsjonsforum.no og inoradopt.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Signatura

De jeg kjenner som er/har vært i samme situasjon har gått for Danmark. Å adoptere er utrolig vanskelig for tiden, og nesten umulig for enslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke heller ha et barn med dine egne gener?

En far med de ønskede egenskapene bør være relativt enkelt å finne.

Sannsynligheten for å få et barn med dårlig arvemateriale er meget stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sannsynligheten for å få et barn med dårlig arvemateriale er meget stort.''

Kunne du forklare hva du mener her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Sannsynligheten for å få et barn med dårlig arvemateriale er meget stort.''

Kunne du forklare hva du mener her?

Det er vel ikke random/tilfeldig loddtrekning på hvem som adopterer bort barna sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke random/tilfeldig loddtrekning på hvem som adopterer bort barna sine?

Det kan vel tenkes at av de to hovedfaktorene arv og miljø, er sistnevnte vinneren når det gjelder årsaker til at man blir adoptert bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er vel ikke random/tilfeldig loddtrekning på hvem som adopterer bort barna sine?''

Tror du alle som ikke har anledning til å ta vare på ungene sine er mindre intelligente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker barn 75

Som du selv skriver er det mange land som ikke aksepterer enslige adopsjonssøkere. Dette har resultert i en kjempekø på de få landene som tillater noen få søknader årlig, fra enslige.

Slik jeg har forstått det er det lang ventetid bare for å få innpass i en av adopsjonsforeningene, og jeg vet at det har vært praktisert inntaksstopp til ventelistene til adopsjonsforeingene. Dette fordi ventelistene har vært så lange at kapasiteten for enslige søkere er fyllt opp for mange år fram i tid.

I tillegg kommer aspektet om økt ventetid i alle giverlandene også.

Anbefaler at du tar kontakt med foreningene for å høre hvordan situasjonen ligger an (verdensbarn.no, adopsjonsforum.no og inoradopt.no)

Takk for svar!

Ja, jeg har googlet litt og fått samme inntrykk som det du skriver når det gjelder adopsjon. Jeg kan jo kontakte de nærmere for å høre hvordan det er nå og om det er noe poeng i å forsøke. Jeg ser også det kan være lettere med barn med særskilte behov, men vet ikke om det er så lurt å bevisst gå inn for dette når

Har du noen erfaring når det gjelder adopsjon? Jeg tenker særlig på om barna "lengter" etter landet de kom fra og evet biologiske foreldre? Fordi jeg er enslig vil jeg unngå at dette blir "mitt" prosjekt, altså for all del unngå at barnet føler jeg har fått det for min egen del, ikke for barnets del. (At barnet føler jeg har hentet det til Norge for min del, når det egentlig hører hjemme et annet sted.) Hovedgrunnen til at jeg ønsker et barn er jo at jeg føler jeg har mye å gi et barn av omsorg og kjærlighet som kanskje ikke ville fått tilsvarende på barnehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er vel ikke random/tilfeldig loddtrekning på hvem som adopterer bort barna sine?''

Tror du alle som ikke har anledning til å ta vare på ungene sine er mindre intelligente?

Ikke alle, men flere enn i gruppen som er i stand til å ta vare på egne barn.

Dette handler ikke bare om intelligens, men også om gener som disponerer for sykdommer.

Videre vet vi at miljøpåvirkninger starter allerede i fosterlivet. Jeg blir ikke forbauset dersom det er en større forekomst av rusmisbruk blant mødrene enn det er i en normalbefolkning. Om en velger egne barn, har en dessuten kontroll på denne situasjonen.

Ved å få egne barn vil kvinnen også ha innflytelse på valg av far og dennes egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke bare om intelligens, men også om gener som disponerer for sykdommer.

Videre vet vi at miljøpåvirkninger starter allerede i fosterlivet. Jeg blir ikke forbauset dersom det er en større forekomst av rusmisbruk blant mødrene enn det er i en normalbefolkning. Om en velger egne barn, har en dessuten kontroll på denne situasjonen.

Ved å få egne barn vil kvinnen også ha innflytelse på valg av far og dennes egenskaper.

Samtidig blir det født svært mange barn som ingen kan/vil ta vare på. Adopsjon avhjelper jo dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker barn 75

Jeg vil helst ikke bevisst få et barn uten far, altså sette et barn til verden og med vilje frata det retten til en far. Jeg tror det beste for barn er å vokse opp med begge foreldre, så er det selvfølgelig ulike årsaker til at dette ikke skjer. Men å bevisst gjøre dette føler jeg blir veldig egoistisk. Da blir dette "mitt" prosjekt - at jeg får barn for min del og det vil jeg helst unngå. Selv om jeg kanskje finner en mann som blir farsfigur for barnet senere vil det jo ikke være biologisk far. Ved å adoptere er det jo et barn som allerede er født som ikke har foreldre, altså en helt annen problemstilling. Det er den etiske siden av dette jeg da vuderer

Det er slik jeg tenker nå, men ønsker gjerne innspill på dette! Særlig fra mødre som har gjort det på denne måten og har litt større barn - er barna lei seg for dette og syne det er et problem at faren er en sæddonor? Siden jeg som sagt ser at det er vanskelig å adoptere, er det jo fordeler for meg ved å bruke sæddonor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvorfor vil du ikke heller ha et barn med dine egne gener?

En far med de ønskede egenskapene bør være relativt enkelt å finne.''

Det er jo ingen tvil om at det er nok barn i verden som trenger omsorg, så jeg synes det er utrolig flott at ikke alle er mest opptatt av å spre genene sine.

Tror heller ikke på at adoptivbarna har noe dårligere gener enn andre. Vet ikke om adoptivbarna jeg kjenner er representative, men de har så godt som alle klart seg godt over gjennomsnittet i skole etc. Tror det har aller mest med ressurssterke adoptivforeldre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker barn 75

Dette synes jeg er svært usaklig. Jeg spør ikke om hva som vil gi "best" barn for meg, men hva som vil være best for det barnet jeg evet får: Å være adoptert eller ha en anonym sæddonor som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Middelthon

Jeg vil helst ikke bevisst få et barn uten far, altså sette et barn til verden og med vilje frata det retten til en far. Jeg tror det beste for barn er å vokse opp med begge foreldre, så er det selvfølgelig ulike årsaker til at dette ikke skjer. Men å bevisst gjøre dette føler jeg blir veldig egoistisk. Da blir dette "mitt" prosjekt - at jeg får barn for min del og det vil jeg helst unngå. Selv om jeg kanskje finner en mann som blir farsfigur for barnet senere vil det jo ikke være biologisk far. Ved å adoptere er det jo et barn som allerede er født som ikke har foreldre, altså en helt annen problemstilling. Det er den etiske siden av dette jeg da vuderer

Det er slik jeg tenker nå, men ønsker gjerne innspill på dette! Særlig fra mødre som har gjort det på denne måten og har litt større barn - er barna lei seg for dette og syne det er et problem at faren er en sæddonor? Siden jeg som sagt ser at det er vanskelig å adoptere, er det jo fordeler for meg ved å bruke sæddonor.

Jeg skjønner hva du mener, men det kan vel like gjerne bli feil om barnet føler at du har adoptert det av "medlidenhet" og nestekjærlighet, istedetfor "egoistiske" ønsker om å få et barn. Vi andre som har fått biologiske barn har jo fått dem som et "eget prosjekt", for familiens/egen skyld, ikke av hensyn til det ufødte barnet. Man får barn fordi man ønsker seg barn og har mye kjærlighet og omsorg å gi det, og jeg tror det er det viktigste at barnet ditt føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt at forutsetnigene mine for å få barn er i hovedsak å finne en snill far, ha etablert meg i egen bolig, og ha en stabil forutsigbar inntekt. Håper jeg får det til innen fristen er løpt ut.

Ville ikke adopert som enslig, men det høres ut som du har gode ressurser i deg selv og rundt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er svært usaklig. Jeg spør ikke om hva som vil gi "best" barn for meg, men hva som vil være best for det barnet jeg evet får: Å være adoptert eller ha en anonym sæddonor som far.

Bare sånn kort, man kan ha kjent donor også. :0) Det må jo være vinn/vinn situasjon for deg og barnet.

Egetfødt barn har mange flere fordeler for deg enn adoptert. For det første er du (nesten) garantert å få et. Du får et som ligner deg/din slekt. Du får svangerskap, fødsel og amming. Du får nesten garantert et helt friskt barn. Og du får det fra dag en det er i verden. Du slipper mulige tilknytningsproblemer, språkvansker, utseende/farger som vil få barnet til å tenke/spørre/slite (?) mer i et land med flest lyse mennesker, og at det sitter en annen familiet et sted som ikke hadde noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken "metode" jeg ville valgt- men ville absolutt prøvd å få barn dersom du ønsker det.

Vet om flere enslige adoptivmødre. Da adopterte fra Kina, og barna er nå 8- 10 år. Sikkert endringer i reglene siden den gang.

Har og en fjern bekjent som har fått barn via Stork.

Vet med meg selv at jeg hadde ønsket barn - med eller uten mann. jeg var så heldig at jeg traff Mannen og har nå tre barn.

Snu deg rundt og undersøk grundig før det blir for sent.

Vat ikke om det er mulig, men kan man stå i adopsjonskø og prøve Stork samtidig? (Så evnt. hoppe av adopsjonskøen?) Ikke helt rederlig men....

Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå voldsomt.

Har du noensinne reflektert over at alle land ikke er Norge, og at mennesker i andre land har helt andre forutsetninger enn du i din lille boble har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...