Gå til innhold

Store unger som ødelegger

Gjest fortvilet og sint

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet og sint

Syvendeklassingen min har noen gutter i klassen som er noen store bøller. Bøllene kommer fra hjem som virker ganske normale men ungene oppfører seg på en måte som er ganske så bekmyringsfullt. De tar andres ting, de stjeler andres ting, de ødelegger andres ting. De snakker et grovt språk.

Bøllene kommer fra hjem som virker normale. Men ungene eier ikke folkeskikk i det hele tatt og en kan si de er begynt å bli kriminelle siden de stjeler og ødelegger andres ting. Vi har sagt fra til skolen, hatt flere møter. SKolen gjør sitt ytterste. Alle desse barna burde vært fotfulgt av en voksen og burde kanskje vært medisinert. Mye tyder på sterk grad av ADHD. Men det ser ut som de hverken får assistenter eller medisiner, trolig fordi foreldrene ikke vil. Vet om andre barn med langt mindre problemer som får både egen assistent og medisiner. Det går jo litt rykter om desse og flere foreldre tåler snart ikke synet av desse guttene. Jeg er også så møkk lei av at min sønn kommer hjem med ødelagte klær og ting. Dyre ting har også blitt stjelt. Hva skal man gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Man får ikke medisiner og assistent for å være uoppdragen eller kriminell. Dersom det ikke er noe medisinsk galt med dem, så er hvertfall ikke de hjelpemidlene et alternativ.

Sanksjoner fra skolen derimot, som utvisning osv kan benyttes i samarbeid med foreldrene (kan ikke gjøres uten foreldrenes samtykke), men ellers er det ikke så mye annet å gjøre enn å vekke hjemmene og få dem til å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvilet og sint

Man får ikke medisiner og assistent for å være uoppdragen eller kriminell. Dersom det ikke er noe medisinsk galt med dem, så er hvertfall ikke de hjelpemidlene et alternativ.

Sanksjoner fra skolen derimot, som utvisning osv kan benyttes i samarbeid med foreldrene (kan ikke gjøres uten foreldrenes samtykke), men ellers er det ikke så mye annet å gjøre enn å vekke hjemmene og få dem til å handle.

Men hva når foreldrene ikke ser ut til å ville handle eller ikke greier å få skikk på sine barn? Desse barna har alltid vært rampete og har bare blitt verre og verre. Fortsetter det slik så...

Vurderer sterkt å anmelde de til politiet om de ødelegger eller stjeler en ting til. Er bare redd for at saken skal bli henlagt, da er det jo ikke noe vits i. Men håper det blir priorotert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva når foreldrene ikke ser ut til å ville handle eller ikke greier å få skikk på sine barn? Desse barna har alltid vært rampete og har bare blitt verre og verre. Fortsetter det slik så...

Vurderer sterkt å anmelde de til politiet om de ødelegger eller stjeler en ting til. Er bare redd for at saken skal bli henlagt, da er det jo ikke noe vits i. Men håper det blir priorotert.

''Vurderer sterkt å anmelde de til politiet om de ødelegger eller stjeler en ting til. ''

Ja, det kan du jo gjøre. Tror også du kan anmelde skolen for ikke å beskytte andre elever mot mobbing, plaging og hærverk. Det har kanskje større effekt, da vil rektor få litt større press på seg til å gjøre noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Her var det voldsomt til stigmatisering og lettvint utdeling av diagnoser. Barn kan være rampete uten at det feiler dem noe. Og barn kan ha diagnoser uten at de blir slemme mot andre. Hvordan kan du vite om disse barna går på medisiner? Eller forekdrenes holdning til medisiner eller assistanse?

Nei, forhold deg til det du vet, at dette er barn som ødelegger og stjeler. Videre spekulasjoner kan du droppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortvilet og sint

Her var det voldsomt til stigmatisering og lettvint utdeling av diagnoser. Barn kan være rampete uten at det feiler dem noe. Og barn kan ha diagnoser uten at de blir slemme mot andre. Hvordan kan du vite om disse barna går på medisiner? Eller forekdrenes holdning til medisiner eller assistanse?

Nei, forhold deg til det du vet, at dette er barn som ødelegger og stjeler. Videre spekulasjoner kan du droppe.

De er ikke bare rampete men noen skikkelige pøbler. Læreren bruker massevis av ressurser tid på desse ungene. Vet at flere mener at i hvertfall den ene har ADHD og det sies at moren nekter å innse det. Dette virker veldig sannsynlig. Når barn er en så pest og olage for andre barn dagen lang så bør noe gjøres aktivt. Foreldre bør ikke ha rett til å nekte da. Å nekte de behandling blir som de som nekter barna sinde å få blodoverføring. Vet jeg ikke høres snill ut nå men nå har jeg fått langt mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Anmelde det bør man gjøre uansett. Politiets ungdomskontakter pleier å fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende at skolen mangler virkemidler/sanksjonsmuligheter for å ta tak i dette? Eller at skolen ikke bruker de virkemidlene den har til rådidighet.

''Jeg er også så møkk lei av at min sønn kommer hjem med ødelagte klær og ting. Dyre ting har også blitt stjelt.''

Den som ødelegger andres ting burde pålegges å erstatte det. Tyveri burde anmeldes om det blir et stort problem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skjønner det er frustrerende.

Men hold deg for god for diagnoser, jeg har selv en gutt som mange mente hadde ADHD, så vi har vært på testing etc. For vår gutt lå han langt forran andre barn på språk,lesing, regning,filosofi og abstrakt tenkning.

Han gjør hele ukesleksene inkludert ekstralekser på et kvarters tid. Men noe med skolesituasjonen trigget han, og får ofte rare innfall som å kaste ting, pelle på andre etc etc. Vi som foreldre er veldig bekymret, og kjemper kontinuerlig for å få hjelp så han kan lære andre utryksformer.

Jeg personlig tror at enhetsskolen rett og slett ikke passer han, men hva pokker skal man gjøre.

Vi har gitt skolen lov til å ta han ut av klasserommet så han ille forstyrrer andre, hvis han finner på sprell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skjønner det er frustrerende.

Men hold deg for god for diagnoser, jeg har selv en gutt som mange mente hadde ADHD, så vi har vært på testing etc. For vår gutt lå han langt forran andre barn på språk,lesing, regning,filosofi og abstrakt tenkning.

Han gjør hele ukesleksene inkludert ekstralekser på et kvarters tid. Men noe med skolesituasjonen trigget han, og får ofte rare innfall som å kaste ting, pelle på andre etc etc. Vi som foreldre er veldig bekymret, og kjemper kontinuerlig for å få hjelp så han kan lære andre utryksformer.

Jeg personlig tror at enhetsskolen rett og slett ikke passer han, men hva pokker skal man gjøre.

Vi har gitt skolen lov til å ta han ut av klasserommet så han ille forstyrrer andre, hvis han finner på sprell.

Steinerskolen? Montesorri eller lignende? Glupe, læringsmotiverte barn gjør det gjerne bra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinerskolen? Montesorri eller lignende? Glupe, læringsmotiverte barn gjør det gjerne bra der.

Er ikke slike ting hit vi har flytta. problemet er at han blir misforstått, og han blir fustrert. Og jeg er redd han legger til seg veldig dårlige arbeidsvaner.

For andre foreldre fremtoner han seg sikkert som en urokråke, ref trådstarter. Virker foreldrene normalt oppegående kan det være andre ting enn ADHD og uoppdragenhet som ligger bak, just saying. Vi har brukt ca 3 timer hver uke i 4 år på å få adekvat tilbud og hjelp, og vi er noe over middels resurssterke.

Den skolen som passer barnet mitt best finnes ikke i Norge, her skal han sitte i klassen i 9+3 år i et system som sikkert virker for veldig mange, men ikke han. Yngstejenta er helt anderledes, og sklir rett inn i mengden overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurer litt på hva du mener....

Er ikke slike ting hit vi har flytta. problemet er at han blir misforstått, og han blir fustrert. Og jeg er redd han legger til seg veldig dårlige arbeidsvaner.

For andre foreldre fremtoner han seg sikkert som en urokråke, ref trådstarter. Virker foreldrene normalt oppegående kan det være andre ting enn ADHD og uoppdragenhet som ligger bak, just saying. Vi har brukt ca 3 timer hver uke i 4 år på å få adekvat tilbud og hjelp, og vi er noe over middels resurssterke.

Den skolen som passer barnet mitt best finnes ikke i Norge, her skal han sitte i klassen i 9+3 år i et system som sikkert virker for veldig mange, men ikke han. Yngstejenta er helt anderledes, og sklir rett inn i mengden overalt.

''Virker foreldrene normalt oppegående kan det være andre ting enn ADHD og uoppdragenhet som ligger bak''

Kan du forklare litt nærmere hva du mente med den formuleringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Virker foreldrene normalt oppegående kan det være andre ting enn ADHD og uoppdragenhet som ligger bak''

Kan du forklare litt nærmere hva du mente med den formuleringen?

Noen folk er tosker, og barna er også tosker. Da er det ikke noe stort mysterium hvorfor barna er som de er :)

I andre tilfeller er det reflektere, engasjerte og "normale" foreldre som har barn som oppfører seg utenom normen. I følge trådstarter virket foreldrene til disse barna som "normale", så da er de sikkert det. Og da kan det være andre grunner til avvikende oppførsel, stigmatisering, sykdomsstempling og utfrysning hjelper da ingenting fo å forbedre situasjonen, men det er i det minste et håp.

Og noen ganger er ungene bare assholes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...