Gå til innhold

Barnehagens forhold til barnas klær

Gjest mamma til 4-åring

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til 4-åring

Jeg har noen frustrasjoner i forhold til barnehagen (som jeg ellers er veldig fornøyd med).

1) Vinterdressen får veldig lett hull i baken hvis barnet aker rett på baken. Jeg har derfor sagt til barnet at h*n ikke får lov å ake rett på baken, men må bruke rompeakebrett (som de har der).

Nå sier avd.leder at dette "begrenser ungens lek" og at

barnet må få ake rett på buksebaken. Jeg er uenig i dette, det går altfor fort hull, og kjøpe nye dresser stadig vekk er veldig dyrt. Ikke har jeg tid til å stadig sy heller.

2) Barnets votter og luer blir ofte borte, vi finner det ikke igjen og må kjøpe nye. Dette er dyrt. Jeg forstår at det er vanskelig for barnehagen å holde styr på alle barnas klær. Jeg skulle likevel ønske at barnehagen ville passe på at barna har på seg votter og luer når de feks er på tur og skal hjem igjen.

3) Fordi barnet lett mister klær, og også lett tilgriser klær (feks på ermene, som er vanskelig å få bort) har jeg sendt med barnet klær som ikke er av de fineste. Da klager avd.leder på at klærne er for små til barnet (buksa er feks noen cm for kort nederst).

Avd.leder virker veldig opphengt i klær. Samtidig vuírker det som hun ikke forstår helt hvor dyrt det er med barneklær, og at foreldrene ikke har råd til å kjøpe nytt hele tiden. Hun har ikke barn selv.

Jeg blir både lei meg og litt fortvilet over dette, og lurer på hva andre foreldres erfaringer/synspunkter er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar du sørger for at votter/luer er godt merket med barnets navn? Minn også barnet selv på at votter/luer skal taes med hjem igjen når de har vært på tur.

I forhold til slitasje: Kan du sy en forsterkning på baken?

Ellers kan du overse kommentarer om for små klær og lignende, det har ikke forskolelæreren noe med og det kan du i grunn si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til 4-åring

Jeg antar du sørger for at votter/luer er godt merket med barnets navn? Minn også barnet selv på at votter/luer skal taes med hjem igjen når de har vært på tur.

I forhold til slitasje: Kan du sy en forsterkning på baken?

Ellers kan du overse kommentarer om for små klær og lignende, det har ikke forskolelæreren noe med og det kan du i grunn si.

Barnet mitt har en lettere form for ADHD, det glemte jeg å si. Derfor er det ikke så lett for barnet å huske dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt har en lettere form for ADHD, det glemte jeg å si. Derfor er det ikke så lett for barnet å huske dette.

Hva med å feste vottene til dressen og lære barnet at luen puttes i hetta til jakken/dressen om de tar den av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å skli rett på baken, så forstår jeg problemstillingen, men er enig med barnehagen. Til de minste / forsiktige barna kan man ha myke, lette dresser , men til aktive barn må man heller kjøpe de med gummiforsterking i baken, selv om ikke disse er like bra på alle andre områder. De er ihvertfall ikke av de dyreste dressene, de som er sterke i baken. Bara må få lov til å skli på rumpa når de er ute, og ikke måtte løpe og hente med seg et akebrett når de andre slenger seg rett ned og sklir avgårde.

Når det gjelder votter og luer osv, så gjelder det å merke utenpå og inni og overalt og gå over alt ofte og merke på nytt ved behov. Store bokstaver utenpå, slik at bana også ser at de har på seg feil votter hvis de har forbyttet. Gammeldagse strikker med klyper på slik at vottene henger på mansjetten av jakken / dressen også når de tas av, fungerer for mange. Og så får du fortsette å si fra til barnehagen, hver gang votter er borte, at de må hjelpe barnet ditt å ta med seg votter hjem fra tur osv,

Så lenge klærne ikke er for trange når de er for små, men bare ser snubbete ut, så synes jeg ikke de ansatte i bhg skal kommentere dette. Du får si, at du har sjekket at de er komfortable, passer i livet og er varme nok, og at fordi han sliter på klær må du bruke de gamle.

Men gi beskjed til de du kjenner med litt større barn at du ønsker å arve godt brukte barnehageklær, det er ofte klær som kastes og ikke lgges i arvetøy / "gis bort haugen", fordi de har et hull eller en flekk. Men hvis du sier du gjerne arver, så er det sikkert mange som har masse slike klær i riktig størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forvente at en fireåring skal hente et akebrett hver gang det har lyst til å skli på rompa. Det er slitasje som man bare må regne med. Det er dyrt, men så lenge det er rein og fin snø er ikke slitasjen like stor som når det er grus og is i tillegg. Man må som regel ha to dresser uansett, så hva med å ha en billig type som ikke er like dyr å skifte ut når man ikke klarer å lappe lenger? Evt et arsenal med gummibukser for å ha utenpå.

Luer og votter må bare merkes alldeles sønder og sammen inni og utenpå med Store Bokstaver. Man kan forvente at ungene har på seg luer og votter når de skal hjem fra tur, hvis de trengte det den ene veien trenger de det den andre veien også. Men at noe innimellom blir borte må man bare akseptere dessverre. Det fins ikke en glemmekasse du ikke vet om? det er to bokser under ungenes benker i vår barnehage der alt man ikke vet hvem tilhører havner for gjennomsyn. Ensomme votter og sokker, osv, det kryr av dem der hvertfall.

Når det gjelder barnehagetøy som kanskje er litt kort i beina eller armene syns jeg det var rart at du fikk beskjed om at det ikke var godt nok.. så lenge det er varmt nok, romslig i livet og barnet kan bevege seg, gjør det da ingenting om det er bare trekvart arm!

Jeg håper det løser seg til det beste, å miste eller få ødelagt tøy er irriterende! Men det er bare sånn det er. Jeg har aldri sett maken til tempo på utsliting av tøy som de siste årene i barnehagen! Rydd og se gjennom hyller og skuffer hver eneste dag, hvis man oppdager en mistet vott samme dag er det større sjans for å finne den igjen enn hvis man kommer en uke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med barnehagen og de andre her: Du må bare regne med slitasje på dresser, det er svært urimelig å tro at ungene skal hente seg rumpeakebrett hver gang de vil neppa i en liten bakke.

Mitt tips er forøvrig gaffatape som lappeteknikk på dresser med gummiert utside. Nei, det er ikke vakkert, men nå er vel neppe barnehagen stedet for utstilling av barn. Gaffatape er billig, det er slitesterkt og ikke minst enkelt å sette på/bytte. Funker kjempefint også på knær og albuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monicaen

Jeg er enig med barnehagen og de andre her: Du må bare regne med slitasje på dresser, det er svært urimelig å tro at ungene skal hente seg rumpeakebrett hver gang de vil neppa i en liten bakke.

Mitt tips er forøvrig gaffatape som lappeteknikk på dresser med gummiert utside. Nei, det er ikke vakkert, men nå er vel neppe barnehagen stedet for utstilling av barn. Gaffatape er billig, det er slitesterkt og ikke minst enkelt å sette på/bytte. Funker kjempefint også på knær og albuer.

He he, gaffatape var det jeg ville tipse om også. Jeg brukte å klippe merkene runde for å gjøre dem penere, og så tapet buksebak, albuer og knær. Gjerne lag på lag etter som det ble slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til 4-åring

Gaffatape, hva er det egentlig?

Jeg kan garantere deg, at hvis jeg satte på en eller annen tape på buksesbaken, ville avd.leder helt sikkert kritisere meg for det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg kan garantere deg, at hvis jeg satte på en eller annen tape på buksesbaken, ville avd.leder helt sikkert kritisere meg for det også.

''Jeg kan garantere deg, at hvis jeg satte på en eller annen tape på buksesbaken, ville avd.leder helt sikkert kritisere meg for det også.''

Tegn på ett tsort smilefjes, så kan du flire hver gang leder egrer seg over buksebaken! ;o)

Gaffateip: (finnes mange flere steder)

http://www.jula.no/gaffateip-035005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''tsort smilefjes''

Eh, ett stort smilefjes selvsagt. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags dress har barnet? De mykest dressene passer ikke så godt til aktive fireåringer - de bør helst ha dress med forsterking i baken som tåler å akes på. Synes ikke en kan forvente at barnet skal hente seg akebrett (eller barnehagen skal sørge for..) for å spare klærne under lek.

Når det gjelder votter og luer er jo dette et kjent problem. Regner med du/dere paser på at votter er godt merket med navn. Velg gjerne også spesielle farger, så både barn og voksne kjenner igjen vottene. Selvfølgelig bør de ansatte i barnehagen forsøke å hjelpe barna å holde orden på vottene, men skjønner også at det ikke er så greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''1) Vinterdressen får veldig lett hull i baken hvis barnet aker rett på baken. Jeg har derfor sagt til barnet at h*n ikke får lov å ake rett på baken, men må bruke rompeakebrett (som de har der). Nå sier avd.leder at dette "begrenser ungens lek" og at barnet må få ake rett på buksebaken. Jeg er uenig i dette, det går altfor fort hull, og kjøpe nye dresser stadig vekk er veldig dyrt. Ikke har jeg tid til å stadig sy heller. ''

Her mener jeg du nok bare må godta at slik er det.

''2) Barnets votter og luer blir ofte borte, vi finner det ikke igjen og må kjøpe nye. Dette er dyrt. Jeg forstår at det er vanskelig for barnehagen å holde styr på alle barnas klær. Jeg skulle likevel ønske at barnehagen ville passe på at barna har på seg votter og luer når de feks er på tur og skal hjem igjen.''

Jeg regner med du merker luer og votter godt, slik at det er lett for barnehagepersonalet å vite hvem de tilhører? Om du gjør det, så synes jeg absolutt at barnehagepersonalet bør få en rutine når de er på tur, der de sjekker at alle har alt de skal ha med seg. Og så må man innimellom godta at noe blir borte - men det skal ikke være det vanlige.

''3) Fordi barnet lett mister klær, og også lett tilgriser klær (feks på ermene, som er vanskelig å få bort) har jeg sendt med barnet klær som ikke er av de fineste. Da klager avd.leder på at klærne er for små til barnet (buksa er feks noen cm for kort nederst). ''

Selvsagt har man ikke de nyeste og fineste klærne på i barnehagen! Og om buksa er litt for kort, hva gjør vel det? Her hadde jeg sagt klart i fra at det definitivt ikke gjør noe om barna ikke er i "sin fineste skrud" når de skal i barnehagen. Så kan de heller kles litt ekstra opp om de skal i teater, synge på gamlehjemmet eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''1) Vinterdressen får veldig lett hull i baken hvis barnet aker rett på baken.''

Kjøp heller tre billige dresser en en dyr dersom ungen sliter hardt på dem. Bruk gaffatape eller andre sterke reparasjonsgreier til å sy på dersom det går hull.

''2) Barnets votter og luer blir ofte borte, vi finner det ikke igjen og må kjøpe nye.''

Merking, merking og atter merking. Pluss at barnehagen skal ha rutine på at de sjekker at alle har lue og votter på når de drar fra "hvor de når er på tur". Jeg ser på biblioteket at de ofte putter votter, lue og evt. buff/skjerf inn i et jakkeerme når de tar det av.

''3) Fordi barnet lett mister klær, og også lett tilgriser klær (feks på ermene, som er vanskelig å få bort) har jeg sendt med barnet klær som ikke er av de fineste. Da klager avd.leder på at klærne er for små til barnet (buksa er feks noen cm for kort nederst).''

Kjøp noen billige joggedresser på H&M så har han klær som er passe store og som det ikke er noen katastrofe om det kommer flekker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jo den ledern bare surve, så lenge ungen har klær som høver så får det være bra nok.

Gaffatape har Shira svart på, ser jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til 4-åring

''1) Vinterdressen får veldig lett hull i baken hvis barnet aker rett på baken.''

Kjøp heller tre billige dresser en en dyr dersom ungen sliter hardt på dem. Bruk gaffatape eller andre sterke reparasjonsgreier til å sy på dersom det går hull.

''2) Barnets votter og luer blir ofte borte, vi finner det ikke igjen og må kjøpe nye.''

Merking, merking og atter merking. Pluss at barnehagen skal ha rutine på at de sjekker at alle har lue og votter på når de drar fra "hvor de når er på tur". Jeg ser på biblioteket at de ofte putter votter, lue og evt. buff/skjerf inn i et jakkeerme når de tar det av.

''3) Fordi barnet lett mister klær, og også lett tilgriser klær (feks på ermene, som er vanskelig å få bort) har jeg sendt med barnet klær som ikke er av de fineste. Da klager avd.leder på at klærne er for små til barnet (buksa er feks noen cm for kort nederst).''

Kjøp noen billige joggedresser på H&M så har han klær som er passe store og som det ikke er noen katastrofe om det kommer flekker på.

Ang merking så har vi selvsagt merket alle votter og vanter og luer og halser. Likevel har det blitt borte flere par i løpet av få uker.

Ang joggedress, så har avd.leder til og med fått seg til å komme med en negativ kommentar om det også ("har han bare joggebukser, har han ikke ordenlige bukser?") selv om gutten selv elsker å gå i myke joggebukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang merking så har vi selvsagt merket alle votter og vanter og luer og halser. Likevel har det blitt borte flere par i løpet av få uker.

Ang joggedress, så har avd.leder til og med fått seg til å komme med en negativ kommentar om det også ("har han bare joggebukser, har han ikke ordenlige bukser?") selv om gutten selv elsker å gå i myke joggebukser.

''Ang joggedress, så har avd.leder til og med fått seg til å komme med en negativ kommentar om det også ("har han bare joggebukser, har han ikke ordenlige bukser?") selv om gutten selv elsker å gå i myke joggebukser.''

Denne avdelingslederen trenger en aldri så liten realitetsorientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har da ingenting med å legge seg i disse tingene! Jeg skjønner at hun blander seg og mener at unger må få lov til å ake på rumpa, men alt det andre...? Hun høres ut som en påtrengende kontrollfrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til 4-åring

Takk til dere alle for svar.

Jeg opplever nok først og fremst at denne avd.lederen gir veldig trangt spillerom når det gjelder klær. Jeg opplever at det blir galt uansett hva jeg gjør.

Tar jeg på ham klær som det ikke er så farlig med, kritiserer hun at de er for små. Kjøper jeg nye klær og ber dem passe på at han ikke skitner til den nye varme (ute-)genseren men heller bruker den mindre pene genser innendørs, så kritiserer hun det, og sier at sånt kan de ikke passe på. Sier jeg at jeg ikke ønsker dressen ødelagt fordi de gidder hente rompeakebrettene (som står rett rundt hjørnet) så er det feil. Men hadde han kommet til barnehagen med revner i dressen, ville hun helt sikkert kritiserte det også.

Jeg har ikke råd til å kjøpe tre ulike dresser - de skal jo være varme også, og da er det dyrt. Vi har ikke noen å arve fra. Å kjøpe en haug med joggedresser har jeg heller ikke råd til. Han har jo flere allerelde, men han vokser så fort så noen er blitt litt for korte.

Avd.lederen har ikke barn selv, så jeg tror ikke hun tenker på at barneklær er utrolig dyrt. Jeg er eneforsørger så jeg har ikke flust med penger.

Det jeg savner aller mest, er vel at barnehagen har en holdning om å prøve å ta littegrann vare på barnas klær. Barna skal leke og utfolde seg, men personalet kunne jo feks gjerne sjekke at barna har på seg vottene når de skal hjem fra tur, og ta en runde på lekeplassen når barna skal inn. Samt å vise litt mer romslighet når det gjelder hva de kan ha på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle for svar.

Jeg opplever nok først og fremst at denne avd.lederen gir veldig trangt spillerom når det gjelder klær. Jeg opplever at det blir galt uansett hva jeg gjør.

Tar jeg på ham klær som det ikke er så farlig med, kritiserer hun at de er for små. Kjøper jeg nye klær og ber dem passe på at han ikke skitner til den nye varme (ute-)genseren men heller bruker den mindre pene genser innendørs, så kritiserer hun det, og sier at sånt kan de ikke passe på. Sier jeg at jeg ikke ønsker dressen ødelagt fordi de gidder hente rompeakebrettene (som står rett rundt hjørnet) så er det feil. Men hadde han kommet til barnehagen med revner i dressen, ville hun helt sikkert kritiserte det også.

Jeg har ikke råd til å kjøpe tre ulike dresser - de skal jo være varme også, og da er det dyrt. Vi har ikke noen å arve fra. Å kjøpe en haug med joggedresser har jeg heller ikke råd til. Han har jo flere allerelde, men han vokser så fort så noen er blitt litt for korte.

Avd.lederen har ikke barn selv, så jeg tror ikke hun tenker på at barneklær er utrolig dyrt. Jeg er eneforsørger så jeg har ikke flust med penger.

Det jeg savner aller mest, er vel at barnehagen har en holdning om å prøve å ta littegrann vare på barnas klær. Barna skal leke og utfolde seg, men personalet kunne jo feks gjerne sjekke at barna har på seg vottene når de skal hjem fra tur, og ta en runde på lekeplassen når barna skal inn. Samt å vise litt mer romslighet når det gjelder hva de kan ha på.

Et tips til: sjekk på finn.no for barneklær. Vi har fått uendelige mengder klær, også dresser, til en svært billig penge/tildels gratis. Folk vil gjerne bli kvitt ting, og som en dress nr. 2-3-4 er det ikke nødvendig med en dyr og fin og ny en.

Og bruk gaffatape.

Ut over det syns jeg nok dere begge har litt å gå på når det gjelder klær. Du kan nok ikke forlange at de ansatte skal passe på at ungene ikke beveger seg uhensiktsmessig utendørs, og du kan nok heller ikke forvente at de skal huske at den genseren er penere/dyrere enn den og at de må velge i forhold til hva som skal gjøres. At personalet kan ta ei runde for å sjekke at alle klær er tatt med når de går inn, det syns jeg må være på sin plass, det samme at de ser etter at barna har med vottene når de forlater et sted på tur. Men hvorfor ikke bruke klyper på vottene?

Verken votter eller luer eller halser forsvinner i løse lufta, og hvis man merker alt på utsiden er det også mindre fristende å stjele/mindre sjans for å ta feil. Bruk sprittusj og skriv, klær er uansett forbruksvare i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...