Gå til innhold

Melken minsket drastisk på få dager


Gjest HNT

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 15. uker, som jeg pluteslig har fått mye mindre melk til. Jeg kunne frem til og med uke 14. pumpe ca. 100 ml på hvert bryst, men en uke senere klarte jeg så vidt å pumpe 50 ml. til sammen. Da forsto jeg hvorfor datteren min har vært så grinete siste uke, og sovet mye dårligere om natten. Hvorfor skjer dette? Jeg var litt stresset denne uken, da det var mye som skulle skje, og lille jenta skulle få sin aller første vaksine. Kan det være grunnen alene? I tillegg fikk jeg satt inn hormonspiral av typen levonova da hun var 13. uker. Kan den være årsaken? Jeg regner med at den er årsaken til at jeg fikk en sparsom mensblødning samme uke som melken minket. Kan blødningen være årsaken eller ha en sammenheng?

Uansett årsak, så ønsker jeg å fortsette å fullamme jenta mi. Jeg hadde jo så mye melk før, så jeg har egentlig planer om å fullamme lenge. Hun spiste kun 1 bryst pr. måltid, og nå har jeg ikke nok om hun spiser 2. Hvordan kan jeg få opp produksjonen igjen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære HNT. Sress og mensblødninger kan redusere melkemengde. Stress og engstelse for at du ikke har nok melk, kan redusere utdrivningsrefleksen og hvis du ikke får tømmt brystet, vil produksjonen avta. Det beste du kan gjøre er å gi barnet mat så ofte hun vil ha, og fra begge bryst. Hvis hun ikke vil ha begge, pump deg. Nattamming øker ekstra godt på melkeproduksjonen. Noen erfarer at å drikke vørterøl eller alkoholfritt øl også kan hjelpe. Tenk over hva som stresser deg og se om du kan endre på dette. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...