Gå til innhold

Pedofil på idrettslaget

Anbefalte innlegg

Gjest Huldra-puldra
Skrevet

Han jeg ble grovt misbrukt av i barndommen driver nettsiden til byens jentefotballag. Jeg blir kvalm av å lese sakene og se bildene han har tatt av unge og større jenter. Jeg sendte en mail til to i styret i fjor og sa at han er dømt for overgrep mot barn og at han burde vise vandelsattest. Men han er fortsatt driver av nettsiden. Han har alltid oppsøkt miljøer med barn og omsorgsyrker. Hvorfor skal en mann som ikke har barn selv engasjere seg i jentefotballen? Jeg blir kvalm og har lyst å ha han langt bort og ut av byen. Hvordan hadde dere likt at en pedofil knipser bilder av datteren deres?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

13

• Andeby

12

• Louis Cyphre

10

• mariaflyfly

6

Skrevet

Dette synes jeg du bør gå til politiet med. Og hvis ikke de gjør noe, til media.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Er han dømt? Alle som har direktekontakt med unge er nå pliktig å legge fram vandelsattest, men mulig han har plettfri vandel? Jeg sitter i et idrettslagstyre selv, og vi ville tatt en slik henvendelse svært alvorlig. Dersom du opplever å ikke nå gjennom ville jeg ringt politiet og rådført meg om videre håndtering. Etter samtalen ville jeg informert styret (ikke bare styreleder) om samtalen med politiet, og jeg ville satt vedkommende jeg snakket med hos politiet i cc. Slikt pleier åvære effektivt middel mot ignorering.

For å være tydelig: Du har mitt fulle samtykke i at en pedofil tidligere overgriper ikke skal ha en posisjon whatsoever i en organisasjon for barn og unge.

Gjest Huldra-puldra
Skrevet

Er han dømt? Alle som har direktekontakt med unge er nå pliktig å legge fram vandelsattest, men mulig han har plettfri vandel? Jeg sitter i et idrettslagstyre selv, og vi ville tatt en slik henvendelse svært alvorlig. Dersom du opplever å ikke nå gjennom ville jeg ringt politiet og rådført meg om videre håndtering. Etter samtalen ville jeg informert styret (ikke bare styreleder) om samtalen med politiet, og jeg ville satt vedkommende jeg snakket med hos politiet i cc. Slikt pleier åvære effektivt middel mot ignorering.

For å være tydelig: Du har mitt fulle samtykke i at en pedofil tidligere overgriper ikke skal ha en posisjon whatsoever i en organisasjon for barn og unge.

Han er dømt ja. Mistet en tidligere omsorgsjobb på grunn av dommen. Kan politiet gjøre noe da så lenge han har sonet ferdig? Jeg varslet to i styret anonymt via mail og ba dem sjekke vandelsattesten hans. Noe han tydeligvis ikke har levert. Men han driver nettsiden enda.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Send en epost til idrettskretsen.

2. Send en epost til Politiet.

Dette er i strid med idrettens egne regler.

Skrevet

Det er bare de som har direkte kontakt med barn som skal vise vandelsattest, dessverre, så er han valgt inn i styret og bare i styret kan de ikke kreve det.

Det styret burde gjøre, er jo selvfølgelig å ikke velge han, men når skaden er skjedd bør de ta et ekstraordinært årsmøte og foreta nyvalg. Det kan idrettslaget gjøre når en viss andel krever det.

Jeg vet ikke om de kan kaste han ut når han har sonet ferdig, men de kan definitivt sparke styret og ta nyvalg.

Skrevet

Han er dømt ja. Mistet en tidligere omsorgsjobb på grunn av dommen. Kan politiet gjøre noe da så lenge han har sonet ferdig? Jeg varslet to i styret anonymt via mail og ba dem sjekke vandelsattesten hans. Noe han tydeligvis ikke har levert. Men han driver nettsiden enda.

Ja pedofile skal ikke jobbe med barn, og den bestemmelsen ble kraftig innskjerpet for noen år siden. Det erimidlertid litt åpent hva som defineres som "jobbe med barn og unge", og hos oss ble det diskutert hvorvidt dette kun gjaldt dem som har direkte kontakt med unger. Vi valgte å kreve vandelsattest av alle som jobber for klubben for å unngår gråsoner, inkl oppmenn, utstyrsansvarlig, styre etc. Jeg ville tatt en telefon for å være helt sikker på at dette ble tatt seriøst dersom jeg var deg. Det kan du også gjøre anonymt, selv om styret har taushetsplikt og ikke skal offentliggjøre slik informasjon.

Skrevet

Ja pedofile skal ikke jobbe med barn, og den bestemmelsen ble kraftig innskjerpet for noen år siden. Det erimidlertid litt åpent hva som defineres som "jobbe med barn og unge", og hos oss ble det diskutert hvorvidt dette kun gjaldt dem som har direkte kontakt med unger. Vi valgte å kreve vandelsattest av alle som jobber for klubben for å unngår gråsoner, inkl oppmenn, utstyrsansvarlig, styre etc. Jeg ville tatt en telefon for å være helt sikker på at dette ble tatt seriøst dersom jeg var deg. Det kan du også gjøre anonymt, selv om styret har taushetsplikt og ikke skal offentliggjøre slik informasjon.

Angående din første setning så vil jeg påpeke at det er viktig at du sier overgripere, ikke pedofile. Det finnes ingen lov som sier at man ikke kan jobbe med barn pga legningen sin.

Gjest Huldra-puldra
Skrevet

Det er bare de som har direkte kontakt med barn som skal vise vandelsattest, dessverre, så er han valgt inn i styret og bare i styret kan de ikke kreve det.

Det styret burde gjøre, er jo selvfølgelig å ikke velge han, men når skaden er skjedd bør de ta et ekstraordinært årsmøte og foreta nyvalg. Det kan idrettslaget gjøre når en viss andel krever det.

Jeg vet ikke om de kan kaste han ut når han har sonet ferdig, men de kan definitivt sparke styret og ta nyvalg.

Han er vel i direkte kontakt med dem når han knipser bilder og er med å skrive referat fra kampene?

Skrevet

Angående din første setning så vil jeg påpeke at det er viktig at du sier overgripere, ikke pedofile. Det finnes ingen lov som sier at man ikke kan jobbe med barn pga legningen sin.

Pedofile bør ikke jobbe med barn.

Skrevet

Pedofile bør ikke jobbe med barn, samme hva du måtte mene om dette.

Skrevet

''Vi valgte å kreve vandelsattest av alle som jobber for klubben for å unngår gråsoner, inkl oppmenn, utstyrsansvarlig, styre etc.''

De i styret kunne ha nektet, for de er unntatt fra reglen. Bare sånn til informasjon, altså, de gjør ikke noe galt om de sier nei til å levere vandelsattest.

Skrevet

Han er vel i direkte kontakt med dem når han knipser bilder og er med å skrive referat fra kampene?

Tja, det kan han jo være, men hvis han er valgt inn i styret for å drifte web-siden er han jo, pr. definisjon, ikke direkte involvert i det som skjer med barna. At han er ute og snakker med dem er vel heller ikke noe som nødvendigvis ligger naturlig til den stillingen, men noe han gjør.

Jeg har ingen problemer med å se at saken er skikkelig uggen, og jeg ville som skrevet tidligere krevd ekstraordinært årsmøte med nyvalg - og ikke valgt han inn. Det er neppe noen som lurer på hvorfor han er med...

Skrevet

Pedofile bør ikke jobbe med barn.

Det er veldig fordomsfullt sagt. Om man egner seg til å jobbe med barn har ingenting med legning å gjøre. Det handler om hvordan man er som menneske, og hvilke faglige kvalifikasjoner man har.

Skrevet

Pedofile bør ikke jobbe med barn, samme hva du måtte mene om dette.

Svarte på det samme til Elis31.

Skrevet

Det er veldig fordomsfullt sagt. Om man egner seg til å jobbe med barn har ingenting med legning å gjøre. Det handler om hvordan man er som menneske, og hvilke faglige kvalifikasjoner man har.

''Det er veldig fordomsfullt sagt.''

Nei, det er det ikke. Pedofile bør selvfølgelig ikke jobbe med barn.

Skrevet

''Det er veldig fordomsfullt sagt.''

Nei, det er det ikke. Pedofile bør selvfølgelig ikke jobbe med barn.

Nok en gang, fordomsfullt og stigmatiserende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...