Gå til innhold

Facebookvenn med læreren?

Gjest lillji

Anbefalte innlegg

Er det dumt om jeg spørr læreren til dattara mi om hun vil være facebookvenn? Vi har en god tone og jeg tenker at det kunne vært greit å chatte med henne litt på facebook av og til ang. skole og bare vennskapelig. Sier dere som er lærere ja til slike forespørsler eller er det regler for sånnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre du kjenner henne privat fra før hun ble ditt barns lærer, ville jeg ikke ha gjort det!

Som barnehageansatt kan jeg bare si at jeg konsekvent ignorerer venneforespørsler fra foreldre (med mindre jeg kjente dem fra før barnet begynte i barnehagen, alternativt etter at barnet har sluttet i barnehagen).

Jeg ville heller aldri ha spurt om å bli Facebookvenn med min datters lærer, selvom jeg liker henne kjempegodt og vi også har en god tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og har både elever og foreldre som venner. Synest det er greitt med alle jeg kan nå tak i der jeg. Elevene legger jeg i en egen gruppe som ikke ser mine statusoppdateringer og bilder, men jeg ser når de er pålogget og kan snakke med dem der. Noen ganger tar de selv kontakt via chat.

Ikke noe problem å sende en forespørsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er riktignok ikke ferdigutdanna ennå, men jeg ville ikke godtatt venneforespørsler på fb med mindre det var folk jeg kjente privat fra før av.

Vi har hatt om dette i etikkundervisninga i pedagogikken, og anbefalingene var klare på å skille mellom jobb- og privatliv, både når det kom til slike forespørsler fra foreldre og elever. Jeg ser at noen av mine venner som er ferdigutdanna har laget seg en ny "skolefacebookprofil". Det er jo en mulighet.

Å legge inn friend request til mine barns lærere ville aldri ramla meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er venner med de av mine elever som spør, men jeg har dem på "limited profile" jeg er også venner med endel foreldre, og har de fleste av dem i samme gruppa.

jeg tror ikke jeg ville ha snakket om jobb-ting med foreldre på Facebook, da ville jeg heller brukt mail eller telefon eller aller helst an samtale ansikt til ansikt.

Skolen har en egen facebookside, og der kan foreldre og elever hente info og spørre om ting de lurer på.

Jeg er litt skeptisk til å blande jobb og privatliv sånn, og har ikke spurt mine barns lærere om å være venner med meg på facebook. Det måtte evt være hvis de ikke har mine barn som elever lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det små forhold, så det er naturlig at man er venner med alle uansett om de er lærere eller ikke. Ikke noe problem det så lenge folk skiller mellom jobb og fritid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sendt venneforespørsel, om dere ikke var venner utenom/fra før. For de fleste er FB privat. F.eks. LinkedIn er annerledes, men der er det vel ikke mange lærere, og heller ikke mye chatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jeg ikke gjort.

Hvis du har noe å ta opp med læreren så send en mail på den ofisielle mailen. Da slipper det å bli noe tull med profesjonell/ privat. (Hvis du ikke er vennn med læreren privat også selvfølgelig.)

Uansett hadde jeg ikke pratet business på facebook.

Har selv en god veninne som jeg har kjent i 25 år. Vi er på facebook, i klubb osv. Siste året har vi og hatt et foretningsmessig forohold gjennom våre firmaer. Vi har ALDRI snakket om disse tingene i vennesammenkomster, på facebook el.l.

Holder de to tingene helt separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er venn med flere av mine barns lærere på facebook, fordi vi også har blitt venner i løpet av disse årene. Men: Jeg tar ALDRI opp skoleting på FB, aldri. Lærere skal også ha fri, og facebook er en fritidssyssel.

Hvis du kun snakker skolerelatert med læreren, så syns jeg ikke du skal sende noen forespørsel. Det blir bare klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er riktignok ikke ferdigutdanna ennå, men jeg ville ikke godtatt venneforespørsler på fb med mindre det var folk jeg kjente privat fra før av.

Vi har hatt om dette i etikkundervisninga i pedagogikken, og anbefalingene var klare på å skille mellom jobb- og privatliv, både når det kom til slike forespørsler fra foreldre og elever. Jeg ser at noen av mine venner som er ferdigutdanna har laget seg en ny "skolefacebookprofil". Det er jo en mulighet.

Å legge inn friend request til mine barns lærere ville aldri ramla meg inn.

Jeg ville ikke sendt venneforespørsel til sønnens lærere. Tenk så mye ekstra mas det må bli for dem hvis de skal ha hele foreldregruppa som venner! En liten ting her, og en liten ting der, og plutselig er facebook ikke lenger et fristed.

Dessuten kan jeg lett se mange andre problemer som kan dukke opp etterhvert.

Problemer ift taushetsplikt, og folk som ikke forstår hvor disse grensene går.

Noen er veldig såre og har lett for å føle seg forskjellsbehandlet, og kan mene at læreren har mer kontakt med mora til Kari enn med seg, og så drar de med seg den følelsen videre. Slike kan stelle til med mye trøbbel selv om man ikke har gjort noe galt.

"Ja, ikke rart det tar lang tid å få tilbake stiloppgavene når læreren prioriterer å sitte på fb og pludre..."

Og selv om man har dem på begrenset tilgang kan ting skje. Det er stadig en og annen glipp i fb-systemet. Jeg synes folk bør bli flinkere til å tenke gjennom hva de egentlig skal bruke facebook til. Vil de ha det privat får de la være å adde jobbkontakter hvis de har denne typen jobber. Jeg ville faktisk ikke synes det var ok om sønnen min kunne lese "etter festen-oppdateringene" til læreren sin. Vil de adde alle som spør bør de ikke ha en for privat tone der inne. Det synes jeg bør gjelde alle som jobber med mennesker og har taushetsplikt, og flere andre yrkesgrupper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er venn med flere av mine barns lærere på facebook, fordi vi også har blitt venner i løpet av disse årene. Men: Jeg tar ALDRI opp skoleting på FB, aldri. Lærere skal også ha fri, og facebook er en fritidssyssel.

Hvis du kun snakker skolerelatert med læreren, så syns jeg ikke du skal sende noen forespørsel. Det blir bare klamt.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på en liten skole, på et lite sted, og er omgangsvenn med flere av mine elevers foreldre. Jeg er også fb-venn med disse, dvs. dem jeg selv ønsker å være venn med. Både jeg og foreldrene til elever er inneforstått med at skolerelaterte ting tar vi opp i min arbeidstid, enten face to face eller via telefon/sms. ALDRI på fb... Dette er forsåvidt noe vi ikke har snakket om, men begge parter har på en måte skjønt det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på en liten skole, på et lite sted, og er omgangsvenn med flere av mine elevers foreldre. Jeg er også fb-venn med disse, dvs. dem jeg selv ønsker å være venn med. Både jeg og foreldrene til elever er inneforstått med at skolerelaterte ting tar vi opp i min arbeidstid, enten face to face eller via telefon/sms. ALDRI på fb... Dette er forsåvidt noe vi ikke har snakket om, men begge parter har på en måte skjønt det.....

Nei, vi har heller aldri snakket om det, men det faller helt naturlig syns jeg. Lærere må også ha fri! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Både jeg og foreldrene til elever er inneforstått med at skolerelaterte ting tar vi opp i min arbeidstid, enten face to face eller via telefon/sms.''

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er venn med læreren til sønnen min, men ikke læreren til datteren min (ennå).

Jeg kan godt sende læreren skolerelaterte spm i Innboksen (ikke på Veggen der alle kan lese det), siden hun har sagt at det er helt ok. Er vel ikke verre å sende en mld på fb enn å sende en vanlig mail/sms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...