Gå til innhold

Når dusje helt på egenhånd?

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Eldste var vel rundt 8- 9 når hun fikk klare seg helt selv i dusjen med hårvask etc. Yngste var vel så vidt 6-7.

Men- siden TING TAR TID må vi stort sett fordele dem på kveld/ morgen for full hårvask for å ha nok varmt vann. Eller vi står på badet hele familien og dirigerer på med vannet, gjerne med de to yngste sammen i dusjen- våt håret, av med vannet, shampo, på med vann, skyll håret, av med vann, balsam osv....

Eldste bruker gjerne 20 minutter i dusjen hvis hun får anledning. Hun må dermed ofte dusje og ordne seg sist hvis vi skal nyvasket ut av huset alle mann- da kan hun styre på til varmtvannstanken er tom!

Har vurdert 300 liter vv-tank...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hahaha:)) "Ektepar solgte trassig treåring til fordel for kameler!" :P

Ikke sant :)

Vi var bare så himla usikre på hvordan vi skulle fått med oss de 100 kamelene hjem til Norge - og ikke minst på hvordan naboene ville taklet 100 kameler i hagen *flire*

Jaja, nå er ungen heldigvis akkurat fylt 6 og har blitt snusfornuftig 1.klassing innimellom all "fjernheten" (jeg er mange ganger glad for at både armer, bein og hode sitter fast på kroppen hennes sånn at hun ikke har mulighet for å glemme det igjen noe sted ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min som er åtte har dusjet helt selv det siste året. Jeg er litt usikker på hvor godt håret egentlig blir vasket, men det får jeg ikke gjort så mye med nå når han er blitt så stor at han blir flau hvis vi ser ham naken. Vel, vel, det skal vel mye til før det blir de helt store problemene av litt slurvete hårvask. Håper jeg...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene mine har langt og veeeeeldig tykt hår.

De begynte å vaske håret selv, med etterinspeksjon, da de var rundt 8-9 år gamle. Det førte titt til at de måtte tilbake i dusjen for å skylle mer.

Nå er de 10 og 12 og det går greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt jeg, har en 13 åring nå... Det gikk så automatisk, og plutselig fikk vi ikke lov til å være i nærheten av badet når hun drev der. Men jeg titter jo av og til på håret hennes og ser om det er ok, men hos en 13 årig jente skal jeg love deg at håret ER ok;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Problemet har ikke vært vasking og det, men alt surret de bare MÅ gjøre innimellom... :0/ Det gjør de for så vidt enda, surrer altså. Men det blir bedre og bedre, de er sju de minste.''

Jeg har ei på 11 og en på 13. Når 11-åringen får beskjed om å gå i dusjen tar det omtrent en halvtime før hun faktisk er i dusjen - hun bruker sikkert 10 min på å finne ren truse til etter dusjen, så tar det sikkert 10 min å kle av seg de 4-5 plaggene hun har på seg, så må hun finne frem to håndklær + legge ett håndkle på en krakk utenfor kabinettet som hun står på etter dusjen, så må hun på do og det tar noen minutter. Selve dusjingen tar vel ca. 10 min.

Guttungen går på rommet, tar den første bokseren han får tak i, går på do, finner frem håndkle og går i dusjen. Tar max. 5 min. + selve dusjingen som kan ta inntil 10 min.

''Jeg har ei på 11 og en på 13. Når 11-åringen får beskjed om å gå i dusjen tar det omtrent en halvtime før hun faktisk er i dusjen - hun bruker sikkert 10 min på å finne ren truse til etter dusjen, så tar det sikkert 10 min å kle av seg de 4-5 plaggene hun har på seg, så må hun finne frem to håndklær + legge ett håndkle på en krakk utenfor kabinettet som hun står på etter dusjen, så må hun på do og det tar noen minutter. Selve dusjingen tar vel ca. 10 min.

Guttungen går på rommet, tar den første bokseren han får tak i, går på do, finner frem håndkle og går i dusjen. Tar max. 5 min. + selve dusjingen som kan ta inntil 10 min.

''

Akkurat som mine to - bortsett fra at min gutt på snart 13 dusjer i maks 3 minutter. Men det hender han legger seg i badekaret, og da kan han ligge 15-20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldste var vel rundt 8- 9 når hun fikk klare seg helt selv i dusjen med hårvask etc. Yngste var vel så vidt 6-7.

Men- siden TING TAR TID må vi stort sett fordele dem på kveld/ morgen for full hårvask for å ha nok varmt vann. Eller vi står på badet hele familien og dirigerer på med vannet, gjerne med de to yngste sammen i dusjen- våt håret, av med vannet, shampo, på med vann, skyll håret, av med vann, balsam osv....

Eldste bruker gjerne 20 minutter i dusjen hvis hun får anledning. Hun må dermed ofte dusje og ordne seg sist hvis vi skal nyvasket ut av huset alle mann- da kan hun styre på til varmtvannstanken er tom!

Har vurdert 300 liter vv-tank...........

En kollega fikk laget eget bad til seg og kona da døtrene ble tenåringer -han anskaffet også separat varmtvannstank etter konstant å bli avspist med bare kaldt vann etter at døtrene var ferdige i dusjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min som er åtte har dusjet helt selv det siste året. Jeg er litt usikker på hvor godt håret egentlig blir vasket, men det får jeg ikke gjort så mye med nå når han er blitt så stor at han blir flau hvis vi ser ham naken. Vel, vel, det skal vel mye til før det blir de helt store problemene av litt slurvete hårvask. Håper jeg...;)

8-åring som blir flau når foreldrene ser han naken? Synes det er veldig tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-åring som blir flau når foreldrene ser han naken? Synes det er veldig tidlig.

Ja, det synes jeg også. Jeg tror han er litt påvirket av storebroren som er tenåring og helt hysterisk i forhold til de tingene der. Han får caramba hvis noen her i huset viser litt hud. Selv lillebror har fått klar melding om å ikke vise seg uten klær selv om han bare skal opp for å tisse om natta. Herreminhatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt skolestart og kanskje et par år etter. Med yngste, vasker og skyller hun hår og kropp såpass bra at jeg bare er innom og sjekker. Hun er nok klar for å gjøre dette helt på egenhånd før hun fyller seks. De er forskjellige disse barna, og har behersket dette til ganske ulike alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...