Gjest sidemål? Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Vurderer å søke fritak for sidemål (nynorsk) på pga dysleksi. Eleven er i ungdomsskolen og vil kunne klare sidemålet, men synes det koster mer enn det smaker. Går ut over andre fag. Trekker ned karaktersnitt mm. Hvilke ulemper vil et slikt fritak kunne ha i fremtiden? Utdanning man ikke kommer inn på? Stigma? Andre låste dører? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GPn Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Ingen ulemper. Kun fordeler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Han vil utvilsomt få problemer med utdannelsen til norsklærer. Ellers ingen. Ellers er det verd å merke seg at eleven ikke får fritak for undervising, men vurdering. Det betyr at eleven må være tilstede i sidemålstimene, men skal skrive oppgaver o.l på hovedmål. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sidemål? Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Ingen ulemper. Kun fordeler. Takk for svar! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sidemål? Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Han vil utvilsomt få problemer med utdannelsen til norsklærer. Ellers ingen. Ellers er det verd å merke seg at eleven ikke får fritak for undervising, men vurdering. Det betyr at eleven må være tilstede i sidemålstimene, men skal skrive oppgaver o.l på hovedmål. Takk for svar! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 H*n vil ha store problemer på lærerutdanningen, der er det ikke anledning til fritak lenger. Ellers vet jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Hei Jeg har et barn som fikk fritak for nynorsk gjennom både ungdomsskolen og vgs. H*n har ikke dysleksi, men har alltid vært veldig sen til å lese og skrive. Ingen problemer, h*n er nå lærling og snart ferdig utdannet restaurantkokk Jeg selv slapp også nynorsk på vgs., dog av andre grunner. Har tatt høyskoleutdannelse, og har aldri møtt på noen problemer. Den gangen ble det påpekt at jeg ikke kunne forvente å få jobb i 'nynorsk-kommuner'. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sidemål? Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 H*n vil ha store problemer på lærerutdanningen, der er det ikke anledning til fritak lenger. Ellers vet jeg ikke. Takk for svar! Innebærer det at du ikke kommer inn på lærerskolen uten karaktervrudering i sidemål eller at du kan få problemer med sidemål fordi det er obligatorisk under lærerutdanningen? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sidemål? Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Hei Jeg har et barn som fikk fritak for nynorsk gjennom både ungdomsskolen og vgs. H*n har ikke dysleksi, men har alltid vært veldig sen til å lese og skrive. Ingen problemer, h*n er nå lærling og snart ferdig utdannet restaurantkokk Jeg selv slapp også nynorsk på vgs., dog av andre grunner. Har tatt høyskoleutdannelse, og har aldri møtt på noen problemer. Den gangen ble det påpekt at jeg ikke kunne forvente å få jobb i 'nynorsk-kommuner'. Takk for svar! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Takk for svar! Innebærer det at du ikke kommer inn på lærerskolen uten karaktervrudering i sidemål eller at du kan få problemer med sidemål fordi det er obligatorisk under lærerutdanningen? mvh Det siste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sidemål? Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Det siste. Takk for svar! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Hei Jeg har et barn som fikk fritak for nynorsk gjennom både ungdomsskolen og vgs. H*n har ikke dysleksi, men har alltid vært veldig sen til å lese og skrive. Ingen problemer, h*n er nå lærling og snart ferdig utdannet restaurantkokk Jeg selv slapp også nynorsk på vgs., dog av andre grunner. Har tatt høyskoleutdannelse, og har aldri møtt på noen problemer. Den gangen ble det påpekt at jeg ikke kunne forvente å få jobb i 'nynorsk-kommuner'. Min eldste går nå i 6. klasse og fikk dysleksidiagnose for et halvt år siden. Lærte faktisk tidlig å lese, men det ble liksom aldri bra. Rettskrivingen er mildt sagt en katastrofe, og dermed sliter hun også i engelsk. Jeg skal gjøre alt jeg kan for fritak i sidemål, men hvordan går man frem? Sosiallærer på skolen sa litt hånlig at jeg bare kunne glemme det, men jeg ser jo at andre har klart det. Hva trenger vi? Legeerklæring? Holder det med at vi foreldre sender en søknad? Greit å vite 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Min eldste går nå i 6. klasse og fikk dysleksidiagnose for et halvt år siden. Lærte faktisk tidlig å lese, men det ble liksom aldri bra. Rettskrivingen er mildt sagt en katastrofe, og dermed sliter hun også i engelsk. Jeg skal gjøre alt jeg kan for fritak i sidemål, men hvordan går man frem? Sosiallærer på skolen sa litt hånlig at jeg bare kunne glemme det, men jeg ser jo at andre har klart det. Hva trenger vi? Legeerklæring? Holder det med at vi foreldre sender en søknad? Greit å vite Har hennes skrive- og lesevansker blitt vurdert av PPT? I såfall ville jeg ha kontaktet dem og bedt dem vurdere det med nynorsk. Hvis PPT anbefaler fritak, så tror jeg det greit går igjennom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Min eldste går nå i 6. klasse og fikk dysleksidiagnose for et halvt år siden. Lærte faktisk tidlig å lese, men det ble liksom aldri bra. Rettskrivingen er mildt sagt en katastrofe, og dermed sliter hun også i engelsk. Jeg skal gjøre alt jeg kan for fritak i sidemål, men hvordan går man frem? Sosiallærer på skolen sa litt hånlig at jeg bare kunne glemme det, men jeg ser jo at andre har klart det. Hva trenger vi? Legeerklæring? Holder det med at vi foreldre sender en søknad? Greit å vite Det var faktisk norsklæreren som kom med forslaget.Dette er jo 5 år siden, så jeg husker ikke helt. Men jeg tror ikke jeg skrev noe som helst. Vi hadde helt sikkert ingen legeerklæring, det hadde jeg husket. Heller ingen andre attester/uttalelser. Læreren skrev noe. Og jeg har sikkert skrevet navnet mitt på det. Og som sagt: h*n har ingen diagnose, er bare sen til å lese. Takk og pris for at det finnes gode pedagoger, som klarer å vurdere elevene individuelt! På vgs (hvis jeg husker riktig!) gikk dette automatisk, siden h*n allerede hadde fritaket fra ungdomsskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Det var faktisk norsklæreren som kom med forslaget.Dette er jo 5 år siden, så jeg husker ikke helt. Men jeg tror ikke jeg skrev noe som helst. Vi hadde helt sikkert ingen legeerklæring, det hadde jeg husket. Heller ingen andre attester/uttalelser. Læreren skrev noe. Og jeg har sikkert skrevet navnet mitt på det. Og som sagt: h*n har ingen diagnose, er bare sen til å lese. Takk og pris for at det finnes gode pedagoger, som klarer å vurdere elevene individuelt! På vgs (hvis jeg husker riktig!) gikk dette automatisk, siden h*n allerede hadde fritaket fra ungdomsskolen. ''På vgs (hvis jeg husker riktig!) gikk dette automatisk, siden h*n allerede hadde fritaket fra ungdomsskolen. '' Det er tre kriterier som gir fritak på vgs. Det er 1. Minoritetsspråklig bakgrunn, 2. Dokumentert dysleksi, 3. Fritak fra ungdomsskolen. Men fritaket på ungdomskolen skal så vidt jeg vet være gjort i samråd med PPT. Og så er det greit å vite at fritaket gjelder vurdering, og ikke deltagelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sidemål? Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Min eldste går nå i 6. klasse og fikk dysleksidiagnose for et halvt år siden. Lærte faktisk tidlig å lese, men det ble liksom aldri bra. Rettskrivingen er mildt sagt en katastrofe, og dermed sliter hun også i engelsk. Jeg skal gjøre alt jeg kan for fritak i sidemål, men hvordan går man frem? Sosiallærer på skolen sa litt hånlig at jeg bare kunne glemme det, men jeg ser jo at andre har klart det. Hva trenger vi? Legeerklæring? Holder det med at vi foreldre sender en søknad? Greit å vite Det går an å kontakte dysleksiforbundet og be om råd. http://dysleksiforbundet.no/no/rettigheter/elev/grunnskole/Fritak+fra+vurdering+i+norsk+sidem%C3%A5l.9UFRDO3a.ips mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sidemål? Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 ''På vgs (hvis jeg husker riktig!) gikk dette automatisk, siden h*n allerede hadde fritaket fra ungdomsskolen. '' Det er tre kriterier som gir fritak på vgs. Det er 1. Minoritetsspråklig bakgrunn, 2. Dokumentert dysleksi, 3. Fritak fra ungdomsskolen. Men fritaket på ungdomskolen skal så vidt jeg vet være gjort i samråd med PPT. Og så er det greit å vite at fritaket gjelder vurdering, og ikke deltagelse. ''c) Fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål kan gis til elever som har rett til særskilt språkopplæring i ungdomsskolen og i videregående opplæring, (d) elever i grunnskole og videregående opplæring som har spesialundervisning i norsk som omfatter skriftlig sidemål, (e) samt elever med skade, sykdom eller dysfunksjon som har problem med å klare begge målformene diagnostisert av en sakkyndig.'' http://www.elevsiden.no/rettigheter/fritak_for_vurdering_med_karakter mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.