Gå til innhold

Lamictal og hallusinasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

For snart 4 uker siden begynte jeg opptrapping på Lamictal for Bipolar lidelse type 2. Helt fra starten sov jeg dårlig ved at jeg våknet mye på natten, hadde mye mareritt og drømmer som føltes "virkelige". Etter 2 uker (natten etter jeg trappet opp til 75 mg), hadde jeg en forferdelig opplevelse. På natten våknet jeg til lyden av at døra til soverommet ble åpnet. Fremdeles i ørska kjente jeg noe (som føltes som en katt), hoppe opp på meg, og gå mot ansiktet mitt. "Katten" kom helt opp i ansiktet mitt, og jeg hørte den male. Etter dette våknet jeg helt, og åpnet øynene. Da fikk jeg se en mann bakfra. Han gikk bort fra senga mi. Selv om det var mørkt i rommet, var mannen selvlysende, som om han skulle vært i et rom med dagslys. Han var gjennomsiktig, men jeg husker nøyaktig hvordan han så ut bakfra, hårfarge, frisyre og hva slags klær han hadde på seg. Etter noen sekunder ble han borte. Jeg ble livredd og sov ikke resten av natta.

Dagen etter prøvde jeg å finne informasjon på nettet. Jeg gikk ut i fra at denne opplevelsen var såkalt "søvnparalyse med hallusinasjoner". To dager etter var jeg hos psykiateren som hadde skrevet ut medisinen til meg. Hun sa at hun aldri har hørt om noen andre som har hatt slike bivirkninger av Lamictal. Hun sa hun hadde hørt rykter om at noen går igjen på det området jeg bodde den natta (jeg følger et intervallprogram for spiseforstyrrelser og var innlagt på det tidspunktet. Jeg bodde i et hus på området). Hun sa at det er mer mellom himmel og jord enn vi aner.. Jeg tolker dette dit at hun mener det er mer sannsynlig at jeg har sett et spøkelse enn at jeg har hatt hallusinasjoner. Nå vet jeg ikke hva jeg skal tro. I pakningsvedlegget står det at opptil 1 av 10000 kan få hallusinasjoner. Er jeg 1 av 10000 eller er dette mer vanlig (underrapportering av bivirkninger)? Jeg bruker av og til Stilnoct. Jeg drømmer mye på dem også, men har aldri hatt hallusinasjoner på dem. Etter søk på nettet har jeg fått inntrykk av at hallusinasjoner er mer vanlig med Stilnoct.

Jeg har aldri før hatt hallusinasjoner. Det er noe av det verste jeg har opplevd. Nå er jeg redd for å sove på kvelden. Jeg vet aldri hva natten vil bringe av mareritt eller hallusinasjoner. For noen dager siden drømte jeg om tordenvær. Dagen etter ble det et forferdelig tordenvær. Jeg hadde ikke sett værmeldingen, og hadde ingen anelse om at det skulle bli torden. Hvis jeg begynner å drømme om ting som skal skje, så tør jeg ikke bruke Lamictal.

Jeg har også andre bivirkninger. Hodepine som sitter på tinningen på hver side, skjelving på hendene og bryster som plutselig har blitt harde og begynt å vokse (!).

Kan jeg regne med at disse bivirkningene forsvinner etterhvert? Søvnproblemene gjør meg helt utslitt, og kan dermed føre meg ut i depresjon igjen.

Er det flere her som har opplevd noen av de bivirkningene som jeg har?

pysen1365381197
Skrevet

Hei, hadde ikke hallusinasjoner, men forferdelige mareritter som varte ca 1 mnd. trodde jeg måtte slutte med lamictal, men det gikk over etter hvert. søkte på nettet og fant på engelsktalende sider lignende opplevelser. D var skikkelig fælt og kona lå våken og syntes det var forfeldelig mes såre lyder.

Skrevet

Hei, hadde ikke hallusinasjoner, men forferdelige mareritter som varte ca 1 mnd. trodde jeg måtte slutte med lamictal, men det gikk over etter hvert. søkte på nettet og fant på engelsktalende sider lignende opplevelser. D var skikkelig fælt og kona lå våken og syntes det var forfeldelig mes såre lyder.

Takk for svar.

Jeg sover fremdeles dårlig og har mye mareritt. Heldigvis har jeg ikke hatt flere hallusinasjoner.

Jeg har fått Vallergan som skal hjelpe meg til å sove bedre, så jeg håper den også hjelper så jeg får mindre mareritt.

Jeg har nettopp fått diagnosen bipolar, og regner med jeg må bruke Lamictal resten av livet. Godt å høre at marerittene gikk over for deg. Da har jeg et håp om at nattesøvnen etterhvert blir bedre for meg også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...