Gå til innhold

Er dette schizofreni?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Depressiv fra 15 til 18. Tvang og panikkanfall fra 18. Isolering fra 16 år gammel. Mye selvmordstanker, fungerte ikke sosialt.

Ble innlagt frivillig for "nerver", ble imponert av de andre, som snakket om selvmord. Hermet etter de. Løy om att jeg skulle ta livet av meg. Gråt vanvittig mye (jeg er mann). Ble tilslutt tvangsinnlagt.

Sluppet fri, for så å flytte for meg selv. Kutter da ut all kontakt med alle, slutter på skolen, som jeg skulket uansett. Massive tvangstanker som tok helt overhånd. Hiv smitte kom gjennom tv, kunne kjenne dryp, dersom det var hiv-smittede eller ander syke på tv. Mistet all personlig hygiene, bortsett fra tvangspreget håndvask minst 1 såpe om dagen. Sov med klærne på. Hadde tanker om att gafler ble stukket ned i halsen min, slik att jeg kjente smaken, og brakk meg. Brukte poser på hendene for å ikke få hiv o.l. Så blod over alt hvor jeg gikk, og gikk med hender i lomma og leppene lukket slik att smitte ikke skulle komme inn i munnen, ved spytt, blod og innsekter. Dusjet skjelden for sluket var tett, baderommet oversvømmet i ett halvt år.

Kom meg automatisk etter 3 år slik.

Fikk samboer, som jeg ble veldig hekta på.

Så litt jobbing, klarte meg bra.

Etter noen år, nye tvangstanker. Denne gangen om att en ond side av meg selv, satte inn tanker fra satan i hodet mitt. Måtte be flere hundre ganger om dagen, selv offentlig og folk så jeg snakket med meg selv. Så tegn overalt om att gud misforstod meg og trodde tankene satan implanterte var sanne. Var i ett forhold, og samboer ble svært rådvill over min oppførsel. Og hadde og noen tanker om att noen prøvde å blø på barberhøvelen min, kaste forbannelser på meg o.l.

Etter noen 1 - 2 år med eskalerende symtomer, blir psykiater koblett inn. Blir satt på antipsykotiske medisiner, og har gått på det siden. Religionsåket ble mere og mere borte, ingen tvangstanker lengre, ikke noe selvhenføring heller. Men enslig, uten ork, uten nettverk (etter eget ønske).

Skrevet

Og mest sannsynlig iblandet paranoiditet. Paranoid Schizofreni.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Du kan jo se om du kjenner deg igjen i punktene i PANSS... selv var det endel der som stemte og endel som ikke stemte, og det er vel derfor jeg bare har symptomer på schizofreni og ikke schizofreni. Men hvis du kjenner deg igjen i det meste vil jeg tippe det er korrekt diagnose.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Du kan jo se om du kjenner deg igjen i punktene i PANSS... selv var det endel der som stemte og endel som ikke stemte, og det er vel derfor jeg bare har symptomer på schizofreni og ikke schizofreni. Men hvis du kjenner deg igjen i det meste vil jeg tippe det er korrekt diagnose.

http://www.glaje.com/Scales/panss.pdf

Skrevet

Og mest sannsynlig iblandet paranoiditet. Paranoid Schizofreni.

Takk xbellax og smir. Når jeg leser det så minner det om 2 forskjellige diagnoser, nemlig OCD og schizofreni. Jeg vet ikke hvem som er rett. Men jeg har nå schizofreni som diagnose. Men det kunne være greit å slippe, nå som folks oppfatning har endret seg.

Skrevet

kan ikke OCD ha vært promodral(?)fasen av schizofreni? jeg kjenner en jente som hadde bipolar 2 som promodralfasen av schizofreni

vet ikke om jeg skrev det riktig.

de symptomene man før et par år før schizofrenien bryter helt ut

Skrevet

Jeg er nok schizofren. I følge pans o.l. Men jeg føler meg ikke som noe typisk "case". Egetnlig dumt av meg å spørre. NHD gidder ikke svare meg som vanlig heller. Haha, han er sikkert lei meg.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg er nok schizofren. I følge pans o.l. Men jeg føler meg ikke som noe typisk "case". Egetnlig dumt av meg å spørre. NHD gidder ikke svare meg som vanlig heller. Haha, han er sikkert lei meg.

Hva er egentlig et typisk "case" av schizofreni?

Skrevet

Hva er egentlig et typisk "case" av schizofreni?

ett typisk case er vel egentlig en som får hallusinasjoner, trekker seg tilbake, mister ambisjon og driv. Stadig merkelligere oppførsel ol.

Gjest Matariki
Skrevet

Du har vel den diagnosen?

Syns jeg husker du har skrevet det. Har den jeg og, men er litt usikker. Prøver å akseptere det.

Skrevet

Du har vel den diagnosen?

Syns jeg husker du har skrevet det. Har den jeg og, men er litt usikker. Prøver å akseptere det.

Jeg har diagnosen ja. Har akseptert det, frem til det greiene med han massemorderen.

Har igrunn hatt diagnosen tilog fra i snart 20 år, men først for ca 4-5 år siden fikk jeg grundig utredning, og da ble den spikret fast som paranoid schizofreni.

Grunnen til att jeg tviler er att jeg har møtt på psykiatere som ikke tror jeg er schizofren. Riktignok i bedre perioder da.

:)

Gjest Matariki
Skrevet

Jeg har diagnosen ja. Har akseptert det, frem til det greiene med han massemorderen.

Har igrunn hatt diagnosen tilog fra i snart 20 år, men først for ca 4-5 år siden fikk jeg grundig utredning, og da ble den spikret fast som paranoid schizofreni.

Grunnen til att jeg tviler er att jeg har møtt på psykiatere som ikke tror jeg er schizofren. Riktignok i bedre perioder da.

:)

Har møtt folk i psykiatrien som tror jeg er frisk og noen tror jeg har evner, hehe ikke lett å vite hva og hvem en skal tro på. Fårr diagnosen før jeg og, men tror jeg glemte det.

Vil tro på den siste, de var seriøse folk og flinke. Likevel...

Får bare slå oss til ro med det tror jeg, at de vet hva de holder på med de fagfolka :)

Skrevet

Har møtt folk i psykiatrien som tror jeg er frisk og noen tror jeg har evner, hehe ikke lett å vite hva og hvem en skal tro på. Fårr diagnosen før jeg og, men tror jeg glemte det.

Vil tro på den siste, de var seriøse folk og flinke. Likevel...

Får bare slå oss til ro med det tror jeg, at de vet hva de holder på med de fagfolka :)

Jepp for gjøre det ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...