Gjest altintop Skrevet 18. desember 2011 Skrevet 18. desember 2011 Heisann har siste året slitt mye med angst og tvangstanker.Har småangst hele tiden pga tankene.Jeg er verdens snilleste mann og kunne aldri skadet noen.Likevel oppstår det tvangstanker om at jeg er redd for å bli gal å skade de jeg er glad i.Jeg kunne aldri gjort dette,men er redd for at d kan skje vist jeg blir gal av tvangstankene mine.Men har hørt at de som lider av tvangstanker om å skade andre og de man er glad i , er de siste som utfører slike handlinger.Stemmer dette? Jeg vet med meg selv jeg aldri kunne skadet noen,men redd for at siden jeg har angst og tvangstanker om dette at det kan være ett tegn på at jeg vil bli gal.Og når man tenker slik så er jo det ikke lett slutte tenke slik. Men jeg klarer ikke få så mye angst lenger pga jeg vet jeg aldri kunne utført noen noe vondt.Så det jeg lurer på stemmer det at de som blir gal ikke merker det selv? og at det og ha tvangstanker om å skade de man er glad i,ikke er farlig og man aldri vil utføre slike handlinger,når man selv tenker at man aldri kunne utført det? Er vel derfor man får slike tanker,for at man skal få angst av de må de være veldig ubehagelige.Er det ikke mye i at de som er redd for å bli gal og redd for å skade noen og har tvangstanker om slikt er de siste som vil gjøre noen noe vondt? ihvertfall det jeg har hørt.Brukte steroider og partydop i min fortid,men slutet helt for 5-6 år siden. Tvangstankene er ikke farligere for d sant? Jeg har aldri hatt psykose,el aldri vært stygg med noen,og vet jeg aldri kunne vært stygg med noen.Men er redd for tenk vist jeg blir gal og mister kontrollen og tvangstankene mine kanskje er ett tegn på det? Men jeg er fult klar over dette er mine tanker,og at det er d siste i verden jeg kunne utført.Alle får vel slike tanker ,men bare noen lar seg bli redd av de.Jeg trenger ikke frykte vonde tvangstanker sant? mvh 0 Siter
serenity777 Skrevet 18. desember 2011 Skrevet 18. desember 2011 Det stemmer det att folk med tvangstanker ikke gjør de forferdelige tingene som de har tvangstanker om. Men å søke visshet om dette, vil mest sannsynlig ikke hjelpe noe særlig, da det å søke bekreftelse på det er endel av sykdommen. Lær å bruke kognitive teknikker, få en god kognitiv behandler, og stor dose ssri, så hjelper det mange. Jeg hadde tvangstanker mye før, er nå helt kvitt de. Men jeg har en annen diagnose og. 0 Siter
Gjest fruitcake Skrevet 19. desember 2011 Skrevet 19. desember 2011 Har periodevis hatt OCD-tanker tidligere. Kombinasjonen ssri + lamictal + fysisk trening, mer eller mindre eliminerte dette. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 19. desember 2011 Skrevet 19. desember 2011 Jeg har hatt det akkurat som deg. Når mitt barn var nyfødt turde jeg ikke ha terrassedøren oppe i tilfelle jeg skulle kaste babyen ut fra 3 etg. Jeg har hatt en stemme i hodet som har sagt mye stygt. Og tvangstanker har jeg hatt siden jeg var liten...tenker 5-6 år. Tankene dreide/dreier seg om at jeg dreper noen i nær familie, jeg ser det liksom. At jeg kræsjer med bil når jeg er ute og kjører. At noen kommer til å dø pga meg. At jeg plutselig mister kontrollen og dreper en baby på butikken når jeg handler. At jeg plutselig stikker faren min med kniv når han er på besøk. Om man er gal eller ikke er uten betydning. Det viktigste for meg var å få det bedre, for det var/er forferdelig å ha det slik. Hjelp har vært psykoterapi (hjalp lite) og medisin, fluanxol, (hjalp ufattelig mye). Jeg er kvitt 95% av tankene. 0 Siter
Gjest altintop Skrevet 19. desember 2011 Skrevet 19. desember 2011 Jeg har hatt det akkurat som deg. Når mitt barn var nyfødt turde jeg ikke ha terrassedøren oppe i tilfelle jeg skulle kaste babyen ut fra 3 etg. Jeg har hatt en stemme i hodet som har sagt mye stygt. Og tvangstanker har jeg hatt siden jeg var liten...tenker 5-6 år. Tankene dreide/dreier seg om at jeg dreper noen i nær familie, jeg ser det liksom. At jeg kræsjer med bil når jeg er ute og kjører. At noen kommer til å dø pga meg. At jeg plutselig mister kontrollen og dreper en baby på butikken når jeg handler. At jeg plutselig stikker faren min med kniv når han er på besøk. Om man er gal eller ikke er uten betydning. Det viktigste for meg var å få det bedre, for det var/er forferdelig å ha det slik. Hjelp har vært psykoterapi (hjalp lite) og medisin, fluanxol, (hjalp ufattelig mye). Jeg er kvitt 95% av tankene. Jeg går på cipralex mot angsten og tvangstankene. 3o mg om dagen,hjelper litt. Bør jeg ta større dose mot tankene ? evt mange tar annet sammen med ssri. antipsykotisk el noe. Noen som kan anbefale hva jeg bør spørre min psykiater om å få sammen med cipralex. Vil fortsette med cipralex,da de funker en del. mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.