nitty-gritty Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Ehm, du er LITT på jordet. Altså, du vet jo at jeg har Billa, og faren hennes har en datter til som da bor med begge foreldrene sine. Billa får fra mine og farens foreldre, min samboers foreldre og fars kones foreldre - alle med tilhørende familier. Ny lillesøster får "bare" fra far & kone, og hans/hennes foreldre. Sånn er det jo... Dersom din eks får flere barn vil jo ikke din familie sende gaver til det barnet? Nå har jeg ordnet så Billa har et par gaver til lillesøsteren som far & stemor ikke har ordnet, men det er bare småting. Hun er også straks to år. Jeg synes egentlig ikke du skal tenke på dette som at de ikke tar hensyn. Jeg synes det er fint at de viser gutten din oppmerksomhet og sender ham gaver, og så må du forklare lillesøster (når den tid kommer) at han også har familie i Norge som han får gaver av. Med tiden vil han jo kanskje besøke dem og være mer med dem enn han er i dag også. Men om dette da skal bli rettferdig, slik det "skal" vaere, saa burde han da faa ingenting fra stepappaen og hans familie? Barna er som helsoesken. Det er der forskjellen ligger. Og jeg sier jo ikke at de burde kjoepe likt til begge eller noe i det hele tatt til minstejenta. De kunne ha kjoept en skikkelig gave fra hver i den familien til gutten, ikke kommet med femten stykker, slik at forskjellen blir kjempestor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Nei, vi hadde et par juler hvor minstemann fikk en haug med presanger og de to store, som ikke var sååå store at de helt klarte å svelge det, kun fikk av mine foreldre og meg. Nå har vi minstemann annenhver jul da og han åpner presangene fra farens familie hos faren. Nå er ungene mine så store at de hadde ikke brydd seg uansett, men jeg husker de julene veldig godt. Guttene mine ble også døpt samme dag og den yngste fikk masse presanger og penger og han på 14 fikk nesten ingenting. Og alle sa han skulle få mer i konfirmasjonsgave, men da fikk han ingenting og de takket nei til å komme i selskapet. Jeg skjønner veldig godt at alle bryr seg mer om sine egne og mindre om halvsøsken som de ikke er i familie med, men det med presanger er bare penger. Hvorfor ikke fordele det ganske likt ? Jeg har feiret en jul med bestemora og tanter og onkler til minstemann og til og med jeg ble litt satt ut av at jeg ikke fikk noen presanger og minstemann og de andre fikk hauger. Uff, det hoeres leit ut Jeg vil ikke at julaften her i huset skal bli slik, saa om dette fortsetter saa tror jeg at jeg ber de invitere han paa pakkeaapning hos seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Men om dette da skal bli rettferdig, slik det "skal" vaere, saa burde han da faa ingenting fra stepappaen og hans familie? Barna er som helsoesken. Det er der forskjellen ligger. Og jeg sier jo ikke at de burde kjoepe likt til begge eller noe i det hele tatt til minstejenta. De kunne ha kjoept en skikkelig gave fra hver i den familien til gutten, ikke kommet med femten stykker, slik at forskjellen blir kjempestor. Noen ting kan vi foreldre bare ikke gjøre noe med og dette er vel en av dem. Rett og slett. Forskjellen her blir vel at jentungens biologiske familie også treffer guttungen jevnlig mens guttunges (omtrent) ikke har truffet jentungen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stetante Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg synes du er HELT på jordet. Dersom jeg og mann skilte oss, og jeg fikk et barn til med ny partner, kunne jeg da ikke forvente at min nåværende manns familie skulle gi gaver til mitt nye barn! De ville jo ikke hatt noen relasjon til barnet annet enn at det vat halvsøster til deres barnebarn. Dersom det blir problemer med lillesøster etterhvert, får du forklare henne at ja, storebror får flere gaver, men HUN er så heldig at hun bor sammen med begge sine foreldre. Livet er ikke rettferdig, men i sum kommer hun like bra ut. Det er helt sikkert storebror også klar over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Hvis jeg ble skilt fra mannen min og etablerte meg med ny mann og nytt barn, så hadde jo ikke jeg forventet at min ekssvigerfamilie skulle kjøpe julegaver til mitt nye barn? Det er da ikke naturlig? Et barn som de kanskje aldri har møtt eller har noe forhold til, vil det jo bare virke rart om de skal kjøpe gaver til. Barnet ville jo kanskje ikke hatt peiling på hvem det fikk gaver av heller. Jeg sier ikke de maa kjoepe gaver, men de kan i alle tilfeller begrense gavelasset. De maa ikke komme med femten pakker fra to personer. Foroevrig har biopappaen til guttungen kontakt med jenta, han kommer jo innom foer og etter henting, drikker te og leker med henne. Noen ganger er han her i noen timer mens vi venter paa at guttungen skal bli ferdig paa skolen. Det samme gjelder moren hans, som jo bor i naerheten. Hun snakker til og med om at hun gjerne vil ha begge paa besoek naar jenta blir gammel nok til overnatting - hun er foroevrig den som sendte med en pakke til henne. Biofarfaren regner jeg ikke med skal sende pakke til henne - han ser vi ikke, selv om han er veldig velkommen paa besoek og bor i naerheten. Men han burde ha hode til aa begrense gavedrysset til en dyrere gave, ikke aatte smaa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Noen ting kan vi foreldre bare ikke gjøre noe med og dette er vel en av dem. Rett og slett. Forskjellen her blir vel at jentungens biologiske familie også treffer guttungen jevnlig mens guttunges (omtrent) ikke har truffet jentungen? Se svar til Beige 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Men om dette da skal bli rettferdig, slik det "skal" vaere, saa burde han da faa ingenting fra stepappaen og hans familie? Barna er som helsoesken. Det er der forskjellen ligger. Og jeg sier jo ikke at de burde kjoepe likt til begge eller noe i det hele tatt til minstejenta. De kunne ha kjoept en skikkelig gave fra hver i den familien til gutten, ikke kommet med femten stykker, slik at forskjellen blir kjempestor. ''De kunne ha kjøpt en skikkelig gave fra hver i den familien til gutten, ikke kommet med femten stykker, slik at forskjellen blir kjempestor.'' Akkurat det er jeg enig med deg i. Samtidig har jeg litt kvaler for å kritisere / overstyre folks "presangpolitikk". Men jeg ville nok nevnt dette forsiktig for giverne hvis jeg hadde et greit forhold til dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Ørlite på jordet, ja... Det blir jo nesten som at mine stebarns mormor skal kjøpe presang til min datter (som riktignok har samme far som mine stebarn da, men dog....) Det gjør hun IKKE, og det hadde jeg aldri forventet heller.... Når vi feirer jul sammen med mine foreldre (altså alle ungene, mine tre stebarn og vår felles datter), så får selvfølgelig stebarna presang av mine foreldre - men hun som er deres barnebarn får mer... Dette har vi på ingen måte laget noen sak av, for mine stebarn har egne besteforeldre som DE får gave av.... Det ender jo med at stebarna får flere gaver enn lillesøsteren, men jeg har ikke tenkt å kompensere for det heller - sånn er det bare, fordi de har større familie og fordi deres foreldre har etablert seg på hver sin kant med nye "besteforeldre" og alt som er... Det var egentlig litt løgn, for i år får 6-åringen et par nye crocs (innesko på skolen) fordi de gamle er for små - og selvom hun kunne trengt dem NÅ, velger jeg å pakke dem inn og legge dem under treet.... Men det er det eneste tilfellet jeg har gjort noe sånt... Mine stebarns mor hjelper ungene å kjøpe noe til lillesøsteren. Det er jeg veldig glad for, men jeg kunne ikke ha forventet det heller, synes jeg... Ikke kompenser, forklar heller guttungen i klare ordelag hvordan dette henger sammen, og i det du ser at han "skryter" og blir breial av det, så tar du en ekstra prat.... Du vil ende opp med å kompensere i minst 16 år til, og det tipper jeg du ikke er interessert i.... ''Du vil ende opp med å kompensere i minst 16 år til, og det tipper jeg du ikke er interessert i....'' Vet du, det gjoer vi nok. Foroevrig kjoeper jo jeg gave til eks-svigerfamilien og saa videre. Jeg ser mange tror vi ikke har kontakt, men det har vi altsaa. Moren til eksen har sittet i stua mi paa nyttaarsaften og graatt, vi har stoettet henne gjennom en skilsmisse, vi har hatt faren hans over paa besoek i forbindelse med hans bursdag og guttungens bursdag, vi inviterer alltid rundt juletider osv. Vi bor i samme land som denne familien, det gjoer ikke biopappaen. Saa da blir det vi som har mest kontakt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1324283022' post='4691791] Mitt svar er preget av at vi alle hadde kontakt, i en eller annen form. Vet ikke hvordan det er hos dere? Ja, se svar til UlrikkeE 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg synes du er litt på jordet. Jeg bruker mye tid på å lære barna mine at livet alltid ikke er rettferdig. Jeg synes ikke en kan forvente at det kjøpes barn til alle mulige stebarn og halvsøsken. I den grad barna blir skuffet og lei over "fordelingen", tror jeg det er noe de lærer av de voksne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg synes du er HELT på jordet. Dersom jeg og mann skilte oss, og jeg fikk et barn til med ny partner, kunne jeg da ikke forvente at min nåværende manns familie skulle gi gaver til mitt nye barn! De ville jo ikke hatt noen relasjon til barnet annet enn at det vat halvsøster til deres barnebarn. Dersom det blir problemer med lillesøster etterhvert, får du forklare henne at ja, storebror får flere gaver, men HUN er så heldig at hun bor sammen med begge sine foreldre. Livet er ikke rettferdig, men i sum kommer hun like bra ut. Det er helt sikkert storebror også klar over. ''Dersom det blir problemer med lillesøster etterhvert, får du forklare henne at ja, storebror får flere gaver, men HUN er så heldig at hun bor sammen med begge sine foreldre.'' Nei, vet du hva, noe slikt ville jeg ALDRI ha sagt. Han bor da ogsaa sammen med begge sine foreldre - mammaen sin og den eneste ordentlige pappaen han noen gang har hatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximia Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg sier ikke de maa kjoepe gaver, men de kan i alle tilfeller begrense gavelasset. De maa ikke komme med femten pakker fra to personer. Foroevrig har biopappaen til guttungen kontakt med jenta, han kommer jo innom foer og etter henting, drikker te og leker med henne. Noen ganger er han her i noen timer mens vi venter paa at guttungen skal bli ferdig paa skolen. Det samme gjelder moren hans, som jo bor i naerheten. Hun snakker til og med om at hun gjerne vil ha begge paa besoek naar jenta blir gammel nok til overnatting - hun er foroevrig den som sendte med en pakke til henne. Biofarfaren regner jeg ikke med skal sende pakke til henne - han ser vi ikke, selv om han er veldig velkommen paa besoek og bor i naerheten. Men han burde ha hode til aa begrense gavedrysset til en dyrere gave, ikke aatte smaa. Ja, men det er jeg enig med deg i. Det er ikke nødvendig å overdrive gavene til sønnen din selv om de bor langt unna og ikke ser han så ofte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg synes du er litt på jordet. Jeg bruker mye tid på å lære barna mine at livet alltid ikke er rettferdig. Jeg synes ikke en kan forvente at det kjøpes barn til alle mulige stebarn og halvsøsken. I den grad barna blir skuffet og lei over "fordelingen", tror jeg det er noe de lærer av de voksne. Saa hver eneste jul skal han ha et lass med gaver, ikke bare noen faa ekstra heller, mens hun er ferdig med aapningen en time eller to tidligere... Nei, slik vil jeg faktisk ikke ha det. Jeg hadde aldri godtatt det fra stefamilien hans heller, men de gjoer dog absolutt ingen forskjell paa noen av barna i familien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg forstår begge parter litt. I våre dager kan det bli veldig mange å kjøpe gave til, dersom man skal inkludere alle særkullsbarn på alle kanter. Jeg har selv kjøpt noe småtteri til min manns grandnevø (tror jeg det heter - han er onkel til barnets mor). Jeg vet ikke om de skal feire julaften sammen med barnefarens tre større barn fra første runde, og jeg regner uansett med at de får rikelig som det er. Men hadde jeg vært minstemanns bestemor, hadde jeg nok gitt dem noe. Jeg hadde nok ikke kompensert før de årene jeg syntes det var helt nødvendig, altså når den yngste ble større og lettere kan begynne å telle. Snakk med den eldste slik at han forstår sammenhengen og ikke gjør noe spesielt utav det. Det er klart du kan legge noen ting hun trenger i alle fall, under treet hvis det er et viktig poeng for deg og dere har råd til det. Men ikke skap en tradisjon det blir vanskelig å følge opp. Jeg reagerer imidlertid på at noen gir 6 - 8 gaver, hvis jeg forsto deg riktig. Det synes jeg er å overdrive. ''Jeg reagerer imidlertid på at noen gir 6 - 8 gaver, hvis jeg forsto deg riktig. Det synes jeg er å overdrive.'' Ja, det er dette jeg reagerer mest paa. Jeg hadde ikke brydd med om forskjellen var en gave fra hver han hadde ekstra. Men det er en hel haug - flere gaver enn ungene faar fra noen andre, saa hans antall er doblet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Saa hver eneste jul skal han ha et lass med gaver, ikke bare noen faa ekstra heller, mens hun er ferdig med aapningen en time eller to tidligere... Nei, slik vil jeg faktisk ikke ha det. Jeg hadde aldri godtatt det fra stefamilien hans heller, men de gjoer dog absolutt ingen forskjell paa noen av barna i familien. Men hun har vel også to sett besteforeldre (hvis hun er heldig), får hun også noe fra dine foreldre? Hvis dine foreldre kjøper til begge, synes jeg heller du kunne ta en prat med dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Ja, se svar til UlrikkeE Da er svaret mitt veldig reellt da. ) Jeg ser forøvrig på mine halvsøsken som helsøsken, ordet halv brukes kun dersom det må forklares noe med familieforhold, selv bruker vi det aldri. Siden mamma er som hun er, så har 2 av mine stesøsken også blitt mine helsøsken. Så med den erfaringen jeg sitter med, hadde jeg nok tenkt og gjort som deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Saa hver eneste jul skal han ha et lass med gaver, ikke bare noen faa ekstra heller, mens hun er ferdig med aapningen en time eller to tidligere... Nei, slik vil jeg faktisk ikke ha det. Jeg hadde aldri godtatt det fra stefamilien hans heller, men de gjoer dog absolutt ingen forskjell paa noen av barna i familien. Jeg synes godt du kunne ta en prat med hans famiie (og evt. andre) om å begrense antallet gaver. Det gjorde vi faktisk overfor besteforeldre for noen år siden. Det er morsomt med gaver, men (små) barn synes faktisk ikke 30 gaver er så mye morsommere enn 10. Etter å ha pakket opp de fire-fem første vil de gjerne heller leke med disse enn å pakke opp videre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximia Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Men hun har vel også to sett besteforeldre (hvis hun er heldig), får hun også noe fra dine foreldre? Hvis dine foreldre kjøper til begge, synes jeg heller du kunne ta en prat med dem. N-Gs mor er bestemor til begge barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Men hun har vel også to sett besteforeldre (hvis hun er heldig), får hun også noe fra dine foreldre? Hvis dine foreldre kjøper til begge, synes jeg heller du kunne ta en prat med dem. Litt oppklaring: Begge barna er mine og begge barna er sambos, men den eldste har ogsaa en biologisk far (og biofars familie). Stefamilien til soennen min behandler han likt som (eller bedre enn, han var tross alt der foerst) lillesoesteren og steniesene. Det har aldri vaert noe spoersmaal en gang. Biofars familie har selvfoelgelig i hovedsak kontakt med soennen min, men de moeter ogsaa lillesoesteren jevnlig (hun kjenner de godt nok til aa loepe mot de og klemme varmt naar hun ser de). Siden biofar bor i Sverige, mens vi bor i samme land som hans familie, saa ser vi de oftere enn han gjoer. Jeg reagerer IKKE paa at de ikke vil kjoepe gave til henne, jeg reagerer paa at de ikke kjoeper gave til henne naar de kjoeper en hel haug med gaver til han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Litt oppklaring: Begge barna er mine og begge barna er sambos, men den eldste har ogsaa en biologisk far (og biofars familie). Stefamilien til soennen min behandler han likt som (eller bedre enn, han var tross alt der foerst) lillesoesteren og steniesene. Det har aldri vaert noe spoersmaal en gang. Biofars familie har selvfoelgelig i hovedsak kontakt med soennen min, men de moeter ogsaa lillesoesteren jevnlig (hun kjenner de godt nok til aa loepe mot de og klemme varmt naar hun ser de). Siden biofar bor i Sverige, mens vi bor i samme land som hans familie, saa ser vi de oftere enn han gjoer. Jeg reagerer IKKE paa at de ikke vil kjoepe gave til henne, jeg reagerer paa at de ikke kjoeper gave til henne naar de kjoeper en hel haug med gaver til han. Ok, takk for oppklaring... Skjønner det er sårt, men jeg skjønner jo de biologiske foreldrene også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.