Gå til innhold

Julegaver

nitty-gritty

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Naa tror jeg ikke du forstaar familiedynamikken. Vi bor i samme land som disse menneskene, det er den delen av familien vi ser oftest. Vi flyttet til denne delen av landet blant annet fordi guttungens biofamilie da bor i naerheten. De er paa besoek her, de laaner guttungen utenom pappa-helgene (som er ca. annenhver maaned) og de kjenner minstejenta. Hun blir superglad naar de kommer paa besoek.

Ja, jeg skjønner det. Men de er likevel ikke hennes familie. Jeg ser jo også søsteren til Billa regelmessig, og har en del med familien der å gjøre - men jeg kjøper ikke gave til henne likevel.

Jeg antar at hennes familie sørger for at hun får det hun trenger av gaver, så sørger jeg for at vi får det vi trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

35

• Persille1365381127

10

• Mammantil3

5

• Tunta

5

''Men han burde ha hode til aa begrense gavedrysset til en dyrere gave, ikke aatte smaa.''

Det er ikke sikkert han har hode til det, han er mann. Og han har kanskje bare ett barnebarn?

Men jeg tror faktisk ikke barna vil ta dette like ille opp som deg. De venner seg jo til ting :)

Hehe :)

Vel, jeg tror ikke dette er vondt ment overhodet. Kjenner jeg mennene i den familien rett, saa hadde de blitt lei seg om de visste jeg tok meg naer av det. Saa det er nok et tilfelle av at det ikke faller de inn - kanskje fordi de er menn og typisk ikke de som planlegger julen i ukesvis for aa faa den saa fin som mulig for ungene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men det handler vel kanskje litt om hvor mange barnebarn man har også. Vi bor i samme hus som mamma, og hun gir alltid en del gaver til Billa. Både ting hun trenger (type store/dyre) og ting hun ikke trenger (småting hun finner her og der).''

Det kan sikkert vaere, men i pris saa gir mine foreldre langt mer.

Det er ofte mer vesentlig for foreldrene enn for barna, de har jo ikke noe forhold til pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hehe :)

Vel, jeg tror ikke dette er vondt ment overhodet. Kjenner jeg mennene i den familien rett, saa hadde de blitt lei seg om de visste jeg tok meg naer av det. Saa det er nok et tilfelle av at det ikke faller de inn - kanskje fordi de er menn og typisk ikke de som planlegger julen i ukesvis for aa faa den saa fin som mulig for ungene ;)

Nemlig.

Og dermed handler de på impuls, og da det de har lyst til å gi bort. De tenker hverken mengde eller pris, de kjøper uansett bare det de vil gi ham.

Du kan jo høre med dem om du kan legge noe til side til bursdagen hans...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner det. Men de er likevel ikke hennes familie. Jeg ser jo også søsteren til Billa regelmessig, og har en del med familien der å gjøre - men jeg kjøper ikke gave til henne likevel.

Jeg antar at hennes familie sørger for at hun får det hun trenger av gaver, så sørger jeg for at vi får det vi trenger.

''Jeg antar at hennes familie sørger for at hun får det hun trenger av gaver, så sørger jeg for at vi får det vi trenger.''

Men du ser vel at dette blir en annen situasjon?

Om jeg visste at guttungen alltid skulle feire jul sammen med et halvsoesken som han bodde med, saa hadde jeg soerget for at familien min enten ga gaver til begge (eller jeg hadde selv fordelt pengene de donerte til slikt) eller jeg hadde latt han aapne en del hos oss i stedet for. Forutsatt at jeg visste det kom til aa bli en STOR skjevfordeling. Det er det slettes ikke gitt de vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte mer vesentlig for foreldrene enn for barna, de har jo ikke noe forhold til pris :)

Ja, jeg mente det ikke slik. Jeg mente at de med letthet kunne kjoept en litt stoerre gave for de pengene de bruker. Det er ikke snakk om tusenvis av kroner som vanskelig kan fordeles uten aa kjoepe masse.

Foroevrig har guttungen ogsaa en sparekonto de kan sette penger inn paa, slik at de eventuelt kunne utjevnet den veien (noe farmoren, nok en gang, har forstaatt at er en god ide).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nemlig.

Og dermed handler de på impuls, og da det de har lyst til å gi bort. De tenker hverken mengde eller pris, de kjøper uansett bare det de vil gi ham.

Du kan jo høre med dem om du kan legge noe til side til bursdagen hans...?

''Du kan jo høre med dem om du kan legge noe til side til bursdagen hans...?''

Det blir litt lenge til, tror jeg. Men jeg tror jeg lar han aapne et par etter lillesoesterens leggetid en kveld, i tillegg til aa kjoepe litt ekstra til henne, saa antallet jevner seg ut nogenlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte selv i mange år på særkullsbarnet som heldig. Både i forhold til stor familie, flere gaver etc. Men jeg tror h*n kunne gitt alt for å vokse opp med to bio. foreldre.

''Men jeg tror h*n kunne gitt alt for å vokse opp med to bio. foreldre.''

Det var da voldsomt til generalisering? Mener du virkelig dette er representativt for ca halvparten av barna i Norge og "land vi sammenlikner oss med"?

Har lest meg halvveis gjennom denne tråden nå, og ingenting så langt tilsier at nitty-gritty sin sønn skulle slite med sånne tanker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1324286315' post='4691818]

Da er svaret mitt veldig reellt da. :o)

Jeg ser forøvrig på mine halvsøsken som helsøsken, ordet halv brukes kun dersom det må forklares noe med familieforhold, selv bruker vi det aldri.

Siden mamma er som hun er, så har 2 av mine stesøsken også blitt mine helsøsken. Så med den erfaringen jeg sitter med, hadde jeg nok tenkt og gjort som deg.

''Jeg ser forøvrig på mine halvsøsken som helsøsken, ordet halv brukes kun dersom det må forklares noe med familieforhold, selv bruker vi det aldri.''

Nettopp, og slik tenker (heldigvis) mange!

Jeg har tokullsbarn som har har søsken på begge kanter, samt at far til de eldste har en samboer med barn fra tidligere forhold (puh!). De omtaler seg naturlig som søsken, tror aldri vi foreldre har lagt føringer på det. Husker min eldste var ganske stor da h*n hørte begrepet 'halvbror' før første gang rettet mot seg og broren, og uttalte indignert: "Jeg har da ikke en _halv_ bror!".

På spørsmål / for oppklaring ang stesøsken på farssiden, sier de "Det er søstrene mine. Neida, vi er ikke i slekt, men vi er i familie.".

Sukkersøtt og kanskje ikke representativt, men poenget er at de fleste barn tilpasser seg og føler tilhørighet om forholdene ellers er gode. I våre dager er familiebegrepet utvidet, og det er ikke barna som lager problemer, med mindre voksne har gitt det grobunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde julegaver var noe en ga i glede og som ble mottatt med takknemlighet.

Nå forstår jeg at dette er en risikosport der sannsynligheten for at noen blir sur, krenket eller forurettet er overhengende.

For meg er det nok et argument for å droppe hele jula. Den har gått ut på dato.

''Jeg trodde julegaver var noe en ga i glede og som ble mottatt med takknemlighet.

Nå forstår jeg at dette er en risikosport der sannsynligheten for at noen blir sur, krenket eller forurettet er overhengende.''

Er sååå enig i utgangspunktet (og verker etter å starte en tråd om det), men for trådstarter var problemstillingen en annen, slik jeg tolker det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De kunne ha kjøpt en skikkelig gave fra hver i den familien til gutten, ikke kommet med femten stykker, slik at forskjellen blir kjempestor.''

Akkurat det er jeg enig med deg i. Samtidig har jeg litt kvaler for å kritisere / overstyre folks "presangpolitikk". Men jeg ville nok nevnt dette forsiktig for giverne hvis jeg hadde et greit forhold til dem.

''Samtidig har jeg litt kvaler for å kritisere / overstyre folks "presangpolitikk". Men jeg ville nok nevnt dette forsiktig for giverne hvis jeg hadde et greit forhold til dem.''

Godt oppsummert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Du kan jo høre med dem om du kan legge noe til side til bursdagen hans...?''

Det blir litt lenge til, tror jeg. Men jeg tror jeg lar han aapne et par etter lillesoesterens leggetid en kveld, i tillegg til aa kjoepe litt ekstra til henne, saa antallet jevner seg ut nogenlunde.

Men har dere gaver juleaften eller første dag? Hvis dere har første dag, så kan kanskje han åpne en del av sine på julaften på kvelden? Det gjør vi jo her, så det kan "representere det norske" uten at det blir noe mer fokus på det enn det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Jeg antar at hennes familie sørger for at hun får det hun trenger av gaver, så sørger jeg for at vi får det vi trenger.''

Men du ser vel at dette blir en annen situasjon?

Om jeg visste at guttungen alltid skulle feire jul sammen med et halvsoesken som han bodde med, saa hadde jeg soerget for at familien min enten ga gaver til begge (eller jeg hadde selv fordelt pengene de donerte til slikt) eller jeg hadde latt han aapne en del hos oss i stedet for. Forutsatt at jeg visste det kom til aa bli en STOR skjevfordeling. Det er det slettes ikke gitt de vet.

Men disse er jo ikke deg, og som du sier - det er ikke sikkert at de vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest gjennom tråden så langt, og du har fått gode tilbakemeldinger. Jeg har ikke noe fornuftig å tilføye, men kan dele noen impulsive tanker for det de er verdt.

For å starte med det opplagte: Verdien på gavene er ikke essensiell, men når barna blir eldre, kan vi snakkes *S*

Jeg forstår det slik at bio.besteforeldre har et nært forhold til din datter i det daglige, men at antall gaver ikke gjenspeiler dette? Beklager om jeg mistolker deg.

Foreløpig er hun så liten at hun ikke reflekterer over dette, men det gjør kanskje sønnen, ser den.. 6-8 gaver pr person er i mine øyne galskap, men det er min subjektive oppfatning :( Personlig ville jeg tatt en prat med _alle_ givere (*klaus*).

Hmm, for å være pragmatisk: dere kan pakke inn type kopp / koseklut / bamse / antisklisokker / hårspenner / tøfler / ullbody osv for å øke gavemengden, eller realitetsorientere givere og mottaker.

Easier said than done :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''Jeg ser forøvrig på mine halvsøsken som helsøsken, ordet halv brukes kun dersom det må forklares noe med familieforhold, selv bruker vi det aldri.''

Nettopp, og slik tenker (heldigvis) mange!

Jeg har tokullsbarn som har har søsken på begge kanter, samt at far til de eldste har en samboer med barn fra tidligere forhold (puh!). De omtaler seg naturlig som søsken, tror aldri vi foreldre har lagt føringer på det. Husker min eldste var ganske stor da h*n hørte begrepet 'halvbror' før første gang rettet mot seg og broren, og uttalte indignert: "Jeg har da ikke en _halv_ bror!".

På spørsmål / for oppklaring ang stesøsken på farssiden, sier de "Det er søstrene mine. Neida, vi er ikke i slekt, men vi er i familie.".

Sukkersøtt og kanskje ikke representativt, men poenget er at de fleste barn tilpasser seg og føler tilhørighet om forholdene ellers er gode. I våre dager er familiebegrepet utvidet, og det er ikke barna som lager problemer, med mindre voksne har gitt det grobunn.

''de fleste barn tilpasser seg og føler tilhørighet om forholdene ellers er gode. I våre dager er familiebegrepet utvidet, og det er ikke barna som lager problemer, med mindre voksne har gitt det grobunn.''

Sant! :o)

He he, det har vært "familie" som har prøvd å skape litt småsplid, men vi barna som vokste opp var så trygge at det prellet av på oss.

Guttungen har heller aldri spurt hvorfor han har noen ekstra besteforeldre. For han har alltid hørt at jeg sier at jeg er glad for at det er så mange som er glad i meg og mine! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere gaver juleaften eller første dag? Hvis dere har første dag, så kan kanskje han åpne en del av sine på julaften på kvelden? Det gjør vi jo her, så det kan "representere det norske" uten at det blir noe mer fokus på det enn det...?

'''Men har dere gaver juleaften eller første dag?''

Vi har begge deler. De aapner pakker som er til/fra paa julaften, ogsaa kommer nissen med en sekk med pakker paa foerste juledag ogsaa. Disse er bare fra julenissen ;)

Vi ville gjerne ha litt av den engelske og litt av den norske tradisjonen, i tillegg til at det er hyggelig aa fordele litt, slik at de faar noen lekepauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok ikke helt forstå dine veldig sterke følelser for temaet, men forslag til løsning: kan du ikke pakke om gavene fra biofamilie, slik at det ikke blir så mange - men bare èn fra hver? Hvis jeg skjønner lenger ned, så er det ikke dyre ting de kjøper, men mange. Hvis det er antallet gaver som er problemet, ikke verdien, så kan det kanskje være en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok ikke helt forstå dine veldig sterke følelser for temaet, men forslag til løsning: kan du ikke pakke om gavene fra biofamilie, slik at det ikke blir så mange - men bare èn fra hver? Hvis jeg skjønner lenger ned, så er det ikke dyre ting de kjøper, men mange. Hvis det er antallet gaver som er problemet, ikke verdien, så kan det kanskje være en løsning?

''Jeg kan nok ikke helt forstå dine veldig sterke følelser for temaet...''

Naa har jeg vel aldri sagt jeg har veldig sterke foelelser for temaet. Jeg har dog sterke foelelser i forhold til at barna behandles nogenlunde likt og at de rundt respekterer at vi har to barn, ikke ett.

I forhold til julaften undrer jeg meg over om mange voksne har glemt hvordan det er aa vaere barn? Om en av mine broedre hadde faatt dobbelt opp av pakker hver eneste julaften, saa hadde jeg blitt temmelig lei meg. Spesielt om han var den som hadde og fikk aller mest hele aaret rundt. Og jeg var definitivt ikke noe utakknemlig barn.

Skjevfordelingen er ganske tydelig i vaar familie, da vi ikke har raad til aa kjoepe noe saerlig utenom. Guttungen har et rom smekkfullt av leker (vi maa ta opprydding og gi bort til Roede Kors minst to ganger i aaret for aa ha nok plass), mens minstejenta har maatte vente naa til jul for aa faa noe som passer alderen hennes - babylekene har hun tross alt vokst fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kan nok ikke helt forstå dine veldig sterke følelser for temaet...''

Naa har jeg vel aldri sagt jeg har veldig sterke foelelser for temaet. Jeg har dog sterke foelelser i forhold til at barna behandles nogenlunde likt og at de rundt respekterer at vi har to barn, ikke ett.

I forhold til julaften undrer jeg meg over om mange voksne har glemt hvordan det er aa vaere barn? Om en av mine broedre hadde faatt dobbelt opp av pakker hver eneste julaften, saa hadde jeg blitt temmelig lei meg. Spesielt om han var den som hadde og fikk aller mest hele aaret rundt. Og jeg var definitivt ikke noe utakknemlig barn.

Skjevfordelingen er ganske tydelig i vaar familie, da vi ikke har raad til aa kjoepe noe saerlig utenom. Guttungen har et rom smekkfullt av leker (vi maa ta opprydding og gi bort til Roede Kors minst to ganger i aaret for aa ha nok plass), mens minstejenta har maatte vente naa til jul for aa faa noe som passer alderen hennes - babylekene har hun tross alt vokst fra.

''Naa har jeg vel aldri sagt jeg har veldig sterke foelelser for temaet.''

OK, da har jeg misforstått endel av uttalelsene.

''Jeg har dog sterke foelelser i forhold til at barna behandles nogenlunde likt og at de rundt respekterer at vi har to barn, ikke ett.''

Men nå har du jo valgt å få barn med to forskjellige fedre, dvs. at ditt ene barn har en familie ekstra. Og da kan du nok ikke forlange at de skal behandle hans halvsøster likt som sitt bio-barn/barnebarn. At din nåværende mann har tatt ditt første barn så inntil seg er kjempeflott, men ikke direkte vanlig. At din sønn ser på din nåværende mann som sin pappa er nok ikke så tydelig for hans bio-familie som det er for dere.

Jeg gav deg et konkret forslag i mitt innlegg, pakk om gavene han får fra bio-familie. Såvidt jeg forstår er det masse smågaver, ikke mange dyre gaver så prisen totalt blir omtrent lik for søsknene.

At de velger å gi han mange gaver er kanskje deres måte å gjøre bot på for å ha lite kontakt?

Flott at dere gir bort leker han ikke kan bruke til noen som har bruk for dem! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Naa har jeg vel aldri sagt jeg har veldig sterke foelelser for temaet.''

OK, da har jeg misforstått endel av uttalelsene.

''Jeg har dog sterke foelelser i forhold til at barna behandles nogenlunde likt og at de rundt respekterer at vi har to barn, ikke ett.''

Men nå har du jo valgt å få barn med to forskjellige fedre, dvs. at ditt ene barn har en familie ekstra. Og da kan du nok ikke forlange at de skal behandle hans halvsøster likt som sitt bio-barn/barnebarn. At din nåværende mann har tatt ditt første barn så inntil seg er kjempeflott, men ikke direkte vanlig. At din sønn ser på din nåværende mann som sin pappa er nok ikke så tydelig for hans bio-familie som det er for dere.

Jeg gav deg et konkret forslag i mitt innlegg, pakk om gavene han får fra bio-familie. Såvidt jeg forstår er det masse smågaver, ikke mange dyre gaver så prisen totalt blir omtrent lik for søsknene.

At de velger å gi han mange gaver er kanskje deres måte å gjøre bot på for å ha lite kontakt?

Flott at dere gir bort leker han ikke kan bruke til noen som har bruk for dem! :-)

''Og da kan du nok ikke forlange at de skal behandle hans halvsøster likt som sitt bio-barn/barnebarn.''

Nei, DET forventer vi overhodet ikke, altsaa. Som sagt: enten begrense gaveantallet eller invitere han paa pakkeaapning hos seg en av dagene i romjulen eller etter jul.

''At din nåværende mann har tatt ditt første barn så inntil seg er kjempeflott, men ikke direkte vanlig. At din sønn ser på din nåværende mann som sin pappa er nok ikke så tydelig for hans bio-familie som det er for dere.''

Jeg tror det er vanlig, med tanke paa at han flyttet inn da guttungen var ca. 2,5 aar, i det biopappaen flyttet til et annet land.

Det er nok ikke tydelig for de, sikkert, men naa kaller jo guttungen stepappaen for "pappa" og biopappaen for "pappa X". De maa i alle tilfeller vite at det er han som bor sammen med gutten, betaler for mat og hus og tar vare paa han 58 ut av 60 dager i maaneden.

''Jeg gav deg et konkret forslag i mitt innlegg, pakk om gavene han får fra bio-familie. Såvidt jeg forstår er det masse smågaver, ikke mange dyre gaver så prisen totalt blir omtrent lik for søsknene.''

Ja, det er mulig jeg gjoer det. Vi faar se, jeg har faatt mange gode tips. Takk :)

''At de velger å gi han mange gaver er kanskje deres måte å gjøre bot på for å ha lite kontakt?''

Deler av familien har masse kontakt, altsaa. Og godt er det, det legger vi ogsaa til rette for, selvfoelgelig :)

''Flott at dere gir bort leker han ikke kan bruke til noen som har bruk for dem! :-)''

Ja, det er klart :) Vi har tradisjon paa aa gi bort baade nye og brukte leker foer jul og bursdag, slik at det blir litt balanse i regnskapet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...