Gå til innhold

Julegaver

nitty-gritty

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

''Og da kan du nok ikke forlange at de skal behandle hans halvsøster likt som sitt bio-barn/barnebarn.''

Nei, DET forventer vi overhodet ikke, altsaa. Som sagt: enten begrense gaveantallet eller invitere han paa pakkeaapning hos seg en av dagene i romjulen eller etter jul.

''At din nåværende mann har tatt ditt første barn så inntil seg er kjempeflott, men ikke direkte vanlig. At din sønn ser på din nåværende mann som sin pappa er nok ikke så tydelig for hans bio-familie som det er for dere.''

Jeg tror det er vanlig, med tanke paa at han flyttet inn da guttungen var ca. 2,5 aar, i det biopappaen flyttet til et annet land.

Det er nok ikke tydelig for de, sikkert, men naa kaller jo guttungen stepappaen for "pappa" og biopappaen for "pappa X". De maa i alle tilfeller vite at det er han som bor sammen med gutten, betaler for mat og hus og tar vare paa han 58 ut av 60 dager i maaneden.

''Jeg gav deg et konkret forslag i mitt innlegg, pakk om gavene han får fra bio-familie. Såvidt jeg forstår er det masse smågaver, ikke mange dyre gaver så prisen totalt blir omtrent lik for søsknene.''

Ja, det er mulig jeg gjoer det. Vi faar se, jeg har faatt mange gode tips. Takk :)

''At de velger å gi han mange gaver er kanskje deres måte å gjøre bot på for å ha lite kontakt?''

Deler av familien har masse kontakt, altsaa. Og godt er det, det legger vi ogsaa til rette for, selvfoelgelig :)

''Flott at dere gir bort leker han ikke kan bruke til noen som har bruk for dem! :-)''

Ja, det er klart :) Vi har tradisjon paa aa gi bort baade nye og brukte leker foer jul og bursdag, slik at det blir litt balanse i regnskapet ;)

''De maa i alle tilfeller vite at det er han som bor sammen med gutten, betaler for mat og hus og tar vare paa han 58 ut av 60 dager i maaneden''

Jeg tror de overøser han med gaver pga. dette og jeg synes du kan være storsinnet nok til å se gjennom fingrene med dette. Det er sikkert ikke så hyggelig for dem heller og ha en sønn som ikke tar ansvar for barnet sitt og så prøver de kanskje og kompensere på andre måter.

Nå er du jo klar over dette og så kan du heller kompensere for dette selv ved å kjøpe inn ekstra til henne og forklarer sønnen din hvorfor du gjør det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

35

• Persille1365381127

10

• Mammantil3

5

• Tunta

5

''De maa i alle tilfeller vite at det er han som bor sammen med gutten, betaler for mat og hus og tar vare paa han 58 ut av 60 dager i maaneden''

Jeg tror de overøser han med gaver pga. dette og jeg synes du kan være storsinnet nok til å se gjennom fingrene med dette. Det er sikkert ikke så hyggelig for dem heller og ha en sønn som ikke tar ansvar for barnet sitt og så prøver de kanskje og kompensere på andre måter.

Nå er du jo klar over dette og så kan du heller kompensere for dette selv ved å kjøpe inn ekstra til henne og forklarer sønnen din hvorfor du gjør det på den måten.

''Jeg tror de overøser han med gaver pga. dette og jeg synes du kan være storsinnet nok til å se gjennom fingrene med dette. Det er sikkert ikke så hyggelig for dem heller og ha en sønn som ikke tar ansvar for barnet sitt og så prøver de kanskje og kompensere på andre måter. Nå er du jo klar over dette og så kan du heller kompensere for dette selv ved å kjøpe inn ekstra til henne og forklarer sønnen din hvorfor du gjør det på den måten.''

Jeg har ikke sett slik paa det. Det kan vaere du har rett. Soennen har jo ogsaa et annet barn han ikke ser ofte eller tar vare paa, ei heller ser familien hans dette barnet. Saa det kan jo vaere de da gir dobbelt opp her, ogsaa paa grunn av det.

Takk for perspektivet, jeg skal ha dette i minnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Jeg kan nok ikke helt forstå dine veldig sterke følelser for temaet...''

Naa har jeg vel aldri sagt jeg har veldig sterke foelelser for temaet. Jeg har dog sterke foelelser i forhold til at barna behandles nogenlunde likt og at de rundt respekterer at vi har to barn, ikke ett.

I forhold til julaften undrer jeg meg over om mange voksne har glemt hvordan det er aa vaere barn? Om en av mine broedre hadde faatt dobbelt opp av pakker hver eneste julaften, saa hadde jeg blitt temmelig lei meg. Spesielt om han var den som hadde og fikk aller mest hele aaret rundt. Og jeg var definitivt ikke noe utakknemlig barn.

Skjevfordelingen er ganske tydelig i vaar familie, da vi ikke har raad til aa kjoepe noe saerlig utenom. Guttungen har et rom smekkfullt av leker (vi maa ta opprydding og gi bort til Roede Kors minst to ganger i aaret for aa ha nok plass), mens minstejenta har maatte vente naa til jul for aa faa noe som passer alderen hennes - babylekene har hun tross alt vokst fra.

''Skjevfordelingen er ganske tydelig i vaar familie, da vi ikke har raad til aa kjoepe noe saerlig utenom. Guttungen har et rom smekkfullt av leker (vi maa ta opprydding og gi bort til Roede Kors minst to ganger i aaret for aa ha nok plass), mens minstejenta har maatte vente naa til jul for aa faa noe som passer alderen hennes - babylekene har hun tross alt vokst fra.''

Sambo har vokst opp sånn... Det vil si, han var den som fikk fordi han har en annen far enn de to som er yngre. Det var ikke nødvendigvis så mye ting, men en del reiser og sånt som de andre ikke kunne dra på.

Nå når de er voksne alle tre, så sier de to yngste at forsåvidt tenkte over dette der og da (de ville også dra til Las Vegas...) - men at det ikke var så viktig likevel. De visste at han har en annen pappa, de visste at han traff ham sjelden, og de visste at ting var annerledes for ham. Dette på tross av at stefar har behandlet ham som sin egen, at stefarmor/-far har behandlet ham som sin (og fortsatt gjør det) osv.

I år har både jeg og Billa fått gaver av hans mor & stefar, samt stefarmor/-far - mens faren hans kun har gitt ham en liten ting, og ingenting til oss. Jeg forventer ikke gaver til verken Billa eller meg fra noen av dem, men når vi nå får av mor & stefar og den delen av familien - så føler jeg at de anerkjenner oss som familie. Det gjør ikke far, selv om han har MYE mer penger osv, så det er ikke det det står på.

Så jeg skjønner hva du mener, men samtidig tror jeg det handler om tankeløshet hos de det gjelder - ikke ond vilje. Og jeg tror også at barn i større grad forstår og aksepterer dette, enn vi voksne gjør.

Jeg vet at moren hans har slitt masse med dette, og at stefar ikke synes det var noe hyggelig å ta alle de daglige pappaoppgavene (misforstå meg rett) mens far kom seilende inn med dyre reiser og klær som mor & co bare kunne drømme om å få råd til. Det har også skapt litt konflikter mellom sambo og han stefar i yngre år, fordi han påtok seg oppdragerrollen - mens sambo allerede hadde en "kul" far.

Men halvsøsknene hans har et helt avslappet forhold til dette, og de har ikke egentlig hatt store problemer med dette tidligere heller - selv om de var vant til sparebluss og sambo fikk så mye mer. De så jo at det ikke var så enkelt som det så ut som når alt kom til alt. Og at det ikke handlet om mengden ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Jeg tror de overøser han med gaver pga. dette og jeg synes du kan være storsinnet nok til å se gjennom fingrene med dette. Det er sikkert ikke så hyggelig for dem heller og ha en sønn som ikke tar ansvar for barnet sitt og så prøver de kanskje og kompensere på andre måter. Nå er du jo klar over dette og så kan du heller kompensere for dette selv ved å kjøpe inn ekstra til henne og forklarer sønnen din hvorfor du gjør det på den måten.''

Jeg har ikke sett slik paa det. Det kan vaere du har rett. Soennen har jo ogsaa et annet barn han ikke ser ofte eller tar vare paa, ei heller ser familien hans dette barnet. Saa det kan jo vaere de da gir dobbelt opp her, ogsaa paa grunn av det.

''Takk for perspektivet''

Bare hyggelig og så er det ikke 60 dager i måneden,men ca 30 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Takk for perspektivet''

Bare hyggelig og så er det ikke 60 dager i måneden,men ca 30 ;-)

''Bare hyggelig og så er det ikke 60 dager i måneden,men ca 30 ;-)''

Han ser ikke pappaen hver maaned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bare hyggelig og så er det ikke 60 dager i måneden,men ca 30 ;-)''

Han ser ikke pappaen hver maaned.

Du kan jo ikke skrive 58 av 60 dager i måneden for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og da kan du nok ikke forlange at de skal behandle hans halvsøster likt som sitt bio-barn/barnebarn.''

Nei, DET forventer vi overhodet ikke, altsaa. Som sagt: enten begrense gaveantallet eller invitere han paa pakkeaapning hos seg en av dagene i romjulen eller etter jul.

''At din nåværende mann har tatt ditt første barn så inntil seg er kjempeflott, men ikke direkte vanlig. At din sønn ser på din nåværende mann som sin pappa er nok ikke så tydelig for hans bio-familie som det er for dere.''

Jeg tror det er vanlig, med tanke paa at han flyttet inn da guttungen var ca. 2,5 aar, i det biopappaen flyttet til et annet land.

Det er nok ikke tydelig for de, sikkert, men naa kaller jo guttungen stepappaen for "pappa" og biopappaen for "pappa X". De maa i alle tilfeller vite at det er han som bor sammen med gutten, betaler for mat og hus og tar vare paa han 58 ut av 60 dager i maaneden.

''Jeg gav deg et konkret forslag i mitt innlegg, pakk om gavene han får fra bio-familie. Såvidt jeg forstår er det masse smågaver, ikke mange dyre gaver så prisen totalt blir omtrent lik for søsknene.''

Ja, det er mulig jeg gjoer det. Vi faar se, jeg har faatt mange gode tips. Takk :)

''At de velger å gi han mange gaver er kanskje deres måte å gjøre bot på for å ha lite kontakt?''

Deler av familien har masse kontakt, altsaa. Og godt er det, det legger vi ogsaa til rette for, selvfoelgelig :)

''Flott at dere gir bort leker han ikke kan bruke til noen som har bruk for dem! :-)''

Ja, det er klart :) Vi har tradisjon paa aa gi bort baade nye og brukte leker foer jul og bursdag, slik at det blir litt balanse i regnskapet ;)

Syns det kan virke som om Nickløsheletida setter greit ord på problematikken: De syns kanskje de må veie opp for farnefarens unnfallenhet, og da gjør de det slik.

For å unngå alle pakkene, kanskje du kan komme med helt konkret ønske for neste år? Du vet sikkert omtrent hva de bruker på gaver, så kom på noe litt større som er en ting.

Jeg syns egentlig lite om å be dem begrense seg, det blir veldig å sette folk "på plass" når de ikke har gjort noe galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et poeng som nok er høyst reellt, og som nok er gjort i aller beste mening....

De synes sønnen oppfører seg håpløst, og vil ikke at barnebarnet skal merke det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu er det jo ofte sådan med jenter at de giver gaver sammen med alle veninderne, så i løbet af ganske få år, har dette sikkert løst sig selv.

Du kan jo forsigtigt starte op en tradition med lillesøster og hendes venner så de begynder at give hinanden julegaver.Jeg har bare jenter og de giver hver især 6-10 gaver med sine venner.

Fra min egen barndom husker jeg så udemærket godt at det var et problem for mine forældre at de måtte kompensere overfor min lillebror fordi jeg fik så mange venindegaver. Lillebror fik så gaver fra hunden og katten for at han ikke skulle blive skuffet på juleaften. Selvom det var små gaver og ikke noget stort og dyrt så var antal pakker en udfordring.

Så find en løsning sammen med veninderne til lillesøster i stedet for at problematisere overfor at din søn har en biologisk familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vitner om at en i den familien tenkte saa langt. Foreldrene der er skilt. Hun var heller ikke den som tok helt av med antallet til guttungen. Hun var faktisk flau naar hun avleverte posen og skyndte seg aa si: "Dette er ikke min feil, altsaa, det er X."

He, he - godt ikke alle på den siden "tar helt av" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det blir litt annerledes med det besteforeldreparet som har noe med begge to å gjøre, men bioforeldrene har vel ikke det så vidt jeg har skjønt.

Jeg tror at jeg selv ville ha tenkt på det, men jeg synes heller ikke det er rart at bioforeldrene tenker på sitt eget barnebarn.

Jeg ville ikke ha klaget over det, men jeg ville ha løst det på den måten som nittygritty allerede gjør, prøvd å kompensere selv istedet for å fornærme besteforeldrene ved å klage.

Det er jo ikke besteforeldrenes skyld at familien ikke lenger er kjernefamilie, men en moderne familie.

Jeg har heller aldri klagd. Og gjort som nitty-gritty. Mine store unger på 29 og 26 år får fremdeles mere presanger av meg enn minstemann som får presanger fra sin far og hans familie,

Faren til de to eldste har aldri gitt dem verken jul eller bursdagspresanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt, men jeg synes ikke man kan eller bør kreve at de kjøper til alle barna. Jeg synes vi bare må trå til selv for å rette opp skjevheten.

Sønnen min har to eldre halvsøsken med en stor familie på morssiden. De har alltid fått et gaveberg! Jeg orker ikke å se minsten sitte der i en time og se på at de store fortsatt pakker opp gaver og jubler. Jeg kjøper mange mindre ting til ham istedenfor noen store og dyre, og han får i tillegg gave fra undulaten sin, favorittkosedyret, julenissen og fflere andre;) Det blir ikke så lett for deg å gjøre det, for i så fall må vel begge få, og så er du like langt, men kanskje du kan snakke med den eldste og si at det er vanlig at nissen kommer med noen ekstra til de barna som ikke har så mange å få fra? Min gutt hadde helt klart godtatt det uten videre.

Jeg synes altså det er en utgift vi bare må ta selv, selv om det er litt trist. Det er jo naturlig at folk tenker mest på sine egne, enten det er av økonomiske eller andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt, men jeg synes ikke man kan eller bør kreve at de kjøper til alle barna. Jeg synes vi bare må trå til selv for å rette opp skjevheten.

Sønnen min har to eldre halvsøsken med en stor familie på morssiden. De har alltid fått et gaveberg! Jeg orker ikke å se minsten sitte der i en time og se på at de store fortsatt pakker opp gaver og jubler. Jeg kjøper mange mindre ting til ham istedenfor noen store og dyre, og han får i tillegg gave fra undulaten sin, favorittkosedyret, julenissen og fflere andre;) Det blir ikke så lett for deg å gjøre det, for i så fall må vel begge få, og så er du like langt, men kanskje du kan snakke med den eldste og si at det er vanlig at nissen kommer med noen ekstra til de barna som ikke har så mange å få fra? Min gutt hadde helt klart godtatt det uten videre.

Jeg synes altså det er en utgift vi bare må ta selv, selv om det er litt trist. Det er jo naturlig at folk tenker mest på sine egne, enten det er av økonomiske eller andre grunner.

Takk for forstaaelse og raad :) Det er fint det er andre som ikke er saa perfekt mamma at de tryller bort all misunnelse og skaper barn som er glade bare de faar noe som helst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forstaaelse og raad :) Det er fint det er andre som ikke er saa perfekt mamma at de tryller bort all misunnelse og skaper barn som er glade bare de faar noe som helst ;)

''Det er fint det er andre som ikke er saa perfekt mamma at de tryller bort all misunnelse og skaper barn som er glade bare de faar noe som helst''

Det er da ikke det de fleste svarene handler om. Det handler om at mange innser at livet faktisk bare ER akkurat slik og sånn, og at man må innse at ting bare ikke er millimeterrettferdig til enhver tid. Det er ikke alle som ønsker å glatte ut og utligne enhver forskjell, for slike forskjeller vil på ett eller annet tidspunkt nå dem - og hva da?

Jeg bare gjentar: Er det antall gaver som er problemet, så pakk om hans gaver fra hans familie, så det blir èn gave. Så er det løst, og ingen misunnelse å oppdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er fint det er andre som ikke er saa perfekt mamma at de tryller bort all misunnelse og skaper barn som er glade bare de faar noe som helst''

Det er da ikke det de fleste svarene handler om. Det handler om at mange innser at livet faktisk bare ER akkurat slik og sånn, og at man må innse at ting bare ikke er millimeterrettferdig til enhver tid. Det er ikke alle som ønsker å glatte ut og utligne enhver forskjell, for slike forskjeller vil på ett eller annet tidspunkt nå dem - og hva da?

Jeg bare gjentar: Er det antall gaver som er problemet, så pakk om hans gaver fra hans familie, så det blir èn gave. Så er det løst, og ingen misunnelse å oppdrive.

Jeg har da takket deg for svaret ditt allerede, og alle de andre. Jeg sa ikke at de andre svarene handlet om det.

Du trenger ikke gjenta raadet ditt om og om igjen, jeg har faatt mange gode raad jeg kan foelge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da takket deg for svaret ditt allerede, og alle de andre. Jeg sa ikke at de andre svarene handlet om det.

Du trenger ikke gjenta raadet ditt om og om igjen, jeg har faatt mange gode raad jeg kan foelge.

For all del, du har takket, men samtidig latterliggjør du oss som ikke er helt enig med deg i at dette med antall gaver fra bio-familie er et så stort problem. Og det syns jeg er litt respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, du har takket, men samtidig latterliggjør du oss som ikke er helt enig med deg i at dette med antall gaver fra bio-familie er et så stort problem. Og det syns jeg er litt respektløst.

''For all del, du har takket, men samtidig latterliggjør du oss som ikke er helt enig med deg i at dette med antall gaver fra bio-familie er et så stort problem.''

Hvor i all verden har du dette fra? Traaden ble lang, jeg svarte litt tilfeldig her og der, saa det ble tilfeldigvis tonies innlegg jeg landet paa. Det var da mange flere enn tonie som ogsaa mener at dette kan bli leit for barn.

Du tolker i vilden sky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...