Gå til innhold

10-åringer med egen Facebook-profil

Gjest Telahiv

Anbefalte innlegg

Jeg liker altså så dårlig ordet tryneboka. Jeg har ikke tryne, og jeg kjenner ingen andre som har det heller. Jeg har bare helt vanlige mennesker med helt vanlige ansikter på lista mi.

Burde kanskje heller skrive påtryneboka.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• laban

5

• Mrs. Wallace

4

• Vinterdugg

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg kjenner selv et par av de som arbeider med datakriminalitet og som holder foredrag om barn og nettvett..

Altfor mange foreldre er for naive i forhold til å la barna sine være "fritt" på nettet. Uhørt av mange? Tja.. Jeg ville nok brukt dette ordet.

Spørsmålet er ikke "hvis" barna vår opplever overgrep på netten, men "når" de gjørd det.

Trådstarter stiller sitt spørsmål med rette.

''Altfor mange foreldre er for naive i forhold til å la barna sine være "fritt" på nettet.''

Det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Spørsmålet er ikke "hvis" barna vår opplever overgrep på netten, men "når" de gjørd det.''

Mitt mål er å gjøre barna til så garvede internettbrukere at de ikke lar seg lure den dagen jeg ikke lengre er i nærheten til å ordne opp.

Mine barn har blitt utsatt for forsøk på nettsvindel flere ganger. Hver gang har de kommet å spurt, vi har avslørt svindelen før de gikk på limpinnen. Og de har blitt langt vanskeligere å lure etter slike erfaringer.

Det har vært ubehagelige og fortørnende erfainger, men svært lærerikt. Ingen katastrofer har skjedd.

De beste grensene mine barn har er de som sitter mellom egne ører.

mvh

Så flott at dine barn er åpne og spør deg hvis de lurer på noe! Ikke alle gjør det.

-Ikke alle forteller om det ubehagelige de opplever på nettet heller..

Min 13 åring er på fb. -Logget seg på egen profil tre måneder før 13-års dagen..

Jeg har ikke full kontroll på hva som skjer på nettet når jeg ikke er i nærheten, men håper og tror at det jeg forteller og lærer ungene mine blir tatt til følge og at de faktisk forstår budskapet mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men er virkelig Facebook det samme som total nettfrihet uten kontroll?

Media framstiller det jo som om Facebook er der alle (fra ufødte barn til oldeforeldrene) er, absolutt hele tiden. Der kan i det minste foreldrene følge med på omtrent alt barna foretar seg.

Sier ikke det, men jeg er selv på facebook, og jammen er det forskjellig der inne også..

Nettvett er viktigere enn å la de få profil på fb, som det "første" de gjør på dataen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke det, men jeg er selv på facebook, og jammen er det forskjellig der inne også..

Nettvett er viktigere enn å la de få profil på fb, som det "første" de gjør på dataen..

Jeg er ikke uenig i det, men som Ronja Røverdatter sier - man må være ved elva for å lære å ikke falle i den.

FB er for alle, og der er foreldrenes muligheter for å følge med atskillig bedre enn på typiske fjasesider for unge der få voksne holder ut mer enn noen minutter om gangen - unntatt de som har andre hensikter enn å fjase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn laget seg profil som 11 1/2-åring, uten at jeg visste det selvsagt. men han la ikke skjul på det. Når det var gjort så sa jeg at jeg krevde å få hans passord slik at jeg kunne følge med. Det var ikke noe problem for han, og jeg logger med stadig inn i hans profil å å sjekke. Dette vet han om og sier at det er helt greit. Det jeg imidlertid liker dårligst er at han har "løyet" om alderen for i det hele tatt kunne lage en profil. Så for meg dreier det seg om at det ikke er lov for 10 åringer, for jeg tror nemlig at det er værer det 13-åringer skiver på facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at dine barn er åpne og spør deg hvis de lurer på noe! Ikke alle gjør det.

-Ikke alle forteller om det ubehagelige de opplever på nettet heller..

Min 13 åring er på fb. -Logget seg på egen profil tre måneder før 13-års dagen..

Jeg har ikke full kontroll på hva som skjer på nettet når jeg ikke er i nærheten, men håper og tror at det jeg forteller og lærer ungene mine blir tatt til følge og at de faktisk forstår budskapet mitt..

''Jeg har ikke full kontroll på hva som skjer på nettet når jeg ikke er i nærheten, men håper og tror at det jeg forteller og lærer ungene mine blir tatt til følge og at de faktisk forstår budskapet mitt..''

Jeg har selvfølgelig ikke full kontoll jeg heller. Og det ønsker jeg ikke ha. Akkurat som jeg ikke har _full_ kontrol med hva som skjer på skolen, på treningen og alle andre situasjoner de er utenfor min syns- og hørselsvidde.

Mitt poeng er at barna blir bedre rustet til å takle det som er av snusk å uvesen på nettet om jeg tillater dem å havne i situasjoner der de kan gjøre feil og oppleve noe ubahegelig, enn om jeg forsøker å beskyttet dem mot alt dette ved forbud og nitidig kontroll.

Om jeg hadde møtt barna med kontroll og forbud, vet jeg at jeg hadde mistet deres fortrolighet på dette og mange andre områder kjapt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i det, men som Ronja Røverdatter sier - man må være ved elva for å lære å ikke falle i den.

FB er for alle, og der er foreldrenes muligheter for å følge med atskillig bedre enn på typiske fjasesider for unge der få voksne holder ut mer enn noen minutter om gangen - unntatt de som har andre hensikter enn å fjase.

''FB er for alle, og der er foreldrenes muligheter for å følge med atskillig bedre enn på typiske fjasesider for unge der få voksne holder ut mer enn noen minutter om gangen - unntatt de som har andre hensikter enn å fjase.'

Godt poeng. Selv hadde jeg nok ikke vart mange minuttene på tryneboka heller...

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du behov for å forsvare noe?

Jeg stiller et spørsmål, fordi jeg synes mange foreldre der ute ikke har begrep om barns bruk av internett, og lar de ukritisk logge seg innpå hvor det enn måtte være.

''Jeg stiller et spørsmål, fordi jeg synes mange foreldre der ute ikke har begrep om barns bruk av internett, og lar de ukritisk logge seg innpå hvor det enn måtte være.''

Kanskje har moren god oversikt over hva barnet driver med å Facebook? Jeg synes det er like ille av deg å nesten stille spørsmålstegn ved hele hennes morsrolle på bakgrunn av at 10-åringen er på Facebook. Dessuten er hun venn med barnet selv - ergo har hun ganske god oversikt over bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avviser konsekvent venneforespørsler fra barn under 13 år på facebook. Har faktisk hatt et par sure kommentarer fra barnas foreldre om at jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avviser konsekvent venneforespørsler fra barn under 13 år på facebook. Har faktisk hatt et par sure kommentarer fra barnas foreldre om at jeg gjør det.

I all verden. Blir voksne folk sure for at andre voksne avviser venneforespørsler til barna deres? Merkelig. Og i alle fall merkelig når barna egentlig ikke har lov til å være der....

Men er det slik at folk blir sure dersom en sier "nei" til at enkelte personer skal få innsyn i hva en skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er vel så uhørt å nekte ungene tilgang til nettet generelt og sosiale medier spesielt, og deretter slippe dem løs ved en gitt alder (uansett hva den alderen måtte være), uten at de har hatt sjanse til å lære seg vettug bruk av dette.

Det blir som å kjøre ungene til skolen fram til de er tolv, for så å slippe dem ut i trafikken uten at de har lært seg trafikkreglene. Enhver vettug person vil gå opp veien sammen med dem, øve på potensielt farlige situasjoner og deretter slippe dem gradvis løs på egenhånd.

Hvis man følger med på hva ungene gjør og har en god dialog med dem, ser jeg ikke noe problem i å la en 10-åring få Facebookprofil. Det er tross alt lettere å holde tett oversikt over en tiåring enn enn femtenåring, så sånn sett kan det sågar være hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora er selv venn med ham på face..

''Mora er selv venn med ham på face..''

Jeg er også venn med guttungen min på fb. :o) Han manglet en uke på 13 før han fikk opprette seg konto på fb riktignok.

Han er også venn med halve slekta så jeg regner med at det er noen som varsler dersom han skulle finne på å oppføre seg dårlig. Vi har jo dessuten selvfølgelig snakket om hvordan man oppfører seg mot hverandre på nettet og at han heller ikke ville likt dersom "sånn og slik".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner selv et par av de som arbeider med datakriminalitet og som holder foredrag om barn og nettvett..

Altfor mange foreldre er for naive i forhold til å la barna sine være "fritt" på nettet. Uhørt av mange? Tja.. Jeg ville nok brukt dette ordet.

Spørsmålet er ikke "hvis" barna vår opplever overgrep på netten, men "når" de gjørd det.

Trådstarter stiller sitt spørsmål med rette.

''Spørsmålet er ikke "hvis" barna vår opplever overgrep på netten, men "når" de gjørd det'' Javel? Min er 16 og har tilgode å ha ubehagelige opplevelser på nett. Tviler på at han er alene om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tiåring selv, som ikke får være på FB ennå, men jeg vet om mange tiåringer der, så det er ikke uvanlig.

Selv synes jeg det er for tidlig, men jeg sparer ordet "uhørt" til andre ting.

''Selv synes jeg det er for tidlig, men jeg sparer ordet "uhørt" til andre ting.''

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...